جاده سازان، دست بردار طبیعت بکر موگویی نیستند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۰۷

   منطقه موگویی بازفت از شهرستان کوهرنگ در چهار محال و بختیاری و ساخت راه های ناخواسته ای را که حتی مردم روستای چین را به مخالفت با این پروژه های طبیعت ستیزانه کشاند را که فراموش نکرده اید! جاده ای که بیش از ۲۰ هزار درخت را به کام مرگ کشاند و به رغم مخالفت های کارشناسان و رسانه ها و حتی مردم محلی، با پشتیبانی برخی مقامات عالی رتبه کشوری و محلی به طول بیش از ۳۰ کیلومتر احداث شدند تا دیگر بار شاهد اجرای پروژه ای مخرب و بدون مطالعه در محدود عرصه های طبیعی بکر زاگرس به بهانه محرومیت زدایی باشیم!

   البته ماجرا به همین هدیه زورکی لرستانی ها – احداث جاده چین به بزنوید الیگودرز – ختم نشد، چرا که مقامات اجرایی استان اصفهان هم بیکار ننشسته و برای اینکه فرصت دسترسی به این طبیعت بکر را از دست ندهند، جاده ای دیگر به طول ۱۱ کیلومتر – جاده دره رزگه به دورک فریدون شهر – را بدون مطالعه و بدون مجوز ساختند، هر چند که این جاده هم صدها درخت را نابود و طبیعت بکر منطقه را به شدت مورد تهدید قرار داد!

   به رغم این اقدامات طبیعت ستیزانه سال گذشته جاده سازان – که برخی ذخیره گاههای گیاهی و طبیعت بکر منطقه را با خطر نابودی مواجه کرده است – اینک اداره راه اصفهان بدون هرگونه مطالعه و نیازسنجی اقدام به احداث جاده ای دیگر به طول ۷ کیلومتر نموده تا بر مبنای تأمین منافع شخصی برخی افراد ذی نفوذ، با استدلال های غیر فنی خود جایگزینی برای جاده احداثی سال قبلش تدارک ببیند!

   این جاده ۷ کیلومتری که با فاصله اندکی – ۳ تا ۴ کیلومتری – و به موازات جاده ۱۱ کیلومتری احداثی سال قبل در دست اجرا می باشد، بدون اخذ مجوز و بدون هماهنگی با مسئولین منابع طبیعی و محیط زیست چهار محال و بختیاری و با پشتیبانی فرمانداری فریدون شهر اصفهان در حال احداث می باشد!

   در صورت عدم توقف احداث این جاده غیر اصولی و غیر ضروری، صدها درخت بلوط و بنه و کیکم و درختچه سماغ و بوته گون به نابودی کشیده خواهند شد و برخی ذخیره گاههای منحصر به فرد منطقه – مثل ذخیره گاههای کرفس و سماغ و … –  با تهدیدی جدی مواجه خواهند شد!



۱۸ دیدگاه لـ جاده سازان، دست بردار طبیعت بکر موگویی نیستند!

  1. سعيد يوسف پور گفته است:

    ۲۸ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۳۲

    از اینکه طبیعت بختیاری دیدبانی هوشیار و تیز بینی مانند شما دارد احساس خوشحالی می کنم. پیروز باشید و بخت یار

    به سعید عزیز:
    ممنونم دوست عزیز و خوشحالم که خواننده طبیعت بختیاری هستید.
    درود هم استانی خوبم.

  2. محمد درویش گفته است:

    ۲۸ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۸

    به نظرم این شکل از جاده سازی، جنایتی است در حق بشریت و به ویژه نسل آینده.
    جنایتی که امیدوارم روزی دادگاهی بین المللی برای بررسی و مجازات عاملین آن برگزار شود.
    درود …

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۹ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۲:۱۶

    به محمد درویش عزیز:
    راستش وقتی این خبر را از محلی ها شنیدم حیرت زده شدم. باورم نمی شد که اداره راه اصفهان و با پشتیبانی برخی افراد محلی مسئول در فرمانداری فریدون شهر اینگونه گستاخانه به طبیعت ستیزی شان در جنگل های بکر بازفت چهار محال و بختیاری ادامه بدهند و متأسفانه برخورد شایسته ای هم از طرف مسئولین محلی در چهار محال و بختیاری با آنها نشود!
    افسوس رفیق …

