احداث جاده‌های دسترسی سد خرسان ۳ و آغاز قتل و عام درختان

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۹ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۹

   خرسان ۳ یکی از ۳ سد غول پیکر برق آبی در دست احداث بر روی رودخانه خرسان است که این روزها، با آغاز پروژه ی احداث جاده های دسترسی، عملیات اجرایی احداث آن در جنگل های لردگان کلید خورده است. این سد بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۹۵ متر و دریاچه‌ای به حجم ‌یک هزار و ۱۵۵ میلیون متر مکعب و در بالادست سد کارون ۳ ساخته خواهد شد.

   در نوشتارهای پیشین به خسارت های زیست محیطی و طبیت گردی ناشی از احداث این سد اشاره کرده بودم، سدی که در آینده ای نزدیک و با آبگیری، آبشار آتشگاه لردگان را به همراه درختان کهنسالش در خود غرق خواهد کرد. آبشار آتشگاه یکی از مناطق گردشگری طبیعی و دیدنی ترین جاذبه های لردگان در سرزمین بختیاری بوده که تقریبا” در تمامی طول سال پذیرای طبیعت گردانی از سراسر استان و کشور – خصوصا” مردم استان های اصفهان و خوزستان – می باشد. این آبشار در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر لردگان و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده و در دره ای زیبا و ناهموار به طول ۲ کیلومتر در بالادست روستای آتشگاه واقع گردیده است. آبشارهای کوچک و بزرگ، درختان کهنسال و طبیعی بلوط و چنار در مسیر آبشار تا محل اتصال به رودخانه خرسان، مناظر دیداری کم همتایی را ایجاد کرده است.

   با آغاز عملیات احداث و اصلاح ۵۲ کیلومتر از راه‌های دسترسی و داخل کارگاهی این سد و نیروگاه که عمدتا” از میان جنگلهای بلوط منطقه سردشت عبور می کنند، صدها درخت بلوط قطع و نابود خواهد شد. قرار است این پروژه ی جاده کشی – و جنگل تراشی! – در مدت ۲ سال و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به پایان برسد تا سپس پروژه سدسازی و غرق سازی آبشار آتشگاه و درختانش آغاز گردد.

   نکته جالب در بیان اهداف احداث این سد عجیب، اشاره به افزایش جاذبه‌های گردشگری و توسعه صنعت گردشگری طبیعی، افزایش اشتغال در منطقه، افزایش ایمنی جاده‌های دسترسی منطقه و پرورش آبزیان در استان است! – که البته پس از هدف های افزایش ظرفیت تولید برق، ذخیره آب در کشور و کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه – به عنوان اهداف و اولویت های ثانوی عنوان شده اند.

   حال اینکه این سدسازان عزیز، به رغم غرق کردن آبشار آتشگاه در دریاچه سد، باز هم دم از افزایش ظرفیت های گردشگری طبیعی منطقه می زنند کمی عجیب، عوام فریبانه و غیر واقعی به نظر میرسد و ای کاش می گفتند بر اساس کدام مطالعات مدونی می خواهند ظرفیت های آبزی پروری بر روی این رودخانه خروشان و اشتغال زایی این منطقه کوهستانی را افزایش دهند و راه های کدام آبادی های منطقه را می خواهند ایمنی ببخشند!



۱۸ دیدگاه لـ احداث جاده‌های دسترسی سد خرسان ۳ و آغاز قتل و عام درختان

  1. تافردا گفته است:

    ۹ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۴۳

    بسمه تعالی
    برای این که این دوست عزیزبه جواب سئوالاتشان برسند به ایشان توصیه می کنم گزارش های مطالعاتی توجیه فنی-اقتصادی ومحیط زیست طرح راحتمی مطالعه بفرمایندچون هرطرحی که اجرا می شودقبل ازآن بایدمجوزکمیسیون ماده ۳۲ رااخذکندکه این کمیسیون براساس مطالعات وتوجیحات طرح آن راتصویب می کند.

