نمره مردودی به پروژه بهشت آباد از طرف فن سالاران و طبیعت باوران!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۳۳

در حالی این روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ ؛ شاهد فروش اوراق مشارکت پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ به فلات مرکزی کشور توسط آب سالاران در اصفهان هستیم که پروژه انتقال آب بهشت آباد هم از طرف متخصصان و نهادهای متولی حوزه محیط زیست و هم از طرف کارشناسان و متخصصین حوزه های فنی احداث چنین سازه های غول پیکر آبی نمره مردودی گرفته است.

در پروژه انتقال آب بهشت آباد نه تنها آرمان ها و اصول زیست محیطی برقرار کننده تعادل بوم شناختی مناطق مبدأ و مقصد مد نظر قرار نگرفته بلکه تحت تأثیر تصمیماتی غیرفنی و آلوده به سیاست، ملاحظات فنی هم در جانمائی احداث سد و نحوه انتقال آب رعایت نشده و این پروژه را هم از نظر ملاحظات زیست محیطی و هم استانداردهای فنی مردود کرده است.

بر بنیاد مطالعات زمین شناسی و لغزشی که تاکنون توسط کارشناسان دستگاه های اجرائی و تحقیقاتی استان در زمینه شناسائی کانون های فعال و بحرانی منطقه چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است؛ یکی از مهمترین کانون های فعال استان همان کانون اردل کاج است که محل احداث سد بهشت آباد می باشد! نهشته های مارنی با عمق زیاد تا ۱۰۰ متر در تمامی محدوده و دامنه های مشرف به دریاچه این سد گسترش داشته که از جمله حساس ترین سازندهای زمین شناختی موجود در استان نسبت به فرسایش های توده ای هستند.

بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته و داده‌های ژئوتکنیکی که از طریق اکتشافات سطحی و زیر سطحی زمین در منطقه اردل بدست آمده است؛ عامل اصلی وقوع لغزش در سازندهای مارنی این منطقه، فشار آب منفذی از طریق افزایش سطح آب های زیرزمینی و یا تماس با آب سطحی است که با احداث سد بهشت آباد در این منطقه ی جانمائی شده، تمامی توده های مارنی از محل احداث سازه تا بالای روستای کاج به طور کامل به زیر آب می روند که در مرحله اول بخش اعظمی از مخزن سد را همین توده های مارنی پر می کنند و در مرحله بعد؛ توده های مارنی بالا دست در دامنه های مشرف به دریاچه سد بر اثر پاشوئی، دچار لغزش های شدید شده و تمامی منطقه را با کانون های جدیدی از لغزش مواجه کرده و حتی میلیاردها تومان هزینه های سال های گذشته که برای مهار لغزش زمین در این منطقه حساس صورت گرفته بود به هدر رفته و خسارت های جبران ناپذیری را در تنوع زیستی منطقه، در هر دو حوزه گیاهی و جانوری برجای خواهد گذاشت.

البته علاوه بر مشکلات فنی این پروژه، خسارت های ناشی از آن در تمامی حوزه های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی همواره مورد تأکید نهادهایی مانند مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۸۷، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده اما ظاهرا” قدرت آب سالاران و ملاحظات شان، نسبت به تمامی ملاحظات زیست محیطی و فنی دست بالا را داشته که این چنین شاهد تخصیص ردیف های اعتباری و یا فروش اوراق مشارکتی برای اجرائی شدن این پروژه می باشیم و هشدارهای داده شده هم برای جلوگیری از شتابناک شدن روند بحران آب در چهارمحال و بختیاری و کارون بزرگ در خوزستان  راه به جایی نبرده است!



۱۶ دیدگاه لـ نمره مردودی به پروژه بهشت آباد از طرف فن سالاران و طبیعت باوران!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۰۸

    مرسی تیتر!

