نشانه هایی از حضور یوز در طبیعت بختیاری

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۲۹ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۱۹

کوشان مهران عزیز بر بنیاد برخی مستندات و نشانه ها، در یادداشتی به تحلیل حضور یوز در کمتر از ۵ دهه پیش در طبیعت بختیاری پرداخته و آن را برای این تارنما ارسال کرده است. ضمن قدردانی از ایشان به پاس ارسال یادداشت های روشنگرانه و کارشناسی اش، متن کامل این یادداشت تحلیلی با شما خوانندگان گرامی و فرهیخته طبیعت بختیاری به اشتراک گذاشته می شود:

زیستگاه جانوران را با استانداردهای خودمان نسنجیم، یوزپلنگ در چهارمحال و بختیاری

چه کسی گمان می نمود که در استان گیلان گونه دشت زی آهوی گواتردار ایرانی وجود داشته باشد؟ ولی تا ۳۳ سال پیش در دشت مرتفع لوشان استان گیلان جمعیتی جدا افتاده از آهوان دشت قزوین زندگی می کردند. درسال گذشته ناباورانه شاهد حضور آهو در فیروزکوه شدیم که درنگاه نخست این به اغراق گوینده خبر نسبت داده شد ولی در یکی ازسفرنامه های ناصرالدین شاه به مازندران به وجود آهو در فیروزکوه اشاره شده است. حتی در فلات مرتفع تبت هم گونه آهوی گوا و گورخر درشت جثه( ۴۰۰ کیلوگرمی) کیانگ در این زیستگاه دشوار به تعداد زیادی وجود دارند.در نواحی زاگرسی ایران چون لرستان هم تاپیش از قتل عام با سلاح جنگی بدست مردم محلی و جزیره ای شدن زیستگاه ها و قطع ارتباط با دیگر جمعیت ها و نابودی مراتع به بهای خودکفایی کذایی گندم، جمعیت های خوبی از آهوان از دیرباز وجود داشته اند.

در روزنامه خاطرات شاهزاده مسعود میرزا ظل السلطان به وجود یوزپلنگ هم در زیستگاه ها دشتی و هم در نواحی کوهستانی اشاره شده و در شرایط کنونی به دلیل ناامنی در زیستگاه های دشتی به دلیل کشتار یوز و طعمه های او چون آهو و جبیر ، این گربه سان مجبور به انتخاب زیستگاه های کوهستانی شده که همین باعث اشتراک زیستگاه با رقیبی قدر چون پلنگ و رقابت بر سر منابع محدود غذایی چون گوسپندان کوهی و پازن گردیده است. حتی در قصر فیروزه تهران هم معدود آهوان برجای مانده به دلیل ناامنی کفه ناگزیر به زندگی در نواحی کوهستانی گردیده اند.

در دهه ۱۳۴۰ که گزارش شکار یوزپلنگ در حدود شهرکرد به صورت مستند همراه با تصویر ارائه گردید به دلیل اینکه هنوز جاده ها و اراضی کشاورزی و خودروها هنوز چندان گسترده نشده و به دلیل خلع سلاح عشایر که با بکار گیری راهکار کاربردی و بدور از خیال پردازی مشت آهنین و بدور از اغماض و سهل انگاری انجام شده بود ، زیستگاه های استان از امنیت بسیار بالا و غیر قابل مقایسه با حالا برخوردار بوده و به دلیل فراوانی طعمه رقابت همچون زمان کنونی بین گوشت خواران بزرگ هیکل چون پلنگ و یوزپلنگ وجود نداشت.

در وضعیت فعلی زیستگاه دشتی برای احیای جمعیت جانورانی چون یوزپلنگ و آهو در استان های زاگرسی برجای نمانده و در صورت داشتن اراده ای جدی( که در شرایط کنونی حتی اندیشیدن به آن تنها شوخی تلخی به شمار می رود) پس از احیای جمعیت رو به نابودی پازن و گوسپندان کوهی( معرفی مجدد به زیستگاه های اصلی و ایجاد ارتباط بین زیستگاه ها، برای نمونه احیای جمعیت گوسپند کوهی اصفهان منطقه دنا) می توان جمعیت گوزن های مرال، شوکا و گوزن زرد میان رودان را در زیستگاه های مستعد جنگلی چون یاسوج ، دنا و مناطق جنگلی استان ایلام احیا نمود.

