طبیعت بختیاری، قوطی عطاری!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۲۸

   سرزمین آب ها – چهارمحال و بختیاری – به لحاظ ویژگی‌های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر بفرد، در رده مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی کشور قرار می گیرد. به لحاظ بافت اجتماعی و وابستگی های معیشتی مردم چهارمحال و بختیاری به طبیعت، مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مورد توجه بوده است و در حال حاضر هم در اکثر مناطق روستایی و عشایری استان مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری از جایگاه بالایی برخوردار است. بر بنیاد تحقیقات وسیعی که برای یافتن فرآورده ها و مواد طبیعی دارویی گیاهی در طول تاریخ انجام شده است تا کنون بین ۳۵ تا ۷۰ هزار گونه گیاه دارویی برای حداقل یک یا چند بار مورد مصرف قرار گرفته است و در حال حاضر، ۲۵% از داروهای موجود، منشا گیاهی دارند.

   چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی بوده و دارای برخی گونه های انحصاری از گیاهان طبیعی دارویی است که می توان به گونه هایی از این گیاهان با نام های کرفس کوهی، زرین گیاه، مورد، مخلصه،هواچوبه، چوک، سوداب، مرزنجوش، شاه تره، ریواس و … اشاره کرد که در فصل بهار به صورت خودرو در دامنه‎های مرتفع و مناطق کوهستانی استان رشد می‌کنند.

    وجود گیاهانی نظیر بابونه ، گل ختمی و شیرین بیان برای درمان بسیاری از امراض به ویژه آلرژی‌های فصلی که در چهارمحال و بختیاری شایع است، بسیار مفید تشخیص داده شده است. استفاده از گیاه گل برنجاس که در بیشتر نقاط طبیعت بختیاری به وفور یافت می‌شود، برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و به تازگی در مراجع پزشکی و درمانی به عنوان یک شیوه ی درمانی مؤثر مطرح شده است. گیاه معطر و بومی کرفس کوهی نیز که مختص کوهستان های چهارمحال و بختیاری است،باعث تقویت و افزایش هوشیاری در بین افراد می شود.  برای نخستین بار در ایران کنترل بیماری‌های تنفسی و حملات آسم و برونشیت تنفسی از طریق گیاهان دارویی امکان پذیر و میسر گردید که این مهم به همت و تلاش دکتر حمید روحی بروجنی پس از چندین سال تحقیق و پژوهش علمی تحقق پیدا کرد و به کشف خاصیت ضد آسم و ضد برونشیتی گیاه گل ختمی و گیاه زنجبیل منجر شد.

   تاکنون بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که نزدیک به ۱۳۰۰ گونه آن در طبیعت بختیاری شناسایی و ثبت شده است. استان چها محال و بختیاری از نظر تنوع گونه‌های گیاهی یکی از استان‌های بزرگ کشور به شمار می‎آید، بطوریکه در حال حاضر نزدیک به ۳۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده در استان، خاص و در انحصار این منطقه بوده و در دیگر مناطق کشور یافت نشده است. برخورداری از چنین رویشگاه های منحصر به فردی، پتانسیل کم مانندی را در کشت گیاهان دارویی برای استان رقم زده است، که می شود با مدیریت خردمندانه ای از این ظرفیت های اقتصادی در جهت توانمندسازی جوامع روستایی متکی به منابع طبیعی بهره مند گردید.

   در حال حاضر جهادکشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، علاقه مندان به کشت گیاهان دارویی را حمایت می کنند و تسهیلات بانکی خوبی در اختیار آن ها قرار می دهند. هم اکنون عمده گیاهان دارویی کشت شده در استان را نعناع فلفی ، آویشن ، رزماری، لاون و استاخودوس تشکیل می دهند. البه در حال حاضر مشکل بزرگ کشت گیاهان دارویی، نبود بازار خرید و جایگاه مناسب برای عرضه این محصولات است، که با استقرار شرکت‌های داروسازی گیاهی در چنین مناطقی از کشور می شود این مشکل را هم برطرف کرد.



۴ دیدگاه لـ طبیعت بختیاری، قوطی عطاری!

  1. اشکار گفته است:

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۱۴

    خان!
    بهترین دوای گیاهی همون چیزه!
    تا ۱۵۰ سال پیش چیز ! رو می خوردند و یا پوستش را می جوشاندند و بنام شربت کوکنار می نوشیدند که مراکزی بنام کوکنارخانه بود.چیز! را بصورت حب بالا می انداختند.وقتی خط تلگراف از بلوچستان به سمت آذربایجان و تهران شروع به کشیدن شد کارگران هندی کشیدن چیز را در ایران رواج دادند.لغت وافور در اصل از Vaporگرفته شده است یعنی قابل تدخین و بخار شدن.وافور و تشکیلاتش از چین آمده است.در اوایل مرسوم شدن کشیدن تریاک هم به تریاکی ها واپوری می گفتند که بعد مبدل به وافوری شد

    پاسخ:
    آهان از اون نظر!

  2. بانوی کارآفرینی که می خواهد قمصر را به بام ایران بیاورد | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۱

    […] این تارنما به ظرفیت های منحصر به فرد کشت و تولید گل و گیاهان دارویی در سرزمین بختیاری اشاره کرده بودم و از سخنان و برنامه های ارائه شده […]

  3. شناسایی «توده درختچه ای منحصربفرد تلخ بیان» در سرزمین بختیاری | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱۵ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۴

    […] گیاهان دارویی کشور بوده و برخی از گونه های انحصاری از گیاهان دارویی را در خود جای داده که نشانه ای از این تنوع رویشگاهی […]

  4. الهه گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۲۴

    معرفی استانم به تمام کشور

Leave a comment