مشارکتی کم نظیر در روزی فراموش نشدنی

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۲۵ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۱۷

دیروز ۲۴ شهریور؛ رویشگاه جنگلی شمس ­آباد دوراهان در بام ایران – که در محدوده حوضه آبخیز الگویی استان چهارمحال و بختیاری برای مدیریت جامع منابع طبیعی واقع شده است – پذیرای بیش از ۱۵۰ نفر از دوستداران طبیعت بود که داوطلبانه آمده بودند تا به بهانه پاسداشت سال جهانی جنگل(۲۰۱۱) و دهه تنوع زیستی ملل متحد، برای نخستین بار در برنامه پاک­سازی مشارکتی جنگل در دیار بختیاری شرکت کنند.

نگارنده این افتخار را داشته که همراه با دوستان پرتلاش و سختکوش ­ام در انجمن محیط­ زیستی تسنیم بروجن وظیفه هماهنگی و برگزاری این برنامه پاک­سازی جنگل از زباله را سزاوارانه برعهده گیریم و میزبان شرکت کنندگان در این برنامه که زنان و مردان جوامع محلی ذینفع، اعضای انجمن­ های محیط­ زیستی استان و کارکنان برخی ادارات و نهادهای دولتی را شامل می­ شدند، باشیم.

برجسته­ ترین ویژیگی این برنامه، حضور چشم­ گیر و قابل­ تحسین زنان و مردان جوامع محلی و بهره­ برداران منطقه بود که به همت بخشداری، دهیاری و اداره منابع طبیعی منطقه و هم­چنین دعوت­ های چهره­ به­ چهره اعضای انجمن تسنیم در ده روز گذشته صورت پذیرفته بود. حضوری امیدوار کننده که همواره از دغدغه­ های فعالان و دست­ اندرکاران حوزه منابع طبیعی و محیط­ زیست کشور بوده و از آن به­ عنوان یکی از محوری­ ترین راهبردهای برون­ رفت از بحران­ های پیش­ روی زیست­ بوم­ های کشور نام برده می­ شود.

البته حضور دوستداران طبیعت از فرمانداری بروجن، بخشداری و شهرداری گندمان، ادارات منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان و همچنین تشکل­ های مردم­ نهاد سراسر استان در این برنامه فرهنگی­ ترویجی قابل­ تقدیر و دلگرم کننده بوده و بدون­ شک اینگونه احساس مسئولیت­ ها، تشویق کننده بوده و سطح مشارکت جوامع محلی در برنامه­ های صیانت از منابع طبیعی کشور را بالا خواهد برد.

از دیگر نکات قابل­ توجه و شاید بتوان گفت کم­ همتا در اجرای این برنامه، که یقینن می­ توان از آنها به عنوان رفتارهای فرهنگی و الگویی نام برد؛ دقت در انتخاب نوع و شیوه پذیرایی­ ها بود که شرکت کنندگان در این برنامه را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود. برخلاف عرف پذیرایی در بسیاری از همایش­ ها و برنامه های دولتی و غیردولتی که غالبا” از کیک و آبمیوه و در ظروف و کیسه­ های پلاستیکی استفاده می­ شود، مجریان این برنامه در یک اقدام فرهنگی­ ترویجی به­ جای پذیرایی­ های مرسوم، از تنقلات شامل مغز بادام، کشمش، نخودچی، بادام زمینی و …. در پاکت­ های کاغذی بسته بندی شده که بر روی آنها شعار “هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر” نوشته شده بود استفاده کرده بودند. به­ جای آبمیوه­ های پاکتی نیز از میوه­ های فصل استفاده شده بود که کمترین زباله را داشته و به عنوان حرکت­ های فرهنگی در بین شرکت کنندگان بسیار مؤثر بود.

استفاده از کپسول و اجاق گاز برای تهیه نوشیدنی داغ و خودداری کردن از روشن کردن آتش و استفاده از سوخت­ های هیزمی نیز یک اقدام فرهنگی از دوستان ما در انجمن تسنیم بود که در راستای ترویج فرهنگ جایگزینی سوخت­ های فسیلی با سوخت­ های هیزمی در بین جوامع محلی ساکن در رویشگاه­ های جنگلی صورت گرفت. واکنش­ های خوب شرکت کنندگان به این اقدامات فرهنگی جانبی در برنامه، حکایت از مؤثر واقع شدن اینگونه رفتارهای فرهنگی کوچک در راستای ارتقای ظرفیت­ های فرهنگی جامعه­ مان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

بدون شک به­ دنبال اجرای چنین برنامه­ هایی که با حضور گسترده مردم جوامع محلی همراه است، می­ توان به افزایش سطح آگاهی­ ها و مشارکت آن جوامع در پاسداری و صیانت از طبیعت پیرامون­ شان امیدوار بود. باشد که انجمن­ های محیط­ زیستی به جای پرداختن به فعالیت­ های ویترینی و نمایشی، آگاهانه به میان جوامع محلی رفته و همراه با بهره­ برداران واقعی برای عرصه­ های طبیعی کشور برنامه­ ریزی کرده و هر یک از آنان را به مدافعان و پاسداران واقعی زیست­ بوم­ شان تبدیل کنند.

