استفاده از انرژی خورشیدی رسما” در بام ایران کلید خورد

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۶

   تأمین برق خورشیدی با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک یا همان پانل‌های خورشیدی ظرفیت کم همتایی است که خداوند به ایرانیان هدیه کرده است. بنابر گفته های دکتر پیمان کنعان در سازمان انرژی‌های نو، کشور ایران از نظر بهره‌مندی از انرژی خورشیدی کرد از ظرفیت های کم نضیر و نادری برخوردار است بطوریکه حتی میزان دریافت این انرژی در شمال کشور – با بیشترین روزهای ابرناکی – به مراتب از مستعد‌ترین مناطق کشور آلمان، وضعیتی مطلوب‌تر دارد و این در حالی است که کشور آلمان هم‌اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از انرژی‌های مصرفی خود را از طریق خورشید و باد تأمین می‌کند و سهم ما از این انرژی ها – در کشوری که دست‌کم دو سوّم از خاکش، بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد – تقریباً در حد صفر می باشد.

   اخیرا” اداره کل محیط زیست چهار محال و بختیاری در راستای ضمانت و پاسداری از اصل ۵۰ قانون اساسی، خود پیشگام سرمایه‌گذاری و تولید انرژی‌های سبز در بام ایران – سرزمین بختیاری – گردیده است و برای اولین بار در کشور و در قالب یک طرح آزمایشی، سامانه روشنایی و برق چهار پاسگاه حفاظت محیط زیست و دو منطقه حفاظت شده استان را به انرژی خورشیدی مجهز کرده است.

   هر کدام از این پایگاه های خورشیدی، میزان ۸/۱ کیلووات برق جهت روشنایی و فعالیت سیستم های گرمایشی و سرمایشی و لوازم برقی پاسگاه های حفاظتی را تولید می کنند. این پایگاه های انرزی خورشیدی برای نخستین بار در کشور و به صورت پایلوت احداث شده و توان ذخیره هر کدام از آنها ۷۲ ساعت کار برآورد شده است.

   این اقدام خردمندانه و قابل ستایش مهندس شیوندی و همکاران سختکوشش در اداره کل محیط زیست چهار محال و بختیاری می‌تواند فرصت بسیار خوبی باشد تا مسئولین محلی به جای فرصت سوزی، توجه بیشتری به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه منطقه در این زمینه داشته باشند و برای تأمین انرژی های مورد نیاز روستاهای دور دست مناطق جنگلی در بام ایران، به جای تخریب جنگلها و صرف هزینه های زیاد برای احداث دکل های برق و … ، با بهره گیری از این تجربه سبز، چشم انداز پاک و آبادی را برای این قطعه از سرزمین مان رغم زنند.



۲۲ دیدگاه لـ استفاده از انرژی خورشیدی رسما” در بام ایران کلید خورد

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۵۸

    کاش به جای تآمین برق پاسگاه، برق چند روستای مجاور مناطق حفاظت شده تامین می شد. یا دست کم بشود.
    در ضمن در تنگ صیاد بیش از یک دهه است که این اتفاق رخ داده است.
    درود …

    پاسخ:
    درسته محمدجان، امسال به صورت پایلوت در کشور تمامی پاسگاه های محیط بانی استان را مجهز کرده اند.
    درود

  2. مرضیه ناظری گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۴۴

    من می گم این آقای شیوندی چرا حواسش به طبیعت استانتون نیست…پس بگو تو فکر سلول خورشیدی بوده…
    شوخی کردم آقای خاکپور. خیلی کار ارزشمندیه. امیدوارم اون سلول های فتوولتاییک مثل قارچ رو بوم ها سبز بشه. اگه اشتباه نکنم توی خراسان هم این برنامه اجرا شده و تو چند تا از پاسگاه های محیط بانی از انرژی خورشیدی استفاده می شه.
    همیشه سبز باشین

    پاسخ:
    ممنون خانم ناظری گرامی …

  3. دانش گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۰۱

    هومان جان, منم با آقای درویش موافقم. به نظر من اگه یک روستای نمونه رو که به تشخیص مدیران مربوطه, مردمش خسارت کمتری به محیط زیست زده اند, جهت تشویق مجهز به این نوع برق رسانی کنن, ممکنه که نتیجه ی خوبی هم از لحاظ حفاظت از محیط زیست بگیریم.

