بخت با محیط بانان شیدا یار بود

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۲:۵۷

در ساعت های پایانی آخرین روز ماه رمضان – شامگاه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ – در اثر شلیک مستقیم شکارچیان؛ ۲ نفر از محیط بانان سلحشور منطقه حفاظت شده شیدا در چهارمحال و بختیاری به شدت زخمی و روانه بیمارستان شدند. این پاسداران جان برکف طبیعت میهن مان در حالی ناجوانمردانه و در جدالی نابرابر مورد اصابت شلیک مستقیم اسلحه جنگی قرار گرفتند که مسلح نبوده و هیچ گونه سلاح گرمی به همراه نداشتند.

به راستی باور این حقیقت تلخ سخت و شرم آور است که ساختارهای اخلاقی در میان برخی از افراد جامعه مان آنچنان فروپاشیده است که برای تفریح شان شکارکشی را برمی گزینند، به فریادهای “ما مسلح نیستیم شلیک نکنید” توجه ای نمی کنند و سزای پاسداری از طبیعت را شلیک مستقیم گلوله می دانند و حافظان طبیعت میهن شان را به جرم دفاع از حرمت سرزمین شان غرق در خون می کنند!

نگارنده نیز خدای بزرگ را شاکر است که این گلوله های نادانی و بی اخلاقی، نتوانستند زیستمندان شیدای دیار بختیاری را از داشتن چنین محیط بانان شجاع و بی ادعایی محروم کند و بار دیگر بر ضرورت انجام اقدامات آسیب شناسی اجتماعی و اخلاقی از سوی نهادهای متولی تأکید داشته تا در مطالعه ای شفاف و جسورانه، عوامل مؤثر در روند رو به افزایش وقوع چنین جنایت های انسانی در عرصه های محیط زیست کشور شناسایی و مسئولانه خودمان را برای یک جراحی بزرگ اجتماعی آماده کنیم.

پی نوشت:

– باورمان این است که وب‌سایت‌ها و درگاه‌های مجازی، هویت دستگاه های دولتی هستند، شگفت­ آور است که چگونه برخی از دست ­اندرکاران این درگاه­ های مجازی دولتی با هویت خویش اینگونه ساده‌انگارانه برخورد می­ کنند و دست­ کم تلاش­ های واقعی دلسوزان و سلحشوران دستگاه خود را هم به نمایش نمی­ گذارند!؟

حقیقتا این منصفانه نیست که بعضی­ ها هنوز در خواب و تعطیلات رمضانی باشند و مردانی بی­ ادعا تا پای جان­ شان برای پاسداری از زیستمندان شیدا ایستادگی کنند و خود را در برابر گلوله شکارچیان قرار دهند و با خون­ شان شیدا را سرافراز کنند.



۱۱ دیدگاه لـ بخت با محیط بانان شیدا یار بود

  1. کوشان مهران گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۳۲

    هومان خان و دیگر خوانندگان گرامی

    پیشنهاد می کنم نوشتاری درباره خرس کوهستان های پیرینه فرانسه و داستان جوامع محلی را که توسط من نگاشته شده و عباس آقای محمدی زحمت انتشار آن را کشیده است را بخوانید.

    http://mountainwatch.persianblog.ir/post/1904/

  2. کوشان مهران گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۴۵

    اگر قاتل مرحوم عبدالله یاری رو دست و پا بسته، عطر و ادکلن زده ، سرخ و سفید تحویل ممدلی خان می دادند دیگر کسی مایه!!! آن را نداشت که هروقت تریاکش را کشیده و هار شود به سوی محیط بانان شلیک کند.

    کاری هم ندارم الان جماعت از خواندن این نوشتار سرخ و سفید شوند

    به جهنم

    اصلا چرا راه دور برویم.

    یک دوستی داشتید شما که تا زیر پلکش ریش داشت، همان جناب خالو می تواند زحمت ممدلی خان را بکشد و از خجالت آن دو …. بدرآید.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۴۶

    به کوشان مهران عزیز:
    یادداشت تأمل برانگیزی نوشته ای؛ با اجازه تون در همین کلبه طبیعت بختیاری باز انتشارش خواهم کرد.

  4. aram گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۱۱

    درود…

    جای بسیار تاسفه که با وجود تکرار این وقایع درد آور هنوز هم زنگ خطر به گوش های بسیاری نرسیده و هنوز اندر خم همان کوچه ایم که ” باید به دنبال تدابیری بود که بتوان در بالابردن انگیزه کاری در محیط بانان موثر باشد”
    به راستی به دنبال کدام تدبیریم؟
    چقدر به مرگ خاموش دلیرمردان طبیعتمان اندیشیده ایم؟

