سدهای غول پیکر، ۱۰ درصد از جنگلهای چهارمحال و بختیاری را نابود خواهند کرد!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۷

    مردم بختیاری با سرانه ۴/. هکتار جنگل، بخت با آنها یار بوده است که سرانه جنگل آنها دو برار میانگین کشور است اما تا استاندارد جهانی و دستیابی به سرانه ۸/. هکتار راهی طولانی در پیش دارند. شوربختان به رغم فاصله زیادی که با استانداردهای جهانی داریم، عدم جایگزینی و تأمین سوخت فسیلی در روستاهای جنگل نشین، سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار از جنگل های این منطقه به بهانه تأمین سوخت نابود می شوند و همچنان بر این فاصله افزوده می شود!

   تمرکز بخشی نگرانه آب سالاران و سدسازان بر این سازه های غول پیکر و اصرار کم سابقه آنها بر افزایش هر چه بیشتر تعداد سدهای این منطقه در سالهای اخیر، به نظر می رسد آنها هم نابودی طبیعت بختیاری را هدف گرفته اند و با ۸ سد عظیم احداث شده، در دست احداث و در دست مطالعه قصد نابودی بیش از ۱۰ درصد از جنگل های بلوط این بخش از زاگرس را دارند. تقریبا” تمامی این سدهای بزرگ مخزنی و برق آبی در مناطق جنگلی چهارمحال و بختیاری واقع شده و به مانند سد کارون ۴ که اخیرا” شاهد آبگیری آن بوده ایم، بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از جنگل های حساس و شکننده منطقه را به زیر آب خواهند برد.

    بر بنیان اعلام دفتر جنگل های خارج از شمال کشور، بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار از جنگل های بلوط غرب با تعدادی بالغ بر ۱۶۰ هزار درخت در اثر آبگیری سد کارون ۴ که در فروردین سال جاری آبگیری شد و تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد از حجم مخزن آن پر شده است نابود خواهند شد. سد کارون ۳ که در فاصله کمتر از ۶۰ کیلومتری کارون ۴ احداث شده بود نیز در همین سال های اخیر (سال ۱۳۸۳) بخش هایی از جنگل های سرزمین بختیاری را نابود کرد. سد لیرو در جنگل های بازفت و خرسان ۳ در جنگل های لردگان در دست احداث بوده و سدهای کارون ۵ ، خرسان ۱ و خرسان ۲ در جنگل های لردگان و سد بازفت در جنگل های بازفت چهارمحال و بختیاری در دست مطالعه و نهایی شدن می باشند و هر یک از این سدها، به زودی بخش هایی از بهترین جنگل های زاگرس را  به زیر آب خواهند برد. 

   دیروز – ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ – مصادف با روز ملی مبارزه با سدسازی، همایشی با عنوان «ناگفته های سدسازی» با همت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و جمعت پیام سبز اصفهان برگزار گردید که دکتر پیمان یوسفی آذر – مدیر کل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور – به سزاواری در یک سخنرانی هشدار دهنده، آینده فاجعه بار جنگل های چهارمحال و بختیاری را در اثر این هدف گذاری نابخردانه سپهسالاران سدسازی، تحلیل و مستند بر مشاهدات میدانی و مبانی علمی به تصویر کشیدند.

   همایش «ناگفته های سدسازی» پذیرای میهمان و سخنرانان گرانقدری از مراکز علمی، پژوهشی و تشکل های فعال غیر دولتی از سراسر کشور بوده و از غنای کم مانندی برخوردار بود. از برترین سخنرانان این همایش که سالها دستی بر آب و مدیریت آب کشور دارند می توان به استاد آهنگ کوثر – پدر علم آبخوان داری در ایران، مهندس فاطمه ظفزنژاد – کارشناس با سابقه و پژوهشگر آب، دکتر پیمان یوسفی آذر – سکان دار جنگل های خارج از شمال کشور و عباس محمدی – فعال محیط زیست و مدیر عامل انجمن کوهنوردان ایران – اشاره نمود که سخنان شان به شدت مورد استقبال متخصصین و حاضران در همایش قرار گرفت.



۵ دیدگاه لـ سدهای غول پیکر، ۱۰ درصد از جنگلهای چهارمحال و بختیاری را نابود خواهند کرد!

  1. بابک بت شکنان گفته است:

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۳۸

    سلام آقای خاکپور
    یعنی واقعن هیچ خبره خوبی اتفاق نمیفته!
    خبرای فرهنگی که همش شده اینکه فلان کشور دانشمند یا شاعرمون رو دزدیده و به نام خودش ثبت کرده! اخبار طبیعتمون هم شده همش نگرانی!
    یک بار هم یه خبره خوب بذارید!
    ممنون

    پاسخ:
    درود بر بابک عزیز
    باور کن آرزوی ما این است که هرگز شاهد رخدادهای طبیعت ستیزانه در سرزمین مادری مان نباشیم و در وبلاگستان سبز همیشه اخبار سبز انتشار یابد، اما افسوس دوست عزیز …
    به امید آن روز بابک جان.

  2. اشکار گفته است:

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۳۹

    خان
    آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم تا بازار سد بازی و سد سازی گرم است یک شرکت ارزیابی بزنید از یک و یا دو ندانشجوی دکتر! هم استفاده کنید..نانتان در روغن محلی است…
    خان حالا که همه بجان منابع طبیعی استان افتاده اند شما هم همراه با طایفه خودتان برنوکوتاه ها را روغن بزنید و چماق ها را صیقل بدهید و….نه خان نگران نباشید نیازی به خون و خون ریزی نیست منابع طبیعی با یک پخ جهانگیر خان و ابرو بالا انداختن شما عقب می رود برنو برای جلوگیری از شبیخون طوایف همسایه است

  3. اشکار گفته است:

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۲

    تا بحال در نبرد بین طوایف شرکت کرده اید..برای اینکخ منابع طبیعی بیشتر ماستها را کیسه کند در روز گرفتن جنگل همه باید سوار تراکتور و وانت بشوید و از چند جهت به مرتع مورد نظر تشریف بیاورید

    پاسخ:
    اشکارجان ما حافظان طبیعت هستیم نه متجاوزان به آن … درود

  4. محمد درویش گفته است:

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۳۴

    اگر آن ۴۰ سد دیگر در استان تان زده شود، تا پایان برنامه پنجم بی شک سرانه فضای سبزتان مثل بقیه ایران خواهد شد!!

    پاسخ:
    البته اگر دیگر سرانه ای بماند ….

  5. مهرداد گفته است:

    ۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۰۷

    این همایش ها نشست ها اگر چیزی هم توش نباشه یه حسن بزرگ داره اگه گفتی چیه؟
    ضمنن رفیق عزیز باید گفت وگفت تا شاید گوشی بشنود.وروزی برسد تا با اشتغالزائی سر سد سازها یه جور دیگه گرم شود.

    پاسخ:
    قطعن مفید خواهد بود دوست عزیز

Leave a comment