نقدی بر انتقال آب بین‌حوضه‌ای در ایران از دیدگاه یک متخصص منابع آب(قسمت اول)

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۶

     رحیم علیمحمدی پژوهش‌گر سخت‌کوش و پرتلاش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در نخستین یادداشتی که برای تارنمای طبیعت بختیاری ارسال کرده است، با نگاهی کارشناسی و بر بنیاد یافته‌های علمی و اسناد و شواهد موجود در منطقه، نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی خود را در خصوص ماجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای زاینده‌رود بیان داشته‌اند. ایشان در این یادداشت در تحلیل اوضاع و احوال هر یک از این مجاری انتقال آب، مشروحا” به نکات مهم و تأمل‌برانگیزی اشاره نموده‌اند.

     نوشتاری که در زیر می‌خوانید مشروح نقطه‌نظرات این پژوهش‌گر منابع آب کشور است که با خوانندگان گرامی طبیعت بختیاری به اشتراک گذاشته شده است:

انتقال آب بین حوضه‌ای

     از اهمیت آب همین بس که خداوند منان در کتاب خود فرموده “آب مایه حیات است”. انسان هم بخوبی این قضیه را دریافته است و همه میدانند هر جامعه ای که بخواهد توسعه پیدا کند و رشد نماید به آب نیاز دارد. زیرا انجام هر کار و فرآیند هر فعالیتی در جامعه منوط به تاًمین آب می باشد. تنها منبع اصلی تولید و عرضه آب در این جهان طبیعی، بارندگی می باشد و میزان آب تولید شده بستگی به مقدار عرضه بارش ها دارد. در این راستا استان چهارمحال و بختیاری با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی، توپوگرافی و اقلیمی از نظر میزان و نوع بارش در کشور حائز اهمیت بوده است (میانگین های بارش در دنیا، ایران و استان عبارتند از ۸۵۰، ۲۵۰ و ۵۶۰ میلیمتر در سال و مناطق شمال غرب و قسمتی از غرب استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲۰۰ میلیمتر در سال است).

     در دنیا انتقال آب بین حوضه ای به عنوان یک مسئله مهم و با حساسیت مورد طرح و بررسی قرار  می گیرد، که بنا بر دلایل اقلیمی و شرایط خاص توپوگرافی در مناطق مختلف با توجه به رشد علم و تکنولوژی، آب را از مناطق پر بارش و کم جمعیت به مناطق کم بارش و پر جمعیت از روش های مختلف و با استفاده از سازه های انتقال آب همانند: کانال ها، لوله ها، قناتها ، تونل ها و … ضمن رعایت قوانین و مقرات موجود منتقل می نمایند. این در حالی است که با توجه به قوانین و مقررات موجود در کشور ما و سازمانهای بین المللی (یونسکو) مورد تائید و تصویب دوائر مختلف که جهت اجرای طرحهای انتقال آب میبایست قبل از اجرا  رعایت گردند بشرح ذیل می باشند.

۱- حوضه های مبداء و تامین کننده آب،  نباید مشکل کمبود آب داشته باشند.

۲- حوضه های مقصد باید نهایت صرفه جویی و بهره برداری را نموده باشند و تمام راههای جبران کسری آب را در حوضه های خود اعمال نموده باشند.

۳-  در طرح های انتقال آب بین حوضه ای می بایست کلیه مسائل و نکات علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوضه های مبداء،  مقصد و در حد فاصل آنها رعایت شده باشد.

۴- روش های انتقال آب و سازه های مورد استفاده و پیش بینی شده، خسارتی را به حوضه های مبداء وارد ننمایند.

۵- حوضه های مقصد و مبداء بایستی برنامه جامعی را تدوین و اجراء نمایند تا حوضه های اصلی آبخیز تقویت شده و از حیز انتفاع خارج نگردند.

۶- طرح ها و پروژه های زیربنایی و نیازمند آب به محل سرشاخه ها و حوضه های آبخیز منتقل گردند.

۷- درآمد حاصل از انتقال و فروش آب، بین حوضه های مبداء و مقصد بطور عادلانه تقسیم گردد.

۸- دیدگاهها و مدیریت های اعمال شده میبایستی فراملیتی باشند و از دخالت دادن مسائل سیاسی جدداً جلوگیری گردد.

وضعیت بارش و تولید آب در حوضه زاینده رود

الف: از سال ۱۳۸۶ تا بحال در استان چهارمحال و بختیاری خشکسالی ممتد وجود دارد. این در حالی است که هیچ طرح جامعی به منظور کاهش اثرات زیانبار این پدیده طبیعی در منطقه اجراء نشده و کمتر از عوامل و بهره برداران استفاده شده است.

