بسته ظرفیت سنجی یا نامدیریتی آب در حوضه کارون بزرگ!؟

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۶ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۱

   مدیر عامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری ایرنا از تهیه «بسته ظرفیت سنجی» آن شرکت در زمینه پروژه های برق آبی در چهار محال و بختیاری به عنوان یکی از مهمترین سرچشمه های کارون بزرگ خبر داده است. بسته ای که برای مدیریت بر آب های این سرزمین، تعداد ۳۵ نیروگاه برق آبی بزرگ و کوچک را پیش بینی و برنامه ریزی کرده است. بر مبنای این ظرفیت سنجی، عمدتا” محل های احداث این نیروگاه ها در مناطق جنگلی چهار محال و بختیاری پیش بینی گردیده که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ روستای آن با قحطی و بحران آب دست و پنجه نرم می کنند و آب شرب آن ها بوسیله تانکر تأمین می شود!

   و اما هشدارهای هم زمان مدیران سازمان آب و برق خوزستان در خصوص شیوه های مدیریتی حاکم بر آب های سرچشمه های کارون بزرگ قابل تأمل و شنیدنی است! مدیران سازمان آب و برق خوزستان، آورد فعلی کارون بزرگ را در حدود ۶۸ درصد سال‌های نرمال اعلام کرده اند و بر اساس پیش‌بینی کم‌بارانی در سال زارعی جاری، آورد این رودخانه‌ حیاتی در خوزستان را در سال‌جاری معادل ۳۸ درصد سال‌های نرمال پیش بینی می کنند.

   معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش ۵۰ درصدی آورد رودخانه کارون در مهر ماه امسال در مقایسه با نرمال خبر داده و از شرایط سخت‌تری که این رودخانه بزرگ کشور در پیش رو هشدار می دهد.

   تهیه بسته های پیشنهادی منطقه ای و عدم توجه به ابتدائی ترین اصول مدیریت بر سرزمین، نادیده گرفتن اصل پروانه در بهره برداری از ظرفیت های محیطی و طبیعی، غفلت از تهدیدی های ناشی از نادیده گرفتن حق آبه های طبیعی مناطق پائین دست، نابودی رویشگاه های جنگلی و زیستگاه های جانوری و گسستگی در برنامه های مدیریتی مقامات و مدیران مناطق در وزارت نیرو، تأسف آور و تأمل برانگیز است! باید تأسف خورد به روزگار کارون بزرگی که اولویت مدیران آب یک منطقه اش تولید برق و اولویت مدیران منطقه دیگرش افزایش کیفی آب اعلام می شود.

   آیا به نظر شما در اولویت های آن بسته پیشنهادی شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری جایگاه سزاواری هم برای مسائل زیست محیطی استان مد نظر بوده و آیا در این بسته کمترین توجه ای به تهدیدهای این ظرفیت سنجی که جنگل ها و حیات جانوری مناطق کوهرنگ و اردل و لردگان را به نابودی می کشاند شده است؟



۳ دیدگاه لـ بسته ظرفیت سنجی یا نامدیریتی آب در حوضه کارون بزرگ!؟

  1. محمد درویش گفته است:

    ۶ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۴۲

    فکر کنم اگر وضعیت همینگونه پیش رود، باید ماجرای اردبیل را در بروجن هم تکرار شده دید! یعنی فاجعه فرونشست زمین در بام ایران!!
    درود …

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۳ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۲

    به درویش عزیز:
    فعلا” که همه چیز را در سدسازی می بینند رفیق!

  3. مهدی ریاحی پور گفته است:

    ۹ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۱۷

    از دوستان عزیز خواهشمندم با دید وسیعتری و درازمدت به مساله ساخت سد و نیروگاههای برقابی نگاه کنند ای کاش این دغدغه ها را در مورد تولید زغال از چوب درختهای منطقه بازفت یا لردگان را داشتیم در مورد آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی هم همینطور ساخت سد و نیروگاه شاید در مرحله ساخت بهم ریختگی طبیعت را داشته باشد ولی در دراز مدت تاثیر مثبت بر اکوسیستم هر منطقه ای خواهد داشت اگر با اینگونه مباحث درگیر شویم و اجازه کار ندهیم و.. هستند کسانی که مترصد بردن آب رودخانه های بهشت آباد و ونک لردگان به اصفهان و یزد و رفسنجان می باشند مبادا غفلت کنیم

Leave a comment