گزارش وضعیت ماهانه‌ی خشکسالی کشور ؛ تیرماه ۱۳۹۰

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۷ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۳۴

ضمن تجدید قدردانی از دکتر مرتضی خداقلی عزیز و همکاران ارجمندشان در پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی استان اصفهان به پاس تهیه و ارسال گزارشات مستمر و ارزشمند وضعیت ماهانه‌ی خشکسالی کشور، مشروح گزارش تیرماه ۱۳۹۰ این تیم سختکوش که برای تارنمای طبیعت بختیاری ارسال گردیده است؛ انتشار می بابد:

وضعیت خشکسالی ایران از ابتدای مهر ۱۳۸۹ تا پایان تیر­ماه ۱۳۹۰

با سپری شدن ده ماه از سال آبی ۹۰-۸۹ بنا بر گزارشات پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان همچنان خشکسالی با روند ماه ­های گذشته و حتی با شدتی بیشتر بر بخش اعظم ایران سیطره یافته و همانطور که انتظار می­ رفت افزایش دمای تابستان به همراه خشکسالی­ هایی که بر اقصی نقاط کشور حاکم شده بر وخامت اوضاع افزوده است.

در تیرماه سال آبی ۹۰-۸۹ تعداد کلاس­ های خشکسالی و ترسالی مشابه با ماه گذشته (خردادماه) می­ باشد و همانطور که نمودار ۱ نشان می­دهد ۴ کلاس خشکسالی بسیار شدید، شدید، متوسط و خفیف غلبه یافته و ۳ کلاس ترسالی خفیف، متوسط و شدید نیز به چشم می خورد. خشکسالی متوسط با مساحتی در حدود ۴۵٫۱ درصد کشور در جایگاه اول قرار گرفته و به صورت کمربندی ناحیه غربی را به ناحیه شمال شرقی و شرق پیوند می­ دهد، همچنین این کلاس خشکسالی به مانند نواری از ناحیه غربی در امتداد کرانه­ های دریای عمان و خلیج فارس به گوشه جنوب شرقی کشور می­ رسد. خشکسالی خفیف در حدود ۲۶٫۷ درصد از مساحت ایران را به خود اختصاص داده که در بخش جنوب شرقی، ترسالی متوسط و شدید را در بر گرفته و بر بخش عظیمی از گوشه شمال غربی کشور حاکم شده است. این خشکسالی در نیمه شمالی استان­­های اصفهان و خراسان رضوی نیز مشاهده می­ گردد. در سومین جایگاه، خشکسالی شدید با ۱۱٫۳ درصد مشاهده می­ گردد که از ناحیه شرقی یزد آغاز گردیده و پس از در برگرفتن انار و رباط پشت بادام به بیرجند می­ رسد، همچنین این خشکسالی بخش جنوبی استان خوزستان شامل شهرهای آبادان، رامهرمز و ماهشهر را درگیر نموده است. اما خشکسالی بسیار شدید با ۴٫۲ درصد کم ترین طبقه یا کلاس  خشکسالی را به خود اختصاص داده که این خشکسالی به صورت نواری کرانه دریای عمان را احاطه نموده و همچنین از بخش شمال شرقی استان اصفهان به ناحیه جنوب شرقی استان یزد کشیده شده است. در شمال غربی­ ترین نقطه کشور و در نیمه جنوب، جنوب شرقی همچنان ترسالی حاکم می­ باشد، اما متاسفانه از وسعت آن کاسته شده به طوری که در مجموع در کل ایران شاهد ۱۲٫۷ درصد ترسالی هستیم که ۱۰٫۱ درصد به ترسالی خفیف، ۲ درصد ترسالی متوسط و ۰٫۶ درصد به ترسالی شدید اختصاص یافته است.

مطالعه درصد تغییرات میزان بارش از مهرماه ۱۳۸۹ تا تیرماه ۱۳۹۰ و مقایسه آن با متوسط درازمدت نشان می­ دهد که در کل ایران از مهر تا آذرماه شدت خشکسالی به تدریج افزایش یافته و از آذر تا اسفندماه با شیب زیادی روند شدت خشکسالی نزولی شده و با وجود افزایشی که در فروردین ماه در شدت خشکسالی مشاهده می­ شود، در ماه اردیبهشت شدت خشکسالی روند کاهشی را نشان می­ دهد و در خردادماه نیز می­ توان روند اردیبهشت ماه را مشاهده نمود اما در تیرماه کمی نسبت به خردادماه شدت خشکسالی افزایش یافته است (نمودار ۲).

