بانوی کارآفرینی که می خواهد قمصر را به بام ایران بیاورد

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است یکشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۶

   خانم هاشمی – بانوی نوآور و نام آور ساکن در بام ایران – بروجن – است که با اعتمادی کم همتا تصمیم دارد خود را به بام افتخارات زنان سرزمین بختیاری برساند. او با امکانات ابتدایی و با بهره گیری از خرد و دانش تجربی اش در یک کارگاه سنتی گلاب گیری در کیلومتر ۲۰ جاده نقنه – سمیرم خلاقیت و عشق به زندگی زن ایرانی را به نمایش گذاشته است. براساس تجربیات زندگی عشایری دوران نوجوانی و دوستی با طبیعت، به پرورش گل و گیاهان دارویی علاقمند می شود و کارش را از باغچه کوچک خانه اش به مزرعه همسرش منتقل می کند.

   از ۲ سال پیش با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی بروجن و پس از بازدید از مزارع و کارگاه های قمصر کاشان، کشت گل و گیاهان دارویی را در قسمتی از مزرعه  و در زیر اشکوب درختان باغ شان در دشت هرمزآباد شروع می کند و کارگاه سنتی گلاب گیری اش را به صورت کاملا” ابتدای راه اندازی می کند.

   بانو هاشمی می گوید در جشنواره ملی زنان نام آور و نوآور که در سال ۱۳۸۷ در چهارمحال و بختیاری برگزار شده بود رتبه اول را کسب کرده است و در آن مراسم به شدت مورد تشویق مسئولین قرار گرفته است. او خوشحال است که سبب افزایش اعتماد به نفس بانوان در استان گردیده و از تماس های محبت آمیزی که با او گرفته می شود احساس خوبی دارد.

   بانو هاشمی معتقد است که سرزمین بختیاری از پتانسیل کم نظیری در کشت گل و گیاهان دارویی برخوردار است و دستگاه های متولی بایستی در این زمینه اطلاع رسانی کنند و به آموزش زنان روستایی توجه بیشتری داشته باشند. او معتقد است اگر کمیته امداد با همکاری جهادکشاورزی در این زمینه با هوشمندی بیشتری عمل می کردند و به جای کمک های مستقیم به خانواده های کم درآمد روستایی، در این زمینه حمایت های مالی و فنی می کردند وضعیت زندگی و شأن و جایگاه اجتماعی آن مردم بسیار بهتر بود و آنان لذت واقعی زندگی را درک می کردند.

   این بانوی کارآفرین می گوید با مدیریت درست بر کشاورزی این سرزمین، می توان نوشیدنی های گیاهی را جایگزین نوشابه های گازدار کنیم. او در کارگاه کوچکش انواع لواشک ها را از ضایعات میوه های باغش درست می کند و در بخش گیاهان دارویی به تجربه های بسیار خوبی دست یافته است.

و اما

   قسمت تلخ این ماجرا، که این بانوی قابل تحسین را در تنگنا قرار داده است، عدم حمایت های مالی جهادکشاورزی و نهادهای متولی است. عدم شناسایی درست جامعه هدف در اعطای تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی سبب می شود جهت اینگونه حمایت ها و کمک های مالی دولت از مسیر صحیح آن تغییر کرده و اعتبارات در جای مناسب خود هزینه نگردند. خانم هاشمی می گوید به رغم تعریف و تمجیدهایی که مسئولین در نمایشگاه ها و جشنواره ها از او به عمل آورده اند، اما به شکل سزاوار حمایت نشده و حتی در گرفتن یک وام ۵ میلیون تومانی هم او را حمایت نکرده اند. او می گوید از نظر مالی به شدت در مضیغه بوده و حتی توان بکار گیری چند نفر کارگر برای جمع آوری گل هایش نبوده و با چشمانی اشک بار شاهد پژمرده شدن گل هایش بوده است. او می گوید با سرمایه ای یکصد میلیون تومانی برای احداث کارگاهش می تواند ۱۰ خانوار را امرار معاش کند و با در اختیار گذاشتن تجربیاتش این حرفه را به سایر نقاط روستایی استان گسترش دهد و نیروی کاری بلااستفاده زنان در روستاها را به سمت بخش تولید بکشاند.