تجربه تلخ شکار ماده یوز توله دار در نزدیکی شهرکرد این حقیقت را نمایان می سازد که طبیعت به هیچ روی در فرمول های قفل شکسته و فلان جزوه و دست نوشته کهنه و تکه پاره فلان استاد آن کاره و محلل نمی گنجد و … چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید.



۴ دیدگاه لـ نشانه هایی از حضور یوز در طبیعت بختیاری

  1. دانش گفته است:

    ۳۰ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۴۸

    با تشکر از کوشان عزیز بخاطر موضوعات مستندی که به رشته ی تحریر در میآورد و ما را از خواندن آنها بی نصیب نمیگذارد, از هومان عزیز نیز بخاطر باز نشر بعضی از نوشته های کوشان سپاسگزارم.

    سرگذشت مستندی که توسط آقای منصور فرهنگ در باره ی نگهداری و رام کردن حیوانات به نگارش درآمده بود هم با توجه به نتیجه ی مثبتی که نویسنده مطلب به آن دست یافته است, عالی بود و نشان میدهد که نه تنها حیوانات وحشی بلکه حیوانات خانگی همچون گوسفند نیز عاشق طبیعت هستند و عاقبت روزی به آغوش طبیعت باز خواهند گشت.

  2. کارشناسی ارشد جنگلداری ایران گفته است:

    ۳ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۳۹

    با سلام و عرض خسته نباشید
    وبلاگ ما به سایت تبدیل شد

    امیدواریم حضور شما در پایگاه ما مستمر باشد
    سایت ما را با نام
    “کارشناسی ارشد جنگلداری ایران”
    و آدرس
    http://www.jangaldari.ir
    در فهرست لینک های خود قرار دهید.

    با تشکر
    صالحی
    مدیر وبسایت
    همچنین سایت ما بروی آدرس قبلی نیز قابل مشاهده است

  3. دستان علوی گفته است:

    ۳۰ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۲۳

    با سلام و درود
    شاید یوز قهفرخ بین این منطقه و مناطق یوزگیر دهاقان و کلاه قاضی اصفهان مهاجرت می کرده است ( البته زمانی که جاده ها احداث نشده بودند ) . تحقیقات امروزه نشان می دهند یوز ایرانی حتی صدها کیلومتر مهاجرت می کند . شاید یوز برای گشت زدن یا مواردی دیگر پا به ارتفاعات چهارمحال گذاشته باشد . چون کلاه قاضی و یوزگیر پر از آهو باید قلمرو اصلی او باشد .
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

  4. شهریار فتحی گفته است:

    ۲۹ خرداد, ۱۳۹۴ در ساعت ۲۱:۳۰

    بادرود و عرض ادب و اجترام

    برای من بسیار جالب بود که این مورد یوزپلنگ و اقای مهندس منصور فرهنگ را پس از سالها در نارنمای شما دیدم ، من یکی از شکارچیان منظقه اصفهان از خردسالی تا سال ۱۳۵۷ بودم شکارهای زیادی زدم از هرنوعی که فکر کنید ، ضمنا از فامیلهای نزدیک آقای منصور فرهنگ هم میباشم ، بهر تقدیر در سی و شش سال گذشته ساکن کشور کانادا هستم و هنوز هم بشکار رفتن ادامه میدهم ولی باور کنید بوی یکی از گون های بیایانهای ایران به جهان ارزش دارد ، بینهایت از زحمات شما سپاسگزارم اگر در مورد شکار در ایران هر منظقه ای که نام ببیرد من شکار رفتم و شکار زدم اگر اطلاعاتی خواستید با کمال میل در خدمت هستم موفق و پیروز باشید

Leave a comment