فرماندار: «لردگان قطب سرمایه گذاری سدسازی چهارمحال و بختیاری است»!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۲۴

   در حالیکه سدهای احداث شده کارون ۴ و ۳ و سدهای در دست احداث خرسان ۱ و ۲ و۳ و سد در دست مطالعه کارون ۵، با واقع شدن در منطقه جنگلی ۱۵۷ هزار هکتاری لردگان، دست کم ۲۰ هزار هکتار از جنگل های این منطقه را به کام مرگ می کشانند، جای بسی تأمل است که عالی ترین مقام اجرایی منطقه، این رخداد تلخ را فرصتی کم نظیر برای سرمایه گذاری در آن منطقه می داند.

   سدهای زنجیره ای کارون و خرسان، فاقد هرگونه ارزیابی های زیست محیطی و اجتماعی بوده و سبب نابودی هزاران درخت بلوط و بنه در منطقه جنگلی لردگان شده و ضمن بر هم زدن نظام طبیعی سرشاخه های کارون بزرگ، با جمع کردن آب ها در دریاچه های بزرگ، شرایط تبخیر آسان این منبع حیاتی و ارزشمند را فراهم می کنند.

   ای کاش به جای صرف هزینه های میلیاردی و ایجاد سدهای غول پیکر که در مدت کوتاهی به سبب ناپایداری خاک منطقه، از رسوبات پر شده و ثروت این مملکت را در پشت سازه های بتنی شان دفن می کنند، به شیوه های دیگر مهار و نفوذ آب، مثل عملیات های ارزان قیمت آبخیزداری و آبخوان داری، هم توجه می شد و سدسازی را به عنوان آخرین اولویت در سبد اولویت هایمان جای می گرفت نه به عنوان اولین و آخرین اولویت!

    از فرماندار محترم لردگان انتظار می رود دست کم همپای توجه به مزایای ظاهری سدسازی، به آب سالاران قدرتمندی که بدون توجه به اصول راهسازی درجنگل، خصوصا” جنگل های پرشیب و کوهستانی، جاده هایی با عرض بیش از ۲۰ متر احداث می کنند و بی مهابا حتی در برخی نقاط تا عرض ۱۰۰ متر هم جنگلهای سرراهشان را نابود می کنند و به بهانه توسعه به ستیز با طبیعت شکننده منطقه مشغول هستند نیز توجه داشته باشند.

فراموش نکنیم که این ها تازه شروع کار است و حالا فقط جاده های دسترسی به سد «خرسان یک» در دست احداث بوده که در طول ۲۰ کیلومتر جاده سازی بیش از ۳۰۰۰ درخت بلوط نابود گردیده است. مطالعات احداث سایر سد زنجیره ای بر روی رودخانه های خرسان و ارمند در منطقه لردگان تکمیل گردیده و مقدمات عملیات اجرایی احداث این سدها در حال آماده شدن است که آبگیری این سدها منجر به نابودی بخش اعظمی از جنگل های این منطقه خواهد شد.



۹ دیدگاه لـ فرماندار: «لردگان قطب سرمایه گذاری سدسازی چهارمحال و بختیاری است»!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۵۶

    اشتغال زایی و رونق کسب و کار به بهانه “سدسازی” در شمار ناشرافتمندانه ترین روش های افزایش درآمد سرانه در هر جامعه ای است. زیرا نشان از عدم تعهد مردم آن منطقه نسبت به حقوق اولیه نسل آینده دارد.
    درود …

    پاسخ:
    متأسفانه عوام فریبی آب سالاران از عامه مردم گذشته و به بدنه مسئولین کشور هم سرایت کرده است!

  2. دانش گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۴۳

    آقای درویش عزیز و هومان خان گرامی…

    این عکس آخری رو که دیدم, یهو قلبم گرفت. گفتم نکنه اون درخت پا در هوا رو ایندفعه از ریشه در آورده و دفنش کرده اند.

    پس چی شد اون عکسی که قرار شد بذارین رو سایت؟

  3. محمد درویش گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۵۴

    دانش جان سؤال کردی و کردی کبابم!

