بحران آلودگی نفتی در آب های سرخون چهارمحال و بختیاری!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۱۶ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۰۸

منطقه سرخون اردل در استان چهارمحال و بختیاری، در بحران ناشی از آلودگی نفتی قرار گرفته است و در صورت صحت ادعاهای برخی از مردم ساکن در منطقه که حکایت از نشت نفت و دفن غیر اصولی لجن های نفتی تلمبه خانه گندمکار در محل دارد، آن منطقه با یک بحران زیست محیطی مصیبت بار مواجه خواهد بود.

سال های زیادی است که پس از بارش باران، آب چشمه سرخون که در پائین دست تلمبه خانه نفتی گندمکار قرار گرفته و منبع تأمین آب شرب اهالی چند آبادی و تعدادی مزرعه پرورش ماهی در منطقه است، آلوده به مواد نفتی گشته و تا هفته ها با کاهش کیفیت مواجه می شده است به طوری که حدود ۲ ماه است که میزان این آلودگی – که به تائید مقامات دستگاه های محیط زیست، دامپزشکی و شیلات منطقه هم رسیده است –  به شکل معناداری شدت یافته و سلامت مردم و حیات آبزیان منطقه به خطر افتاده است.

نشت مواد نفتی و آلوده شدن آب شرب و آب مزارع پرورش ماهی، نارضایتی های اجتماعی، شیوع بیماری های پوستی و تهدید سلامت مردم، مرگ آبزیان رودخانه و تحمیل خسارت های زیاد به صاحبان مزارع پرورش ماهی منطقه را به ارمغان آورده است.

بررسی های اجمالی، چند احتمال را برای ماجرای این آلودگی نفتی مطرح می سازد؛ قدمت لوله‌های انتقال نفت، فرسودگی و  لرزش‌های سطوح زمین می تواند سبب نشت نفت و آلودگی خاک، سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه ها ‌شود؛ به طوری که بعد از شکستگی لوله و نشت گسترده نفت در دهه ۶۰ ، خاک و سفره‌های آب زیرزمینی منطقه به شدت آلوده گشته و آزمایشات خاک منطقه در سال ۱۳۸۸ نیز این فرضیه را تأئید می کند.

لای روبی مخازن تلمبه خانه و تخلیه لجن های سمی نفتی و دفن غیر بهداشتی و غیر اصولی این مواد بسیار خطرناک در محل تلمبه خانه یکی دیگر از گزینه های مطرح در این ماجرا است که در صورت رخداد چنین اقدام نابخردانه ای، احتمال نشت این مواد نفتی در اثر بارندگی به سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه های پائین دست بسیار زیاد است. این لجن های نفتی در گروه پسماندهای بسیار خطرناک قرار دارند که بایستی تحت مدیریت های خاصی به مکان های ویژه ای منتقل تا پس از خنثی سازی در شرایط کاملا” ویژه دفن شوند.

امّا نکته‌‌ی حیرت انگیز این ماجرای تلخ آن است که انگار در این سال ها دستگاه های متولی حوزه آب، سلامت و محیط زیست منطقه چنین تهدید فاجعه باری را نمی دیدند و در روزمرگی بی‌خبری، بی‌تفاوتی و انفعال به سر می بردند و حالا هم افزایش نارضایتی های اجتماعی و پوشش خبری صدا وسیمای استان، چشمان بسته آنان را باز کرده تا متوجه شوند که اگر فرضیه ها و ادعاهای مردم منطقه درست باشد با چالشی جدی و یک فاجعه زیست محیطی مواجه شده ایم!



۲۰ دیدگاه لـ بحران آلودگی نفتی در آب های سرخون چهارمحال و بختیاری!

  1. احمد پازوكي گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۲۵

    مسئول تحقیقات در این زمینه کیه؟

  2. محمد درویش گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۲:۲۲

    انگار برای اهل آبادی در سرخون اردل، باران که می آید، دیگر رحمت نیست! و این ثمره ۳۰ سال بی تفاوتی است!!

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۳۶

    به احمد پازوکی:
    موضوع در حوزه کاری دستگاه های حفاظت محیط زیست، آب و فاضلاب روستائی، بخش بهداشت محیط علوم پزشکی و آب منطقه ای است.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۴۱

    به محمد درویش:
    جالب اینکه به رغم چندین فقره محکومیت های قضائی شرکت نفت و پرداخت خسارت به کشاورزان منطقه در سال های گذشته؛ همچنان آن شرکت از زیربار پذیرش مسئولیت این بحران زیست محیطی فرار و کل ماجرا را تکذیب می کند و دستگاه های متولی هم در این سال ها خود را به خواب زده بودند!

