خبر خوشی که بر نگرانی ها می افزاید!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۴۳

پروژه انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های کارون بزرگ در دیار بختیاری به فلات مرکزی کشور را که یادتان هست؟ پروژه ای غیر فنی، غیر اقتصادی و خلاف منافع منطقه ای و ملی که بربنیاد مطالعات مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۸۷، گزارشات شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور؛ می تواند روند بحران آب در چهارمحال و بختیاری و حوضه ی پائین دست کارون بزرگ – خوزستان – را شتابناک تر کند.

همانگونه که در مطالب قبلی این تارنما گفته شد؛ همین روند شتابناک تشدید بحران آب، نارضایتی های اجتماعی و مطالبات کشاورزان و اهالی سکونتگاه های روستائی و شهری منطقه را به دنبال داشته و بهانه شروع واکنش های سزاوارانه مسئولان و مقامات ارشد منطقه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه مدیریت منابع آب استان گردید. رویداد امید بخشی که از آن انتظار می رفت مردم دیار بختیاری در آینده شاهد مدیریتی هوشمندانه و پایدار در حوزه منابع آب کم همتای شان خواهند بود.

اما شوربختانه توافقات صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اخیر مقامات ارشد و نمایندگان مردم استان های اصفهان، چهارمحال و بخیتاری، یزد و کرمان در مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نیرو در محل وزارت خانه نیرو تشکیل شد؛ امیدهای مردم دیار بختیاری و خوزستان را برای دست یابی به مدیریتی پایدار در حوزه منابع آبی شان کم رنگ کرد!

استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه مورخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۰ در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، اختصاص ۲۰۰ میلیون لیتر از آب پروژه بهشت آباد به چهارمحال و بختیاری را یکی از شرط های عملیاتی شدن این پروژه اعلام کرد که ظاهرا”در آن جلسه مورد موافقت قرار گرفته است.

حقیقت ماجرا این است که مخالفت نهادهای متولی، کارشناسان و فعالان حوزه ی منابع آب و محیط زیست با اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های کارون بزرگ به فلات مرکزی کشور براساس نادیده گرفته شدن توانمندی‌های واقعی بوم‌شناختی‌ (اکولوژیکی) زیست بوم ها در چیدمان توسعه ای کشور و عدم برخورداری ملاحظات زیست محیطی از وزن لازم در برنامه ریزی های مدیریت سرزمینی کشور است نه سهم خواهی های منطقه ای که در چنین جلسات غیرکارشناسی به نتیجه برسد! هرچند بنابر گفته معاون سابق وزیر نیرو؛ این سهم دهی ناچیز، امتیاز جدیدی نبوده و قبلا” نیز در تخصیص آب این پروژه دیده شده بود!

خبر نگران کننده ای که می تواند حکایت از ادامه بحران های آبی، منفی شدن حیرت آور تراز آبی سفره های زیرزمینی، خشک شدن کامل و یا کاهش شدید آبدهی منابع آب شرب سکونتگاه های روستائی و شهری در منطقه ای که به رغم برخورداری از یک درصد وسعت سرزمینی کشور، به تنهایی تأمین کننده ۱۰ درصد آب شیرین کشور است، داشته باشد و وجود لکنت در مدیریت سرزمین و کم توجه ای به اولویت ها و خواهش های بوم شناختی منطقه را به نمایش بگذارد!



۵ دیدگاه لـ خبر خوشی که بر نگرانی ها می افزاید!

  1. احد گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۳:۰۱

    درود به هومان خاکپور

    نام شما را اول بار از زبان مهندس درویش شنیدم. همین هفته پیش بود که مهندس دویش در میان سخنرانی اش عکسهایی از روستای چین به ما نشان داد. از یک سو، ما بسیار شاد شدیم از این که می شنیدیم در همین کشور روستاییانی زندگی می کنند که احیای جنگلهای بلوط را به جاده ترجیح می دهند اما از سوی دیگر به اندوه فرو شدیم که همه این خواست مترقی آنان با یک دستور دولتی به هیچ انگاشته شده است. من خیلی دوست دارم که با شمایی که دلسوز محیط زیست ایران هستید در این زمینه و زمینه های مشابه گفتگو و همکاری داشته باشم. هرچند که من تجربه چندانی ندارم اما فکرهایی دارم که اگر آنها را با افرادی باتجربه چون شما در میان بگذارم ممکن است راهکارهایی عملی از آنها بیرون بیاید. چارچوب کلی این اندیشه ها این است که برای احیای زندگی روستایی اصیل و سازگار با محیط زیست از پتانسیلهای موجود در خود روستاها استفاده کنیم و به جای این که به دنبال تامین اعتبارات دولتی باشیم برای رفع کمبودهای روستا از سرمایه های کوچک و حتی سرمایه های غیرپولی شهرنشینانی استفاده کنیم که شعور زیست-محیطی و اجتماعی دارند. با گره زدن منافع این دو طبقه می توان به پروژه های توسعه پایدار بزرگتری هم فکر کرد.

    پاینده و سرفراز باشید

    دوست
    احد

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۱۹

    به احد:
    اول اینکه از لطف شما بسیار ممنونم و خوشحال می شوم که در این زمینه با شما همکاری داشته باشم …
    و دوم اینکه برخی شناسه های اندیشه قابل دفاع شما را می توان در فعالیت های تیم جایکا در جنگل های بازفت چهارمحال بختیاری که با همکاری کارشناسان منابع طبیعی در حال اجرا می باشد را دید که به صورت پیلوت در تعداد ۱۰ آبادی جنگل نشین منطقه به اجرا درآمده است …
    در هر صورت بنده در خدمت شما هستم …
    موفق باشید دوست عزیز

  3. احد گفته است:

    ۱۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۴۵

    لطف دارید. شما کار بسیار باارزشی انجام می دهید. چه خوب شد که به کارهای مثبتی هم که انجام شده است و انجام می شود اشاره کردید. مسلما انجام چنین طرحهایی زمانی که افرادی که دارای تجربه و تخصص در زمینه مشکلات زیست محیطی ایران هستند با افرادی که دلسوز طبیعت و علاقمند به پیروی از فرهنگی زیست-بوم مدار هستند همکاری می کنند با استواری و پیشرفت بیشتری همراه است. من هم از افرادی هستم که یکی دو سال است به جمع دوستداران محیط زیست پیوسته ام. امیدوارم من هم بتوانم در این زمینه کارهای مثبتی انجام دهم. باز هم سپاسگزارم.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۰۷

    به احد:
    من در خدمت شما هستم که از تجربیات شما در توانمندسازی جوامع محلی سکونتگاه های جنگلی دیار بختیاری استفاده کنیم …
    خوشحال می شوم … ممنون دوست عزیز

  5. یادداشتی برای ثبت در تاریخ ! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱ شهریور, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۱:۵۳

    […] نگارنده نیز به مانند دیگر فعالان حوزه محیط زیست، در یادداشت های قبلی نسبت به این رخداد طبیعت ستیزانه هشدار داده بودم و گفته […]

Leave a comment