از مهار بیابان زایی حمایت می کنم

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۷

در آغازین روزهای موسم سپید سال؛ خبر فیلتر شدن وبلاگ محیط زیستی «مهار بیابان زایی» موجی از حیرت و نگرانی در بین دوستداران و فعالان محیط زیست کشور به راه انداخت است. مهار بیابان زایی به عنوان مشهورترین وبلاگ طرفدار محیط زیست به زبان فارسی، که در مدت ۵ سال فعالیت خود استارت تفکر محیط زیستی را در زندگی برخی هموطنان زده و با روشنگری های خردمندانه اش همبستگی کم همتایی را در بین یاران طبیعت وطن ایجاد کرده است؛ در اقدامی عجولانه ی ناشی از برداشت های سلیقه ای و با دلایل نامعلومی از سوی «کمیته مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‏ای» فیلتر گردید.

اعضای وبلاگستان سبز وطن این شیوه رفتار با چنین وبلاگ علمی – محیط زیستی را توهینی آشکار به طبیعت ایران و مغایر با حقوق شهروندی خود در اصل ۵۰ قانونی اساسی می دانند و سعی دارند با استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی از مهار بیابان زایی حمایت کنند و هر چه زودتر این صدای مشترک فعالان محیط زیست ایران را از بند درآورند.

تردیدی ندارم همه کسانی که دل در گرو طبیعت وطن دارند باورشان این است که مهار بیابان زایی در تاریخ «حفاظت از طبیعت در ایران» به لحاظ تلاشش برای پایداری کیفیت زیستن در طبیعت ایران زمین، از جایگاهی سزاوار و درخور برخوردار بوده و مسدود سازی دسترسی به این وبلاگ علمی، آنهم در نخستین روزهای سال جهانی جنگل ها که بر اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی های عمومی جوامع محلی و جلب مشارکت جنگل نشینان بنا نهاده شده است، تجاوز به حریم اطلاع رسانی و اقدامی علیه محیط زیست و طبیعت وطن است.

این باور که مهار بیابان زایی بر بنیاد داد و دهش به چنین جایگاه والایی در وبلاگستان سبز وطن رسیده است نگارنده را یاد این شعر فردوسی بزرگ می اندازد:

فریدون فرخ فرشته نبود

ز مشک و زعنبر سرشته نبود

به داد و دهش یافت آن نیکویی

تو داد و دهش کن، فریدون تویی

از دوستان عزیزمان مهدی اشراقی و محسن تیزهوش که بانیان این موج سبز – اعتراض به فیلتر شدن مهار بیابان زایی – بودند تشکر می کنم.



۶۶ دیدگاه لـ از مهار بیابان زایی حمایت می کنم

  1. محمد درویش گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۰۱

    هومان جان:
    ایمیلت را چک کن.
    یک یادداشت جدید در باره شباهت دلاور نجفی و معصومه ابتکار برایت فرستادم!

    به محمد عزیز:
    چشم … حتمن رفیق

  2. miri گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۰۹

    نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
    بیژن روحانی

    بیژن روحانی- هجوم برف و سرمای بی‌سابقه در بخشی از اروپا این پرسش را از سوی بسیاری از مردم برانگیخته است که چرا پیش از این دانشمندان این همه در خصوص گرم شدن آب و هوای کره زمین هشدار داده‌اند. در بریتانیا، برخی دانشمندان اقلیم‌شناس را به دروغگویی متهم کرده‌اند، اما این متخصصان می‌گویند اتفاقاً این برف بی‌سابقه در بریتانیا نشانه‌ای از برهم خوردن تعادل آب و هوای زمین در نتیجه‌ی گرم شدن بیش از حد بعضی دیگر از قسمت‌های آن است.

    زمستان سرد و سنگینی شمال اروپا را فراگرفته است.بارش برف در هفته‌ی گذشته باعث اختلال در زندگی و مسافرت‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی در برخی کشورهای اروپایی، به خصوص بریتانیا شده است.

