بام ایران برای اجرای نخستین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل آماده شده است

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۲۳ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۴۶

با همت و تلاش تشکل های مردم نهاد محیط زیستی، استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و کردستان آماده شده اند تا به صورت همزمان و هماهنگ در روز جمعه ۲۴ شهریور، بخشی از جنگل های خود را به بهانه پاسداشت سال جهانی جنگل(۲۰۱۱) و دهه تنوع زیستی ملل متحد، پاکسازی کنند.

در این حرکت ملی ارزشمند؛ تشکل های غیردولتی محیط زیستی، جوامع محلی ذینفع و دستگاه های دولتی مرتبط در این استان ها مشارکت خواهند داشت.

بدون شک یکی از مهمترین هدف های این برنامه، ارتقای سطح مشارکت جوامع محلی در پاسداری و صیانت از رویشگاه های جنگلی کشور است. در این برنامه فرهنگی؛ به پاس حرمت درختان، زباله های رها شده در جنگل جمع آوری و به صورت عملی اخلاق محیط زیستی و رفتارهای سزاوارانه با طبیعت آموزش داده می شود.

انجمن محیط زیستی تسنیم در بام ایران نیز به عنوان هماهنگ کننده استانی این برنامه در استان چهارمحال و بختیاری؛ هماهنگی های لازم با تشکل های محیط زیستی و نهادهای دولتی مرتبط را به عمل آورده تا با همکاری و مشارکت فعالانه جوامع محلی ذینفع، برای نخستین بار این برنامه مؤثر و ارزشمندی را در روز جمعه ۲۴ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در منطقه جنگلی شمس آباد دوراهان (شهرستان بروجن) به اجرا درآورند.

منطقه جنگلی شمس آباد در محدوده حوضه آبخیز الگویی دوراهان در شهرستان بروجن واقع شده است. همانطور که آگاهید، بر اساس سیاست گذاری های جدید سازمان جنگل ها و مراتع کشور، در هر استان یک حوضه آبخیز پایلوت انتخاب شده که قرار است با همکاری مؤثر دستگاه های دولتی مرتبط و مشارکت فعالانه مردم منطقه؛ تمامی ظرفیت های اشتغال زایی و درآمدزایی موجود در آن حوضه آبخیز ساماندهی شده و با کاهش وابستگی معیشتی مردم به عرصه های طبیعی، روند تخریب سرزمین مهار شده و از این طریق بتوان به یک الگوی موفق و پایدار از مدیریت جامع منابع طبعی دست یافته و به سایر مناطق استان تعمیم داده شود.

به همت اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری و فرمانداری بروجن، برای روز جمعه در شهرهای شهرکرد، بروجن و گندمان وسیله ایاب و ذهاب برای شهروندان علاقمندان به شرکت در این برنامه تدارک دیده شده است. انتظار می رود تمامی دوستداران طبیعت و دستگاه های دولتی مرتبط و رسانه های استانی و کشوری سزاوارانه در برگزاری آیین های این روز مشارکت فعال داشته باشند.

نگارنده به همراه دوستان خوبم در انجمن محیط زیستی تسنیم چشم انتظار حضور سبزتان در این برنامه خواهیم بود. تلفن تماس ۰۹۱۳۷۰۱۷۰۳۶

 علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات و هماهنگی بیشتر، با دفاتر انجمن های هماهنگ کننده در استان های هدف تماس برقرار کنند.



۳ دیدگاه لـ بام ایران برای اجرای نخستین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل آماده شده است

  1. دانش گفته است:

    ۲۳ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۵۷

    هومان جان, اگر تعداد زیادی دانش آموز, در این برنامه ی فوق العاده آموزشی و موثر, شرکت داده شوند, من مطمئنم که این ایده, بسرعت بین نوجوانان و جوانان آن مرز وبوم گسترش خواهد یافت و هر سال بر تعداد شرکت کنندگان افزوده خواهد شد و چه بسا به یک جنبش ملی پاکیزگی محیط زیست تبدیل گردد.
    راجع به وقت هم, به نظر من دو ساعت برای این منظور کم است. زیرا تجربه نشان داده است که تا شرکت کنندگان همگی بیایند و جمع شوند, حداقل یکساعت از زمان, گذشته است و در یکساعت باقیمانده, کار موٍٍٍثری نمیشود انجام داد. به هر حال, کاش منهم آنجا بودم و در این برنامه ی دوست داشتنی شرکت میکردم. برای همه ی دست اندر کاران و شرکت کنندگان در این برنامه, سلامتی و موفقیت های روز افزون آرزو دارم. همچنین منتظر عکس های دسته جمعی تمام این دوستان نیکوکار با قیافه های خندان هستم, بطوری که هیچ نشانی از خستگی در چهره ی آنان پدیدار نباشد.

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۳۸

    درود بر دانش عزیز:
    درسته که شما از نظر فیزیکی در کنار ما نیستید ولی باور کن همین کامنت ها صادقانه و هوشمندانه شما بیش از یک عضو انجمن به ما انرژی میدهد. یقینن شما با همین همراهی های مجازی، به یکی از پشتیبانان و انگیزه دهندگان دیده بان طبیعت بختیاری و همین طور اعضای انجمن تسنیم تبدیل شده اید و در کمتر برنامه ای یادی از مهربانی ها و صحبت های دلگرم کننده شما نشود.
    درخصوص زمان برنامه هم با شما موافقیم و یقینن تا ساعت ۱۲ طول خواهد کشید و ما هم برای همین زمان برنامه ریزی کرده ایم.

  3. مرادی گفته است:

    ۲۳ شهریور, ۱۳۹۲ در ساعت ۰۱:۲۵

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت عزیزان دوستدار طبیعت(انجمن زیست محیطی تسنیم مخصوصا جناب مهندس خاکپور وسرکار خانم دکتر اخلاصی) بابت زحمات فراوان جهت برگزاری برنامه پرشور پاکسازی مشارکتی جنگل در شهرستان لردگان جا داره همین جا از همه عزیزان شرکت کننده در این برنامه تشکر کنم از جمله این عزیزان:
    جمعی از همکان زحمت کش در اداره کل منابع طبیعی
    شهرداری لردگان
    بچه های متواضع و زحمت کش در اداره کل محیط زیست استان
    وبچه های سایر انجمن ها
    و تشکر ویژه خدمت جناب دکتر سعید یوسف پور مدیر کل محترم محیط زیست استان که با شرکت خانواده خود در این برنامه علاوه بر نشان دادن شور و علاقه خود و خانواده گرامی به محیط زیست دید عموم را نسبت به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی افزایش داده اند.
    احسان مرادی
    دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم جنگل دانشگاه شهرکرد

Leave a comment