   در مطالب قبلی این تارنما به ظرفیت های منحصر به فرد کشت و تولید گل و گیاهان دارویی در سرزمین بختیاری اشاره کرده بودم و از سخنان و برنامه های ارائه شده دستگاه های متولی در بخش کشاورزی هم گفته بودم، امید آنکه همه آن برنامه ها و مصاحبه ها در حد شعار و حرف نبوده باشد و به صورت عملی شاهد حمایت های فنی و اعتباری جهادکشاورزی استان به این بانوی کارآفرین باشیم تا به کمک او و دیگر بانوان استان، در آینده ای نزدیک قمصر را در این سرزمین مشاهده کنیم.

مؤخره:

در آینده از پیگیری هایم از طریق دوستانم در جهادکشاورزی استان خواهم نوشت …



۲۵ دیدگاه لـ بانوی کارآفرینی که می خواهد قمصر را به بام ایران بیاورد

  1. مینا شهنی گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۲۸

    سلام
    من خبرنگار اجتماعی روزنامه همشهری هستم
    می‌تونم با این خانوم به عنوان یک کار آفرین گفتگو کنم
    در صورتی که جواب‌تون مثبت بود لطفا به من یک راه ارتباطی بدهید
    با سپساس
    شهنی

    پاسخ:
    ازلطف و واکنش ستودنی شما بانوی دلسوز بسیار خرسند و ممنونم.
    از طریق دوست مشترکمان با همسر خانم هاشمی پیگیر هستم و به محض دریافت شماره تماس با ایشان خبرتان خواهم کرد.
    موفق باشید بانو
    درضمن نظرتون در خصوص گفته های دانش عزیز چی هست خانم شهنی؟

  2. مهرداد گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۳۶

    هومان عزیز مگر زمانی که گل محمدی به بردسیر کرمان رفت کسی توقع داشت که کارخانه احداثی گلابگیری بتواندبه عنوان نخستین واحد تولید گلاب و روغن گل محمدی گواهینامه ارگانیک(orgsnic certification) را از انجمن خاک انگلستان Association Soil که یکی از معتبرترین نهادهای بین المللی در زمینه کشاورزی است، دریافت کند؟
    ارتفاع زیاد و نیز آب و هوای خشک و خنک از جمله خصائص پرورش گل محمدی و مناسب ترین شرایط را برای پرورش گل محمدی فراهم می کند و در چنین شرایطی است که مواد معطر و مواد موثر بیشتری در گلبرگ های گیاه جمع می شود و بر کیفیت گلاب و اسانس حاصله می افزاید پس پر بیراه نگفته ای اگر روزی را ببینیم که بر بام ایران یکی از کارخانجات بزرگ گلابگیری به پا شده وما هر سال به جای قمصر میآییم ولات شما رفیق عزیز.میدانم شب کار هستی ودیر این پیغام رو میگیری. ولی چون تصمیم به ارسال دعوت نامه بود که رفیقت جواب اس مس ما رو نداد.

