ضعف قانون و آموزش؛ متهمان ردیف اول ماجرای صدور حکم اعدام برای محیط‌بانان!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۳ بهمن, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۲۶

     هنوز تلاش‌های فعالان و دست‌اندرکاران محیط زیست کشور برای رهایی اسعد تقی‌زاده از حکم اعدامی که توسط دیوان عالی کشور هم تأیید شده است، به نتیجه نرسیده است که خبر صدور حکم اعدام برای محیط‌بان دیگری از منطقه تحت حفاظت دنا سبب نگرانی و اندوه بیشتر فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور می‌شود.

غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه دنا

     غلامحسین خالدی دومین محیط‌بان از منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که شوربختانه قربانی ضعف قانون و آموزش‌های بکارگیری سلاح شده و حالا بعد از تحمل ۳۳ ماه تحمل زندان، به جرم قتل عمد با حکم اعدام روبه‌رو شده است!

     یک سؤال اساسی در ماجرای صدور چنین احکام تأمل‌برانگیزی این است که انفعال نهادهای متولی در اصلاح و ساماندهی “قانون حمل و بکارگیری سلاح” توسط محیط‌بانان تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و تناقض‌ها، ابهامات و برخی مواد غیرمنطقی که متأسفانه قضات را در مسیر “تشخیص قتل عمد” و صدور حکم قصاص و اعدام قرار می‌دهد، در چه زمانی از این قانون حذف خواهند شد!؟

     و اما نکته قابل‌تأمل در ماجرای صدور چنین احکامی، شاید موضوع چگونگی توجه قضات به عناصر اساسی و تشکیل دهنده جرم باشد؛ چراکه برای اثبات هر اتهامی و برای هر یک از عناوین مجرمانه، وجود عناصر اساسی و تشکیل دهنده جرم ضروری و الزامی است و از مهمترین این عناصر، مؤلفه سوء‌نیت است و مسلما” این عنصر بایستی در هر عمل مجرمانه ای مستتر یا مشهود باشد، عنصری که به‌نظر می‌رسد صحت احراز آن، روند رسیدگی چنین پرونده‌هایی را در محاکم قضایی با مشکل مواجه می‌کند.

     البته ضرورت توجه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست به بخش حقوقی در استان‌ها برای اینکه از توان نرم‌افزاری، تخصصی و منابع انسانی بایسته برای دفاع از حقوق چنین محیط‌بانانی برخوردار شوند، را نیز نباید از نظر دور داشت.

     فراموش نکنیم که ضعف آموزش و کم‌توجه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به انجام آموزش‌های دوره‌ای محیط‌بانان در مقاطع شش‌ماهه یا سالانه هم در شتاب روند صدور چنین احکامی که منجر به ضعف روحی و کاهش انگیزه و اقتدار محیط‌بانان در انجام مأموریت‌های سازمانی و دفاع از زیستمندان وطن می‌شود، تأثیرگذار بوده است. بایستی در یک برنامه آموزشی مستمر، آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم در خصوص مقررات “قانون حمل و بکارگیری سلاح” به محیط‌بانان داده شود تا در هنگام مواجه با شکارچیان غیرمجاز و قانون‌گریز تحت تأثیر شرایط محیطی و یا وظیفه‌مندی خود، از اقداماتی که فاقد پشتیبانی‌های قانونی هستند، به‌طور جدی خودداری کنند.

و حرف آخر اینکه

یادمان باشد که در این نابسامانی‌های قانونی و آموزشی که منجر به شتاب روند صدور چنین احکام قضایی و ضعف روحی و کاهش انگیزه‌های کاری محیط‌بانان می‌شود، همواره بازنده اصلی طبیعت مظلوم وطن خواهد بود.

در همین زمینه:

– خبرگزاری میراث فرهنگی: ضعف آموزش، متهم ردیف اول در صدور حکم اعدام برای محیط بانان

– روزنامه شرق(محمد درویش) : لطفا محیط‌بان‌ها را خلع سلاح کنید



۷ دیدگاه لـ ضعف قانون و آموزش؛ متهمان ردیف اول ماجرای صدور حکم اعدام برای محیط‌بانان!

  1. مجید دریکوند گفته است:

    ۹ بهمن, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۵۸

    درود بر دیده بان طبیعت بختیاری
    متاسفانه روز به روز به آمار این جنگ افزوده میشود
    بیش از ۱۱۰ تن محیط بان و بیش از ۳۳۰ نفر شکارچی در این بین کشته شده اند
    چاره ای باید تا قبل از این که طبیعت و شکارچی و محیط بان همگی کشته نشده اند
    ممنون از مطلب شایسته شما

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۰۵

    ممنون از همراهی‌هاتون جناب دریکوند عزیز

  3. مهار بیابان زایی » بایگانی » لطفاً محیط بان‌ها را خلع سلاح کنید! گفته است:

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۵۳

    […] در این میان، رخداد غمبار دیگری که چند سالی است بر آلام طرفداران محیط زیست در ایران […]

  4. مهار بیابان زایی » بایگانی » لطفاً محیط بان‌ها را خلع سلاح کنید! گفته است:

    ۲۷ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۵۵

    […]   در این میان، رخداد غمبار دیگری که چند سالی است بر آلام طرفداران محیط زیست در ایران […]

  5. پونه گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۶:۲۲

    درحالیکه دولت ایران به دربان بانک و نگهبان کلانتری و دیده بان مرزی یا پادگان، بابت محافظت ، اسلحه و اجازۀ تیر داده و اساساً تیراندازی و حتا کشته شدن افراد بیگناه اصلاً قابل پیگیری نیست،.. انگیزۀ دولت از ارائۀ یک وسیله دفاعی به کسی که همان پسوند “بان” را به دنبال سِمَتـش دارد: “محیطبان” ، اما اجازۀ دفاع حتی از جان خود را ندارد، چیست؟!

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۰:۳۰

    به پونه:
    درست است باید ساختار قانون حمل و بکارگیری سلاح در سازمان بازنگری شود و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم نیز فراهم شود.

  7. حکم اعدام 6 محیط بان متوقف شد | کافه خبر گفته است:

    ۳۱ فروردین, ۱۳۹۴ در ساعت ۰۹:۴۶

    […] ضعف قانون و آموزش؛ متهمان ردیف اول ماجرای صدور حکم اعدا… […]

Leave a comment