بنابراین در چنین شرایطی که متاسفانه کشور یکی از خشک ­ترین سال­ ها را تجربه می­ نماید و خشکسالی بر اقصی نقاط ایران سیطره یافته است، توجه مسئولان و استراتژی­ های لازم و رویکردهای اساسی و مطلوب در زمینه مدیریت خشکسالی می­ تواند تا حدودی از اثرات ناگوار خشکسالی­ ها که ممکن است در آینده­ای نزدیک ایران زمین را با شدتی بیشتر از گذشته درگیر نماید، بکاهد.

خلاصه وضعیت خشکسالی ایران از مهرماه ۱۳۸۹ تا تیر­ماه ۱۳۹۰

– مجموع بارندگی ایران تا پایان تیر­ماه در سال آبی جاری، ۱۸۲٫۵ میلیمتر

– میانگین بارندگی درازمدت ایران در این دوره، ۲۲۸٫۷ میلی­متر

– درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت: ۲۰٫۲ درصد

– بالاترین درصد خشکسالی: جنوب استان سیستان و بلوچستان، ایستگاه­ چابهار با ۸۱٫۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین درازمدت که طی این مدت، بارندگی این ایستگاه نسبت به میانگین درازمدت به یک پنجم کاهش یافته است (نمودار شماره ۳).

– بالاترین درصد ترسالی: ایستگاه زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) با ۵۸٫۶ درصد افزایش بارندگی نسبت به میانگین درازمدت که در طی آن بارندگی این ایستگاه نسبت به میانگین درازمدت بیش از ۱٫۵ برابر شده است.

– پرباران­­ ترین استان: استان آذربایجان غربی با حدود ۵٫۶ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین درازمدت

– کم­ باران­ ترین استان: استان یزد با حدود ۵۰٫۵ درصد کاهش بارش نسبت به میانگین درازمدت



۳۱ دیدگاه لـ گزارش وضعیت ماهانه‌ی خشکسالی کشور ؛ تیرماه ۱۳۹۰

  1. حسین عبیری گلپایگانی گفته است:

    ۷ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۱۶

    جناب خاکپور سلام
    با توجه به اینکه بنده کشاورز زاده هستم و هفته گذشته گلپایگان بودم متاسفانه در گلپایگان خشکسالی بیداد می کند شهری که در سال ۱۳۵۸ سطح آبهای زیر زمینی آن به تنور نانوایی خانه ها هم رسیده بود؛ ولی متاسفانه امروزه سطح آبهای زیر زمینی شدیدا” کاهش یافته است

  2. مرتضی گفته است:

    ۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۲۲

    هومان عزیز سلام
    ضمن تشکر فراوان از اطلاع رسانیتان ظاهرا ممیزها جابجا شده لطفا اصلاح بفرمایید.

  3. بیداد(گیله زن) گفته است:

    ۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۱:۴۹

    درود و عرض ادب
    ممنونم از درج این گزارش، همانطور که میدانید باران این رحمت خداوندی در استان های شمالی جز مهمی از زندگی مردم شده،اما در سال های اخیر به خصوص پاییز و زمستان سال پیش، میزان بارش باران بسیار کاهش یافته بود
    یاد حرف دوست اصفهانیم افتادم که می گفتند:هر وقت به شهر شما سفر میکنم افسردگی می گیرم از بس که هوا بارانیست، ولی باور کنید به این هوای بارانی به قدری خو گرفته ایم که بهار و تابستان را به امید دیدنش سپری می کنیم اما متاسفانه آنظور که معلوم است امسال نیز در فراغش، روزها باید گذراند.
    آدرس زیر یادی می کند از باران،همراه روزهایمان
    nnnn.blogfa.com/post-40.aspx

  4. مصطفی شهریاری گفته است:

    ۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۵۱

    با سلام ودرود خسته نباشید دوست عزیز از گذارش جالب شما متشکرم تا چند روز دیگه هم شعر هومان انشا الا اماده میشه تقدیم میکنم

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۰

    به حسین عبیری:
    درست است … این مشکلی است که گریبان گیر همه زیست بوم های کشور شده است. در چهارمحال بختیاری به عنوان سرزمین آب ها هم تمامی دشت ها با افت شدید سفره های زیرزمین مواجه شده اند!

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۰

    به مرتضی:
    کدام اعداد مرتضی جان؟

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۱

    به بیداد:
    انجام وظیفه است بانو …. ممنونم

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۳

    به مصطفی شهریاری:
    ممنون دوست عزیز … ما همیشه شرمنده محبت های شما هستیم مصطفی جان.