ب: تنها منابع ذخیره آب در منطقه دو قسم می باشند:

 ب – ۱ : بارش برف در منطقه و برودت هوا، و ذخیره برف از زمستان تا اواخر بهار و حتی تابستان،  بگونه ای که در سالهای قبل از ۱۳۸۶ ارتفاع متوسط برف باقیمانده در اوایل بهار در سطح حوضه آبخیز ، یک متر بوده است اما از سال ۱۳۸۶ با شروع خشکسالی این ارتفاع به کمتر از بیست و پنج صدم متر رسده است.

ب – ۲ : سد زاینده رود با حجمی درحدود یک و دودهم میلیارد مترمکعب است. که دریافت کننده آب حوضه آبریز خود و آب های منتقل شده توسط تونل های شماره یک، دو و سه کوهرنگ و تونل چشمه لنگان می باشد. آمار شرکت آب منطقه ای اصفهان بیانگر آنست که از سال ۱۳۸۶ تا بحال مخزن سد در اوایل بهار (فروردین ماه) پر نشده است. از طرفی به دلیل عدم وجود و ذخیره برف در سطح حوضه تونل های انتقال آب با یک سوم ظرفیت خود یعنی حدود نود تا یکصد میلیون مترمکعب آب در سال (هر تونل) به جای دویست و پنجاه تا سیصد میلیون مترمکعب در سال آب را به حوضه زاینده رود منتقل نموده است ( یعنی هر کدام از تونل ها با یک سوم ظرفیت خود عمل نموده اند). لازم به ذکر است که این ظرفیت علاوه بر حجم مخزن سد زاینده رود می باشد زیرا می بایستی با گرم شدن هوا و ذوب برف ها در فصول بهار، تابستان و پاییز ضمن ذوب تدریجی برف های ذخیره شده در منطقه، توسط سازه های اجراء شده به حوضه زاینده رود منتقل می گردند.

     لطفاً محاسبه نمایید چنانچه حجم مخزن سد بطور میانگین ششصد میلیون مترمکعب در سال و آورد تونل ها ، یک سوم باشند یعنی بیش از پنجاه درصد پیش بینی ها  تحقق نیافته و هر سال حوضه زاینده رود دارای بیلان منفی بوده است.

ج : رودخانه زاینده رود با توجه به شرایط خاص زمین شناسی و توپوگرافی آن خصوصاً در استان چهارمحال و بختیاری قابلیت زهکشی خوبی دارد به گونه ای که بر اساس آمار اندازه گیری شده شرکت آب منطقه ای اصفهان در ایستگاههای دبی سنجی سد تنظیمی زاینده رود (ورودی به استان چهارمحال و بختیاری) و پل زمانخان (خروجی رودخانه از استان چهارمحال و بختیاری) بیانگر آنست که حجم آب ورودی با حجم آب خروجی از استان واقع در زیردست سد زاینده رود، در سال تقریباً برابر می باشند. لازم به ذکر است که در طول این بازه، بحث راندمان انتقال آب مطرح می باشد و بر اساس قوانین هیدرولیکی و هیدرولوژیکی جریان های روباز، معمولاً دبی خروجی می بایستی از دبی ورودی کمتر باشد.

د : بحث آلودگی آب، به دلیل شرایط خاص توپوگرافی رودخانه از نظر وجود شیب تند و مقدار دبی جریان، و خود پالایگی رودخانه بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققین مختلف تا بحال هیچ گونه گزارشی دال بر آلودگی جریان آب در رودخانه قبل از پل کله و باغبهادران اعلام نشده است. تنها یک حادثه در سال ۱۳۸۷ در نزدیکی روستای چلوان (برخورد یک بلدوزر با لوله انتقال نفت به پالایشگاه اصفهان) رخ داده که باعث آلودگی کل منطقه گردید.

ه : فضای سبز ایجاد شده در حاشیه رودخانه زاینده رود اولاً باعث ایجاد فضای مناسب تفرجگاهی برای مردم کل منطقه خصوصاً ساکنان استان اصفهان شده است. ثانیاً به دلیل گستردگی استان اصفهان و عبور توده ها از این منطقه به سمت استان و شهر اصفهان، باعث تصفیه بهتر و لطافت  هوا در استان اصفهان می گردد. ثالثاً باعث تقویت آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش در منطقه می شوند. رابعاً ایجاد اشتغال مولد نموده و از مهاجرت های بیرویه جلوگیری می نماید.