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۴۴

    به آرام عزیز:
    اگر برخورد سخت با شکارچیان غیرمجاز و بی اخلاق را گزینه اول برای مهار بحران شکار و شکارچی در کشور پذیرفتیم(اولویتی که بخشی از بدنه کارشناسی کشور بر آن تأکید دارند)، بدون شک بالابردن انگیزه های کاری محیط بانان با توجه به سختی کار آنان، یکی از مؤلفه های مهم در ساختار منابع انسانی سازمان محیط زیست خواهد بود.
    اما حقیقت ماجرا همان است که شما گفته ای؛ چقدر به کشتار ناجوانردانه محیط بانان مان در حوزه مسایل اجتماعی پرداخته ایم و تا کجا این سقوط اخلاقی در جامعه را آسیب شناسی کرده ایم. شما ببینید چقدر به علت های شکست در یک رشته ورزشی در المپیک اخیر پرداخته خواهد شد و چقدر رسانه ملی به آن توجه خواهد کرد و در مقایسه کشته شدن عبدالله یاری(آخرین محیط بان در خون غلطیده) در چه جایگاهی از اهمیت برای آنان قرار دارد؟!

  6. aram گفته است:

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۵۸

    به هومان خاکپور:
    نکته درد آور اینجاست که هر بار حرف از محیط بان به میان آمده فقط شنیده ایم که ” شرایط سخت و دشوار کار، حقوق ناچیز، رویارویی با متخلفان گوناگون….. باید تقدیر کرد….. باید برای حل این مشکلات تدبیری اندیشید” اما در عمل؟؟؟؟؟
    آیا فقط دانستن مشکلات کافی است؟ وقتی حمایتی درکار نیست به کدام تقدیر می توان دلخوش بود؟
    کدام انگیزه می تواند بالاتر از احساس حمایت و امنیت شغلی برای جان برکفان طبیعت باشد؟
    فکر میکنم زمان شنیدن سخن ها گذشته ، چرا که گوش هایمان به تکرار این شنیدن ها عادت کرده…
    .و اکنون این برایمان مهم است که:
    تکلیف انتقام شهیدان به دوش کیست؟
    خون مسیح مانده به روی صلیب ها……..

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۱۳

    به آرام:
    یقینن برخورد سخت با متخلفین و شکارچیانی که حتا ابایی از به گلوله بستن محیط بان ها هم ندارند، می تواند انگیزه ای مؤثر در استمرار تلاش های محیط بانان سلحشور باشد و از طرف دیگر حاشیه امن آن سودجویان طبیعت ستیز را از بین برده و با ایجاد ناامنی برای آنان، زمینه حضورشان در طبیعت را کم خواهد کرد.
    البته شایسته آن است که با برخوردهای سخت پیشگیرانه و همین طور فعالیت های فرهنگی و آگاهی رسانی، زمینه بروز چنین تقابل هایی خونی را از بین برد تا مجبور نشویم از انتقام و یا قصاص نفس سخن به میان آوریم.

  8. saeed گفته است:

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۲۹

    سلام نشزیه ای درخال انشتار است که به موضاعاتی از قبیل مخیط زیست ،گردشگری ،طبیعت ،و..ئوست داشتیم که باب همکاری باشما دوست عزیر مفتوح گردد .
    باتشکر سعید عنبری

  9. aram گفته است:

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۳۷

    به هومان خاکپور:

    منظورم از کلمه انتقام در جملات قبل خونخواهی نیست بلکه تاکید بر انتظاری است که برای پیگیری و مدیریت عملی این حوادث ناگوار از مسئولین داریم …
    به امید اقتدار روز افزون حافظان طبیعتمان…..

  10. این خرس‌های بامرام و ما آدم‌های بی‌مرام! گفته است:

    ۴ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۰۰

    […] به کیفیت زندگی و معاش‌مان با مرگ آنها بیافزاییم. به حادثه تلخ شیدا در دیار چهارمحال و بختیاری دقت کنید و از خود بپرسید: […]

  11. مصطفی خوئینی گفته است:

    ۶ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۲۵

    قابل توجه علاقمندان وداطلبان به محیط زیست و ایرانگردی ساکن جزیره کیش
    دوشنبه ۱۰/۷/۹۱ ساعت ۶ صبح تعداد ۸ فروند قایق تند رو به همراه ۸۰نفر دواطلب
    از اسکله تفریحی جزیره کیش عازم جزیره بنی فارو به منظور پاکسازی سواحل آن از ساعت ۸ الی ۱۲ ظهرخواهند گردید واز ساعت ۱۲ الی ساعت ۳ بعدازظهر وقت آزاد جهت گردش داخل جزیره و دریا و ساعت ۳بعداز ظهر باز خواهیم گشت .. این برنامه توسط جامعه کلوپدارن دریائی کیش با مساعدت و همیاری معاونت گردشگری و مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش به اجرا در خواهد آمد و هزینه رفت و برگشت و یک وعده غذای سرد به عهده معاونت گردشگری سازمان خواهد بود داوطلبان علاقه مند آقا و یا خانم می توانند برای هماهنگی کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۳۴۷۶۸۳۸۳۸ تماس حاصل فرمایند

Leave a comment