مخالفت مجلس با طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل ها و مراتع، طبیعت ستیزی است!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۸ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۵۸

   نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در بررسی مواد لایحه برنامه پنجم توسعه، در اقدامی حیرت آور بندهای (ج) و (د) ماده ۳۵ پیشنهادی دولت مبنی بر ساماندهی و خروج دام از جنگل ها و مراتع کشور را تصویب نکردند!

   این طبیعت ستیزی مجلسیان ساختمان بهارستان که به بهانه حمایت از دامداران صورت پذیرفته است نه تنها کمکی به زندگی و درآمد زیرخط فقر دامداران نخواهد کرد بلکه سبب تخریب روز افزون رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری کشور خواهد شد. متأسفانه آن دسته نمایندگان مخالف، بربنیاد افکار توهم آمیز خود و با تکیه بر عوام فریبی با حذف طرح های ساماندهی و خروج دام های مازاد از لایحه برنامه پنجم توسعه، امکان اعمال مدیریت های حفاظتی و اصلاح و احیائی و بهره‌برداری بر مبنای توان بوم‌شناختی (اکولوژیک) از مراتع و زیستگاه‌های طبیعی کشور را ناممکن ساخته اند.

   برهیچ کارشناسی که از حداقل تحصیلات مرتبط با منابع طبیعی برخوردار باشد پوشیده نیست که دام مازاد همواره در شمار یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده جنگل ها و مراتع کشور قرار داشته و برای هیچ طرح جنگلداری و مرتعداری، بدون ساماندهی و خروج دام مازاد سرانجامی موفقیت آمیز رغم نخورده است. مطمئن باشید تمامی پروژه ها و برنامه های عملیاتی در راستای حفاظت، احیاء،  توسعه و بهره برداری اصولی از جنگل ها و مراتع کشور در ۵ سال آینده تحت تاثیر منفی این مخالفت مجلس بوده، در حالیکه نمایندگان مردم در بالاترین سطح تصمیم گیری و قانونگذاری کشور می توانستند بر بنیاد خردمندی و کار کارشناسی، با اعمال محدودیت ها و تأکیدات ویژه در این ماده قانونی از هدر رفت اعتبارات طرح های منابع طبیعی در طی سال های برنامه پنجم و نابودی سرمایه های ملی سرزمین مادری جلو گیری کنند.

   یکی از مهمترین عواملی که سبب گردیده است تا طرح های مرتعداری و جنگلداری در ۲ دهه ی اخیر از موفقیت قابل انتظاری برخوردار نباشند عدم وجود برنامه و عزم ملی و منابع اعتباری لازم برای ساماندهی و خروج دام های مازاد از مراتع و جنگل های کشور بوده است. بربنیاد سال ها کارکارشناسی و تجربه کارشناسان منابع طبیعی، بدون توجه به برنامه های ساماندهی و خروج دامداران و دام های مازاد از مراتع و جنگل های کشور و تکیه بر سایر ظرفیت های بوم شناختی اشتغال زائی، هزینه کردن اعتبارات در طرح های ملی صیانت و توسعه جنگل های شمال و زاگرس و جنوب؛ و همه طرح های ملی و استانی جنگلداری و مرتعداری به مثابه هدر دادن پول و سرمایه این مملکت است که ارمغان شوم این نابخردی و نامدیریتی پائین آمدن آستانه تخریب و نابودی جنگل ها و مراتع و وقوع پدیده بیابان زایی در کشور است.

   در بندهای (ج) و (د) ماده ۱۳۵ لایحه دولت پیشنهاد شده بود که به منظور «اصلاح الگوی بهره برداری از جنگلها و مراتع کشو»؛ «ساماندهی و خروج دام از جنگلها به میزان ۷۵ درصد و حمایت از تولید دام به روش صنعتی» و هم چنین «کاهش ۶۵ درصدی دام مازاد در مراتع و جایگزینی آن با دامداری صنعتی» در طی سال های برنامه پنجم توسعه صورت پذیرد که متأسفانه در صحن علنی مجلس با مخالفت نمایندگان روبرو شده و به تصویب نرسید.



۱۸ دیدگاه لـ مخالفت مجلس با طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل ها و مراتع، طبیعت ستیزی است!

  1. محمد درويش گفته است:

    ۸ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۴۱

    یکی از دلایلی که سبب می شود تا فعالان محیط زیست نسبت به تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه خوشبین نباشند، همین است! زیرا وقتی نمایندگان ما این هستند، معلوم است که می خواهند هر روز وزیر را استیضاح کنند که چرا مجوز احداث جاده و خط و لوله و حفر چاه ندادی؟!
    وای بر ما و چنین نمایندگانی در ساختمان بهارستان و نه پاستور!
    درود بر هومان عزیز …

    پاسخ:
    این ها همه از کوته بینی و عوام فریبی نشأت می گیرد درویش جان …
    درود

  2. خوارزمی گفته است:

    ۸ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۵۳

    درود…
    کدوم نماینده؟؟ هر کی که بیکاره پا میشه و کاندید میشه بعدشم میره اونجا و می شه نماینده ملت!! از این سیب زمینی ها که توقعی نیست. اصلا اینا چه میدونن جنگل و مرتع چیه که حالا بخوان ازش محافظت هم بکنن. وقتی از این ساختمان نظریه کوچک کردن دریاچه ارومیه برای مدیریت بهتر بیرون میاد توقع صیانت از جنگل و مرتع انصافا بی جاست!!
    بهتر همون که واسه هم شعر بخونن و به به و چه چه بزنن و سوت بلبلی نثار هم کنن. کار نمایندگان به اصطلاح ملت یعنی این!!

