آیا از مهار گردوغبار معادن وطنی هم عاجز هستیم ؟!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۵ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۵۳

   در حالی که مقامات عالی رتبه عراقی به دلیل وجود مشکلات بزرگ در کشورشان، محیط زیست را اولویت چهارم دولت شان می دانند و برای مهار ریزگردهای عربی و به خطر افتادن سلامت شهروندان ایرانی اظهار شرمندگی می کنند، به نظر می رسد طرف ایرانی هم قادر نباشد در کوتاه مدت کار چندانی برای مهار این بحران فرا منطقه ای و نجات شهروندانش در بیش از ۱۸ استان کشورش انجام دهد و بالغ بر ۱۳۰ میلیون هکتار از آسمان کشورش را از این بحران نفس گیر رهایی بخشد!

   همینطور که می دانید بر بنیاد نتایج پژوهش ها و تحقیقاتی که تاکنون صورت پذیرفته است به نظر می رسد منشاء اغلب این ریزگردها، تالاب های خشکیده و نابود شده در سرزمین عراق بوده که علاوه بر دولت ناکارآمد عراق، کشورهای منطقه – ترکیه، سوریه و ایران – نیر در ایجاد این کانون های تولید گرد و غبار مقصر و سهیم بوده اند. وضعیت برداشت کشورهای منطقه از «حق آبه» تالاب‌ها در مرز ایران و عراق در سال های اخیر استاندارد نبوده و چنین وضعیت بحرانی فرا منطقه ای رقم خورده است که هرکدام از کشورهای همسایه به شکلی در بروز آن نقش داشته‌اند.

   حال که مردمان بام ایران به یمن بالانشینی و فاصله با کانون های تولید گرد و غبار، تا حدود زیادی از اثرات زیانبار انسانی و محیط زیستی این پدیده در امان مانده اند، اما استقرا معدن شن و ماسه و عدم رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی سبب گردیده است بام ایران نشینان هم مجبور شوند با همان وضعیت بحرانی حاکم بر فضای مناطق مرزی کشور روبرو گردند!

   گرد و غبارهای ناشی از شرایط فنی غیر استاندارد معادن معمولا” سبب بروز اثرات منفی بر فعالیت های انسان و محیط زیست –  مثل تشکیل ابر، درجه حرارت هوا، کیفیت هوا و انتقال بیماریها و مشکلات تنفسی – می شود. معدنی که به بهانه تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های جاده سازی – تعریض محور ارتباطی شهرکرد بروجن – در نزدیکی شهر فرادنبه و در حاشیه مزارع کشاورزی احداث شده است و در درازمدت گردوغبار ناشی از شرایط غیر استاندارد این معدن، سلامت مردم منطقه را به خطر انداخته و سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی آنها شده و با تخریب نظارت نشده ای که دارد، نابودی پوشش گیاهی منطقه و برهنگی عرصه های مرتعی را به ارمغان آورده و در آینده چشمه ی گردوغبار جدیدی را برای منطقه برجای خواهد نهاد. 

   مشاهده چنین چالش هایی در بام ایران – جانمایی های غلط، عدم توجه به وظایف نظارتی توسط دستگاه های متولی و عدم الزام معادن به تجهیز سیستم های غبارروبی و فیلتر – نشان از بی‌توجهی آشکار مسوولان به وضعیت آب‌وهوایی منطقه و سلامت مردم در بام ایران دارد!



۸ دیدگاه لـ آیا از مهار گردوغبار معادن وطنی هم عاجز هستیم ؟!

  1. سام خسروي‌فرد گفته است:

    ۵ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۳۹

    این همه هشدارها و فریادها را گویی گوش شنوایی نیست!

    سیل درست در کنار گوش ایران، مردم پاکستان را آواره کرده است، همسایه غربی از ریزگرد نالان و گرفتار است…نوبت ایران هم رسیده است اما اثرات نابه سامانی های زیست‌محیطی هنوز آن شدت لازم را نیافته تا توسعه طلبان را از خواب بیدار کند….شاید زمانی که اینان بیدار شدند، خیلی دیر باشد!

