شیرهای در اسارت در بام ایران

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۴۴

خبر حمله یک شیر در اسارت به نوجوانی که به قصد عکس گرفتن مخفیانه وارد محوطه نگهداری آن ها شده بود سبب گردید که نگارنده نیز به مانند برخی مردم بام ایران – بروجن – از نگهداری سلاطین جنگل در این دیار مطلع شود. به نظر می رسد چندین سال است که پهلوانی در این دیار به همراه شیری که در اسارت دارد گهگاهی نمایشی برپا می کند و درآمد ناچیزی از این راه به دست می آورد. اکنون تعدا شیرهای در اسارت در بام ایران به ۳ قلاده رسیده است. هرچند که سرزمین بختیاری در سال های دور به عنوان یکی از زیستگاه های شیر محسوب می شده و نگهداری این گربه سانان شکوهمند از قدیم الایام در میان پهلوانان سرزمین زاگرس رواج داشته است اما بیش از دویست سال است که دیگر کسی صدای غرش شیری را در کوهپایه های زاگرس نشنیده است.

بربنیاد قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ و اصلاحات بعدی آن «خرید و فروش و عرضه و نگهداری و حمل و صدور کلیه جانوران وحشی زنده بودن تحصیل پروانه انتفاعی ممنوع است». بنابراین نظارت بر شرایط محیطی مکان نگهداری جانوران وحشی دارای پروانه انتفاعی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده و عمدتا” اینگونه گربه‌سانان بزرگ‌جثه در باغ وحش هایی که زیر نظر ادارات حفاظت محیط زیست استان ها اداره می شوند نگهداری می گردند. بر بنیاد قوانین و مقررات مربوطه شرایط محیطی نگهداری و تغذیه این جانوران وحشی در اسارت چه در باغ وحش و چه در مراکز دیگر نباید غیر استاندارد و غیر بهداشتی باشد.

شوربختانه شرایط محیطی نگهداری و تغذیه این ۳ قلاده شیر در بام ایران نیز به مانند دیگر تجربه های ناموفق در سایر شهرهای کشورمان غیر استاندارد و فاقد ضوابط بهداشتی بوده و به نظر می رسد نهادهای متولی نیز نظارت لازم بر وضعیت بهداشت غذایی و محیط نگهداری این سلاطین جنگل در بام ایران ندارند. در قفس ها و محیطی کاملا” غیر بهداشتی و غیراستاندارد نگهداری می شوند و حتا گفته می شود غذای آن ها از مرغ های تلف شده در مرغداری های منطقه تهیه شده و دامپزشکی و محیط زیست نیز نظارت سزاواری اعمال نمی کنند.

اینگونه مراگز نگهداری جانوران وحشی نیازمند توجه بیشتر نهادهای متولی است. هزینه سرسام آور تهیه غذای این گربه‌سانان بزرگ‌جثه – که بر بنیاد گزارش خبرگزاری ابرن از قدیمی ترین باغ وحش کشور در شیراز ماهیانه برای هر قلاده از این شیرها بالغ بر ۴ میلیون تومان اعلام شده است (روزانه لاشه یک بز به جای گوشت گوساله) – و هم چنین درآمد بسیار پائین ناشی از برگزاری نمایش با این شیرها سبب می گردد تا نگهدارندگان اینگونه جانوران وحشی مجبور به تأمین غذای آن ها از گوشت های غیر بهداشتی و تنها در حد زنده مانی باشد. نداشتن سرمایه لازم جهت ایجاد محیطی مناسب نیز منجر به نگهداری این جانوران اسیر شده در فضاهای غیر بهداشتی و نامناسب میگردد.

جا دارد اکنون که این سلاطین جنگل میهمان بام ایران گردیده اند؛ در صورتیکه نگهداری این جانوران وحشی بر مبنای حصول پروانه انتفاعی لازم می باشد، در راستای تأمین شرایط محیطی استاندارد و غذای بهداشتی حمایت های لازم صورت گرفته و ادارات محیط زیست و دامپزشکی استان نیز بر اساس وظایف قانونی و منطبق بر آئین نامه های مربوطه نظارت درخوری بر شرایط محیطی نگهداری و تغذیه بهداشتی این میهمانان اعمال نمایند.