    در چنین وضعیتی و با مشاهده‌ی برفی که حداقل در بریتانیا بسیار کم‌سابقه بوده است، مردم از خود می‌پرسند آیا دانشمندان و متخصصان محیط زیست در مورد گرمایش جهان دروغ می‌گویند؟ با این‌همه سرمای کشنده، پس نگرانی از بابت گرم شدن کره‌ی زمین چیست؟ آیا هدف فقط گرفتن بودجه‌های تحقیقاتی، برگزاری کنفرانس‌های پر زرق و برق و درست کردن سازمان‌های غیر دولتی است؟

    پاسخ اقلیم‌شناسان اما به این اتهامات چیز دیگری است. آنها چنین زمستان کم سابقه‌ای را اتفاقاً دلیلی بر تغییرات نگران‌کننده‌ی آب و هوایی می‌دانند.جرج مانیبوت، نویسنده‌ی کتاب‌ها و مقالات زیست‌محیطی و همچنین از نویسندگان روزنامه‌ی «گاردین» در بریتانیا، از جمله کسانی است که مورد انتقاد طیفی از مخاطبان قرار گرفته است. او از سوی این خوانندگان متهم شده است که هشدارهای بیهوده در خصوص گرم شدن هوای زمین داده و کارزارهایی در این زمینه به راه انداخته است.

    اما به گفته‌ی او و محققانی مانند جان میسون و «گروه واکنش سریع به تغییرات آب و هوایی»، چنین اتفاقاتی از این پس قابل انتظار خواهند بود. نقشه‌هایی که سازمان فضایی آمریکا- ناسا- از تغییرات و نوسانات درجه‌ی حرارت زمین منتشر کرده است به نگرانی‌های بیشتر در این زمینه دامن می‌زند.
    نقشه‌ی ناسا از تغییرات حرارتی در ماه نوامبر گذشته
    مطابق این نقشه‌ها در ماه نوامبر گذشته، لکه‌ای بزرگ و آبی‌رنگ روی ایسلند، اسکاندیناوی، بریتانیا، مجمع‌الجزایر اسپیتس برگن در نروژ و همچنین یک لکه‌ی بزرگ دیگر روی مناطق غربی آمریکا و شرق اقیانوس آرام دیده می‌شد.

    درجه حرارت در این مناطق نسبت به متوسط درجه حرارت این نقاط در ماه‌های نوامبر در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ چیزی بین نیم تا چهار درجه‌ی سانتیگراد سردتر شده است. در دو دوسوی این نقاط آبی رنگ و سرد اما حلقه‌ها و مناطق سرخ و نارنجی و قهوه‌ای قرار گرفته‌اند که حکایت از درجه‌ی حرارت بسیار بالاتری دارند. یعنی مناطقی مانند غرب گرینلند، شمال کانادا و سیبری حدود دو تا ده درجه‌ی سانتیگراد نسبت به گذشته گرم‌تر شده‌اند. همچنین نقشه‌ی نوسانات حرارتی ناسا نشان می‌دهد که مناطقی در مرکز گرینلند و در جزیره‌ی بافین در شمال کانادا، پانزده درجه‌ی سانتیگراد نسبت به میانگین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ گرم‌تر هستند.

    به اعتقاد دانشمندان اقلیم‌شناس، دلیل بروز این پدیده‌های غیرعادی‌ باید به هم مرتبط باشند.
    برای روشن‌تر شدن بحث باید به این نکته اشاره کرد که زمستان‌های بریتانیا با اختلاف شدید میان هوای نیمه استوایی و پرفشار «آزور» و منطقه‌ی کم فشار ایسلند در ارتباط است.

    این دو توده‌ی هوا نوسانات اقیانوسی را شکل می‌دهند و بر هوای اروپا و شمال آفریقا تاثیر می‌گذارند. بنابراین توده‌ی بسیار پرفشار می‌تواند در عمل راه الگوی همیشگی گردش هوا را مسدود کند و به توده‌ی هوای سرد قطبی این اجازه را دهد که اروپا، شمال آمریکا و شرق چین را تحت تاثیر خود قرار دهد. یعنی اتفاقی که در عمل در زمستان امسال و سال گذشته رخ داده است.
    از سوی دیگر مسئله‌ی کاهش ضخامت و وسعت یخ‌های قطبی نیز مطرح است.