  5. سلیم محمدی جوزستانی گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۹:۵۲

    بی اهمیتی مسئولان برای جلوگیری از این مشکل از علل اصلی به حساب می آید

  6. نرگس روحانی گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۱:۴۷

    حتما به بچه های شبکه خبر اطلاع بدین یک گزارش آبدار بگیرن تا خوب تفهیم همگان بخصوص مسئولین مربوط شوند

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۵۲

    به سلیم محمدی:
    به رغم وجود نمایندگان دستگاه های متولی در منطقه؛ اظهار بی اطلاعی مدیران این دستگاه ها حقیقتا” شگفت انگیز است!

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۵۴

    به نرگس روحانی:
    حقیقتا” تا حالا که صدا و سیمای استان به خوبی وارد ماجرا شده و تحرک خوبی به مدیران دستگاه های ذیربط داده است …
    سپاس

  9. مصطفی شهریاری گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۰۶

    سلام به دوستان بزرگوار هومان و مهندس درویش عزیز
    تقدیر و تشکر اززحمات شما برای حفظ محیط زیست این سرزمین شاعر این شعر گمنام هست ولی دیدم در این مطلب جای بدی ندارد

    نفت سیاه نفت سیاه چه فایده داری سی ایما
    نفت سیاه نفت سیاه چندی زسون بدوم ایا

    یکی ایا یکی ایره حونه یکی نوکه دره
    ایگوئی بدهکاریم ایما هرکی ایا نفت ایبره

    دوویلسون نفت ایبرن کرگلسون نفت ایبرن
    نفت سیاه نه ایبرن بوو زه کرگل بدترن

    ملک بووسون اوچونه میراث داسون ایچونه
    شم ایکشن و ایبرن نفت سیانه

    یونون چنن دیه خدا چی افریدی
    جور تریده ایزنن قافله هانه

    یه روز ایروم برد ایونوم زنوم به گل جونه بوام
    اوسو ایایوو زار زنید با کیک و لاک بجون دام

  10. مصطفی شهریاری گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۶:۴۵

    راستی یادم رفت بگم دیشب توی سیما این موضوع را خیلی خوب بهش اشاره کرد

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۳۱

    به مصطفی شهریاری:
    درود بر همراه با وفا …. شهریاری عزیز

  12. الهه مدنی گفته است:

    ۲۰ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۱

    چقدر این استان و طبیعتش زیباس…واقعا حیف از بی مدیریتی ها!

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ دی, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۵۰

    به الهه مدنی:
    ای کاش قبل از آنکه خیلی دیر شود قدر داشته های مان را بفهمیم …

  14. علی علوی گفته است:

    ۲۳ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۱:۱۱

    ممنونیم اما مطلب آب سرخون وعلل آن را وب سایت http://www.sarkhon.ir باز کرد و پای صدا وسیمای استان را به سرخون کشید وبه گوش همه مسئولین رساند .با این حال هیچ کار مثبتی توسط دستگاههای ذیربط در جهت رفع آلودگی صورت نگرفته است.از زحمات آقای مرادعلی حیدری مدیر سایت سرخون. دات. آی. آر. تشکر میکنیم.

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ مهر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۲۵

    به علی علوی:
    دست شما و آقای حیدری هم درد نکند. الان یادداشت ایشون رو که در سال ۹۱ در این خصوص منتشر شده است رو دیدم، بسیار خوب به موضوع پرداخته اند. به امید اینکه هر روز به تعداد همراهانی چون آقای حیدری و شما در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور اضافه شود.
    موفق باشید

  16. مردم سرخون با تهیه طوماری خواستار قطع نفت از سر سفره های شان شدند! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۵۸

    […]      ماجرای آلودگی نفتی چشمه سرخون در استان چهارمحال و بختیاری را که یادتان هست؟ همان ماجرای نشت نفت از خطوط انتقال و دفن غیر اصولی لجن‌… […]

  17. مردم سرخون با تهیه طوماری خواستار قطع نفت از سر سفره‌های شان شدند! گفته است:

    ۱۲ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۵۹

    […]  ماجرای آلودگی نفتی چشمه سرخون در استان چهارمحال و بختیاری را که یادتان هست؟ همان ماجرای نشت نفت از خطوط انتقال و دفن غیر اصولی لجن‌… […]

  18. سید رامین موسوی گفته است:

    ۱۵ شهریور, ۱۳۹۲ در ساعت ۰۵:۰۴

    بله من دوران کودکی را درسرخون گذراندم واین مسله از همان موقع واضح بود فقط چشم بینایی نبود ببیند امیدوارم مسولین مربوطه اقدام به جلو گیری از این فاجه زیست محیطی کنند.

    آرزوی سلامتی برای مردم دیارم

  19. محمد رضا تاجدین گفته است:

    ۱۱ مهر, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۴:۰۰

    بسمه تعالی
    باسلام و احترام
    در پی خبرهای متعددی که در سایت شما از سال گذشته به صورت مکرر و پیاپی در مورد آلودگی آب منطقه میانکوه . سرخون واقع در استان چهار محال و بختیاری رخ داده بوده و در طول زمان تشدید یافته است و از انجایی که با پیگیری های مستمر به گزارشات و خبر های داده و شده از سوی نهادها و … راه حلی قطعی اتخاذ نشده است تا کنون کاری صورت نگرفته و این در حالی است که بزرگترین مخترع تصفیه اب کشور و تها کسی که رکورد های بین المللی و جهانی را با اختراعات خود شکسته است اهل استان چهار محال و بختیاری و اصالتا از روستای سرخون می باشد که حتی در مصاحبه تلفنی که با ایشان بنده داشتم ایشان پیگیر رفع مشکل الودگی اب شده بودند و حتی هزینه پیشنهادی به ارگان ها و خود شرکت نفت را هم چیزی خود یک چهارم پیشبینی شده اعلام کرده بودند اما به علت کم محلی ها و نداشتن نقطه نظرات یکسان مسعولان این امر کن لم یکن تلقی و دیگر ایشان هم پیگیر موضوع نشده اند زیرا به گفته خود جناب مهندس طهماسبی با قطعیت مسئولین در پی رفع مشکل نیستند لازم به ذکر است ایشان در سال گذشته در برابر انجام عملیات ضمانت نقدی هم برای هزینه های انجام شده اراعه داده اند لیکن اداره اب و شرکت نفت قبول نکرده اند و کاملا غیر منطقی با موضوع برخورد داشته اند و این در حالی است که بیمارهای شدید پوستی . کشاورزی . دامداری و دامپروری . صنایع شیلات و ابخیزداری و… کاملا در منطقه از دست رفته یا تحت شعاع قرار گرفته است . لذا در این راستا از شما با توجه به پیگیر بودن و مداومت و استمرار در ترویج اخبار بروز و کمک و اشاعه اخبار و به گوش رسانیرن صدای مردم که دارید از شما خواهشمندیم این را به گوش مردم مسعولین برسانید و چرا با مردم بدین گونه برخورد شده و میشود و با جود این که مخترعی که خود از استان خود ما و همشهری همان مردم است هم دست همت بالا زده و اب را تصفیه کرده و نتایج ازمایشگاهی ان را نیز اراعه داده است چرا باز ممانعت در سالم سازی اب می ورزند و … حتی در این راستا شماره تماس و سایت خبری اقای مهندس طهماسبی را هم برای شما گذاشته ام تا در صورت لزوم خود شما نیز با ایشان تماس حاصل نمایید. با تقدیر و تشکر از شما و همکاران ارجمندتان.
    سایت مهندس طهماسبی
    http://www.a-tahmasbi.blogfa.com
    http://www.tahmasbi.com
    تلفن مهندس طهماسبی ۰۹۱۳۹۸۴۰۰۷۰

  20. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۱ مهر, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۰:۳۹

    به محمدرضا تاجدین:
    من در خدمت هستم و می‌توانم ترتیب جلسه‌ای با مسئولان محیط زیست استان را بدهم تا جناب طهماسبی بتوانند طرح‌شان را ارائه کنند.
    در صورت تمایل اعلام کنید تا مقدمات جلسه را فراهم کنم یا اینکه ابتدا خلاصه‌ای از طرح‌شان را برایم میل کنند تا پیگیری کنم.

Leave a comment