رویشگاههای اطراف تالاب چغاخور در زیر خاک دفن می شوند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۲۴ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۴

   امروز – ۲۴/۵/۱۳۸۹ – یکی از اهالی آبادی های اطراف تالاب بین المللی چغاخور از وقوع رخدادی تلخ در رویشگاههای گیاهی اطراف تالاب باخبرم کرد. رخدادی نابخردانه و سودجویانه ای که در طی یک ماه گذشته در نیزارهای پائین دست روستای ساکی آباد، از آباد بوم های اطراف چغاخور و بدون هیچ کونه ممانعتی در حال وقوع بوده است.

    در مطالب پیشین از اجرای پروژه ی «احداث تونل انتقال آب سبزکوه»، که تالاب چغاخور را به شدت تهدید می نماید نوشته بودم. گفته بودم ظاهرا” قرار است با احداث تونلی به طول ۱۰ کیلومتر در کوه کلار، آب سبزکوه به منظور تأمین آب بخش های صنعتی و کشاورزی به داخل تالاب چغاخور هدایت شود. هر چند تا کنون به برکت مشکلات اجتماعی، عملیات افزایش ارتفاع سد – از ۶ متر به ۱۱ متر – متوقف شده است، اما وزارت نیرو به دنبال رفع مشکلات ایجاد شده و تخصیص اعتبار لازم جهت نابودی تالاب و تبدیل آن به سد انتقال آب می باشد!

   تخلیه صدها تن خاک حاصل از عملیات خاکبرداری احداث تونل انتقال آب در نیزارهای اطراف تالاب و دفن نیزارهایی که آشیان پرندگان محسوب می گردد، پیش لرزه های آن رخداد حیرت انگیز – تبدیل تالاب بین المللی به دریاچه انتقال آب – می باشد!

   به رغم آنکه قبلا” توسط دستگاه های متولی محلی برای تخلیه این خاک ها اختصاص داده شده بود اما مجری طرح در یک توافق منفعت طلبانه و ناآگاهانه با برخی اهالی روستا های اطراف تالاب، که می خواست زحمت طی مسیری طولانی تر برای تخلیه خاک ها را از سر خود بردارد و به ظاهر منافع مدعیان مالکیت اراضی اطراف تالاب هم در این توافق لحاظ شده بود، اقدام به تخلیه صدها تن خاک در سطحی بالغ بر ۲ هکتار از نیزارهای اطراف تالاب نموده و به خیال خود با تغییر کاربری غیر علمی آن زمین ها، منفعتی کوتاه مدت و موقت را به آن مردم هدیه نموده بود!

   نکته قابل تأمل در وقوع چنین رخداد نابخردانه و طبیعت ستیزانه ای، عدم حضور مؤثر متولیان پاسداری و صیانت از این تالاب بین المللی و نبود هیچ گونه ممانعت و مقاومتی برای اجرایی شدن این توافق منفعت طلبانه و ناآگاهانه بوده است!

   نیزارها یکی از مناسب‌ترین محل های حضور حیات وحش، به ویژه پرندگان مهم تالاب بوده و از اهمیت زیست محیطی فراوانی برخوردارند.  این مناطق حساس و آسیب پذیر حاشیه تالاب‌ها نه‌ تنها در درون خود گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را پرورش می دهند، بلکه سبب رشد قابل توجه جمعیت انواع بی‌مهرگان و پرندگان گردیده و سبب‌ گشته تا تالاب‌ها و مناطق اطراف آنها را، بهشت پرندگان ساحلی لقب دهند.



۱۷ دیدگاه لـ رویشگاههای اطراف تالاب چغاخور در زیر خاک دفن می شوند!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۴ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۹

    خبر حیرت انگیزی است! واقعاً چنین جانمایی ای می تواند در شمار شاهکارهای مهندسی تلقی شود. یعنی در بام ایران، هیچ خلل و فرجی وجود نداشت جز همین رویشگاه ارزشمند اکوتون در تالاب چغاخور؟!
    چرا محیط زیست سکوت کرده است؟!!

    به درویش عزیز:
    جالب اینکه قبلا” اقدامات لازم در خصوص جانمایی و اختصاص محل خاک ریزی صورت گرفته است اما این رخداد تلخ در پی یک توافق منفعت طلبانه و نابخردانه صورت گرفته است!

