رخوت دشت لاله کوهرنگ برای میزبانی ۱۳۹۱

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۲۲ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۱:۰۴

هر چند لاله های واژگون را می توان در جای جای طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری دید اما؛ دشت ۷۰۰ هکتاری منطقه بنواستکی در کوهرنگ بختیاری یکی از معروف ترین رویشگاه های لاله های واژگون در کشور است که در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر می شود.

این جاذبه طبیعی بسیار دیدنی درفاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرکرد و حدود ۱۰ کیلومتری شهر کوهرنگ قرار داشته و در سال های نه چندان دور که هنوز سیل گردشگران به آن دیار سرازیر نشده بود، با شادابی سحرانگیزی، در اردیبهشت ماه گل های سرنگون خود را به رقص و دل ربائی وا می داشت و این پایکوبی ۱۵ روزه بهاری با بذردهی لاله ها در اواخر اردیبهشت به پایان می رسید.

بارگذاری اکوتوریسمی، سرازیر شدن سیل ویرانگر گردشگران ناآگاه، انفعال دستگاه های متولی و آماده نکردن زیرساخت های لازم برای این بارگذاری و تبدیل شدن به یک جاذبه طبیعی گردشگری؛ سبب گردید که هر ساله از شادابی و تجدید حیات طبیعی لاله ها کاسته شده، و روند کاهش تراکم لاله ها و وسعت این اثر طبیعی کم همتا شدت یابد.

چیده شدن گل ها و خارج کردن غده و پیاز لاله ها از داخل خاک توسط برخی از بازدید کنندگان ناآگاه، بیشترین نقش تخریبی را در مجموعه عوامل انسانی مؤثر در تشدید روند تخریب و رخوت دشت لاله ها داشته است. شکستن ساقه گل ها در اثر پهن کردن زیراندازها، لگدمال کردن لاله ها در اثر ترددهای غیر اصولی و غیر ضروری بازدیدکنندگان در دشت و عدم کنترل فرزندان و ممانعت از آسیب رسانی آنان به گل ها و گیاهان؛ روند طبیعی گل دهی و بذردهی لاله را مختل و تجدید حیات طبیعی دشت را به مخاطره می اندازد.

ورود دام به دشت – خصوصا” در اواخر اردیبهشت و خردادماه – در مرحله بذردهی گل ها یکی دیگر از عوامل مؤثر کاهش تراکم و شادابی لاله ها بوده که با اخلال در ریزش بذر و ممانعت از استقرار بذور در خاک، زادآوری طبیعی لاله ها را بسیار شکننده و مختل می کند.

اخیرا” طغیان آفات و بیماری ها هم به این عوامل اضافه شده که می تواند در شادابی و زادآوری طبیعی لاله ها بسیار مؤثر باشد. طغیان آفات و بیماری ناشی از ضعف بیولوژیکی لاله ها بوده که علت آن همان عوامل انسانی، فشار دام و نامدیریتی حاکم بر این جاذبه طبیعی می باشد.

تعیین دستگاه متولی مشخص و ساماندهی گردشگران در کوتاه مدت؛ و در درازمدت انجام مطالعه، برنامه ریزی و تأسیس زیر ساخت های لازم با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی و جوامع محلی منطقه؛ و همچنین تغییر و جایگزینی شیوه معیشتی دامداران از طریق همین ظرفیت گردشگری و قرق کامل دشت و ممانعت از ورود هر گونه دام به این جاذبه طبیعی و همین طور شناسائی و مقابله با آفات و بیمارهای لاله ها، برای نگهداری و حفاظت از این شگفتی خلقت اجتناب ناپذیر است.

پی نوشت:

در همین رابطه؛

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ادامه کاربری مرتعی در دشت لاله، ظلمی در حق استان است

خبرگزاری مهر: دشت لاله های واژگون خسته از میزبانی گردشگران/ کاهش ۲۰ درصدی لاله ها



۱۸ دیدگاه لـ رخوت دشت لاله کوهرنگ برای میزبانی ۱۳۹۱

  1. سيمين گفته است:

    ۲۲ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۳۰

    چه مطلب ناامیدکننده ای! آقای درویش کجا هستند که یک حسرت نامه بنویسند بلکه بعد از دو سال برآورده شود! حسرت های ایشون مثل اینکه خوب جواب میده. اگر وبلاگشون رو ببینید متوجه خواهید شد که درست میگم!
    مثلا بنویسند کاش یک سازمان مردم نهاد آموزشی مقتدر با حمایت بسیار جدی دولتی تشکیل می شد و ضمن آموزش های مستمر به جوامع محلی (در دیار کوهرنگ و امثال آنها)، در ایام تعطیلات نوروز و تابستان در چنین مکان هایی مستقر و هم به مردم آموزش در محل بدهد و هم از تخریب ها جلوگیری کند. اسپانسرهای مالی داوطلبانه دوستدار محیط زیست بسیار متمول هم داشته باشد.

