ورود خرگوشی و خروج لاک پشتی گاومیش ها از تالاب گندمان !

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۴

   نزدیک به یک ماه پیش  تعدادی گاومیش موطن خود – استان خوزستان – را ترک کرده و بدون هیچ مانعی، خیلی سریع به تالاب زخمی گندمان وارد شدند. سر انجام این ورود غیرقانونی که با واکنش اهالی روستاهای اطراف تالاب، فعالان محیط زیست، رسانه ها و مسئولین محلی مواجه گردیده بود، آن شد که گاومیش ها هر چند به صورت لاک پشتی، اما بالاخره پس از گذشت بیش از یک ماه مجددا” به موطن خود برگردانده شوند!

   فشارهای زیاد – از جمله عدم رعایت حق آبه، آتش سوزی طولانی مدت سال گذشته، چرای مفرط  و … – که این سالها بر تالاب گندمان تحمیل شده است، پوشش گیاهی این زیستگاه را با افت شدید کمی و کیفی مواجه ساخته و فشار دام سبک و سنگین روستاهای اطراف را به بالاتر از آستانه تحمل تالاب رسانده است. حضور دام بیش از ظرفیت در گندمان – که سالهاست از آستانه تحمل تالاب نیز گذشته است – سبب می گردد هر ساله از قدرت خودترمیمی این زیستگاه نگون بخت کاسته شود.

   هر چند تلاش های همه‌ی مسئولین محلی، مقامات استانی، شخصیت‌های قضایی و انتظامی و حتا مردم ساکن در آباد‌ی‌های اطراف گندمان در ماجرای خروج گاومیش ها از تالاب زخمی گندمان در خور تحسین و قدر دانی بوده است، اما سؤال اساسی این است که چگونه اجازه داده شده است این گاومیش ها، آسان و بی خیال و بدون اخذ مجوزهای لازم وارد تالاب شوند؟ و با این ورود آسان، ضمن لگدمال کردن یک ماهه این تالاب تحت فشار، بخش عمده ای از توان و وقت ادارات محیط زیست و منابع طبیعی و دستگاه های قضایی و انتظامی محل را صرف ماجرای اخراج آن گاومیش ها نمایند؟



۴ دیدگاه لـ ورود خرگوشی و خروج لاک پشتی گاومیش ها از تالاب گندمان !

  1. محمد درویش گفته است:

    ۳۰ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۰

    باز هم خوبه که این کار سرانجام سامان یافت.
    خسته نباشید جملگی.

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۳۲

    به محمد درویش عزیز:
    اطمینان دارم اگر واکنش شما و سایر دوستان و باز انتشار این رخداد تلخ از طریق خبرگزاری مهر و حمایت دوستان عزیز در این رسانه ملی و مؤثر نبود هرگز شاهد این توفیق حداقلی هم نبودیم.
    من به عنوان عضو کوچکی از دوستداران طبیعت در سرزمین زیبای بختیاری، از حمایت های شما دوستان در سراسر وطن عزیز صمیمانه سپاسگزار و چشم به راه ادامه حمایت های تان هستم.
    ممنون رفیق قدیمی

  3. سروی گفته است:

    ۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۷:۴۹

    خدا قوت ، خوش حالم که بلاخره تلاش ها جواب داد ؛ درسته که اگر زودتر انجام می شد بهتر بود
    و درسته که باید حتمن پیگیر علت بوجود آمدن این اتفاق بود تا خراش دیگری بر تن رنجور گندمان وارد نشود …
    اما؛
    در مجموع خبر خوبی بود .
    دیدید اون طرف ها هم خبرهای خوب هست؟

    پاسخ:
    کلی با چراغ قوه گشتیم تا این خبر را پیدا کردیم …
    درود بانو

  4. رضوي گفته است:

    ۱۸ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۲۶

    سلام
    دنبال اطلاعات روستای سرآقا سید بودم که رسیدم به وبلاگ شما. گزارش خوبی بود همراه با عکسهای زیبا. دست مریزاد.
    هفته پیش چهار محال بودیم. خیلی دوست داشتم به این روستا بروم. اما از هر کس پرسیدیم از خرابی جاده و مسبر گفتند و پشیمانمان کردند. اگر اطلاعاتی از مسیر دسترسی هم بدهید ممنون می‌شوم.
    این درج نظر هم در وبلاگ شما داستانی دارد. از مطالب بالا شروع کردم که فقط صفحه‌ای خالی می‌آید…
    با عکسی از جزیره زیبای خارگو بروزم.

    پاسخ:
    انشاءالله که به شما خوش گذشته باشد. جاده دسترسی سرآقاسید از مسی شهرکرد کوهرنگ(چلگرد) امکان پذیر است و مشکل خاصی در این ایام سال ندارد.
    درود رضوی عزیز

Leave a comment