  9. مرتضی گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۸:۳۴

    هومان جان با سپاس فراوان
    تمام اعدادی که ممبز دارند برعکس نوشته شده است مثلا بارش دراز مدت کشور ۷/۲۲۸ برعکس شده و به اشتباه بصورت ۲۲۸/۷ درج شده است. فکر کنم آقای عباس محمدی هم در گزارش ماه قبل اشاره کردند.

  10. مرتضي گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۵۰

    هومان
    ظاهرا سایت شما اعداد ممیز دار رو برعکس درج میشه حتی کامنت قبلی من هم اشتباه شده ممکنه اشکال از کامپیوتر و آفیس من باشد.

  11. مرتضي گفته است:

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۲۲

    هومان جان متشکرم درست شد.

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۱۳

    به مرتضی:
    ظاهرن این مشکل فقط در بعضی از مرورگرهای اینترنتی اتفاق می افتد؛ بتابراین برای همه اعداد اعشاری به جای ممیز از نقطه استفاده کردم که اعداد در تمام مرورگرهای اینترنتی بدون تغییر نمایش داده شوند.
    درود دوست عزیز

  13. محمد درویش گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۵۰

    درود بر هومان و مرتضی که سرانجام بر سر جایگزینی نقطه به جای خط کجکی به توافق رسیدند! نرسیدند؟ باشد که از این تفاهم الگو گرفته و بتوان در سازمان جنگل های بدون رییس هم تفاهم را لمس کرد!
    زنده باشید رفقا ….

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۱۲

    به محمد درویش:
    کار سختی بود محمدجان – جایگزینی نقطه به جای خط کجکی – ولی بالاخره توافق شد و انجامش دادیم …

  15. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۴ شهریور, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۲:۵۰

    راه نجات از کم آبی ایران طرح در وبلاگ من است . موفق باشید .
    peace4khakpour.persianblog.ir

  16. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۷ شهریور, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۲:۵۵

    کار بزرگ را مردان بزرگ انجام می دهند . طرح در وبلاگ من انجام شود . کاری بزرگ و ماندنی و مفید است . و لا غیر . —البته دیگر کشورها مانند لیبی چنین کارهایی انجام داده اند . موفق باشید .
    peace4khakpour.persianblog.ir

  17. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۶ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۵۷

    طرح ماندگار من اجرایی شد .
    ۱- پس از سالها تحقیق و طراحی و تبلیغ و وبلاک درست کردن : طرح ماندگار من ( انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس و بالعکس ) با شجاعت بسیار زیاد دولت محترم در تاریخ ۲۶/۱/۱۳۹۱ اجرایی شد . متشکرم .
    ۲- برای بقاء بشریت طرحی بهتر از این طرح وجود ندارد . و این بزرگترین خدمت به بشریت و افتخار برای من است . شما هم با کار نیکو کردن به مردم افتخار کنید!؟
    ۳- Peace4khakpour.persianblog.ir.

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۵۴

    به مرتضی خاکپور:
    هم فامیلی عزیز کدام بقاء و ماندگاری … انتقال آب به چه بهائی !؟

  19. مرتضي خاكپور گفته است:

    ۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۱:۲۶

    آقای هومان عزیز برای انجام و اتمام طرح ماندگار من هر هزینه ای بپردازیم می ارزد . کار بزرگ و نیکو کردن هزینه دارد . اگر هزینه اضافه باشد باز هم می ارزد . یک بار کار بزرگ و اساسی انجام می شود و یک عمر همه نسل ایرانی بی آبی نمی بیند . کدام کار از این طرح ارزانتر است . که در دنیا سابقه ندارد . کار بزرگ را مردان بزرگ انجام می دهند . در تاریخ بنگرید . و این طرح آب شیرین ایران را هم تامین می کند بر ای همه دوران !؟ واین طرح جزئیات و فرعیات زیادی دارد . موفق باشید . Peace4khakpour.persianblog.ir

  20. مرتضي خاكپور گفته است:

    ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۱:۳۱

    این طرح ماندگار ( انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس ) به هر قیمتی باید اجرا شود . اگر به تاریخ بنگرید می بینید که برای بناهای تاریخی هزینه های بسیار می کردند و حتی گاهاً قومی فدایی این بناها می شدند که هیچ سودی هم برای ملت ها نداشتند . ولی این طرح ماندگار من سودی بی نهایت مفید برای همه انسانها برای بقاء و آبادانی دارد . و بسیار آسان اجرا می شود . که می تواند آب دریا را حتی برای شهر ها هم استفاده کرد و آب شرب و خانواده ها را فقط با لوله کشی برای مصرف مردم داد . واین آب دریا را برای مصارف صنعتی و پرورش ماهی و دیگر مصارف شهری استفاده نمود که در این صورت چه بسیار آب شیرن باران و رودخانه ها و برف و باران که زیادی بیاوربم .