    پاسخ:
    درود بر مهرداد عزیز
    درسته، طبیعت بختیاری به لحاظ شرایط آب و هوایی و توپوگرافی خاصش از ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه کشت گل و گیاهان دارویی برخوردار است و مهم این است که مسئولین با خردمندی زمینه بهره برداری از این ظرفیت ها را در جهت توانمندسازی اهالی جنگل و مرتع فراهم کنند.
    در خصوص تشریف فرمایی به ولایت ما هم باعث خوشحالی ماست دوست عزیز …

  3. محمد درویش گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۱۴

    امیدوارم با هدایت درست علمی و رعایت موارد مرتبط با استانداردهای سلامتی در کاشت گیاهان دارویی، از این بانوی کارآفرین حمایت جدی تری به عمل آید.
    درود …

    پاسخ:
    محمدجان، آن بانویی که من دیدم در صورت حمایت های فنی و مالی مطمئنن به افتخارات بیشتری هم دست خواهد یافت.
    درود رفیق

  4. سعادتی گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۸

    درود
    همسایه شماییم…با یک ساعت طی طریق به طبیعتی می رسیم شبیه آنچه سربرگ وبلاگتان را زینت داده است… کاش قلم رنجه فرمایید و ما را از نظر ارزشمندتان درباره تشکیل ngoی زیست محیطی بهره مند نمایید. باتشکر
    برقرار باشید

    پاسخ:
    درود بر سعادتی گرامی
    از آشنایی با شما خوشحالم. ضمنن اگر امکان دارد در خصوص این همسایگی بیشتر توضیح دهید.
    سپاس بانو

  5. دانش گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۵

    سرگذشت خانم هاشمی, شباهت بسیاری به خانم بوچارت دارد که باغچه ی کوچکش را تبدیل به یکی از بزرگترین و قشنگ ترین باغهای جهان کرد و در حال حاضر هزاران نفر در آن باغ مشغول به کار هستند.

    با پشتکاری که از ایشان نوشته اید, من مطمئنن هستم که بزودی به آرزوهای زیبایشان خواهند رسید و بوی عطر گلهای رز فضای کوههای بختیاری را آکنده خواهد ساخت که تا به حال از آن بی بهره بوده ایم.

    هومان جان, خانم شهنی هم به احتمال زیاد از ما شهنی ها هستند که وقتی قولی بدهند, حتما” پای قولشان خواهند ایستاد و با گزارش بسیار خوبی که از کار خانم هاشمی در همشهری خواهند نوشت, مسئله ی کمکهای مالی به ایشان در جهت کار آفرینی, نیز خواهد شد.

    پاسخ:
    من هم باورم این است امثال خانم شهنی صاحب روحی بزرگ هستند و دغدغه حمایت از کارآفرینان جاوید سرزمین مادری را دارند …

  6. فرشاد جهانبخشي گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۷

    امیدوارم که مسئولین از ایشان حمایت کنند تا الگوی برای دیگران خانم ها شود و با تشکر از شما

    پاسخ:
    فرشاد جان باید تلاش کنیم مظلومیت اینگونه بانوان بزرگ را به مسئولین نشان دهیم و برخی به خواب رفته ها را بیدار کنیم…

  7. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۸

    چه میشد از این گونه بانوان اجازه فعالیت بیشتری داشتند. نه در همه شهرها بانوان این احساس اتکا به نفس را دارند و ای کاش مسئولین از ایشان و دیگر بانوان کارآفرین حمایت کنند.
    …تا گامی باشد در جهت ملموس نمایی نقش بانوان در رشد اقتصادی شهرهای کوچک.
    از ایشان سپاسگزاریم.

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۶

    درود بر خانم خداکرمی
    واقعن جای تأسف است که مسئولین بطور شایسته از این زنان خلایق و باکفایت پشتیبانی نمی کنند! باور کنید در ملاقاتی که با این بانوی پرتلاش داشتم شادی و غم را با هم تجربه کردم، شادی به خاطر آن همه توانایی و همت و غم به لحاظ کم کاری ما دولتی ها …
    زنده باشین مریم خانم.