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۹ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۲:۲۴

    به سعید یوسف پور عزیز:
    از اینکه با شما و تارنمای محیط زیستی تان در سرزمین بختیاری آشنا شدم بسیار خرسندم. مدت ۳ سال در زادگاه شما به عنوام مسئول منابع طبیعی شهرستان خدمت کرده ام و با طبیعت زیبای منطقه شما آشنایی کامل دارم.
    هم اکنون هم در اداره کل منابع طبیعی استان مشغول بکار هستم و خوشحال می شوم که با همکاری هم، قدم هایی هر چند کوچک در راه پاسداری از طبیعت و محیط زیست استان مان برداریم.
    موفق و پایدار باشید دوست عزیز

  5. سروی گفته است:

    ۳۰ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۱۵

    عمو هومان ،
    اون طرف ها اتفاق های خوب نمی افته؟
    دلمون گرفت از این همه خبر بد.
    به گمان شما هم باید دست به دامن الهه ها بشید.

    از این مساله که بگذریم ، اسم این روستاها خیلی جالب است.

    پاسخ:
    زیاد هستند رسانه هایی که خبر های خوب افتاده و نیافتاده را بیشتر از خوبی واقعی شان انتشار می دهند. پس اجازه بدهید در این تارنما به واقعیت ها بیشتر پرداخته شود، هر چند که من خودم عاشق خبرهای خوب و خوش هستم و امیدوارم روزی برسد که خبری از اتفاق ها و خبرهای به قول شما بد در این سرزمین نباشد.
    درود دوست عزیز … پایدار باشید بانو

  6. سروی گفته است:

    ۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۷:۴۶

    “خبرهای خوب افتاده و نیافتاده ” تون خیلی جالب بود ؛ خوشم اومد.

    پاسخ:
    خواهش می کنم بانو

  7. حسن گفته است:

    ۲ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۵

    لطفا احترام خودتان را نگه دارید این جاده مسخره هیچ سودی به حال مردم بزنوید و الیگودرز لرستان ندارد کدام احتیاج مردم لرستان از طریق ارتباط با چین و بازفت حل می شود ؟؟؟

    پاسخ:
    در مسخره بودن این جاده با شما هم عقیده هستم ولی در بی سود بودن آن برای مردم بزنوید نه … چراکه براساس مستندات موجود(تومار های مخالفت اهالی موگویی بازفت، درگیری های مسلحانه بر سر برداشت کرفس و محل تأمین اعتبار احداث جاده و تبدیل بزنوید به بشارت! و …) مردم موگویی بازفت موافق با احداث جاده نبودند …
    حالا اگر شما گروه سومی می شناسید که متقاضی این جاده بودند و از آن سود می بردند اعلام کنید تا در همین تارنما انتشار داده شود …
    درود

  8. حسن گفته است:

    ۹ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۱۹

    این هم گروه سود برده از جاده
    با ساخت ۲۵ کیلومتر از روستای چین تا بزنوید لرستان؛
    دهستان موگویی کوهرنگ به مرکز بخش وصل می‌شود
    خبرگزاری فارس: بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: با ساخت ۲۵ کیلومتر جاده ازط روستای چین تا بزنوید استان لرستان، ارتباط مردم دهستان موگویی با مرکز بخش این شهرستان زمستان امسال برقرار می‌شود.

    پاسخ:
    دوست عزیز … سودی در میان نیست بلکه همه این اقدامات بدون مطالعه و غیرکارشناسی زیان است برای طبیعت وطن …
    درود

  9. سعيد گفته است:

    ۲۴ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۴۷

    لطفا احترام خودتان را نگه دارید این جاده مسخره هیچ سودی به حال مردم بزنوید و الیگودرز لرستان ندارد کدام احتیاج مردم لرستان از طریق ارتباط با چین و بازفت حل می شود ؟؟؟

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۵۴

    به سعید:
    دوست عزیز من هم با شما موافقم که احداث این جاده خردمندانه نبوده و هیچ مشکلی از مردم هر دو منطقه حل نخواهد کرد و تنها زمینه برای تردد برخی افراد سودجو برای تخریب رویشگاه های منحصر به فرد گونه کرفس منطقه را فراهم نموده و مسیری دور دست برای قاچاق اسلحه خواهد شد و هزینه زیادی برای کنترل این مسیر بر دوش نیروهای انتظامی و امنیتی قرار خواهد داد.
    در اینکه این جاده در دراز مدت به نفع هیچ یک از طرفین در دو استان چهار محال و بختیاری و لرستان و طبیعت منطقه نخواهد بود و بر مشکلات ناشی از اختلافات کهنه و قومی دو منطقه خواهد افزود شکی نیست …
    موفق باشید.

