قهر پرندگان از تالاب گندمان!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۳۰ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۳

   خشکی و بی آبی تالاب و شیوه میهمان نوازی در دیار گندمان، پرندگان را به قهر با این زیستگاه بین مللی برده است. تالاب گندمان همان تالابی است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – ۱۹۵۲» به ثبت رسیده و در اوایل پائیز سال گذشته قریب به یک ماه در آتش می سوخت و تا مدت ها آتش در عمق جانش جا خوش کرده بود. گندمان همان یگانه زیستگاه ماهی زنده‌زای گامبوزیا و درنای خاکستری و محل مهاجرت اردک‌های غازنما در سرزمین بختیاری است که در سال های اخیر عوامل طبیعی و خشکسالی ها؛ و عوامل انسانی و اقدامات نابخردانه مدیریت حاکم بر آن، مرگی آرام و خاموش را برای حیات گیاهی و جانوری اش رقم زده اند.

   احداث سد بر روی تالاب بین مللی چغاخور در بالادست و عدم رعایت حق آبه طبیعی تالاب گندمان، حفر چاههای مجاز و غیر مجاز کشاورزی و برداشت های غیر اصولی این چاه های برقی، چرای مفرط دام، کم شدن بارش های سالانه و آتش سوزی های اخیر، ساختار اکولوژیکی این زیستگاه کم همتا را به شدت تهدید کرده و خشکی بی سابقه ای را بر آن حاکم نموده است.

   از ریش سفیدان ساکن در آبادی های اطراف تالاب سراغ پرندگان بومی و مهاجر تالاب را گرفتم. آنان باور داشتند که تاکنون هرگز شاهد چنین وضعیت اسف باری در تالاب نبودند. هرگز این چنین پرندگان را در قهر با تالاب ندیده اند و هرگز این چنین آسمان دیار خود را خالی از پرواز و نشاط و شادابی ندیده اند.

   اضافه بر شراط نابسامان طبیعی و انسانی حاکم بر تالاب گندمان، صدور نابخردانه پروانه های شکار و شیوه ی استقبال و میهمانداری شکارچیان دارای مجوز شکار در گندمان، سبب گردیده است که امسال نه تنها خبری از تعداد پرشمار پرندگان سال های دور نباشد بلکه همان تعداد اندک پرندگان سال گذشته هم به این دیار نیامده و گونه های بومی هم در تالاب چغاخور به قهر بنشینند.

   تالاب بین مللی گندمان که در شمار یکی از مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی قرار داشته است، حالا به دلیل تنش های شدید اکولوژیک به همراه ۶ تالاب دیگر وطن، سر از لیست سایت های بحرانی و تخریب شده در آورده و موجب نگرانی بسیاری از حامیان محیط زیست کشور در آستانه برگزاری چهلمین سال شکل گیری کنوانسیون رامسر شده است.

و کلام آخر اینکه

   تالاب گندمان تاوان نامدیریتی های حاکم بر آن را می پردازد … همین وبس.

پی نوشت:

   در ارتباط با پرندگان تالاب های بام ایران، مسئول محیط زیست منطقه هم حرف های جالبی زده اند که نشان از در امن و امان بودن شهر دارد! ندارد؟



۶ دیدگاه لـ قهر پرندگان از تالاب گندمان!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۳۰ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۷

    وای بر تالابی که حتا پرندگانش از او قهر کرده باشند … آن هم تالابی که در بام وطن جاخوش کرده است …

  2. قهر پرندگان از تالاب گندمان! | ISAUKM BlogsISAUKM Blogs گفته است:

    ۱ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۷:۱۷

    […] طبیعی و خشکسالی ها؛ و عوامل انسانی و اقدامات… … GreenBlog این نوشته در وبلاگ‌ها ارسال و از, تالاب, قهر, پرندگان, […]

  3. سعید گفته است:

    ۱ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۰

    با سلام.
    اصلا از وجود وب سایت به این قشنگی خبر نداشتم!
    به عقیده من تلاش برای حفظ محیط زیست، تلاش برای نجات بشریت است و این کار شما درخور پاداش بی پایان. به امید این که همه به این باور برسند که “یک زمین بیشتر نداریم.”

    به سعید عزیز:
    ممنون همشهری طبیعت دوست …
    درود

  4. دیده بان حقوق حیوانات- ایران » قهر پرندگان از تالاب گندمان! گفته است:

    ۲ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۲

    […] دیده بان طبیعت بختیاری نوشت: […]

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۰

    به محمد درویش:
    تأسف آور اینکه محیط زیست منطقه اعلام می کند که از مسئولین ادراه کل محیط زیست استان درخواست ممنوعیت شکار در تالاب گندمان را هم داشته اند!
    درود

  6. اطفای حریق تالاب خشکیده گندمان در نیمه های شب | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۵۴

    […] لغو مجوزهای شکار صادره و ارتقاء ضریب حفاظتی تالاب و ممانعت شدید از حضور […]

Leave a comment