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۸

    به خوارزمی عزیز:
    شاید بهتر باشد مدیران و دست اندرکاران منابع طبیعی در استان ها ارتباط بیشتری با نمایندگان برقرار کنند و از عواقب چنین تصمیمات طبیعت ستیزانه ای آگاه شان کنند و …
    درود

  4. فرشاد جهانبخشی گفته است:

    ۲۱ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۵

    با سلام.دست همگی بی بلا.

  5. کامیار حسینی گفته است:

    ۲۵ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۷

    دام و دامدار یعنی قاتل جنگل دامدار جنگل را اتش میزند تا کف جنگل نورگیری شده و علف سبز شود .دام هم بوته درختان را میخورد از یک طرف دامدار به جنگ درختان تنومند میرود ودام هم درنبردی نابرابربه جان نهالهی جوان میافتد.و نماینده مجلس به جان هردو.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۷ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۸

    به کامیار حسینی:
    دام در جنگل همیشه به عنوان یکی از تهدیدهای عمومی جنگل محسوب می شده و هرگونه مدیریت در جنگل را با مشکل مواجه می کند. متاسفانه در جنگل های زاگرس بر روی اکثر مناطق جنگلی به مانند مراتع پروانه پرای دام صادر شده است و راهی جز ساماندهی و خروج این دام ها از جنگل نمی باشد …
    درود

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۷ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۹

    به فرشاد جهانبخشی:
    ممنون دوست عزیز

  8. reza گفته است:

    ۲۹ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۱۵

    با سلام. خواستم یادی بکنم از دریاچه گهر لرستان که با طرح کشیدن یک جاده کاملا بی مصرف و غیر ضروری، تا چند وقت دیگر به ((مرحوم دریاچه گهر)) تغییر نام خواهد داد.

  9. روشنک شهبازی گفته است:

    ۳۰ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۹

    زیتون دوباره به روز شد

    پاسخ:
    چشم بانو …

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۳ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۰۵

    به رضا:
    در مأموریتی که در اواخر تابستان به لرستان – سرزمین شقایق ها – داشتم، متأسفانه به مانند دیگر مناطق زاگرس شاهد برخی طبیعت ستیزی ها و اقدامات نابخردانه و کم توجهی ها به طبیعت زیبای لرستان بودم …
    درود دوست عزیز

  11. چوپان گفته است:

    ۱۲ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۰۸

    اقایانی که ندانسته نظر می دهید به جای ریشه کنی دامدار از جنگل به فکر راهکاری درست با حظور دامدار که نه موجب ضرر ان گردد و نه به جنگل و مرتع اسیبی برسد، شیوه های درست مصرف کردن را اموزش دهیم؟ متاسفانه تا پیشنهاد هم می دهید به باد تمسخر می گیرند؟
    چند نفر از اقیون که نظر داده اید از نزدیک وضعیت معیشتی این دامداران را دیده اید؟
    تاحال به درد دل انها گوش داده اید؟یا اینکه فقط در کتابها خواند ه اید و حال هم دادتان بلند است و گوش فلک راکر کرده است؟
    کدام مسئول از روی دل سوزی برای این قشر فقیر فکری کرده است فقط ساز خودشان را می زنند و می گویند خروج دام خروج دام ….
    ایا فکر این مردم را که هر کدام۳۰- ۵۰ سال عمر شان را گذاشته اند و در بیشتر مناطق از جنگل و از سو استفاده کنندگان تا پای جان ایستاده اند چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ جانی کجا بودید و ببنید؟
    بیشتر شما ها یک روز افتابی یه کوله با تمام امکانات راه را به سوی جنگل کج می کنید و بعد هم شب بر می گردید خونه و فکر می کنید این جنگل خودش پا برجا مونده نه اقا این در اکثر مناطق دامدار خون دل خورده با همه به اصطلاح جنگیده فکر کردیده گفتنش راحته؟نه.