  9. دانش گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۲:۲۸

    هومان جان, شما که تا اونجا رفتین, لااقل چند تا عکس دیگه هم از باغ خانم هاشمی و همون دم و دستگاههای گلابگیری سنتی که میگین, میگرفتین و میذاشتین توی سایت, تا هم پستتون خوشکل تر به نظر بیاد, ما هم از دیدن اون عکسها, لذت بیشتری ببریم, و هم اگه خانم شهنی, عکس میخواست که ضمیمه ی گزارشش کنه, لااقل میتونستین چند تا رو براش بفرستین که اینهمه راه نیاد تا جاده ی سمیرم, عکس بگیره و برگرده.

    پاسخ:
    دانش جان تعدادی عکس گرفتم، در صورتیکه خانم شهنی نیاز داشته باشند برایشان ارسال می کنم. درود

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۳۸

    به خانم مینا شهنی
    شماره های تماس با خانم هاشمی را به آدرس ایمیل تان ارسال کردم، در صورت داشتن فرمایش دیگر در خدمت شما هستم.
    ضمنن در محل مزرعه مبایل درست خط نمی دهد.
    موفق باشید. درود

  11. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۲

    مشکل ما تمرکز گرایی است. دولت همه کاره است دولت باید قصاص بدهد دولت باید رسیدگی کند، هزینه کند، منبع درآمد باشد، مالک تمام تاسیسات زیربنایی باشد. این است که در هنگام چنین وقایعی دست ملت برای باز پس گرفتن حقوق خویش از دولت کوتاه است.
    چنانچا قوانینی مستحکم و مجریانی غیر منفعل داشتیم قربانیانی از این نظیر لازم نبود ماهها بدوند تا حقوق خود را بگیرند. باید در یک روند قانونی و قابل معقولی این تقاضا ها طی میشد.
    برای این خانواده ها تقاضای صبر و پایداری از خداوند خواستارم.

    از نتایج عدم تمرکز گرایی
    مثال ۱:
    یک نفر در اینجا رستورانی داشت که یکی از کارگرانش سوخت ایشان تمام دارایی خود را به خانواده قربانی بنا به قانون واگذار کرد و الآن در یک آپارتمان اجاره ای زندگی میکند.
    مثال ۲:
    شرکت بی پی( بریتیش پترولیوم) در حال حاضر بعلت فاجعه ای که در خلیج مکزیک بوجود آورده در حال پرداخت خسارت به تمامی ساکنان خلیج از جمله هتلهایی که بخاطر اینکار تعطیل شده اند میباشد. تمام ماهیگیران، کارگران، شرکتهایی که به نوعی درآمدشان وابسته به خلیج بود الآن دارند پرونده پر میکنند که هم خسارت و هم بیمه بیکاری بگیرند.
    تصور کنید چنانچه این شرکت دولتی بود حتی برای آمریکا که بسیار قانونمند است بسادگی با این تراکم تقاضا قابل اجرا نبود.

  12. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۴

    در جمله آخر منظورم دولت فدرال آمریکاست.

  13. مهدی گفته است:

    ۲۵ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۲۰

    سلام
    عزیز جان من نه همسایه طبعیت زیبای شما هستم و نه همشهری شما . اما با خواندن این مقاله تحت تاثیر روح لطیف و صبور این خانم بختیاری قرار گرفتم، امیدوارم که هر چه سریعتر مسئولین گرامی استان بختیاری و همچنین دیگر مسولیین و همفرکان ایشان این بانوی سبز را یاری نمایند تا این سنت حسنه در کشور عزیزمان ریشه بدواند و شاهد ثمرات مادی و معنوی آن در سرتاسر کشور عزیزمان ایران باشیم، امیدوارم که همه ما بتوانیم روزی مثل این بانوی شریف راهی را برگزینیم که هرروز بر آبادانی و زیبائی و اقتدار مملکتمان افزوده شود.
    با تشکر از زحمت شما نویسنده و تهیه کننده این مقاله زیبا و سبز
    امیدورام سبزی شما هموطنان عزیز دل سیاه من را هم سبز گرداند.

