گزارش یک رویداد کم نظیر و مبهم!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۱۵ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۲۹

قدیمی‌ها و ریش‌سفیدهای منطقه هم به یاد ندارند و یا نشنیده اند که تاکنون در اثر بارندگی، چشمه مشهور “برم” گل آلود شده باشد و دیگر آب زلال از دل آن برکه نجوشد!

“برم” ؛ چشمه ای مشهور با چشم‌اندازهای جذاب و به صورت برکه ا‌ی پرآب، یکی از ظرفیت های مهم گردشگری در چهار محال و بختیاری به شمار رفته که در مرکز شهر لردگان واقع شده است. این چشمه پرآب که از دل زمین جوشیده و با متوسط دبی آب ۲۴۰۰ لیتر در ثانیه حتی در بحران خشکسالی و کاهش آبدهی چند سال اخیر اکثر چشمه های منطقه، باز هم هرگز دبی اش از ۱۶۷۰ لیتر بر ثانیه کمتر نشده؛ در حال حاضر حیات چند مزرعه پرورش ماهی و بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزار‌های لردگان، را مدیون جوشش های خود کرده است.

اما رخداد کم نظیر گل آلود شدن این چشمه جوشان که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، نشان داد که حتی این چشمه پرآب و حیات بخش هم از دست کاری کردن های نابخردانه انسانی در امان نمانده است. این رویداد مبهم که در شبانگاهان سیزدهمین روز از فروردین ۱۳۹۱ و پس از بارندگی های اخیر رخ داده است، سبب حیرت و نگرانی اهالی لردگان شده و خسارت های زیادی را به مزارع پرورش ماهی پائین دست چشمه وارد کرده است.

بررسی های اولیه حکایت از دخالت عوامل انسانی در این رویداد غیر معمول داشته که ریزش و فروریختگی گسترده در زیر چشمه و محدوده برکه در داخل زمین یکی از گزینه های احتمالی است که می تواند در اثر فعالیت های عمرانی و احداث سازه “مصلی لردگان” در بالا دست برکه و یا سنگ چینی های اخیر که با صخره سنگ های بزرگ و به بهانه محدود کردن برکه به منظور افزایش سطح آب برکه و محوطه سازی “چشمه برم” صورت گرفته است باشد.

خاکبرداری ها و برداشت شن و ماسه در حجم بسیار زیاد و به صورت بی رویه و غیر اصولی از بستر رودخانه فصلی بالا دست چشمه، نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی بروز این رویداد است که می تواند سبب نفوذ آب گل آلود رودخانه در سفره زیرزمینی چشمه و گل آلود شده آب پس از بارندگی ها شده باشد.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این چشمه از حیث تولید آب و جاذبه های گردشگری؛ انتظار می رفت که  مسئولان شهر لردگان با حساسیت های بیشتری نسبت به این دست کاری غیر متعارف و فعالت های عمرانی در محدوده اثرگذار چشمه برخورد کنند تا اینگونه شاهد تهدید حیات و ماندگاری این چشمه تاریخی و یا انباشت زباله های فراوان در این برکه زیبا و پرجاذبه نباشیم.



۱۴ دیدگاه لـ گزارش یک رویداد کم نظیر و مبهم!

  1. مهدی مجتهدی گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۷:۱۷

    چنانچه از محیط بانان منطقه شنیدم گویا در منطقه سدی در حال ساخت است احتمال زیاد عواقب عملیات عمرانی آن باشد

  2. ida گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۴۳

    متاسفم که باطبعیت در نبرد هستیم

  3. محمود رضا پولادی گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۵۴

    درود بر هومان خاکپور نازنین
    وقتی که بستر خشکیده پریشان شعله ور می شود و به خود سوزی می افتد باید چشمه جاودانه برم نیز اینچنین گل آلود شود
    از این که بگذریم شاید دلیل این گل آلود شدن وقوع زمین لرزه در عمق بستر سفره زیر زمینی چشمه باشد

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۰۸

    به مهدی مجتهدی:
    محل احداث سد با فاصله زیاد و در پائین دست حوزه آبخیز چشمه است مهدی جان …
    به آیدا:
    ممنون از همراهی تان …
    به محمودرضا پولادی:
    گزینه وقوع زلزله را هم بررسی کردم ولی در مذاکرات کوتاهی که با دکتر امامی عزیز – زمین شناس مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان – داشتم ایشان احتمال چنین گزینه ای را رد کردند و بر این باور بودند که عامل انسانی و فعالیت های عمرانی در این رویداد نقش داشته اند.
    زنده باشی پولادی عزیز و مهربان

  5. مهدی گفته است:

    ۱۷ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۱۹

    افسوس میخورم……..شما هم افسوس بخورید……
    از وقتی که رئیس سازمان محیط زیست نتونست در حضور خبرنگاران اسم ۵ تالاب کشور رو نام ببره، فقط دارم افسوس میخورم

  6. دانش گفته است:

    ۱۸ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۰۲

    هومان جان, باز جای شکرش باقیست که چشمه برم, مثل چشمه مروارید بیرگان, بر اثر حفر تونل خشک نشده. کاش چشمه مروارید هم گِل آلود میشد ولی هرگز خشک نمیشد, تا زمینهای کشاورزی زیر دست آن, همچنان قابل کشت باقی میماندند و درختان میوه ی باغها به میوه دادن خود ادامه میدادند. کاش…

  7. روحانی گفته است:

    ۱۸ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۴۱

    درود برشما. واقعا برای مسئولین محیطزیست متاسفم. این تنها بخش کوچکی از نابخردی ما آدمها هست. واقعا متاسفم برای همه آدم های که چقدر ساده از ایم مسائل گذر می کنند. فقط می تونم امیدوارم باشم که شاید در سال جدید این اتفاقات کمتر شود اما …

  8. ابوذر گفته است:

    ۱۹ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۰۹

    سلام آقای خاکپور ۹۱به کامتون. اما بعد آقای خاک پور هرچند رشتم زمین شناسی نیست با این که دوست دارم همیشه به مافیای عمران و سد سازس گیر بدم اما با سواد ناپلونی من باز به این نتیجه نمیرسم که دلیل این پدیده عامل انسانی عمرانی باشه. به نظر من فرایند های زمین شناسی. نشست دهلیز های منتهی به خروجی چشمه .تغییرات نرم بارندگی.تغیر محل فرو نشست منبع تغذیه ی چشمه یا رسیدن اب زیر زمینی به قسمت های رسی در اثر مرور زمان یا به قول دوستان زمین لرزه های خفیف زیر سطحی دلیلش باید باشه و من تئوری تاثیر عوامل انسانی و عمرانی رو در این فرایند غیر منطقی و احتمالش رو کمتر از۱۰ درصد میدونم.هر چند نظر شما و کارشناسان دیگر این رشته برای ما سنده.thanks

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۴

    به مهدی:
    درسته افسوس خوردن به حال محیط زیست وطن داره …
    به دانش:
    وضعیت مروارید بیرگان که بسیا تأسف برانگیز است! ویرانی هایی که برای پروژه های انتقال آب در منطقه رخ داده حیرت آور است …
    به روحانی:
    با امیدت همراهم خانم روحانی …

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۹

    به ابوذر:
    یکی از گزینه هایی که بررسی شد تغییرات زمین شناسی و تکتونیکی در منطقه بود ولی رد شد چراکه این اتفاق گل آلودگی برم پس از بارندگی های شدید روزهای اخیر رخ داده و بنابر گفتگوهایی که با دوستان متخصص در حوزه زمین شناسی انجام دادم گزینه های طبیعی مثل زلزله را رد کردند.
    موفق باشی دوست عزیز

  11. saber homaei گفته است:

    ۲۰ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۱۷

    salam jenabe khakpur
    khoshhal misham goruhe kuhnavardie kahbode borujen linke u bashe.albate agar mayel budid
    sarfaraz bashid

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۱۱

    به صابر همائی:
    حتمن صابرخان … باعث افتخار است.

  13. نرگس روحانی گفته است:

    ۲۳ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۱۶

    باز جای شکرش باقیه که فقط گل الود شده حتما دستکاری شده شک نکن.بچه بودیم داستان کک به تنور را برایمان میگفتند یادته ؟ کک به تنور افتاد اب گل الود شد بابا بیل به پشت شد درخت سر به ته شدو… اخرش یه کک دیگه درست میشد که غصه نخوریم اینجا هم سد سازی و ساخت و ساز بالای دست و لرزه هایی که ایجاد کردن باعث شده ایناتفاق بیقته اهالی لردکان باید حمیت کنند کارشناسی کنند جی باعث شده اگر خبری داشتی به من بگو من صبح ها در رادیو اقتصاد ساعت ۷ تا ۷٫۱۵ برنامه دارم ممنون میشم

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۰۸

    به نرگس روحانی:
    احتمال اینکه عوامل انسانی بیشترین نقش را در وقوع این رخداد کم نظیر دارند بسیار زیاد است ولی برای اطمینان و شناخت عوامل و راه های پیشگیری، لازم است یک تیم کارشناسی موضوع را از نردیک و با معاینه محل بررسی کند.
    درود

Leave a comment