مرگ تدریجی و خاموش پارک جنگلی تهلیجان شهرکرد!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۲۸

در شرایطی شاهد نابودی تدریجی فضای سبز درختی بزرگ ترین سکونتگاه شهری چهارمحال و بختیاری هستیم که گرد و غبارهای مرغزار شهرکرد به همراه گرد و غبارهای عربی هوای نفس گیری را برای اهالی شهرکرد رقم زده اند. افت شدید سطح آب سفره های زیرزمینی مرغزار حاشیه شهرکرد در اثر حفر چاه و برداشت های غیرمجاز، چرای بی رویه دام، تخریب بخش هایی از این مرغزار به بهانه توسعه و استقرار صنایع و مراکز خدماتی و همین طور تخلیه نخاله ها و مصالح ساختمانی و زباله ها سبب خشک شدن فاجعه بار این مرغزار ارزشمند شده و در سال های اخیر آن را به یک کانون خطرناک فرسایش بادی تبدیل کرده است.

و اما پارک جنگلی دست کاشت تهلیجان که در دهه ۵۰ و در سطحی بالغ بر ۵۷۰ هزار متر مربع در ضلع شمال غربی شهرکرد احداث شده و می توانست کارکردی انکار ناپذیر در کنترل و مقابله با آین آلودگی های انسان ساز داشته باشد، در سال های اخیر مورد بی مهری متولیان شهری شهرکرد قرار گرفته است. برخلاف تعاریف علمی و اهداف پارک های جنگلی و همچنین قوانین و مقررات سازمان جنگل ها و مراتع کشور که بر حفظ مالکیت و نوع کاربری این گونه فضاهای درختی تأکید و دلالت دارد، به دلیل عدم درک درست از تعاریف و اهداف احداث این فضاها و یا برای سودجوئی، درختان بخش هایی از این پارک جنگلی را قطع و یا عمدا” با عدم مراقبت و آبیاری به موقع و حتی آتش سوزی باعث خشکاندن درختان شده اند.

حیرت آورتر اینکه در حالی شاهد این شیوه مدیریتی شهرداری شهرکرد هستیم که سرانه ی فضای سبز شهری شهرکرد کمتر از میانگین کشوری بوده و علیرغم شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ویژه منطقه، سرانه ای کمتر از نصف شهر همجوارش اصفهان دارد. سرانه ی فضای سبز شهری در استاندارد جهانی ۲۰ متر مربع، میانگین کشوری ۹ متر مربع و شهرکرد حدود ۸ متر مربع است.

گفتگوی نگارنده با خبرگزاری مهر در باره قطع و خشکاندن و سوزاندن عمدی ده ها درخت در این پارک جنگلی را می توانید در اینجا ملاحظه کنید.




۴ دیدگاه لـ مرگ تدریجی و خاموش پارک جنگلی تهلیجان شهرکرد!

  1. وجدان گفته است:

    ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۱۲

    سلام هومان جان علی القاعده یکی از وظایف اداره منابع طبیعی و‌آبخیزداری استان ظارت بر اجرای بهینه نگهداری پارک های جنگلی است اما به نظر می اید منابع طبیعی چهارمحال در این زمینه کوتاهی کرده است . چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟؟؟؟؟؟؟

  2. آیدا گفته است:

    ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۰۸

    من هم دیدم درختان را در پارک جنگلی تهلیجان آتش زده اند فکر نمی کنم کسی اصلا به این درختان آب بده . نکته جالب اینه که گفته اید درختان را سال ۵۰ کاشته اند ولی امروز ما برای فضای سبز شهر چه انجام داده ایم.

  3. محدثه ضیایی گفته است:

    ۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۰۳

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    واقعا بعد از کلی سرج کردن و وبلاگ دیدن
    از وبلاگ شما لذت بردم.
    اطلاعات وارده کاملا مفید بوده و مرا در تحقیق دانشگاهی ام یاری کردند.
    با تشکر فراوان

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۱:۱۱

    به وجدان:
    یکی از ضرورت های حفظ این پارک نظارتی افزایش ضرایب نظارتی و حضور مؤثر منابع طبیعی به عنوان مالک و متولی اصلی است.
    به آیدا:
    شرم آورتر اینکه عمدتا” این رفتارهای نابخردانه عمدی است …
    به محدثه ضیائی:
    خوشحالم که مطالب و اطلاعات این تارنما مورد استفاده شما قرار گرفته است. در ضمن از ابراز لطف تان هم سپاسگزارم …
    موفق باشی

Leave a comment