سازه های موجود در تصفیه خانه آب شرب در بابا شیخ علی

۱- سد انحرافی چم آسمان (سال شروع   ۱۳۶۰، سال خاتمه ۱۳۶۷) و بتنی با طول تاج ۱۵۰ متر

۲- حوضچه های رسوبگر با مساحتی بالغ بر ۲۰۰مترمربع

۳-  تونل انتقال آب خام به طول هشت کیلومترو قطر سه متر

۴- تصفیه خانه بابا شیخ علی، فاز یک این تصفیه خانه در سال ۱۳۶۸ با ظرفیت ۵ مترمکعب در ثانیه و فاز دو این تصفیه خانه در سال ۱۳۸۰ با ظرفیت هفت و نیم مترمکعب در ثانیه احداث و به بهره برداری رسیده است (ظرفیت تصفیه خانه دواز ده و نیم مترمکعب در ثانیه می باشد) .

۵-  تونل انتقال آب تصفیه شده، دارای طولی برابر ۱۸ کیلومتر و قطر تمام شده ۲٫۶ متر می باشد و قادر است بالغ بر ۱۲ متر مکعب آب تصفیه شده را به شیرخانه اشترجان انتقال دهد .

تونل انتقال آب گلاب

     تونل انتقال آب گلاب با ظرفیت بیست و دو و نیم مترمکعب در ثانیه آب را از سد تنظیمی زاینده رود (حجت آباد) به بالادست شهر رضوانشهر به طول ۲۵ کیلومتر منتقل می نمایدکه عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۴ شروع شده و تا بحال کارگاههای موجود در منطقه فعال بوده و می باشند.

     فاز یک این تونل بطول ده و نیم کیلومتر حفاری و لاینینگ شده است که آب را به تونل دسترسی گلاب منتقل می نماید. فاز دو تونل بطول ۱۵ کیلومتر، در حال حاضر در سه محل از سمت خروجی تونل (رضوانشهر، خمیران و حد فاصل آنها) کارگاهها فعال و در حال حفاری می باشند. و کارگاه چهارم نیز در محل گلاب آماده حفاری است.

     لازم به ذکر است که در سالهای خشکسالی دبی متوسط رودخانه زاینده رود کمتر از ده مترمکعب در ثانیه بوده است. لذا براساس مطالب ارائه شده دلیل خاصی جهت تغییر مسیر رودخانه زاینده رود و جابجایی محل تصفیه خانه آب شرب استان اصفهان که با هزینه گزافی در سال ۱۳۸۰ به بهره برداری کامل رسیده است وجود ندارد.

تونل سوم کوهرنگ

     این تونل یطول ۲۴ کیلومتر جهت انتقال ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب در سال طراحی شده که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۳ شروع شده و هنوز به اتمام نرسیده است.  تونل سوم کوهرنگ نیازمند احداث سد کوهرنگ سه (سد بتنی دوقوسی به ارتفاع ۱۳۰ متر و گنجایش مخزن ۳۶۵ میلیون مترمکعب) بر روی رودخانه کوهرنگ و در پایین دست نونل های شماره یک و دو قرار دارد که تا کنون تنها جاده های دسترسی به جایگاه سد احداث شده است و عملیات اجرایی سازه اصلی سد شروع نشده است. در سال های خشکسالی نباید انتظار عملکرد و آورد قابل توجهی آب از تونل سوم کوهرنگ به حوضه زاینده رود بود، و در نتیجه تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش دبی متوسط رودخانه در سالهای خشکسالی ندارد.



۱۰ دیدگاه لـ نقدی بر انتقال آب بین‌حوضه‌ای در ایران از دیدگاه یک متخصص منابع آب(قسمت اول)

  1. دانش گفته است:

    ۱۷ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۴:۴۳

    در مطلب بالا, آقای علیمحمدی, نکات بسیار جالب و کارشناسانه ای در زمینه ی حوضه ی زاینده رود درج نموده اند که بسیار جالب و مفید است.

