وقتی که آسمان بام ایران هم از تجاوز ریزگردها در امان نمی ماند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۲۵ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۴۱

امسال طبیعت زیبای بختیاری هم که چشم باز می کند آسمانش را در تصرف ریزگردهای عربی می بیند. هرچند در سال گذشته اهالی چهارمحال و بختیاری به یمن سکونت بر بام ایران تا حدود زیادی نسبت به سایر استان های غرب و جنوب غرب کشور از اثرات زیانبار انسانی و محیط زیستی این میهمانان ناخوانده در امان مانده بودند؛ اما امسال خیلی زود آسمان بام ایران هم مورد تجاوز ریزگردهای عربی قرار گرفت تا نتایج محسوس عدم پیروی از قوانین حاکم طبیعت به مردمان بالا نشین هم نشان داده شود.

درست است که بروز طوفان های گرد و خاک یکی از ویژگی های سرزمین هایی است که در مجاورت مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده اند و خشکسالی های پی در پی نیز می تواند روند بروز این رخدادهای طبیعی را شتابان تر کنند، اما در حقیقت رویدادی که سبب گردیده است شدت، زمان و تعداد این رخدادها در طول ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه گردد پیروی نکردن از قوانین حاکم بر طبیعت برای حکومت بر آن است.

روند شتابان سودجویانه سدسازی کشورهای ترکیه و سوریه بر سرشاخه های دجله و فرات و عدم رعایت «حق آبه» تالاب‌ها در کشور عراق (به دلیل ضعف حکومت مرکزی عراق در سال های اخیر) و مدیریت نادرست حاکم بر منابع طبیعی و برداشت بی رویه از آب سفره های زیر زمینی در منطقه سبب گردیده است تعداد کانون های تولید گرد و خاک در کشور عراق به طرز چشمگیری افزایش یافته (از ۶ عدد در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۸۷) و وضعیت سرزمن عراق را به سمت ناپایدارترین حد از توان اکولوژیکی اش سوق دهد. خشک شدن تالاب ۵۰۰ هزار هکتاری هورالعظیم و تالاب های اقماری آن نتیجه همین نابخردی ها در مدیریت سرزمین و طمع ورزی های کشورهای همسایه بوده است تا علاوه بر عراق، صدها کیلومتر دورتر، مردم و زیستمندان گیاهی و جانوری ۱۸ استان ایران هم میزبان این میهمانان ناخوانده و خطرناک باشند.

تبعات ناشی از عدم توجه به ملاحظات محیط زیستی و قوانین حاکم بر طبیعت، محدود به مرزهای سیاسی یک کشور و دولت نبوده و  می تواند چنان خسارت های زیستی و اقتصادی و بحران های فرامنطقه ای را به دنبال داشته باشد که کنترل و جبران آن سال ها با صرف هزینه های هنگفت هم به آسانی امکان پذیر نباشد.

امید است که مدیریت بام ایران از این رویداد تلخ، هشدار گرفته باشد و حفاظت از منابع گیاهی و آبی استان را در اولویت برنامه های حاکمیتی و توسعه ای خود قرار داده و عملا” بکوشد تا با مدیریتی خردمندانه بر منابع آبی کم نظیز استان، فرو افت سطح آب های زیرزمینی را مهار و با پشتیبانی از فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری به همراه حفظ و تقویت پوشش های گیاهی؛ به سمت ذخیره سازی آب در سفره های زیرزمین حرکت کرده و پایداری حیات اجتماعی روبه رشد را برای مردمانش به ارمغان آورد.