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۸

    به مهدی عزیز
    ممنون از توجه و حس مسئولیت جنابعالی … در ضمن انسانی با این درجه از حس همنوعی و هموطنی حتمن دلی دارد به سبزی مرغزارهای زیبای بختیاری …
    درود دوست نادیده

  15. سیده نرجس خاتون مجتهد نجفی گفته است:

    ۱۰ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۳۳

    بسم الله الرحمن الرحیم
    چه خبر مسرت بخشی
    چقدر شاد کننده است اینکه همه جای کشورمان قمصر شود
    و گل و بلبل همه جا را فرا گیرد
    در حیاتمان چند بوته گل محمدی داشتیم صبح به صبح می رفتم و گلها را در دامنم جمع می کردم
    و در اتاق گلها را پرپر می کردم و مقداری را مربای گل محمدی می پختیم برای فرنی های ماه رمضان و مقداری را گلقند آفتابی درست می کردیم در حیات جای لانه کبوتران بود که البته خراب شده ئبود گلقند هارا در شیشه ها در آن جای بند روی دیوار طرف آفتاب چند ماه می گذاشتیم بماند
    کجا رفتند آن گلهای خانه های اردبیل که دورتادور باغچه گل محمدی کاشته می شد که هم زیبا بود هم بچه ها نمی توانستند به راحتی وارد باغچه ها شوند و سبزیها را خراب کنند

    گل محمدی سید ریاحین بهشت است بعد از “مورد” البته مورد عطری
    ریاحین در بهشت
    _ (۸۸)فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ پس اگر او از مقرّبان باشد،_„_۸۸
    (۸۹)فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّهُ نَعِیمٍ در رَوح و ریحان و بهشت پرنعمت است!_„_۸۹

    ریاحین در دنیا
    (۱۰) وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ
    زمین را براى خلایق آفرید،_„_۱۰
    (۱۱) فِیهَا فَاکِهَهٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ
    که در آن میوه ها و نخلهاى پرشکوفه است،_„_۱۱
    (۱۲) وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّیْحَانُ و دانه هایى که همراه با ساقه و برگى است که بصورت کاه درمى آید، و گیاهان خوشبو!_„_۱۲

    گل سرخ، سید ریاحین بهشت است بعد از آس
    صحیفه الرضا علیه السلام ۷۴ متن الصحیفه
    ۱۴۷ وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ أَبِی ع حَبَانِی رَسُولُ اللَّهِ بِالْوَرْدِ بِکِلْتَا یَدَیْهِ فَلَمَّا أَدْنَیْتُهُ إِلَى أَنْفِی قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمَا إِنَّهُ سَیِّدُ رَیْحَانِ الْجَنَّهِ بَعْدَ الْآس‏
    با اسناد نقل شده امام رضا (ع) فرمود که على (ع) فرموده:
    پیامبر خدا (ص) با دو دست خود گل سرخى را به من هدیه فرمود، هنگامى که آن را به بینى خود نزدیک کردم، پیامبر اکرم (ص) فرمود: این بعد از آس (مورد) بهترین گلهاى بهشت است.

    گل سید ریاحین بهشت است بعد از آس (مورد)
    عیون أخبار الرضا علیه السلام ج‏۲ ۴۱ ۳۱ باب فیما جاء عن الرضا ع من الأخبار المجموعه ….. ص : ۲۴
    ص بِالْوَرْدِ بِکِلْتَا یَدَیْهِ فَلَمَّا أَدْنَیْتُهُ إِلَى أَنْفِی قَالَ إِنَّهُ سَیِّدُ رَیْحَانِ الْجَنَّهِ بَعْدَ الْآس‏
    (۵) ۱- عیون: تا على (ع) که رسول خدا با دو دستش بمن گلى بخشید و چونش به بینى نزدیک کردم فرمود: آگاه باش که آن سید گلهاى بهشت است پس از گل آس (مورد)

