شناسه هایی که خبر از نابودی چغاخور می دهند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۷:۱۷

شوربختانه شواهد موجود در چغاخور حکایت از امکان حذف زودهنگام پسوند “بین المللی” از این تالاب ارزشمند دارد! شواهدی که قادرند حتی نام چغاخور را از سیاهه تالاب های ایران حذف کنند.

در مطالب پیشین همین تارنما در خصوص پروژه تونل انتقال آب سبزکوه، که می تواند تالاب بین المللی چغاخور را به شدت تهدید و به کام مرگ بکشاند نوشته بودم. بر بنیاد مطالعات اجرایی طرح، قرار است به منظور تأمین آب شرب و صنعت و کشاورزی منطقه بروجن سالانه حدود ۶۷ میلیارد مترمکعب آب حوضه سبزکوه از طریق تونل انتقال آب ۱۰ کیلومتری، مستقیما” به داخل تالاب چغاخور سرازیر شود، البته لازمه ایجاد محیطی برای گنجایش و هدایت این حجم آب همان افزایش ارتفاع سد احداثی در محل خروجی تالاب چغاخور – از ۶ متر به ۱۱ متر – است که  هم اکنون به علت مشکلات اجتماعی و عدم توافق مالکان اراضی اطراف تالاب با وزارت نیرو، این عملیات افزایش ارتفاع سد متوقف شده است.

هرچند پس از مخالفت ها و عدم توافق مالکان اراضی اطراف تالاب با وزارت نیرو بر سر قیمت زمین هایی که در اثر اجرای طرح افزایش ارتفاع سد به زیر آب خواهند رفت، گزینه هدایت آب از طریق کانال به خارج از چغاخور مطرح شد و تا حدودی خیال فعالان محیط زیست و حتی سازمان حفاظت محیط زیست را از مرگ و نابودی تالاب بین المللی چغاخور راحت کرد اما شواهد موجود حکایت از همان خواب های شوم برای چغاخور دارد.

حقیقت ماجرا این است که به رغم اعلام گزینه جایگزین برای هدایت آب از کنار تالاب، اما هیچگونه تغییری در نقشه اجرایی احداث تونل صورت نگرفته و موقعیت محل خروجی تونل حکایت از آن دارد که گزینه ای به جز سرازیر شدن آب تونل به داخل تالاب وجود ندارد و با پایان یافتن عملیات اجرایی تونل، سازمان حفاظت محیط زیست در برابر عملی انجام شده قرار گرفته و چاره ای جز تبدیل کردن چغاخور به دریاچه ذخیره و هدایت آب و قبول مرگ و نابودی این تالاب بین المللی نخواهد داشت.

رخدادی غیرکارشناسی و طبیعت ستیزانه که برخی شناسه های غیرقابل انکار محیط های تالابی – مثل میزان استاندارد ارتفاع آب – را از بین برده، نرخ رسوب گذاری در تالاب را به شدت افزایش داده و به علاوه، ورود رودخانه ای آب به چغاخور سبب بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی تالاب شده  و روند بحرانی شدن شرایط آن را شتابی نگران کننده و غیرقابل برگشت خواهد بخشید.

تخلیه صدها تن خاک حاصل از عملیات خاکبرداری احداث تونل انتقال آب در مرغزارهای حاشیه تالاب که در گذشته برای منفعتی کوتاه مدت و موقت تغییر کاربری یافته و تبدیل به زمین های کشاورزی شده اند نیز نکته قابل تأملی است که بدون کمترین ممانعت و مقاومتی از سوی نهادهای متولی توسط پیمانکار پروژه در اطراف چغاخور – البته با توافق و لحاظ منافع مدعیان مالکیت آن اراضی – انجام می گیرد. یعنی در همان مناطق حساس و آسیب پذیر حاشیه تالاب که در درون خود گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را پرورش می دهند و مناسب‌ترین محل های حضور حیات وحش و به ویژه پرندگان هستند و از اهمیت زیست محیطی فراوانی برخوردارند.

شاید عدم برخورداری سازمان حفاظت محیط زیست از ابزارهای قانونی و قدرت رقابت و مقابله با سایر دستگاه های ثروتمند دولتی، علت بروز این ناهنجاری های شگفت آور و آشکار باشد که همواره مجریان پروژه های بزرگ عمرانی از این سازمان کم بضاعت جلوتر هستند و قبل از تائید ارزیابی های زیست محیطی و صدور مجوزهای قانونی از سوی این سازمان، پروژه ها بدون کوچکترین ممانعتی عملیاتی می شوند!



۷ دیدگاه لـ شناسه هایی که خبر از نابودی چغاخور می دهند!

  1. مصطفی شهریاری گفته است:

    ۲۹ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۱:۴۲

    سلام به دوستان عزیز ماه گذشته نمایندگان پروژه با مردم محلی جلسهای داشتند امیدوارم تعهدات شفاییشون راست باشه که اطمینان دارم نیست.ایشان میگفتند اب تونل از خروجی توسط لوله انتقال داده میشه وبه دریاچه نمیریزه. اگر اینچنینه چرا دیواره سد را بالا اوردند. اگر دروغ گفته باشند مشگلات اجتمایی ناجوری بوجود میاد که من چون مردم منطقه را میشناسم خیلی نگرانم

  2. معصومه شهباز گفته است:

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۱۰

    قاصدک هان چه خبر آوردی!!!

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۳۵

    به مصطفی شهریاری:
    متأسفانه شواهد موجود حکایت از آن دارند که با به دست آوردن زمان این گونه مشکلات اجتماعی را حل کنند و رضایت مالکان زمین های اطراف تالاب را جلب کنند …
    ممنون دوست همیشه همراه

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۳۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۳۸

    به معصومه شهباز:
    شما که این یکی را را نیاز به قاصدک نداشتی! داشتی؟
    منتظر خبر اون قاصدک هم هستیم …
    درود

  5. محمود سلطانی گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۳۶

    پیروز باشید

  6. هوشنگ گفته است:

    ۲۱ تیر, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰:۱۰

    یک سوال دارم، روی نقشه که نگاه میکنید در کنار تالاب چغاخور یک تالاب به اسم تالاب سولقان به چشم میخورد که از میان این دو تالاب یک جاده می گذرد. هنگامی که به چغاخور رفته بودم احساس کردم که فقط یک تالاب در اینجا وجود دارد یعنی در واقع احتمالاً چغاخور خشک شده و حالا به سولقان می گویند چغاخور!!! نظر شما چیست؟

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ تیر, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۰:۳۶

    به هوشنگ:
    در یک محدوده حدود ۲۰ هزار هکتاری تعداد ۴ تالاب زنجیره ای که به عنوان تالاب های اصلی استان هستند قرار گرفته اند. در بالادست تالاب سولقان و سپس تالاب های علی آباد، چغاخور و گندمان قرار گرفته اند. دو تالاب سولقان و علی آباد کوچکتر از چغاخور و گندمان بوده و در صورتیکه در محور بروجن به اردل حرکت کنید در حاشیه سمت چپ این جاده قرار گرفته اند. این دو تالاب وضعیتی بسیار نامطلوب تر از چغاخور و گندمان داشته و بیشتر به مرغزارهای چرای دام تبدیل شده اند!

Leave a comment