    من یک سئوال در زمینه ی تونل سوم کوهرنگ از اقای علیمحمدی دارم و آن اینست که چرا بعد از ۱۹ سال هنوز این تونل ۲۴ کیلومتری تمام نشده است؟ من شنیده ام که این تونل به دلیل اینکه قبل از شروع کار, کارهای مهندسی زمین شناسی و کارشناسانه ای روی آن به درستی انجام نشده, در اواخر کار (حدود کیلومترهای ۲۰ تا ۲۳) به یک اشکال فنی (احتمالا” پیدا شدن یک دریاچه در مسیر تونل), خورده که نمیتوانند آنرا برطرف کنند. و حتی شنیده ام که سد کوهرنگ ۳ را هم که تأمین کننده ی آب برای همین تونل است, به همین دلیل دارند کش میدهند تا بلکه ببینند تکلیف این تونل چه میشود. چون خیلی عجیب به نظر میرسد که بعد از دوازده سال کار, هنوز هیچ کاری برای ساخت این سد انجام نشده و فعلا” در مراحل مقدماتی و ساخت راههای دسترسی هستند.

    آقای علیمحمدی, آیا شما میدانید این اشکال چیست؟ و چرا تا به حال نتوانسته اند آنرا برطرف کنند؟ خوشحال میشوم اگر توضیحاتی در این زمینه بدهید. زیرا بطوری که من شنیده ام, حتی متخصصانی از کشور های مختلف هم آورده ند ولی آنها نیز قادر نبوده اند که این اشکال را برطرف کنند. با تشکر و امتنان.

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۱۳

    به دانش:
    دانش‌خان ما هم منتظر شنیدن توضیحات جناب علیمحمدی عزیز هستیم.

  3. علیمحمدی گفته است:

    ۱۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۲۵

    جناب آقای دانش
    با تشکر از حسن نیت شما، تونل سوم کوهرنگ به دلیل برخورد به کسل زر و صعوبت و مشکلات عدیده در حفاری که نیاز به تکنولوژی و تبحر خاص حفاری و ریسک پذیری بالایی دارد هنوز به اتمام نرسیده است. راجع به سد کوهرنگ سه نیز انشاءالله در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۰۴

    به علیمحدی:
    منتظر ادامه نقد جنابعالی برای به اشتراک گذاشتن با خوانندگان فرهیخته طبیعت بختیاری هستیم.

  5. دانش گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۷:۵۹

    جناب آقای علیمحمدی عزیز,
    ضمن تشکر فراوان بابت پاسخی که به پرسش من داده اید, اینکه میبینید در مورد تونل سوم و سد سوم سئوال کرده ام, دلیلش اینست که من اهل همان منطقه ی بیرگان, یعنی حد فاصل بین تونل سوم و سد سوم در روستایی بنام دزک آباد هستم که البته در حال حاضر در جایی دگر زندگی میکنم ولی تا چند ماه دیگر قصد ساختن یک منزل مسکونی در آنجا را دارم. از این رو با توجه به اطلاعات بسیار زیاد و همچنین وسعت پژوهش های کارشناسانه ی جنابعالی در منطقه, اگر برایتان مقدور باشد که نکات تکمیلی و یا مبسوط تری از این تونل و سد, منجمله زمان تقریبی اتمام کار آنها را ارائه نمایید, بسیار خوشحال خواهم شد. پیشاپیش از زحماتی که در این باره متحمل خواهید شد, سپاسگزاری مینمایم.

  6. نام گفته است:

    ۲۶ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۵۸

    یکی از دلایل انتقال آب، تامین آب برای جمعیت مهاجر از استانهای اطراف به اصفهان است.
    از تونل کوهرنگ سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب انتقال می یابد ولی سالانه ۳ میلیارد (بیش از ۱۰ برابر) از اصفهان وارد چهارمحال بختیاری میشود.
    یک طرفه به قاضی نرو.
    ممنون

  7. نقدی بر انتقال آب بین‌حوضه‌ای در ایران از دیدگاه یک متخصص منابع آب(قسمت دوم) | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۵ فروردین, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۵:۱۲

    […] و بین‌المللی مورد نقد کارشناسی قرار داده که در ادامه نخسین یادداشت منتشره، در زیر مشروح نقطه‌نظرات این پژوهش‌گر منابع […]

  8. دومین همایش مهربانی با طبیعت پر شور تر از گذشته برگزار شد. | دوستداران طبیعت شهرستان فریدونشهر گفته است:

    ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۱:۴۳

    […] بین”…” برگرفته از تارنمای «دیدبان طبیعت بختیاری» می […]

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۵:۰۷

    درود بر دوستان خوب‌مان در انجمن دوستداران طبیعت فریدون‌شهر

  10. مصطفی گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۹:۴۸

    با سلام و خسته نباشید خدمت کلیه دوستانی که دقدقه محیط زیستی دارند و یقین دارند که مسائل زیست محیطی قابل معامله کردن نمی باشد////

Leave a comment