هشدار برای آماده باش در تالاب گندمان

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۷

   در نوشتار پیشین از وضعیت بحرانی و خشکی بی سابقه ی امسال تالاب گندمان و سایه مرگی که بر روی آن گسترده شده و آرام و بی صدا آن تالاب بین مللی را به کام مرگ و نابودی می کشاند نوشتم، خشکی بی سابقه ای که تاکنون هیچ یک از ساکنین آبادی های اطراف به یاد نداشتند.

   در حالی شاهد این قحطی و بحران آب مرگبار در تالاب ارزشمند گندمان هستیم که این زیست بوم تنش فاجعه باری را در سال گذشته پشت سر گذاشته است. آتش سوزی گسترده ای که مهار و اطفاء کامل آن قریب به یک ماه طول کشید و نهادهای متولی به دلیل نداشتن تجهیزات سخت افزاری مناسب در مقابله با آن عاجز و درمانده بودند!

   در آن رخداد تلخ دیدیم که تنها آبگیرهای پراکنده در گستره ی تالاب بودند که توانستند آتش به عمق رفته را مهار کنند و از پیشروی آتش جلوگیری کنند. شرایط ویژه تالاب و ضخامت ۱۲ متری تورب ها (زغال سنگ نارس) سبب گردید به رغم مهار آتش سوزی سطحی، آتش به زیر رفته و با اندک بادی به سطح آمده و مجددا” شعله ور گشته و کار اطفاء را با مشکل مواجه سازد.

   در شرایط فعلی که پدیده های طبیعی – خشکسالی و افزایش درجه حرارت – و اقدامات نابخردانه انسانی – عدم رعایت حق آبه طبیعی تالاب، حفر چاه های مجاز و غیرمجاز و برداشت های بیش از حد مجاز آب جهت بخش کشاورزی، تغییر مسیر و بستر رودخانه آقبلاغ و جلوگیری از ورود آب چشمه ها به تالاب – وضعیتی به مراتب بحرانی تر و خشک تر از سال گذشته را برای گندمان رقم زده اند، خطر آتش سوزی بیش از سال گذشته این تالاب خشک و آسیب پذیر را تهدید می کند.

   شرایط نابسامان حاکم بر این تالاب و تجربه تلخ آتش سوزی گسترده و طولانی مدت سال گذشته، هشداری تأمل برانگیز برای آماده باش نهادهای متولی در مقابله با رخداد آتش سوزی های احتمالی در روزهای باقیمانده تا نزول باران های رحمت خواهد بود.

   لازم است دستگاه محیط زیست استان با همکاری ستاد مقابله با بحران و حوادث غیر مترقبه استان، هرچه سریعتر با استقرار اکیپ اطفاء حریق ثابت در محل تالاب اقدام نموده تا به محض وقوع آتش سوزی، با آمادگی کامل به مهار و اطفاء حریق حادث شده بپردازند.

   آگاهی رسانی به مردم آبادی های اطراف تالاب و آموزش آنان در پیشگیری از وقوع حریق و جلب همکاری آنان برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی بسیار ضروری به نظر می رسد. متأسفانه در آتش سوزی سال گذشته کمتر شاهد همکاری و همراهی مردم با نیروهای امدادی در مهار و اطفاء بودیم که نشان از کم کاری نهادهای متولی در بخش ترویج و جلب مشارکت های مردمی داشت.

   آموزش و ارتقاء مهارت های نیروهای امدادی برای مقابله با آتش سوزی و تجهیز اکیپ های اطفاء حریق به امکانات و تجهیزات سخت افزاری مناسب برای مهار آتش در عرصه های تالابی، از جمله نکات و مواردی است که بایستی شدیدا” مورد توجه مسئولین محیط زیست و نهادهای امداد رسانی در منطقه قرار گیرد تا ضریب موفقیت این اکیپ ها در مقابله با آتش سوزی در تالاب افزایش یابد.

   امید آنکه نهادهای متولی این هشدار را جدی گرفته تا به مانند سال گذشته مجبور نشویم برای مهار آتش و نجات تالاب از نابودی کامل، دست به دعا برداریم و از پروردگار بخواهیم تا با نزول باران رحمت آتش را مهار کند.



۱۲ دیدگاه لـ هشدار برای آماده باش در تالاب گندمان

  1. بامیری گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۲۵

    سلام اقای مهندس !خسته نشدی از این همه انتقاد منفی ؟اخه تا کی میخوای همینجوری ادامه بدی که فلان جا اتش گرفته و فلان ارگان نیومده خاموش کنه یا کم کاری کرده ؟اخه عزیزم امکانات نیست این بندگان خدا با چی بیان خاموش کنن ؟تالاب اتیش گرفته خوب گرفته دیگه متولیا هم سعی خودشونو کردن و میکنن .الان مسائل مهمتری تو کشور هست که باید از اونا بحث بشه وگرنه این اتیشا که همه جا و همیشه هست و خاموشم میشه و باز میشه محلشونو احیا کرد .لطفا بیا و انرژیتو یه جوری در ساختن وبازپروری بکار بگیر و اخرش با این غم و غصه خوردنات پیری زودرس میگیری؟!!تازه یه عده ای هم از دستت ناراحت میشن که بدتر میکنه اوضارو.