    سکوت محیط زیست هم بسیار معنا دار است! نیست؟

  2. ghorbani گفته است:

    ۲۵ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۲۰

    دهشت انگیزتر از این نمیتوان برای تفکر بعضی هادر مورد محیط زیست تصور کرد. یعنی نمی دانند که حتی نبود کوچکترین گیاه هم میتواند رشته هایشان را پنبه کند!

    به قربانی سبز اندیش:
    یا نمی دانند و یا منافع شان اجازه نمی دهد!
    ممنون از همراهی های سبزتان …

  3. هژیر کیانی گفته است:

    ۲۵ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۰

    سلام جناب مهندس سلام وخداقوت
    از مطالب به موقع و علمی وارزشمندتان در راستای حفظ این میراث ارزشمند سپاسگزارم.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۴

    به هژیر عزیز:
    ممنون از همراهی تان دوست عزیز …
    این حداقل کاری است که وظیفه داریم در پاسداری از سرزمین کم همتای مادری انجام دهیم.
    درود

  5. فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی گفته است:

    ۲۶ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۳۲

    آقای خاکپور عزیز،
    از طریق آقای درویش آگاه شدم که سالروز گشایش تارنمایتان میباشد.
    بسهم خود میخواستم تلاشها و کوششهای دیجیتال شما را که بیشک پایه های عملی نیز دارند، پاس دارم و در زمنیه های فرهنگ سازی و آگاه سازی همچنان گذشته، برایتان آرزوی موفقیت و پیروزی نمایم.

    فرهنگی – تاریخی – صنعتی

    پاسخ:
    از لطف و بزرگواری شما دوست عزیز صمیمانه سپاسگزارم.
    درود

  6. امیر سررشته داری گفته است:

    ۲۶ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۰۶

    ارادتمندیم دربست. هومان جان ما هستیما. فکر نکنی بهت سر نمی زنیم. مجبور شده ام صبح به صبح (البته الان سحر به سحر) یک حب بی غیرتی را نوش جان کنم و کمی به فکر خویشتن خویش باشم! در نتیجه گاهی نوشتنم نمی آید. ولی هنوز می فهمم! راستی تبریک زادروز مجازخانه مبارکه را در سایت درویش گذاشتم . مجددا تبریک.

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۷ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۴

    به امیر سررشته داری عزیز:
    ما بیشتر امیر جان … ، از طریق محمد آمار تون را دارم …
    خوش باشید و سلامت دوست عزیز

  8. تافردا گفته است:

    ۳۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۳۵

    بسمه تعالی
    علی رغم این که مطلب بالادرتارخ ۲۴مردادماه امسال تهیه شده است ولی حدود۳ سال باواقعیت آن طرح فاصله داردچون درطرح اولیه افزایش ارتفاع سدیادرواقع افزایش حجم ذخیره ی سدوانتقال آب ازسبزه کوه پیش بینی شده بوددرصورتی که ازسال۸۶ تغیراتی درطرح داده شدبه گونه ای که سدچغاخورباوضعیت فعلی باقی می ماندوافزایش ارتفاع نداردامادرعوض یک سدذخیره ای درسبزه کوه ورودی تونل ساخته می شودوآب توسط تونل به سدچغاخورمنتقل می شود.شایسته است دوستانی که این نوشته هاراتنظیم می کنند بیشترمطالعه ودقت کنند.

  9. فرشاد جهانبخشی گفته است:

    ۳۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۸

    دیدبان طبیعت بختیاری خسته نباشید

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۶

    به فرشاد جهانبخشی عزیز:
    از اینکه اینگونه استوار و خردمندانه در دنیای مجازی قلم می زنی بسیار خوشحالم دوست عزیز …

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۶

    به تافردا که هویتی ندارد:
    عزیز من شما مثل اینکه دچار یک نوع توهم و شیفتگی در سدسازی شده اید. اینجا صحبت از نابودی تالاب بین مللی چغاخور در اثر تبدیل این زیست بوم منحصر به فرد به دریاچه ذخیره و انتقال آب است، آنوقت شما بر سد تالاب تأکید می کنید! به رغم اینکه بر اثر مخالفت مردم – آن هم به دلیل عدم توافق مردم با وزارت نیرو در قیمت زمینها برای آزادسازی – پروژه افزایش ارتفاع سد متوقف شده است ولیکن باز هم وزارت نیرو افزایش ارتفاع سد را به عنوان یک گزینه مهم بر سر میز خود دارد … اتفاقی که اگر بر اثر نابخردی و طبیعت ستیزی دوستان شما در وزارت نیرو اتفاق بیفتد نه از تالاب بین مللی چغاخور چیزی خواهد ماند و نه پرندگان و زیستگاه هایش …