  2. میرزائی گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۱۸

    سلام دغدغه و نگرانی شما عزیزان را در مورد تخریب محیط زیست ارج می نهم و آرزوی احیاء دوره ایران سبز را در سر می پرورانم

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۰۷

    به محمد درویش:
    چاکریم رفیق …

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۰۸

    به میرزائی:
    سپاسگزار محبت های شما دوست عزیز … موفق و پایدار باشی

  5. روحانی گفته است:

    ۲۳ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۰۲

    درود برشما. متاسفانه این گونه مشکلات در کشور ما کم نیست. انتقال آب از سرشاخه های دز به استان قم مشکلات زیادی رو برای مردم الیگودرز ایجاد کرد. البته گزارشی رو در رابطه با این موضوع در نشریه استانی نسیما چاپ کردیم و در اسرع وقت در وبلاگ قرار می دم.موفق باشید

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۲۸

    به روحانی:
    زنده باشی دوست عزیز

  7. معصومه شهباز گفته است:

    ۲۴ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۰۱

    عجب مطلبی،بردمش روزنامه،حالشون بگیریم

  8. saber homaei گفته است:

    ۲۴ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۷:۴۱

    salam human khakpure aziz az didane axe abshare atashgah dar majaleye sarzamine man khoshhal shodam ama motaasefam be khatere unvani ke zire an chap shode:abshare atashgah lordegan dar kohgiluye va boyr ahmad

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۴۵

    به معصومه شهباز:
    درود بر خانم شهباز گرامی و یاور جسور طبیعت بختیاری …

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۵۵

    به صابر همائی:
    ابتدا؛ از ابزار لطف تون سپاسگزارم.
    بعد؛ در خصوص تیتر نادرست محل آبشار زیبای آتشگاه در مجله سرزمین من حق با شما بود و تعداد زیادی از دوستان با من تماس گرفتند ولی باور کن من تقصیری و نقشی در این اشتباه تایپی نداشتم.
    بعدتر؛ انشاءالله خانم ….. که در این خصوص با من در تماس و پیگر این یادداشت بودند زحمت بکشند و در خصوص این اشتباه که برخی از دوستان را دلخور کرده توضیح بدهند، هر چند به پیغام نگارنده که تا حالا پاسخ ندادند و برخلاف انتظارم حتا تماسی هم نگرفتند!

  11. saber homaei گفته است:

    ۲۶ اسفند, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۲۱

    kash an hame zibaeie atashgah az dast nemiraft.
    be har hal mamnoon az lotfe u

  12. ida گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۴۶

    لطفا راه حل ارائه دهید تا مانع انجام این کار شویم

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۱۳

    به آیدا:
    باید چیدمان نادرست توسعه در فلات مرکزی بازنگری و جسارت جراحی آن را داشته باشیم. با پروژه های انتقال آب نمی توان این چیدمان غلط توسعه ای را استمرار بخشید بلکه بایستی از نو و بر بنیاد توانمندی های اکولوژیکی این مناطق دوباره طراحی چیدمان توسعه را انجام دهیم … راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را ارتقاء بخشیم و اجازه استقرار صنایع با نیاز آبی بالا را در این مناطق ندهیم و ….
    درود

  14. رضوان گفته است:

    ۲۱ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۸:۵۴

    واقعا در حیرتم که چی می شه این همه آدم متخصص می گن که اینکار اشتباهه . مسئولین هم قبول می کنن ولی آخرش انگار نه انگار ! یهو توی تلویزیون اعلام می کنن اوراق مشارکت انتقال آب به فلات مرکزی . همچین اسم دهن پر کنی هم براش گذاشتن ملت فکر می کنن چه خدمت بزرگی داره انجام می شه . امیدوارم همایش ملی انتقال آب بین حوضه ای توجه بیشتری را جلب کنه . ممنون از شما و دوستان

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ فروردین, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۱۳

    به رضوان:
    با امیدتان همراهم و انشاءالله در آن همایش ملاقات تان کنیم.

  16. x گفته است:

    ۳۱ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۳۵

    نکته مورد توجه اینست که با استفاده از شعار کم آبی و خشکسالی در منطقه فلات مرکزی ایران و انتقال آب شرب به آنجا( که در تجربه در پروژه های انتقال آب از چشمه لنگان و نیز تونل های کوهرنگ منجر به خشک شدن بسیاری از چشمه ها شد) ، چرا بخش زیادی از اعتبار(بودجه) این طرح را صنایعی مانند فولاد مبارکه یا پالایشگاه تامین کرده اند

Leave a comment