    پاسخ:
    درسته دانش جان …

  4. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۲ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۳

    مدارس روستاها میتوانند بهترین الگوی مصرف انرژی خورشیدی باشند. روستاهایی که درصد ساعات آفتابی زیاد در ایران دارند کم نیستند.
    کیوسکهای تلفن هم میتوانند از نوع ساده ترین نوع الگوی مصرف انرژی خورشیدی باشند. نمیدانم در ایران چنین طرحی وجود دارد یا نه؟

    پاسخ:
    امید که در آینده شاهد چنین رخدادهای شیرینی باشیم.

  5. سیامک گفته است:

    ۲۴ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۱۷

    با عرض سلام.من جدیدا اقدام به مطالعه در زمینه انرزی خورشیدی و در استانه واردات اقلام مختلف ان هستم. خوشحال میشوم خدمتی انجام دهم تا این موهبت الهی فراگیر شده و بتوانیم برای نسلهای اینده یادگاری از خود برجا بگذاریم.زمینه فعالیت شرکت ما جراغهای خیابانی.پناهگاههاو سایر موارد مربوطه میباشد.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۲۲

    به سیامک عزیز:
    از اینکه در زمینه تامین انرژی های پاک فعالیت می کنید خیلی خرسند شدم. اگر ممکنه نمونه های کاری تون را جهت اطلاع خوانندگان عزیز این تارنما معرفی کنید …
    زنده باشی دوست عزیز

  7. بهنام احسانی پور گفته است:

    ۲ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۲۴

    با سلام و درود به شما آینده اندیشان
    امید که با فرهگ سازی در زمینه استفاده از انرژیهای نو فرزندانمان را بیمه کنیم.
    شرکت آرین پاسارگاد راد آماده گی خود را برای تامین نیازهای خورشیدی شما اعلام میدارد . دست به دست برای فردایی مطمئن.

    با تشکر

  8. محمد علی پوراستاد گفته است:

    ۱۱ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۰

    با سلام اگر ممکن است مشخصات فنی پروژه و نام پیمانکار و ادرس و تلفن ایشان را برای من ایمیل کنید چون مدتهاست بدنبال کسی میگردم که بتوانم در مناطق مختلف این گونه طرحها را اجرا نمایبم مراتب سپاسگذاری خویش را پیشاپیش تقدیم میدارم . مهندس محمد علی پوراستاد

    پاسخ:
    شما می توانید با تماس با آقای مهنس مولوی – شرکت فاران، تجهیزات پنل های خورشیدی – از توان و همکاری شان بهره مند شوید.
    شماره تماس ۰۹۱۲۶۳۰۳۹۹۶ و http://www.faranenergy.com
    موفق باشید دوست عزیز

  9. سام خدایاری گفته است:

    ۵ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۴۳

    با عرض سلام.بنده مدیر عامل شرکتی هستم که از سال ۸۶ تا کنون بالغ بر ۲۵ محیط بانی را به انرژی خورشیدی مجهز نموده و در این راستا شرکت سبز نیز نامیده شدیم. شرکت نواندیشان…. تلفن ۰۲۱-۷۷۸۹۸۹۱۷
    این حرکت برای اولین بار نبوده و در سر تا سر ایران ما پروژه های گوناگونی را برای محیط زیست طراحی و اجرا نمودیم. لازم به توضیح است که طراح این سیستم برای فاران نیز ما بودیم..

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۷ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۸

    به سام خدایاری:
    از آشنایی با شما خوشحالم و برای تلاش های سبز شما آرزوی توفیق دارم. منظور من کلید خوردن این پروژه سبز در بام ایران – چهار محال و بختیاری – بوده است و امیدوارم این اقدامات سبز توسط شما و همکاران ارزشمندتان در این سرزمین استمرار داشته باشد.
    درود دوست عزیز

  11. سام خدایاری گفته است:

    ۱۸ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۵

    ممنون
    انشاءالله که همین طور خواهد بود
    یا حق

  12. حسین بدری پور گفته است:

    ۲۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۰۲

    با سلام.
    سال ۷۸ سفری زمینی داشتم به ترکیه. از مرز که عبور می کنی ۵۰۰ متر آن سوتر تک وتوک خانه های روستایی وجود دارد که می شود دور افتاده ترین نقاط به پایتخت و یا بزرگ ترین شهر یعنی استانبول. روی همان خانه ها منابع آب را می دیدم که دارای پوشش سیاهی بودند. اهمیتی ندادم تا این که اتوبوس توقف کرد با جوانانی که برای کار و تفریح و… عازم استانبول بودند هم کلام شدم و از چند تنی از آن ها که مدت ها در استانبول کارگری می کردند در مورد آب گرم کن ها سوال کردم. پاسخ شنبدم به حدی حامل های انرژی گران است که مردم در شهرها و روستاها از این طریق برای گرم کردن آب خود استفاده می کنند.
    در مسیر هم تا چشم کار می کرد همین مناظر مشاهده می شد. سوال این جاست آیا دولت ترکیه در خصوص ترویج این وسایل حمایتی داشت یا خود مردم سبک سنگین کرده و این سیستم را برگزیده بودند؟
    سیاست کشور ما باید چگونه باشد؟ در حد نمایش امکان استفاده از این سیستم دوستدار طبیعت و یا حمایت و ترویج جدی این سیستم؟
    موفق باشید.

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۰

    به حسین بدری پور:
    درست است، نباید تنها به این حرکت های نمادین بسنده کرد … بلکه به لحاظ ظرفیت های بالای کشور در زمینه تولید انرژی های پاک و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی ناشی از ساخت سدهای گران قیمت برق آبی، خردمندانه آن است که توجه درخوری به این ظرفیت کم همتای انرژی خورشیدی شود. پتانسیلی که اگر درصدی از اعتبارات مصرفی در حوزه سدسازی به آن اختصاص یابد شک نداشته باشید که کشور را به یکی از قدرت های تولید انرژی منطقه تبدیل خواهد کرد.
    درود

  14. محمد گفته است:

    ۶ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۳۰

    شرکت وسیله مهر هم ، فعالیت خود را در زمینه انرژی خورشیدی آغاز نموده است….

  15. نصیری گفته است:

    ۱۴ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۱۵

    حضور محترم حضرت عالی

    با سلام
    شرکت کوشا صنعت در زمینه تولید برق خورشیدی فعالیت میکند در صورت نیاز ما میتوانیم یکی از مجریان موفق در زمینه انری خورشیدی باشیم .شماره تماس ۰۹۱۲۶۴۱۱۷۴۱

  16. نصیری گفته است:

    ۱۴ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۱۷

    حضور محترم
    با سلام
    شرکت ما درزمینه برق خورشیدی فعال میباشد.
    شماره تماس:۰۹۱۲۶۴۱۱۷۴۱

  17. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۲۴

    به نصیری:
    در خدمت هستیم …

  18. رضوانه گفته است:

    ۱۸ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۰۶

    سلام میخواستم بیشتر در باره استفاده از انرژی خورشیدی بدونم آیا امکان استفاده ازآن در محل زندگیم حوالی هشتگرد است یا نه هزینه استفاده از آن چقدر میشه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  19. تمنا بیگ جانی گفته است:

    ۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۳۶

    .باسلام.بنده دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه اصفهان هستم وبروژه ام با موضوع انرژی خورشیدی باکاربردهای غیرنیروگاهی وشناخت نیازهای کشور دراین زمینه میباشدودرنهایت ساخت محصولی خوشیدی… لطفااطلاعاتی دراین مورددراختیارم قراردهیدومکان هایی که در استان اصفهان دراین زمینه فعالیت دارند” معرفی کنید. باکمال تشکر……..

  20. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۴۰

    به تمنا بیگ جانی:
    برای اطلاعات در خصوص پنل های خورشیدی می توانم به یکی از شرکت ها که در اصفهان فعالیت دارند معرفی تان کنم اما در خصوص اینکه در چه مناطقی این فعالیت ها صورت گرفته است اطلاعی ندارم ولی فکر کنم بتوانی از بچه های منابع طبیعی اصفهان اطلاعات مورد نظرتان را بدست آورید.
    موفق باشی

  21. naser گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۵۲

  22. naser گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۰۲

    hatman to in sat birn http://www.baadraan.ir kod bazaryb 22110016143

Leave a comment