    ای کاش همیشه از این خبرهای خوب باشد
    ای کاش هر پارک و خیابان بوته های زیبای گل محمدی داشته باشد
    ای کاش در هر خرداد تهران هم قمصر شود

    پاسخ:
    درود بر سیده نرجس خاتون مجتهد نجفی
    امیدوارم هر چه زودتر مسئولین محلی از خواب آلودگی رهایی یابند و با چشمانی باز امثال این بانوی کارآفرین و قابل تحسین را ببینند و سزاوارانه آنان را حمایت کنند، چراگه شدیدا” نیازمند یاری مسئولین هستند.
    ممنون که به طبیعت بختیاری توجه دارید.
    موفق و مانا باشید

  16. سیده نرجس خاتون مجتهد نجفی گفته است:

    ۱۰ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۳۴

    بسم الله الرحمن الرحیم
    خانم هاشمی موفق باشید

  17. ghorbani گفته است:

    ۱۴ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۱۱

    از آنجائی که عشق به عطر وبوی گل محمدی ریشه در جان همه ایرانیان دارد دور از انتظار نیست که قمصری دیگر بر بام زاگرس پدید آید تا شمیم جان بخش محمدی، از این بلندای بر تمام ایران بوزد.

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۴ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۱

    درود بر خانم قربانی گرامی:
    اگر برخی مسئولین از خواب آلودگی رهایی یابند و به فرصت سوزی ها پایان دهند آرزوی پر عطر و بوی شما دست یافتنی خواهد بود.

  19. بیتا گفته است:

    ۱۲ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۷

    صفاخواهی کنی توای برادر زکاشان کن گذردرشهرقمصر
    زمحصولات سرگل دیدنی کن خرید ازکارگاه میرغنی کن

  20. mitra گفته است:

    ۱ مهر, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۹:۳۳

    بااجازه شما این مطلب را در وبلاگم می گذارم.امیدوارم به مبحث کارآفرینی بانوان کمک بیشتری بشه.

  21. هومان خاکپور گفته است:

    ۴ مهر, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۳۹

    به میترا:
    صاحب اختیار این کلبه مجازی هستیدید … ممنون از همراهی هایتان

  22. طهورا حسین بیکی گفته است:

    ۱۲ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۵۵

    با سلام
    خانم هاشمی بنده دو سال پیش به دنبال احداث کارگاه عصاره گیری از گیاهان دارویی به جهادکشاورزی استان و شهرستانمان رفتم متاسفانه هیچ راهنمایی در این خصوص به من رائه ندادن و به همان روش سنتی اقداام به عصاره گیری از گیاهان دارویی در حجم بسیار اندکی برای خانواده و اقوام خود می نمایم وبا خواندن مطلب شماچند روزی است که امیدوارم با راهنمایی شما بتوانم کارگاه سنتی عصاره گیری را به صورت ” ابتدای راه اندازی کنم.انشاالله که خداوند قادر و متعال به شما و همه زحمت کشان و الگوهای کشور عزیزمان توفیقات روزافزون عنایت فرماید و از خزائن خفیه خود رحت و برکت به کارها و ایده های شما بدهد و هیچگاه در طول زندگی محتاج افراد نامرد و نااهل و کوردل نفرماید. انشاالله

  23. افرا گفته است:

    ۲ خرداد, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۷:۲۹

    درودبر بانوی کارآفرین ایرانی و درودبر شما به خاطر معرفی ایشان

  24. هومان خاکپور گفته است:

    ۳ خرداد, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۱:۵۱

    به افرا:
    حقیقتن توانایی‌های این بانو سزاواری‌های بیش از این‌ها را دارد. سپاس از محبت شما

  25. تراب عبداللهی مرکیه گفته است:

    ۲۸ اسفند, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۲:۱۸

    با سلام خانم هاشمی به صداسیما دعوت کنید وخانم کار آفرین استان البز در زمینه گل گاج در چهار فصل تولید می کن دعوت کنید

Leave a comment