  11. زهرا موگویی گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۴۸

    سلام و دورود بر همه شما دوستان عزیز و به خصوص اهالی محترم دهستان موگویی.البته من موگویی هستم ولی متاسفانه هرگز این روستای زیبا و طبیعت دوست داشتنی را ندیده ام چون کلا متولد و بزرگ شده خوزستان هستم از مسولین خواهش میکنم دلسوزانه مشکلات دهستان موگویی را پیگیری کنید.

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۴۲

    به زهرا موگوئی:
    ممنون از همراهی تان …

  13. زهرا موگویی گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۱۹

    باز هم سلام وعرض ادب.امیدوارم تا این لحظه فکری برای حل مشکلات دهستان موگویی شده باشد.آخر تا کجا باید شاهد فرو ریختن داشته های نابمان باشیم؟؟؟برسد روزی که حسرت از دست دادن این هدایای الهی نباشیم.

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۵۹

    به زهرا موگوئی:
    باید به اطلاع تون برسانم که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و همان جاده غیرکارشناسی احداثی ، بلای جان طبیعت بکر منطقه شده و تبدیل به کارزاری بین قاچاقچیات کرفس و مأمورین منابع طبیعی گردیده است. به لحاظ اینکه پیش بینی استقرار پاسگاه انتظامی در محل هم نشده است؛ قاچاق اسلحه هم از این محور تشدید شده که خود تهدیدی برای امنیت اجتماعی و محیط زیست استان است!
    پایدار باشی همراه گرامی …

  15. سیف اله گفته است:

    ۱۹ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۳۴

    انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر هم پیگیر تخریبهای غیر کارشناسی شده میباشند درود برشماامیوارم یک روزی تخریب گران متوجه کار خودشان بشوند

  16. نصرت اله(انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر) گفته است:

    ۱۶ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۳۵

    چند روزی بیش نیست که با وبسایت خوبتان آشنا شدم، آنچه در مورد راهسازی غیر اصولی و غیر ضروری در ذخیره گاههای جنگلی باارزش فریدونشهر و بازفت گفته اید درد دل مرا نیز بیان نموده اید.
    بدبختانه بولدوزر پرقدرت(هیولای آهنی) مشغول تخریب زیباترین مناظر طبیعی و قطع درختان کهن سال و نابودی پوشش گیاهی عرصه ملی میباشد، تا سوداگران طبیعت به ذخیره گاهها دسترسی پیدا کنند و آنرا به غارت و نابودی بیشتر بکشانند.
    «تنها پس از بریدن آخرین درخت،تنها پس از آلودن آخرین رودخانه، تنها پس از صید آخرین ماهی، تنها پس از پرواز آخرین پرنده؛ تنها آن هنگام سوداگران درمیابند: پول را نمیتوان خورد، پول را نمیتوان بخشید، پول را نمیتوان نفس کشید، پول را نمیتوان زندگی کرد….».
    بی توجهی به قوانین طبیعت و بدرفتاری با آن بحران هایی را باعث میشود که این روزها در کلان شهرها شاهد آن می باشیم.
    “واعتبروا یا أولی الابصار”

  17. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۸

    به نصرت اله از انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر:
    ممنون دوست عزیز … خوشحالم که مطالب این تارنما مورد توجه شما قرار گرفته است.

  18. سبحان موگویی /الیگودرز گفته است:

    ۲ آبان, ۱۳۹۲ در ساعت ۰۱:۴۲

    چراما بختیاری ها باید انقد ساده ازهمه ی داشته هامون بگذریم،…….؟؟؟؟واقعا این همه تعصب و غیرت کجارفته که چنان ساده اجازه ی انجام هرکاری رو به کسایی میدیم که دنبال سودو منفعت خودشون هستن؟،؟؟؟؟…………

Leave a comment