  12. ghorbani - سايه آب گفته است:

    ۱ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۰۲

    ساخت و احداث هر نوع سد وبند در درجه نخست با هدف کنترل سیلابهای مخرب و جلوگیری از تخریب تأسیسات،مزارع و مناطق مسکونی پایین دست میباشد ولی قرار دادن مایه حیات در هر سطحی به صورت رو باز و در معرض تابش نور خورشید برای تبخیر آسان، یا بعبارتی هدر دادن مدرنیزه آب با هیچکدام از اهداف علوم قدیم و جدید همخوانی ندارد.
    پس چه زیباست با چشمان باز و تفکری برخواسته از دانش روز، تخصص و مهارت کافی به مسائل پیرامونی بخصوص مسائل زیست محیطی بنگریم.

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۰۳

    به قربانی گرامی:
    به نکات درستی اشاره کرده اید. استفاده از سازه های مکانیکی کوچک و ارزان قیمت یکی از مناسب ترین راه های مهار و نگهداری آب و ذخیره آن در زیر زمین است.
    ممنون از همراهی هایتان …
    موفق و پایدار باشید بانو

  14. تافردا گفته است:

    ۲ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۴۰

    بسمه تعالی
    مسئولین محترم سایت
    باسلام:
    لطفاًدراستفاده ی ازمطالب تخصصی سعی کنیدمطالبی که به دستتان می رسدراحتماًتوسط یک گروه فنی ممیزی کنیدچون زبان فنی برای اظهارنظردرتأییدیاردهرطرح فنی لازم است وقتی که درک افزایش ورود آب به تالاب باافزایش وذخیره ی آب درتالاب مشکل باشداین بدان معنی است که مادردرک مطلب مشکل ماهوی داریم

  15. سايه آب گفته است:

    ۲ شهریور, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۰

    پرداختن تنهابه یک نگرش یک جانبه و با اهداف مقطعی، چشم انداز دقیق و روشنی از نتیجه یک طرح، آن هم به اصطلاح فنی نمی دهد چراکه آبخیزداری رسیدن به اهداف کوتاه مدت و میان مدت را برای نیل به اهداف بلند مدت که همان « بودن » آب در کره خاکی است، دنبال می کند.مسئله افزایش ورود آب به تالاب یا افزایش ذخیره آب در تالاب، را میتوان با تغییر رویکرد و ذخیره آب در عمق زمین بازبینی کرد. هر چند ممکن است بعضی دوستان دردرک این مطلب به کمی مشکل بر بخوردند.

    پاسخ:
    ممنون از همراهی های هوشمندانه تان بانو …
    درود

  16. شناسه هایی که خبر از نابودی چغاخور می دهند! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۷:۳۳

    […] تخلیه صدها تن خاک حاصل از عملیات خاکبرداری احداث تونل انتقال آب در مرغزارهای حاشیه تالاب که در گذشته برای منفعتی کوتاه مدت و موقت تغییر کاربری یافته و تبدیل به زمین های کشاورزی شده اند نیز نکته قابل تأملی است که بدون کمترین ممانعت و مقاومتی از سوی نهادهای متولی توسط پیمانکار پروژه در اطراف چغاخور – البته با توافق و لحاظ منافع مدعیان مالکیت آن اراضی – انجام می گیرد. یعنی در همان مناطق حساس و آسیب پذیر حاشیه تالاب که در درون خود گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را پرورش می دهند و مناسب‌ترین محل های حضور حیات وحش و به ویژه پرندگان هستند و از اهمیت زیست محیطی فراوانی برخوردارند. […]

  17. بیطرف گفته است:

    ۴ مرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۷:۱۶

    به نظر من این یک دیدگاه نه جندان عمیق است. لطفاً به سرنوشت تالاب در صورت خشک شدن سرچشمه ها فکر کنید؟؟!! قطعاً عاقبتی کمتر از تالاب گاوخونی نخواهد داشت اگر ….

Leave a comment