۱۵ دیدگاه لـ شیرهای در اسارت در بام ایران

  1. اشکار گفته است:

    ۲۴ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۲

    هومان خان
    نگاه این پهلوان مانند آن پهلوان شیرازی به جانوران زبان بسته نگاه ابزاری است و بس.
    این درست است که شیرها میل به خوال زیاد دارند اما عدم تحرک حیوانات نگون بخت را به استانه جنون می رساند.
    تا ایران ، ایران است این قبیل موارد همواره محل بروز دارند.
    در اتشنوشت جناب خسروی فر به خرید یک فیل بوسیله شخصی پول مدار در تهران اشاره شده است

  2. اشکار گفته است:

    ۲۴ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۷

    شیر باشی و در بام ایران اندر قفسی تاریک و نمور گرفتار باشی که ناگهان حاجی ( همان حاجی خودمان ) بسته ای گونی پیچ را به درون قفس هل داده و می رود.
    بوی خوش یهشت به مشام می رسد … اشک در چشمان تیره و تارت جمع می شود… تکانی به زحمت به دستان کرخت شده از سرما می دهی… با آخرین توان گوشه گونی را پاره می کنی…. نور می تراود… نور… بوی خوش بهشت … درویش دلریش دست و پای بسته بدرون قفس انداخته شده است

    شما اگر جای شیری بودید که پس از عمری مرغ مرده و مریض خوردن ناگاه دستانش به درویش رسد چه می کردید ؟

  3. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۴ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۸

    هومان عزیز از مطلبتون یاد یک سوال قدیمی افتادم که هنوز جوابش را نیافته ام.
    بر اساس آن قانونی که در مورد نگه داری حیوانات در باغ وحش با نظارت سازمان محیط زیست؛ آیا سیرک ها نیز چنین مجوزهای را دارند. اگر امکان دارد اطلاعاتی در این زمینه بدهید. چون امروز تبلیغات سیرکی را در همدان دیدم؟

  4. miri گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۸

    سلام. به خودم می گویم .عصبانی نشو . حتما دلیل این بی احساسی .بی شعوری .حیوان آزاری ، نامردمی و فقط جلوی پای خویش را دیدن و دنیا ی پیرامون را فراموش کردن که دامنگیر ایران و ایرانیست . جهل و نفهمیدن است . اما چرا جهل ؟ به احتمال زیاد این نادانی زاییده فقر است . آخر از قدیم گفته اند زمانی که فقر از دری ورود می کند ، ایمان و متعاقب با آن انسانیت از در دیگر خارج میگردد .اما چند لحظه بعد نگاهم روی خبری در اینترنت خیره می ماند ، “در هندوستان همزیستی خوبی بین انسانها و حیوانات وجود دارد . مردم هند ، حیوانات را به چشم شهر وندانی نگاه می کنند که همچون آنها حق زندگی دارند ……” دلم می گیرد . هندی ها که جزو فقیر ترین مردمان دنیا هستند ، از بسیاری از ایرانیان که زیر خط فقر زندگی می کنند ،هم فقیر ترند .پس چرا در شهر های هندو ها سگ ، گربه ، گاو ، سنجاب آزادند . ولی در ایران من با ۲۵۰۰ سال تاریخ که خیلی هم به آن می بالیم و فرهنگ حافظ، خیام ، شاملو و سپهری پرور ، باید هر روز خبری از آزار و کشتن حیوانات شنید ؟ ما را چه شده است ؟ که باید پلنگ مان را روی کابل برق ، ببر مهمان را دق کش شده در گو شه ای از قفس ، شیر بچه ها ی بازیگوش با توپی در دهان بهنگام تیر باران ، شیر های پیر در قفسی تنگ و تاریک در بام ایران ، توله سگ های کشته شده به جرم ماده بودن ، میمون مان را در سفینه فضایی ،اسب هایمان را دوپینگ شده و ….. …. پیدا کنیم ؟ ما چگونه ملتی هستیم ؟ چرا باید در روز “والنتاین” روز عشق و محبت که در دنیا همه به هم هدیه و کارت پستال می دهند از محبت ، عاطفه و عشق صحبت می کنند . ما ، فقط ما از نفرت ، حیوان آزاری ، حیوان کشی ، درخت چند صد ساله آتش زدن برای آواره کردن سنجاب ها در ایام والنتاین سخن بگوییم . آیا ما ملت مستحق نام انسان هستیم ؟ آیا قهر خدا روزی شامل حال ما نخواهد شد و ما هم با میهن آتش گرفته و دل سوخته مانند سنجاب ها و شیرهای بام ایران به انتظار مرگ برای رهایی از این زندگی نخواهیم نشست ؟