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۴

    به سیمین:
    ضمن تأئید ماجرای جد محمد درویش عزیز و دخیل هایش که ما هم از پیروان و دخیل بسته هاش هستیم؛ واگذاری مدیریت و بهره برداری به همراه حفاظت و نگهداری از این دشت کم نظیر همان است که شما گفتید … استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و سماندهی دامداران منطقه همراه با تغییر شیوه معیشتی شان.
    درود

  3. نرگس روحانی گفته است:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۲۰

    شهر کردی ها که خیلی تو حفظ محیط زیست جدی اند چرا تشکل های محیط زیستی اونجا ساکت نشستند؟ راه دوره و هر کدوم یه جور دستمون بنده میامدیم کمک من حتمن اینو تو برنامه میگم

  4. روحانی گفته است:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۱۶

    درود برشما. باید انجمن های مردم نهاد زیست محیطی منطقه پیگیری جدی رو انجام بدن و مطمئنا این کار صورت می گیرد. موفق باشید

  5. خوارزمی گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۴۷

    و باز هم ندانستن و نا آگاهی!!پاک کردن این دوتا “ن” ظاهراً کاریست بسیار سخت و طاقت فرسا!!

  6. ابوذر از دانشگاه شهركرد گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۴۴

    سلام مهندس نمیشه ی برنامه ی سیاحتی حفاظتی برامون جور کنید از طرف اداره یا از طریق دوستان که به دشت زیبای لاله بریم؟

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۱۰

    به نرگس روحانی:
    در اینجا هم به مانند خیلی از دیگر مناطق کشور، تشکل ها از توانمندی های مالی و منابع انسانی درخور برخوردار نیستند و انتظارها در این زمینه به نحو سزاوار پاسخ داده نمی شود خانم روحانی…

    به روحانی:
    قطعن یکی از نهادهای تأثیرگزار در حوزه ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت همان تشکل های محلی هستند که بایستی ابتدا ساماندهی و حمایت شوند …

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۱۸

    به خوارزمی:
    … و اما البته شدنی دوست عزیز.

    به ابوذر:
    چرا که نه؛ خیلی هم خوب است و مؤثر …

  9. نرگس روحانی گفته است:

    ۲۷ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۱۲

    در تهران هم پای کوه دماوند گردشگر های نااگاه شقایق ها را میچیدند یک سری از بچه های عاشق محیط زیست هر جمعه توی افتاب میرن اموزش چهره به چهره و ممانعت از چیدن انها میکنند خب این مستلزم وجود یک ngo خوب با عرق بختیاریه شما اقای خاکپور پیش قدم بشین.

  10. ابوذر گفته است:

    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۰۸

    مرسی مهندس پس خبرش با شما.۰۹۳۸۵۰۶۸۴۱۸

  11. ميراث پارس گفته است:

    ۲۹ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۱۷

    درود بر شما
    نسخه الکترونیکی پیش شماره و شماره نخست ماهنامه میراث پارس روی بلاگ نشریه بارگذاری شد.
    میراث پارس پنجره ای است به پیشینه ارزشمند تاریخ و فرهنگ ایران زمین که به صاحب امتیازی و سردبیری فرشید خدادادیان و در تیراژ پانزده هزار نسخه منتشر و در سراسر ایران توزیع می شود.
    حضور و قلم شما در این نشریه باعث افتخار است.
    روابط عمومی میراث پارس

  12. مصطفي شهرياري گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۶:۱۴

    سلام به دوستان
    حالا که مبحث انجی او میان امده بهتر دونستم از انجی او حمایت از وحوش و محیط زیست تالاب چغاخور که زحمات زیادی برای فرهنگ سازی و حفظ و کمک به محیطبانان برای پرندگان منطقه بخصوص قوها و عقاب ماهی خور و کبک دری و گلها و جانوران منطقه نگهداری میکنند تقدیر و تشکر کنم من امسال شاهد جانفشانی و زحمات این گروه بودم

  13. البرز گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۳۹

    سلام. من و دوستانم میخواستیم بریم به دیدن این دشت، جای اقامت برای شب داره؟ ممنونم

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۳۶

    به نرگس روحانی:
    ظاهرن همه جای کشور، پایتخت و اونور تخت و اینور تخت آسمان یه رنگه خانم روحانی …

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۳۹

    به مصطفی شهریاری:
    ما هم در برابر همه دوستداران و تلاشگران حوزه محیط زیست کشور که بی منت، وقت و سرمایه خود را هزینه می کنند تعظیم می کنیم …

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۴۱

    به البرز:
    فاصله دشت لاله تا شهر چلگرد (مرکز شهرستان کوهرنگ) حدود ۱۰ کیلومتر است که می توان در “هتل کوهرنگ” که واقع در این شهر است اقامت کرد … موفق باشید و روز خوشی را در دشت لاله سپری کنید.

  17. امین میراسدی گفته است:

    ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۴۳

    با سلام

    دقیقا سال ۸۶ بود که از طرف دانشگاه اومدیم به سمت کوهرنگ و دشت لاله های واژگون حقیقتا بسیار زیبا و غیر قابل وصف بود ورودی دشت مردی نشتسه بود و بروشورهایی مربوط به دشت لاله توضیح میکرد عکسهایی از دشت لاله ها در سالهای قبل و طبیعتی که اکنون به تاراج رفته است و من طبق عادت همیشه گی ام افسوس خوردم و افسوس ….

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۴۷

    به امین میر اسدی:
    متأسفانه هر ساله وضع دشت بدتر می شود و هم از نظر کمی و هم کیفی با افت شدید مواجه می شود. اتفاق ناگواری که ناشی از عدم مدیریت جامع و متناسب با ظرفیت های گردشگری این جاذبه کم همتای طبیعی است …

Leave a comment