در همین رابطه:

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا): برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل در بروجن برگزار شد

گزارش اجرای برنامه در وب سایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری



۸ دیدگاه لـ مشارکتی کم نظیر در روزی فراموش نشدنی

  1. دانش گفته است:

    ۲۵ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۰:۴۸

    هومان جان, منهم به نوبه ی خودم, اجرای این حرکت فرهنگی و محیط زیستی را به تمام دست اندر کاران و شرکت کنندگان, خصوصا” انجمن محیط زیستی تسنیم تبریک عرض میکنم. امیدوارم این برنامه, هر سال با شکوه تر و پربار تر از سال قبل اجرا گردد.

    هومان جان, از شما هم که به این رویداد بسیار مهم پوشش خبری دادید, بینهایت متشکرم. همچنین از علی آقای گُل هم که در این مراسم شرکت کرد و پا بپای پدر در پاکیزه نگهداشتن محیط زیستمان تلاش فراوان نمود, قدردانی میکنم.

  2. عباس محمدي گفته است:

    ۲۵ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۰۹

    درود

    خسته نباشید و دست تان درد نکند.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۸:۲۳

    درود بر دانش عزیز:
    همانطور که در یادداشت هم اشاره کردم حضور و مشارکت بسیار خوب زنان و مردان جوامع محلی ذینفع این جنگل ها از مهمترین ویژگی های این برنامه بود که امیدواری های زیادی را برای بنده و دوستان تلاشگرم در انجمن تسنیم به همراه داشت. در یک هفته گذشته بنای تلاش مان را بر جلب مشارکت جوامع گذاشتیم و کمتر به ادارات و دستگاه های دولتی پرداختیم که خوشبختانه پاسخ های بسیار خوبی هم گرفتیم و همین باعث متفاوت شدن این برنامه با برنامه های مشابه گذشته شد که غالبن به صورت دولتی برگزار می شد.
    به عباس محمدی عزیز:
    از همراهی های صادقانه شما دوست عزیز هم سپاگزاریم

  4. نرگس روحانی گفته است:

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۳۴

    سلام من هم از طرف انجمن ارزیابی محیط زیست ایران همراه ۳۰ نفر از تشکل های دیگر به جنگل سمسکنده در کنار ساری رفتیم که انقدر زباله بیمارستانی و شهری دب و شده بود که از توان ۳۱ نفر خارج بود خسته برگشتیم نفهمیدیم که زباله های تفکیک شده را همه را یکجا بردند دبو کردند یا نه !به هر حال این کار فایده نداره شهردار ها جایی برای دفن زباله ندارند و انها باید موظف بشن که انها را دفن بهداشتی کنن مگر نه هر سال بدتر از گذشته است

  5. نرگس روحانی گفته است:

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۳۸

    ما برای اینکه به دهیار کمک کنیم زباله ها را جدا جمع کردیم اما ظاهرا انها جایی برای فروش انها نداشتند خیلی از تشکل هاب سال قبل به عنوان اعتراض نیامنند و من هم فکر میکنم انها کار درست تری انجام دادند

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۰۳

    به خانم روحانی گرامی:
    خسته نباشی میگیم به شما و دوستان خوبمان در انجمن ارزیابی محیط زیست ایران.
    ولی یادمون باشه که قرار نیست با اینگونه حرکت ها تمامی زباله های رها شده در جنگل های کشور جمع آوری و تفکیک بشه و مشکل این جنگل ها از حیث زباله حل بشه، بلکه یکی از مهمترین اهداف این گونه حرکت ها، آموزش شهروندان خصوصن مردم جوامع محلی است که بسیار هم مهم است. ما نباید به بهانه نبود امکانات تفکیک و دفن بهداشتی زباله در مناطق روستایی از انجام این برنامه ها منصرف بشویم. ما نباید از اینگونه فعالیت های فرهنگی که می توانیم در حین اجرای آنها پیام های زیادی برای مردم محلی ارسال کنیم، انتظار اتفاقات خیلی بزرگ داشته باشیم.

  7. مسیب صدری گفته است:

    ۲۸ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۵۴

    سلام
    برنامه خیلی خوبیه.همگی خسته نباشید.
    تبریک میگم وب خوبی دارید.
    ما هم برنامه های متعددی داریم در خصوص حفظ محیط زیست داریم که در صورت تمایل می تونید در وبسایتمون ببینید.البته اخبار این وبسایت مربوط اقدامات ما از اول سال ۹۱ می باشد.
    با تشکر

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ شهریور, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۰۲

    به مصیب صدری:
    خیلی خوبه، حتمن خواهم دید. موفق باشین

Leave a comment