  21. مرتضي خاكپور گفته است:

    ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۴۶

    peace23khakpour.persianblog.ir

  22. مرتضي خاكپور گفته است:

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۵۷

    طرح باید راه حل داشته باشد . که قابل اجرایی باشد . و گر نه هزاران طرح هست که اجراء نمی شود چون راه ساده و ارزان برای اجرایی شدن ندارد . و طرحی که راه حل ندارد خیال پردازی است .
    peace4khakpour.persianblog.ir.
    peace23khakpour.persianblog.ir .

  23. مرتضي خاكپور گفته است:

    ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۳۷

  24. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۴۱

    http://peace14khakpour.persianblog.ir
    این نظر( ناشناس) چطور در وبلاک من آمد نمی دانم !؟ من خودم تا امروز نمی توانم به وبلاکم نظر اضافه کنم . که مجبور شدم چند وبلاک همین مطالب درست کنم !؟ اما جواب این معترض :
    اگر دولت است که حق دارد .
    اگر عادی است و در وبلاکم نفوذ کرده است . سالهاست می خواستند کانال بکنند !؟ و رودخانه مصنوعی درست کنند !؟ که عملی نیست و درست نمی کنند !؟ و این من بودم که طرح پروژه انتقال آب توسط لوله از دریای خزر به خلیج فارس را ابداع کردم و تبلیغ کردم و افتخار به اینکار را دارم و باز هم تبلیغ می کنم !؟ این وسط شما ناراحت نشوید و بروید یک کار مثبت انجام دهید!؟

  25. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۰۸

    http://peace14khakpour.persianblog.ir
    در یکی از پایگاه خبری تحلیلی ؟ نیوز ( ایران به مرز بحران آب رسید ) که در گوگل هم هست . یک هم نام من (یا شاید مانند نام من ) دیگاه نوشته اند که طرح من نیروگاه بوشهر را هم راه اندازی می کند . مرا با بوشهر چکار !؟بوشهر خود کنار دریا است . نقشه ای بیاب !؟ تویی که نمی دانم کیستی !؟ برو یک کار مثبت انجام بده !؟ طرح ماندگار من خراب بشو نیست !؟ رنج خود می بری و زحمت ما می داری !؟

  26. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۲:۱۳

  27. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۷:۵۰

    انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس و بر عکس ( طرح مهر ماندگار) کشاورزی پیشرفته و رودخانه های پر آب با …
    http://peace17khakpour.persianblog.ir

  28. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۱ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۱۷

    http://peace17khakpour.persianblog.ir
    دیدن رودخانه پر آب خوب است . ولی آیا صرف دیدن ؛ باندازه زندگی بشریت می ارزد !؟
    اشتباه تایپی تصحیح شد .

  29. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۶ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۷:۵۲

  30. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۷ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۳۲

    بهترین روش برای مهار آب رودخانه سر ریز به دریا استفاده از سدهای لاستیکی است که خوشبختانه امروز وزارت نیرو به آن اذعان کرد . و به نظرم واجب است که اجرایی شود . و به این درکشان تبریک می گویم .
    http://peace18khakpour.persianblog.ir

  31. مرتضی خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۷:۴۶

    peace4khakpour.persianblog.ir/‏
    peace23khakpour.persianblog.ir/‏
    طرح در وبلاک من باید که اجرایی شود .
    و انتقال مستقیم آب ( انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس و بالعکس ) و به دریاچه ها . و بدون تصفیه . که هم نیاز به این کار نیست و هم انتقال آب سریعتر انجام می شود و هم هزینه خیلی کمتری دارد .
    و با استفاده از این لوله ها فاضلآب ها را به خلیج فارس بفرستیم .
    و دریاچه ها و تالاب های کم آب و خشک شده را پر آب کنیم . از هر آبی .دریا یا رود .
    و آب شیرین شرب و کشاورزی کل ایران را از رود ها و سد ها تامین کنیم .
    راه دیگری وجود ندارد ؟!

Leave a comment