    پاسخ:
    والا رفیق، من هم کمتر از شما کباب این ماجرا نیستم …

  4. دانش گفته است:

    ۲۲ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۰۹

    محمد جان نکنه خبرهای بدی داری؟

  5. اشکار گفته است:

    ۲۲ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۲۹

    هومان خان خوبید؟

    نگرانتان شدم بابا خان بی خیال قرقاول چطور شیر و مرال و شوکا و بلوط شما نابود شد بگذارید ۴ تا قرقاول سرخس هم با پده نابود بشود…خان بفکر شیرپسرخانزاده علی باشید….این حرفها خطرناکه خان…به شکاربانها و جنگل بانهایی که بخاطر کارشان کشته شده و هنوز بحث است که آنها شهید هستند و یا نه فکر کنید…به خورشت کرفس کوهی و ذغال بلوط فکر کنید….( بین خودمان باشد در قدیم بسیاری از کارمندانی چون ژاندارمها که هر سال جایی مامور بودند مانند راننده کامیون های فعلی در هر کوره دهی یک زن می گرفتند….اگر از این حرفها بزنید هیچکس بکار سما دخالت نخواهر کرد…)

    پاسخ:
    ممنون و درود بر اشکار عزیز

  6. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۲ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۶

    با اجازه لینک شدید.

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۳

    درود بر خانم مریم خداکرمی
    از همه ی محبت های تان صمیمانه سپاسگزار و از آشنایی با شما بسیار خرسندم.
    ممنون بانوی عزیز

  8. مریم خداکرمی گفته است:

    ۲۳ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۲۳

    khahesh man fagaht inja nemitonam farsi benec=visam majboram hey jaye dige benevisam va copy konam inja? rahe hali hast?

    پاسخ:
    شرمنده ام خانم خداکرمی، واقعن نمی دانم مشکل چیه …

  9. دانش گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۴۵

    خانم خدا کرمی عزیز…

    اگه شما ایکان مربوط به انتخاب کیبورد که در پایین صفحه با “EN” دیده میشه رو دارین و از اون استفاده میکنین, که هیچ. و اشکال از جای دیگه ایه, ولی اگه این آیکان رو ندارین, احتمالا” شما زبون فارسی رو در کامپیوترتون نصب و فعال نکردین. معمولا” تموم کامپیوتر های جدید, زبون فارسی رو دارن و شما میتونین کیبوردتون رو مجهز به هر دو زبون انگلیسی و فارسی کنین.

    برای این کار دکمه ی “Start” رو بزنین, بعد برین توی “Control Panel” و از اونجا گزینه ی “Regional and Language” رو انتخاب کنین. بعد از توی “Regional Option” لیست زبونها رو باز کنین و فارسی رو از توشون انتخاب کنین و دکمه ی “Reply” رو بزنین.

    حالا از توی “Languages” اول برین سراغ اون دو تا مربع کوچیک و بالائیه رو تیک بزنین که اگه زبون فارسی نصب نشده بود, براتون نصبش کنه. بعد برین توی “Details” که معمولا” میبینین اونجا زبون انگلیسی وجود داره. حالا شما باید زبون فارسی رو هم انتخاب و اضافه کنین, بعد دکمه ی “Reply” رو بزنین و کامپیوترتون رو “Restart” کنین.

    حالا در پائین صفحه ی مانیتورتون میبینین که یک آیکان جدید اضافه شده و روی اون نوشته “EN”, که اگه روی اون کلیک کنین, یه صفحه ی کوچولو باز میشه و اونجا با انتخاب “FA”, میتونین فارسی تایپ کنین (چون قبلا” گفته بودین جای حروف فارسی رو میدونین). هر وقت هم خواستین انگلیسی بنویسین, دو باره با انتخاب “EN” میتونین کیبوردتون را به انگلیسی تغییر بدین و این کار رو انجام بدین.

    امیدوارم این اطلاعات بدردتون بخوره.

    پاسخ:
    ممنون از اطلاعات دانش عزیز …

Leave a comment