۲۰ دیدگاه لـ وقتی که آسمان بام ایران هم از تجاوز ریزگردها در امان نمی ماند!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۵ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۰۶

    دریغ است که حتا در بام زیبای وطن و آسمان مشهور به فیروزه ای اش، نفس کم بیاوریم!
    دریغ است …

  2. وجدان گفته است:

    ۲۵ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۳۴

    سلام بر دوست عزیزم مدتی است که وبلاگ شما (سایت )‌غیر فعال شده است و موضوعات مهمی در کشور بر علیه منابع طبیعی و جنگلهای کشور در حال اتفاق است از جمله دستور وزیر محترم جهادکشاورزی در خصوص اراضی دیم . فکر می کنم تحت فشار هستید یا …؟

  3. نسترن خادمی گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۱:۳۸

    آقای خاکپور عزیز این سا ل ها سهم روزهای گرد و غباریِ جنوب و جنوب غرب ایران – و حالا بیشتر قسمت های ایران- هر روز بیشتر و بیشتر می شود..
    اما نمی دانم تا کی قرار هست تعداد روزهایی که قرار است نفس کم آوریم، بیشتر و بیشر شود و بنشینیم در خانه منتظر شویم غبار بنشیند تا دوباره آمدن گردوغباری دیگر و در خانه حبس شدنی دیگر و؟!!!! …

  4. سروی گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۲۸

    ظاهرن نه تنها در پی التیام این درد نیستند بلکه حواسشان نیست که دامنه ی این مشکل روز به روز گسترده تر می شود . این بار ریزگردها از استان سرسبز ما – گیلان – هم سر در آوردند . آسمان ِآبی ِ خانه ی پدری ، تیره و تار شده بود .
    می ترسم از روزی که درخت های سبز این جا ، خاک ِ عزا بر سر کنند … می ترسم از روزی که درخت هامان به نفس تنگی دچار شوند … که درخت هامان دیگر سبز نباشند .

    این روزها بیش تر از هر وقت دیگری از این ریزگردها می ترسم …

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۹:۴۸

    به محمد درویش:
    مردم در بام ایران از این هجوم زودهنگام ریزگردهای عربی شوکه شده اند …
    راستی پیام مونترای عزیز که حکایت از روند بهبودی او دارد بلای ریزگردهای عربی را از یادم برد و انرژی غیر قابل وصفی به من داد. باور داشتم که دعای دلنوشته ای ها جواب داده می شود …
    ممنون رفیق

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۹:۵۸

    به وجدان:
    نه دوست عزیز تحت فشار جدیدی که نیستم! هستم؟
    راستش مطلبی هم در نقد این دستورالعمل طبیعت ستیز آماده کرده بودم اما نگرانیم از انتشارش این بود که ممکن است آگاه شدن برخی افراد فرصت طلب از این قانون دمار از روزگار عرصه های مرتعی و جنگلی درآورند و دستگاه منابع طبیعی هم در شرایط کنونی توانایی کنترل و پیشگیری از تصرفات اراضی ملی را ندارد. به همین سبب با برخی دوستان هم مشورت کردیم و قرار شد فعلن از رسانه ای کردن آن خودداری کنیم و از طریق مکاتبه با سازمان جنگلها و لابی با مدیران شاید بشود از اجرایی شدن این دستورالعمل جلوگیری کنیم …
    ممنون که حواست هست و اجازه نمی دهی چرت بزنیم …
    راستی خودت هم کم پیدایی دوست عزیز!؟

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۰۳

    به نسترن خادمی:
    اگر همین روند سدسازی های بدون ارزیابی زیست محیطی و مدیریت عوام فریبانه و سطحی نگرانه بر منابع آبی مان ادامه داشته باشد به نظر می رسد دیگر نیازی به کانون های گرد و خاک عربی نباشد و در این زمینه خودمان بزودی خودکفا خواهیم شد …
    درود

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۰۷

    وقتی باوری به اصل پروانه در بین دولتمردان وجود نداشته باشد و با فرصت طلبی ها به دنبال تضییع حق آبه های زیست بوم های پائین دست باشیم و ملاحظات محیط زیستی از وزن سزاوار در برنامه ریزی های دولت ها برخوردار نباشد؛ واقعن که باید ترسید …
    ممنون بانو

  9. احمد پازوکی گفته است:

    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۴۵

    سرم به جایی نخورده هومان عزیز. اما وبلاگ بنده به جز اساتیدی مثل شما، مخاطبهای “معمولی” هم دارد که گهگداری به یادآوری چیزهای “پیش پا افتاده” نیاز دارند.
    درود