  2. بامیری گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۳۴

    مهندس عزیز شاید بدونی که چند بار نزدیک بود بخاطر منابع طبیعی ریق رحمتو سر بکشم و حتما میدونی که چقد ازخودم مایه گذاشتم اما واسه کسی مهم نبود و نیست و همیشه اونایی که میخواستن کاری کنن مانع بودن و هستن و همیشه موانع برداشته شدن پس وقتی همه میدونن و نمیتونن کاری کنن ایا لازمه باز گفتن ؟!

  3. بامیری گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۴۳

    سلام
    از اونجایی که شما روح لطیفی داریدو استعداد فراوانی در زمینه های متفاوت وطاقت کجخلقیها را ندارید من پیشنهاد میکنم کلا وبگاه خودتونو تغییر بدین و به یه موضوع یا موضوعهای دیگه ای رو بیارین مثلا موضوع اجتماعی یا فرهنگی و اگه تونستی! سیاسی .
    فکر کنم موفقتر عمل کنه

  4. محمد درویش گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۲۴

    هشدار به موقعی است …
    اگر آتش دوباره به جان تالاب گندمان بیافتد، هیچ توجیهی قابل قبول نخواهد بود.
    درود بر دیده بان بر حق طبیعت بختیاری …

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۰

    به محمد درویش عزیز:
    خشکی بی سابقه گندمان و تجربه تلخ ناتوانی در مهار آتش سوزی سال گذشته آینده ی نگران کننده ای را برای این تالاب رقم زده است.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۴ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۰۳

    به بامیری عزیز:
    دیده بانی و صیانت از زیست بوم وطن و طبیعت کم همتای زادگاهم یکی از با ارزش ترین فعالیت های حرفه ای من است که آن را با هیچ فعالیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی عوض نمی کنم ، هرچند که هر یک از فعالیت های یاد شده در جای خود ارزشمند و مؤثر هستند که خواه ناخواه همه در زندگی روزمره با آن ها مواجه هستند …
    اما در خصوص نتیجه اینگونه فعالیت ها باید بگویم که از نزدیک با تلاش های کم نظیر شما آشنا هستم و چند سالی را هم به همراه شما دوستان در لردگان به پاسداری از طبیعت زیبای آن دیار مشغول بوده ام، با کج خلقی ها و تفکرات وندالیستی حاکم در منطقه هم با شما موافقم اما نباید وا داد باید آنقدر گفت و آنقدر نوشت و اطلاع رسانی کرد تا سودجویان و متولیان به خواب رفته ی آگاه و ناآگاه هشیار شده و به فکر پایداری حیات اجتماعی و … این سرزمین بیافتند و به جای جنگ با طبیعت، از قوانین حاکم بر آن پیروی کنند ..
    از شما طبیعت مردان و همراهان اوایل دهه هشتاد می خواهم با همان اعتماد به نفس ستودنی، در دیده بانی از طبیعت استان مان – همسایه آسمان – یاری ام کنید.

    موفق و پایدار باشید دوست عزیز

  7. باميري گفته است:

    ۱۶ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۱۰

    با سلام و خسته نباشید
    از زحمت حضرتعالی در خصوص تلفن هفته قبل سپاسگزارم و جهت اطلاع شما بگویم که نتیجه بخش بود .

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۲۳

    به بامیری عزیز:
    وظیفه بود. موفق باشید

  9. مجید دریکوند گفته است:

    ۶ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۳۹

    سلام
    نکته اینکه آموزش به جوامع محلی و به عنوان مثال در مورد جلوگیری از آتش سوزی بسیار ضروری به نظر میرسد کما اینکه آنطور که باید و شاید به آن بها داده نشده و به قدر نیاز برای آن هزینه نشده
    نگرانی شما و دغدغه شما قابل درکه
    با تلاش اینگونه شما ما هم از انگیزه سرشار میشویم خوشحال میشم اگه دیده بان لرستان رو در لیست پیوندهاتون قرار بدید
    درود

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۶ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۹

    به مجید دریکوند:
    با وجود دیده بانانی سخت کوش امثال جنابعالی در استان زیبای لرستان هنوز جای امیدواری وجود دارد.
    حتمن و من هم از آشنایی بیشتر با شما خوشحالم.
    درود دوست عزیز

  11. اطفای حریق تالاب خشکیده گندمان در نیمه های شب | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۵۲

    […] سایه‌مرگبارش را بر روی این تالاب ارزشمند گسترانیده‌و کابوس دهشتناک آتش سوزی آرامش را از زندگی زیسمندان این زیست بوم کم‌همتا […]

  12. روز جهانی تالاب‌ها در بام ایران | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱۴ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۱

    […] نگارنده در مطالب قبلی اظهار نگرانی کرده است، در حال حاضر برخی عوامل طبیعی و […]

Leave a comment