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۰

    به چوپان:
    در اینکه دامداران ما در گذشته به عنوان پاسداران سرزمین، خصوصا” در مناطق حاسیه ای و کم تردد محسوب می شدند با شما موافقم و در اینکه هم اکنون از شرایط رفاهی مناسبی برخوردار نبوده و سطح درآمد عمده دامدار کشاورز ما بسیار پائین است و این زندگی سخت در شأن آنها نمی باشد را قبول دارم. اینکه از سر اجبار دام مازاد بر پروانه های چرای دام خود وارد مراتع می کنند را هم قبول دارم. اما واقعیت دیگر این است که همین حضور اجباری و اکثرا” ناخواسته است که پوشش گیاهی و پایداری منابع طبیعی کشور را تهدید کرده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل تخریب جنگلها و مراتع کشور مطرح می باشد. برای برون رفت از بحران پیش آمده و امکان اجرای طرح های مدیریت منابع جنگلی، هیچ راهی جز خروج و ساماندهی دامداران مازاد بر ظرفیت و توان رویشگاه های جنگلی نیست و اما این بدان معنا نیست که حق و حقوق قانونی دامداران و بهره برداران عرفی نادیده گرفته شود بلکه بدان معنا است با پرداخت حقوقات عرفی این بهره برداران و حمایت و ایجاد فرصت های معیشتی جانبی و یا غیر وابسته به منابع طبیعی؛ فرصت احیاء و بازسازی برای عرصه های جنگلی در حال تخریب بوجود آید …
    درود دوست عزیز

  13. کامیار کامیاب گفته است:

    ۱۷ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۵۱

    من پدر اجدادی دامدارم اول از همه در زمان شاهان گذشته و ارباب رعیتی اربابان برای تهیه دوغ -شیروماست و کره محلی ناب دامداران نگون بخت را ناخواسته به اعماق جنگلها سوق می دادندتا محصول بیشتر دریافت دارند الان هم که نه می شود برای ۴تا۸ خانوار جاده برد -مدرسه ساخت ونه کاری کرد مجلس هم که با خروج ما مثل اربابان گذشته مخالفت کردتا مثلا ارایشان کم نشود پس بگویید ما بمیریم.اخه با چند تا دام ولگرد مگه میشه زندگی کرد.ای نماینده پس فرق میان تو و ارباب چیست بگو؟

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ فروردین, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۳۸

    به کامیار کامیاران:
    با توجه به تخریب مراتع کشور و ظرفیت پائین آن ها در کمتر مناطقی از کشور می توان سراغ گرفت که حرفه دامداری سنتی بتواند تأمین کننده نیاز معیشتی یک خانوار باشد! وقتی به طور متوسط تعداد دام هر دامدار در کشور حدود ۴۵ واحد دامی و سهم مرتع او حدود ۹۰ هکتار باشد(در حالیکه یک دامداری اقتصادی باید حدود ۲۵۷ واحد دامی و ۵۰۰ هکتار مرتع باشد) چاره ای جز ساماندهی دامداران و حرکت به سوی تعادل دام و مرتع و جایگزینی معیشت های دیگر و تغییر شیوه های دامداری سنتی به صنعتی با حمایت های دولتی با ایجاد زیرساخت های لازم نیست …
    درود

  15. علی اعظم اسلامی گفته است:

    ۲۵ آبان, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۴۹

    با سلام. اظهارات چوپان عزیز در۱۲اسفند۸۹ کاملا صحیح است بجای خروج دام از جنگل اره موتوری داران راازجنگل بیرون کنید دامدار حافظ جنگل است جنگل رابه دامداربسپارید ونتیجه راببینید.

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ آبان, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۰۷

    به علی اعظم اسلامی:
    جنگل های ما – خصوصن در ناحیه رویشی زاگرس – از چنان وضعیت وخامت باری برخوردارند که به هیچ وجه آمادگی سرویس دهی به دامداران – خصوصن دامداران مازاد بر ظرفیت تولیدی آن ها – را ندارند و برای نجات این جنگل ها چاره ای جز ساماندهی دامداران و کاهش وابستگی معیشتی آن ها به جنگل نیست. البته موضوع قاچاقچیان هم داستان خودش را دارد که حق با شماست.

  17. حنا گفته است:

    ۶ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۹:۴۶

    آقایی که اومدی نوشتی که باید دامهارو ازجنگل خارج کرد میدونی حق وحقوق قانونی که به ازای خروج دامداران وازدست دادن شغلشون بهشون میدن چقدرکمه ونمیشه باهش زندگی کرد؟نفس تون ازجای گرم بلندمیشه دیوارازدیواردامدارهاکوتاه ترپیدارنکردن؟؟برید یه راه حل بهترپیداکنید جانم

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۴۵

    به حنا:
    من هم روستا زاده ام و هم کارشناس منابع طبیعی؛ با دام و دامداری هم بیگانه نیستم، اما باید پذیرفت که دیگر حرفه دامداری سنتی نمی تواند تأمین کننده نیاز های معیشتی خانوارها باشد و تقریباگ می تواند گفت تمامی واحدهای دامداری ما غیر اقتصادی هستند که علاوه بر درآمد ناچیزشان، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تخریب جنگل ها مطرح می باشند و حضور دام زیاد _ آن هم در خارج از فصل مجاز چرا و تقریبا” در تمامی طول سال – مانع تجدید حیات طبیعی در جنگل ها می شوند. اما پیشنهاد ساماندهی و خروج دام مازاد هم به معنای تضییع حقوق عرفی دامداران نیست و در این طرح ها تغییر شیوه های معیشتی مد نظر است مانند تبدیل دامداری های سنتی به نیمه صنعتی …

Leave a comment