آب بر آتش پنهان خانمیرزا ریخته شد

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۱۹ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۰۴

    خبرهای امیدوار کننده ای که دهیار سختکوش و طبیعت دوست روستای کرتگل خانمیرزا – علی نقی محمدی – برای خوانندگان گرامی طبیعت بختیاری به تصویر کشیده است، حکایت از آن دارد که آتش افتاده بر جان خانمیرزا در حال فروکش کردن است. آب چشمه پرآب کرتگل به همراه بارش های امیدبخش اخیر در منطقه می روند تا بر آتش زیرزمینی فرود آمده، آن را مهار کرده و به خودسوزی کم سابقه خانمیرزا پایان دهند.

   همان طور که در نوشتار مورخ ۹ آذر هم نوشتم؛ خودسوزی نگران کننده خانمیرزا، برخلاف ادعاهای برخی از نهادهای اجرایی منطقه، بیشتر از آنکه ناشی از پدیده های طبیعی مانند خشکسالی باشد، متأثر از رفتارهای ناآگاهانه و نابخردانه در سه دهه اخیر بوده که با حفر کانال های زهکشی در اوایل دهه شصت و توسعه بی رویه اراضی کشاورزی و تخریب و تغییر کاربری اراضی تالابی، عملا” این تالاب ۲۰۰۰ هکتاری را به بحرانی ترین دشت کشاورزی ممنوعه دیار بختیاری بدل ساختند.

   امّا خبرهای امیدوار کننده این است که به همت بخشداری و جهادکشاورزی منطقه و با مشارکت و همراهی تحسین برانگیز دهیار و کشاورزان روستای کرتگل خانمیرزا؛ آب چشمه های اطراف به وسیله لوله به محل آتش سوزی هدایت و به داخل حفره هایی که از آنها دود و حرارت خارج می شد ریخته شد. بارش های چند روز اخیر هم به کمک این تلاشگران عزیز در منطقه آمده و تا حد زیادی آتش افتاده به جان خانمیرزا مهار و در حال حاضر دود بسیار کمی از حفره ها خارج می گردد.

   اینک جا دارد از زحمات و مسئولیت پذیری ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان، فرماندار و بخشدار خانمیرزا، جهادکشاورزی لردگان و دهیار کرتگل قدردانی کرده و همراهی و مشارکت کشاورزان منطقه را در این اقدام خردمندانه تحسین نموده و آرزو کنیم تا در آینده ای نزدیک با مشارکت فعالانه مسئولان و مردم منطقه، پایداری حیات دوباره به تالاب خانمیرزا برگردانده شود.



۶ دیدگاه لـ آب بر آتش پنهان خانمیرزا ریخته شد

  1. Hoda گفته است:

    ۲۰ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۴۳

    خبر خوبی بود امیدوارم از این به بعد همیشه خبرهای خوب رو بشنویم

  2. دانش گفته است:

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۱۸

    من به نوبه ی خود از زحمات ارزنده ی آقای علی نقی محمدی و تمام کسانیکه در رابطه با ابتکار تزریق آب چشمه ها به حفره های ایجاد شده توسط خودسوزی تالاب خانمیرزا تشکر میکنم و برایشان آرزوی موفقیتهای بیشتری مینمایم. هومان جان از شما هم بخاطر پوشش خبری این مطلب سپاسگزارم. خبر بسیار خوشحال کننده ای بود.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۴۸

    به هدا:
    با امید تون همراهیم بانو

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۵۱

    به دانش:
    یقینن دوست گرامی مان – جناب محمدی – هم به هموطنی چون شما افتخار می کند دانش جان

  5. روحانی گفته است:

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۵۲

    درود ب شما. واقعا خبر خوب و خوشحال کننده ای بود. خوشحالم که هنوز هم می شود به مسئولین امیدوار بود. امیدوارم که دوباره طبیعت جان تازه می گیرد. از همه کسانی که همکاری نمودند واقعا سپاسگزارم

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۱۵

    به روحانی:
    ممنون از همراهی صمیمانه تان دوست عزیز

Leave a comment