  2. تا امروز گفته است:

    ۹ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۱۸

    با سلام بر دوست عزیز تا فردا . لازم است بدانید که مطالعات توجیه فنی – اقتصادی و محیط زیست که شرکت توسعه منابع آب تهیه کرده به نظر می رسد فقط برای نگهداری در کتابخانه از آن استفاده می کنند و لازم به ذکر است که متاسفانه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هیچ گونه مجوزی از شورایعالی جنگل و مرتع اخذ ننموده است گرچه متاسفانه پیمانکار جاده آن ها بدون اخذ مجوز از دستگاههای ذیربط شروع به فعالیت نموده و با قطع درختان خوارک قاچاقچیان هیزم و تولید کنندگان ذغال را فراهم نموده است . ای کاش بدون دفاع بی منطق در یک جلسه رسمی با پرسنل آب نیرو خسارات زیست محیطی این سد را بررسی کرده تا شاید کمی به واقعیت نزدیک تر شویم . دوست عزیز اگر به آن منطقه برای گردش رفته باشی حداثل ارزش توریستی آن را درک خواهی نمود

  3. تا امروز گفته است:

    ۹ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۲۴

    به نام خداوند زیبایی . دوستان عزیز جالب است بدانید که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که در کارون ۴ مستقر می باشد و هم اکنون مجری جاده های جایگزین کارون ۳ می باشد اعلام نموده است جاده ای که به طول حدود ۱۴ کیلومتر از پل ملالطفعلی به عرض ۳۰ متر احداث نموده اند و بالای هزاران درخت را قطع نموده اند اشتباه بوده و مسیر را اشتباه رفته اند این صحبت آقای مدیح می باشد این را کدام مطالعه جواب می دهد ؟چرا خودمان را با کلمات گول می زنیم می توانید بیایید و جاده ار از نزدیک ببینید

    به دوست خوبم:
    لطفا” اگر تصویری از این جاده و جاده جایگزین دارید برایم ارسال کنید …
    خنده دار آنکه از مطالعه و ارزیابی دم زده می شود!
    واقعا” شرم آور است …

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۹ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۸

    ای کاش دوستان مدافع سدسازی رفتارهای شبح گونه ی خود را کنار می گذاشتند تا به صورت حقیقی و شناسنامه دار در خصوص باصطلاح ارزیابی های زیست محیطی و حتی اقتصادی و اجتماعی آن سدها بحث می کردیم. مطالعاتی که از قبل نتیجه اش به شرکت های مشاوره ای منفعت طلب و سودجو دیکته و ابلاغ می شود. کدام ارزیابی و کدام دستگاه صادر کننده مجوز و ….

  5. موج آبی گفته است:

    ۱۱ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۵۵

    سلام .به تازگی وبلاگی با عنوان زستی بهداشتی ایجاد کردم.خوشحال میشم در جهت رشد اون مرا از نظراتتون بهره مند کنید.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۱

    به قربانی گرامی:
    تبریک می گویم ورودتان را به دنیای مجازی …. انشاءالله با تلاش و تداوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی که از طریق این درگاه خواهی داشت آینده ای بهداشتی تر را برای زیستن به ارمغان خواهی آورد.
    درود بانو

  7. تافردا گفته است:

    ۱۳ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۴۰

    بسمه تعالی
    وقتی منطق کارشناسی این است که:
    ۱-مطالعات توجیه فنی – اقتصادی و محیط زیست که شرکت توسعه منابع آب تهیه کرده به نظر می رسد فقط برای نگهداری در کتابخانه از آن استفاده می کنند
    ۲- مطالعاتی که از قبل نتیجه اش به شرکت های مشاوره ای منفعت طلب و سودجو دیکته و ابلاغ می شود. کدام ارزیابی و کدام دستگاه صادر کننده مجوز و ….یعنی علاوه براین که صحت مطالعات رازیرسئوال می بریم دستگاه صادرکننده ی مجوزرانیزقبول نداریم
    ۳- بااین نوع نگرش مباحث کارشناس که پیشنهادمی کنیدنیزازقبل نتیجه اش مشخص است .چرادرصدی تصورنمی کنیدکه شایدنظزات شما درست نباشدقبل ازاین که همه را محکوم کنید؟