  5. دیده بان حقوق حیوانات- ایران » شیرهای در اسارت در بام ایران/سایت طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۱۵

    […] نقل از وب سایت طبیعت بختیاری ( آقای هومان […]

  6. مهرداد گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۱۴

    هومان عزیز
    بام ایران مثل پایتخت متمول زیاد ندارد.بگذریم که خان چون شما زیاد دارد.اما در مجاورت پایتخت از این دست باغ وحش های خانگی زیاد است.هر وقت یاد گرفتم گلی زیبا بر روی شاخه در پارکی را نچینیم پس یاد خواهیم گرفت حیوانات را به بهانه های مختلف در محوطه ملک شخصی نگه نداریم.در مدت فعالیت در محیط زیست کرج چند خانه را یافتیم که باغ وحش شده بود.این خودخواهی ماست میخواهیم همه چیز را در مالکیت ودر ملک شخصی خود داشته باشیم.حال این مادر مرده که یه لقمه نان هم با این شیر در می آورد چکارش داری مرد؟برو یقه دانه درشت ها رو بگیر!

  7. محمد درويش گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۴۶

    بسیار باید نگران نوع تغذیه این سه قلاده شیر بود. زیرا گمان نکنم گوشت بهداشتی در اختیار ایشان قرار گیرد و تبعات آن می تواند برای مردم منطقه فاجعه بار باشد. امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری بروجن بتوانند این وضعیت را ساماندهی کنند.
    درود.

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۲

    به محمد سوزنچی:
    بر اساس قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ و اصلاحات بعدی آن «خرید و فروش و عرضه و نگهداری و حمل و صدور کلیه جانوران وحشی زنده بودن تحصیل پروانه انتفاعی ممنوع است».
    درود

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۴

    به میری:
    متأسفانه در حال حاضر این ۳ قلاده شیر در محیطی نمور و غیر بهداشتی نگهداری می شوند و قطعن غذای آن ها هم اوضاع بهتری از محیط زندگی شان ندارد!

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۸

    به مهرداد عزیز:
    من هم با شما موافقم که اوضاع جانوران وحشی در باغ وحش ها هم اوضاع بهتری از این ۳ قلاده شیر ندارد اما انتظار است محیط زیست و دامپزشکی استان نظارت قانونی بر نحوه نگهداری آن ها داشته باشند تا ضمن تضمین سلامتی این جانوران، آن پهلوان بیچاره هم به نوایی برسد …

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۱۱

    به محمد درویش:
    من موضوع را با مسئولین محیط زیست استان در میان گذاشته ام و امیدوارم این دوستان هر چه سریع تر در راستای انجام وظیفه قانونی شان که آقای صدوق هم به دستورالعمل مربوطه اش اشاره کردند عمل نمایند.

  12. بابک گفته است:

    ۲۵ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۴

    سلام
    آقا این شیرها کجان بریم ببینمشون؟!
    به جای گوشت غیر بهداشتی بهتر نیست بهشون قهوه بدن؟ خوش هیکل می شن و در آمد نمایش دهنده بالا میره!
    هومان خان نظر شما چیه؟

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۳

    به بابک:
    در حال حاضر این شیرها در محوطه ای در نزدیکی های ترمینال بروجن نگهداری می شوند. در خصوص قهوه برزیلی هم باید از استاد اشکار نظر خواهی کنی! شرمنده دوست عزیز …

  14. اشکار گفته است:

    ۲۶ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۲۴

    بابا امروز روز والنتاین بود.
    پس عشق و عاشقی کجا رفت؟
    هومان خان بام ایران کافی شاپ هم داره؟

    هومان خان طفلک حسین آقا هم استانی عزیز من رو هم فیلتر کردند!
    بیا از همون دخترای تهرونی دهه شصت صحبت کنیم تا حاجی پیگیر مسائل دیگری که تا بحال موشتید ، نشود.

    آقا بابک شما باید پس از تجویز متخصص مربوطه قهوه برزیلی فرد اعلی مصرف کنید. سرخود نخورید خطر داره

  15. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۷ بهمن, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۳۶

    وبلاگ را با عنوان (چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید) به روز کرده ام. بحث در مورد آتش سوزی جنگلهای مریوان در زمستان است.

Leave a comment