    به سام خسروی فرد عزیز:
    چاره ای نیست دوست عزیز، باید آنقدر با هم فریاد بزنیم تا گوش ها را مجبور به شنیدن کنیم …

  2. محمد درویش گفته است:

    ۶ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۶

    به این گزارش می گویند:
    یک نمونه کامل از دیده بانی طبیعت بختیاری …
    بی شک این گزارش ها و عکس ها در خاطره این دیار پاک نخواهد شد و روزی حجت را تمام خواهد کرد بر طبیعت ستیزان نون به نرخ روز خور و طبیعت ستیز.
    درود.

    به محمد عزیز:
    ممنون رفیق شفیق و استاد عزیز …

  3. شقایق گفته است:

    ۶ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۵۹

    هر بار اخباری از این دست می شنوم،
    افسوس می خورم از ایرانی بزرگ که در دستان مردانی کوچک است .

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۲

    به شقایق گرامی:
    شرمنده که حامل چنین اخباری در بام ایران هستم …
    درود بانو

  5. م‍ژگان جنشيدي گفته است:

    ۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۴۳

    درود بر شما ،‌اصولا ما از انجام تمامی اموری که مربوط به بهبود وضعیت محیط زیست در کشور است عاجزیم،‌اما در عوض کارهای خارق العاده دیگری می کنیم. مثلا اینکه ناگهان می تونیم ظرفیت تولید بنزیم مان را یک شبه چندین میلیون لیتر افزایش دهیم ،‌یا هسته اتم را بشکافیم یا کلون کنیم و داروی ایدز درست کنیم. رفع گرد و غبار یعنی رفع خس و خاشاک که چندان زیبنده برنامه ریزان محترم نیست .

  6. تا امروز گفته است:

    ۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۱۹

    با سلام به دوست عزیزم هومان . متاسفانه در شهرستان لردگان و در داخل شهر لردگان یک واحد تولید شن و ماسه و حتی کارخانه آسفالت مشغول به کار است بگزیریم از چندین واحد تولید شن و ماسه و آسفالت که در خارج از شهر مشغول فعالیت می باشند و با الودگی زیاد مردم را آزرده کرده اند و باز هم متاسفانه سازمان محیط زیست هم اگر چه شاید اقدام قضایی انجام داده است اما به دلیل عدم اصرار و پیگیری مستمر مانع از فعالیت آنها نشده است . این شاید گوشزدی به مسئولین محیط زیست استان باشد تا با فعال نمودن قسمت های حقوقی ادارات تابعه از حق چند هزار نفر دفاع کنند چرا که در غیر اینصورت آنها نیز به نوعی در این آلودگی سهم دارند.

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۰

    به مژگان جمشیدی گرامی:
    متأسفانه گردوغبار ناشی از معدن شن و ماسه خسارت های زیادی بر پوشش گیاهی، درختان جنگلی و محصولات کشاورزی دارد که عمدتا” این معدن داران به دلیل منفعت طلبی های شان بی مهابا از اثرات تخریبی و آلوده کننده شان بدون کمترین ممانعتی از سوی دستگاه های نظارت کننده به کار خود ادامه می دهند و به نظر می رسد برخی افراد و نهادهای قدرتمند محلی هم آنها را حمایت و پشتیبانی می کنند …!
    درود

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۴

    به برمک عزیز:
    از نزدیک در جریان پیگیری های شما و دوستان در منابع طبیعی لردگان هستم. با وجود چنین کارشناسان دلسوز و متعهدی که در آن دیار خدمت می کنید می شود به آینده امیدوار بود.
    دست مریزاد از پیگیری های مؤثری که تاکنون داشته اید …
    درود دوست عزیز

Leave a comment