    پاسخ:
    بد نیست این مصاحبه دکتر صدوق را بخوانید
    سخنان بی پرده معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

    سدها بزرگترین مشکل زیست محیطی هستند
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از روند شتابان سد سازی در ایران گفت: معتقدم بزرگترین مشکل زیست محیطی کشور، سدها هستند. در سازه های آبی بزرگ و سدها، پول فراوانی وجود دارد و به خاطر همین عده ای به دلیل منافع اقتصادی شان از سدها دفاع می کنند.
    او افزود: حالا در دنیا دارند سدها را تخریب می کنند اما ما داریم سدسازی می کنیم. این سدها رژیم رودخانه ها را به طور کلی به هم ریخته اند و مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده اند.
    صدوق همچنین گفت: به قول آقای آل یاسین که خودشان از سدسازهای قدیمی هستند، سدها بر شانه کوه ها استوار می شوند ولی از نظر اجتماعی بر گرده مردم نشسته اند.
    کمیته ارزیابی مجوز فعالیت های خلاف قانون صادر می کند
    معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به انتقاد شدید از مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی کشور پرداخت و گفت: ما یک کمیته ارزیابی داریم که در واقع مجوز فعالیت های خلاف قانون را صادر می کند. این ارزیابی ها را به هیچوجه قبول نداریم.
    او افزود: در ارزیابی ها چون کارفرما هزینه را پرداخت می کند، اسناد ارزیابی هرطور که کارفرما بخواهد تنظیم می شود. اکثر این ارزیابی ها نیز توسط گروه های ناآگاه و غیرمتخصص انجام می شود.
    صدوق همچنین گفت: اگر در ایران پروژه ای را پیدا کردید که دفتر ارزیابی آن را رد کرده باشد، من به شما جایزه می دهم!
    http://isdle.ir/news/index.php?news=3739

  8. فرشاد جهانبخشی گفته است:

    ۱۳ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۴

    سلام بر دیدبان
    انشالله شما را خداوند نگه دارد دیدبان طبیعت خوابتان نرود براستی که شما خوب بیداری اما ما بیدار نبودیم که علیزاده ها بر بی خوابی ما بر تاریخمان تاختند

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۲

    به فرشاد عزیز:
    مهم به خواب رفتن نیست بلکه مهم در خواب نماندن است دوست عزیز
    درود

  10. فرشاد جهانبخشی گفته است:

    ۱۵ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۸

    دیدبان
    با سلام وقتی نام ارزشمند شما بر زبانم جاری می شود یاد فیلم دیدبان که حکایت رزمنده ای را دا شت که از صحنه جنگ با ان دکل بزرگ که در معرض دشمن بود می افتم و این جمله نیز در ذهنم متجلی می شود براسیتی شباهت دیدبانی شما بی شک کمتر از صحنه جنگ با قاتلان طبیعت نیست
    نام شما در عرصه حفاظت و اهمیت به زیبائی خداوند خود عبادت است
    حاجاقا جهانبخشی را دعا بفرمائید

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۳

    به جهانبخشی عزیز:
    ممنون که این همه محبت دارید. به رغم فشارها و حواشی ناشی از این دیده بانی – که قطعا” متأثر از افکار منجمد افراد دون مایه است – انجام این وظیفه ارزشمند برایم لذت بخش و آرامش دهنده بوده و با آسودگی وجدان به آن می پردازم و هرگز محدودیت های منفعت طلبانه و انحصارطلبانه آن ها مانعی برای دیده بانی ام در سرزمین مادری نخواهد بود.
    وجود دوستان و همکارانی چون شما مایه امیدواری است.
    پایدار باشید دوست عزیز

  12. الهام گفته است:

    ۲۷ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۳۷

    سلام
    وبلاگ مفید و جالبی دارین واقعا خسته نباشید
    من بعنوان یک طرح دانشگاهی می خواستم سد خرسان ۳ رو ارزیابی زیست محیطی کنم ممنون می شم اگه کمکم کنید و بفرمایید منبعتون برای تخریب های زیست محیطی که بهشون اشاره کردید چیه و من از کجا می تونم اطلاعات بیشتری پیدا کنم لطفا نظرتون رو واسم MAIL کنید
    با تشکر

    پاسخ:
    کار بسیار جالبی است و می توان ارزیابی شما را با ارزیابی عزیزان وزارت نیرو – البته اگر ارزیابی صورت گرفته باشد – به نتایج مفیدی رسید. یافته های من از خرسان ۳ بازدیدهای میدانی و شناخت از ظرفیت های منطقه و سال ها کار در آن منطقه و نمونه های مشابه از عواقب ویرانگر سدسازی در مناطق زاگرس است …
    جهت همکاری هم در خدمت شما هستم
    درود

  13. آتشگاه؛ آبشاری که از سرچشمه و ته چشمه می خشکد! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۵ آذر, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۶:۰۳

    […] گفته شد که شوربختانه با شروع عملیات اجرائی سد خرسان ۳ ، بخش های پائینی آن آبشار در خطر نابودی قرار گرفته […]

  14. صفیه گفته است:

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۱۲

    سلام من عاشق استان چهارمحال شدم جای فوق العاده اییه میشه عکسایبیشتری از جاهایدیدنیش بذارید؟دره عشق کجای چهار محاله؟اما امیدوارم مردم زیاد برای دیدنش نیان!!!!چون باعث تخریب میشن متاسفانه هیچ سازمانی هم نظارتی نداره

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۳ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۱۸

    به صفیه:
    خوشحالم که این تارنما توانست ذره ای از ظرفیت های طبیعی و گردشگری سرزمین بختاری را معرفی کند و مورد توجه شما هم وطن عزیز قرار گیرد. از جمله ظرفیت های کم همتای این دیار، همان جاذبه های طبیعی و گردشگری آن است که در همه فصول سال جلوه های منحصر به فردی را ایجاد می کند.
    دره عشق و آبشار زیبای عشق در منطقه دورک اناری شهرستان اردل واقع شده که رودخانه پرآب کوهرنگ نیز از آن منطقه عبور می کند و دارای ظرفیت ورزش های رودخانه ای بوده و هر ساله تعداد زیادی از قایقرانان ماجراجوی کشور را به آن منطقه می کشاند.

  16. امیر گفته است:

    ۶ آبان, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۰۰

    باتشکراز دیده بان عزیز من اهل منطقه ای هستم که قراره سد احداث بشه خودمم یه کارتحقیقاتی در زمینه زیست محیطی منطقه داشتم واقعااحداث این سد جزجفا در حق اهالی منطقه و نابودی طبیعت بکرمنفعتی نداره

  17. رسول خالدی گفته است:

    ۶ آبان, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۰۸

    ابشار اتشگاه طولانی ترین ابشار خاورمیانه با طول ۳کیلومتر در معرض نابودیه مگه جز تاسف خوردن کار دیگه ای هم میشه کرددر حالی که سد به مرحله اجرایی رسیده به نظر من حرف زدن در این مورد مثل اب در هاون کوبیدنه دیده بان دوست داریم فدات

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۶ آبان, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۴۸

    به رسول خالدی:
    بسیار خوشحالم که هنوز مردمانی خردمند در منطقه هستند که منافع طولانی مدت و حفظ میراث طبیعی و تاریخی منطقه را بر منافع کوتاه مدت ترجیح داده و شیفته سخنان عوام فریبانه طبیعت ستیزان نمی شوند.
    چقدر خوب است نتایج تحقیقاتی که میفرمایید در خصوص اثرا محیط زیستی این سد بر منطقه بدست آورده اید را با خوانندگان گرامی این تارنما به اشتراک بگذارید.
    موفق باشید دوست عزیز

Leave a comment