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۸:۱۴

    احمد عزیز؛ منظورم پس و پیش پا نبود … بوی قرمه سبزی به مشامم رسید.
    درود

  11. احمد پازوکی گفته است:

    ۲۸ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۸:۲۷

    این قرمه سبزی کله ما آنقدر آرام آرام قل زده که الان حسابی پخته و اماده ی خوردن است:)
    دوستت داریم هومان عزیز

  12. وحش گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۳:۳۷

    سلام
    امیدوارم در امر حفاظت از تنوع زیستی موفق باشید

  13. جنگل88 گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۵:۴۰

    سلام و خسته نباشید نظر شخصی من اینه که درصد زیادی از مشکل مربوط میشه به مسوولان کشور خودمون. که بعد از جنگ عراق و ایلات متحده فقط در فکر توسعه ی روابط و محکم کردن جای پاشون در منطقه، هزینه های جیب خلیف ای برای باز سازی عراق و هزینه های نجومی برای فرستادن زائر به این کشور بود. اما حتی یک مسوول در مورد تدویین قرارداد با این کشور برای تثبیت شن ها و مالچ پاشی که هزینه ای هم برا این دو کشور نفت خیز نداشت حرفی نزد. البته بازم عرض میکنم که این نظر شخصیمه و نظر دیگران حتما از این دقیق تره.

  14. سيمين گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۷:۱۹

    سلام
    مطلبی از دکتر کردوانی امروز خواندم که گفته اند به جای مالش پاشی ، ریگ پاشی در بخش عراقی هورالعظیم انجام شود.
    چون تبعات زیست محیطی کمتری دارد و آلودگی هم ایجاد نمی کند و حیات دیگر موجودات را از بین نمی برد و همچنین موثرتر و هزینه اش کمتر است.

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۱۴

    احمد عزیز؛ ما بیشتر …

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۱۵

    به وحش:
    ممنون دوست عزیز …
    درود

  17. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۲۰

    به جنگل ۸۸:
    شکی نیست که علاوه بر دولت عراق، دولت های همسایه نیز غفلت و حتی از تزلزل دولت مرکزی عراق به غلط سوء استفاده کردند و این ریزگردهای عربی را میهمان حدود ۲۰ استان کشورمان کردند!
    ممنون که در این درگاه نظر دادید.
    موفق باشیی

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۲۳

    به سیمین:
    ای کاش به جای این همه پیشنهادهای عجیب و غریب فکری برای رعایت حق آبه طبیعی این گونه تالاب ها ی نابود شده می کردند!
    ممنون بانو

  19. سيمين گفته است:

    ۳۱ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۸:۵۱

    سلام
    آقای خاکپور اون که ایده آله. منطورم تامین حق آبه تالاب.
    ولی همانگونه که شما متخصصین بهتر می دانید سرمنشا حق آبه تالاب هورالعظیم از عراق است بنابراین ایران روی بخش عراقی این تالاب که خشک تر است کنترلی ندارد و برای عراقی ها هم ظاهراً مساله چندان مهم نیست چرا که مشکلاتش بیشتر گریبانگیر ایرانی هاست نه آنها،
    پس باید راه حل های دیگری پیدا کرد چرا که واقعاً زندگی مردم با این بادها و خاک ها مختل می شود. بعد از هر بار گرد و خاک، اکثر مردم به سرفه می افتند و تا مدتها اثرات سرفه ها پابرجاست. ما واقعاً نگران بچه ها هستیم.
    من که متخصص نیستم ولی به نظر می رسد که ریگ پاشی بهتر از مالچ پاشی باشد. اینطور نیست؟
    دکتر کردوانی حتی گفته اند که از کدام مکان ها ریگ برداشت نمایند.

  20. مسعود گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۳:۵۸

    سلام
    سایت بسیار جامع و کاملی دارید
    هرچی که بخوای میشه پیدا کرد

    جدید ترین عکسها از تالاب کمجان رو در وبلاگ من میتونید ببنید

    موفق باشید

Leave a comment