    این یخ‌ها دو نقش مهم و محوری در خصوص دما و آب و هوا دارند. یکی آن که به دلیل رنگ سفید خود و مساحت بزرگ‌شان، بخشی از حرارت ساطع شده از خورشید را پس می‌زنند و مانع از ورود و جذب آن در دریا می‌شوند. همچنین مانعی میان آب و اتمسفر زمین به وجود می‌آورند و به این ترتیب از نفوذ بخشی از کم‌شدن یخ‌های قطبی در به وجود آمدن این زمستان سخت، موثر بوده استگرما از راه دریا به هوا نیز جلوگیری می‌کنند. در پاییز سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، ضخامت این یخ‌ها نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته به کمترین میزان حد خود رسید. بنابراین دریای آزاد که تیره‌تر شده بود در ماه‌های گرم‌تر سال درجه‌ی حرارت بیشتری را به خود جذب کرد و سپس این حرارت را در ماه‌های بعدی به اتمسفر زمین پس داد. نتیجه آن بالا رفتن فشار هوا و کاسته شدن از اختلاف میان دو توده‌ی هوای پرفشار آزور و کم فشار ایسلند شد. یعنی گردش عادی هوا مسدود شد.

    این اتفاق‌ها توسط برخی اقلیم‌شناسان پیش‌بینی شده اما توجه کافی به آنها صورت نگرفته بود.
    ولادیمیر پتوخوف از اقلیم‌شناسان موسسه‌ی پتسدام در آلمان معتقد است بر اثر گرم شدن آب و هوای کره‌ی زمین، از این پس زمستان‌های اروپا و شمال آسیا احتمالاً سردتر و سخت‌تر خواهد بود، اما از سوی دیگر جیمز هنسن از محققان ناسا می‌گوید در طول ده سال گذشته در اروپا، هفت زمستان گرم‌تر از حد معمول بوده‌اند.

    برخی دیگر نیز در این میان معتقدند سرد شدن زمستان‌ها را نمی‌توان تنها به کاسته شدن از وسعت یخ‌های قطبی مرتبط دانست.با این حال هستند دانشمندانی که اصرار دارند چنین برف و سرمای کم سابقه‌ای در برخی نقاط اروپا، در حقیقت به گرم شدن آب و هوای کره‌ی زمین مرتبط است. زیرا گرم شدن زمین به این مفهوم نیست که همه‌ی نقاط آن در تمام ماه‌های سال گرم‌تر خواهند بود.

    مطابق تمام آمارهای موجود، زمین از ابتدای ژانویه‌ی سال جاری تا پایان ماه نوامبر، گرم‌ترین دوران خود حداقل در ۱۳۱ سال گذشته را طی کرد و ماه نوامبر نیز از این جهت یک رکورد تاریخی بود، اما همه‌ی اینها اشاره به برهم خوردن تعادلی دارد که ممکن است از این پس هوا را در برخی نقاط سردتر از سال‌های گذشته کند.

    شرح تصاویر:

    ۱.برف بی‌سابقه در هفته‌ی گذشته، بریتانیا را فلج کرد.
    ۲. نقشه‌ی ناسا از تغییرات حرارتی در ماه نوامبر گذشته
    ۳. کم‌شدن یخ‌های قطبی در به وجود آمدن این زمستان سخت، موثر بوده است

    منابع مرتبط:

    That snow outside is what global warming looks like (http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/dec/20/uk-snow-global-warming)
    Global Warming could cool down temperatures in winter (http://www.pik-potsdam.de/news/press-releases/global-warming-could-cool-down-temperatures-in-winter )

  3. miri گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۱۵

    مینو صابری

    مینو صابری- دو سال پیش در چنین روزهایی شاهد یک فاجعه‌ی زیست محیطی در اطراف دریاچه‌ی پریشان بودیم. این فاجعه زمانی اتفاق افتاد که عدهای خودسرانه جهت احداث جاده در حاشیه‌ی تالاب پریشان در استان فارس؛ نیزارهای اطراف تالاب را آتش زدند تا راه را برای جاده‌سازی هموار کنند. در این آتش‌سوزی تعداد بی‌شماری از گونه‌های نایاب جانوری از بین رفت. حیوانات بسیاری در آتش سوختند و خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد شد.

    بعد از این واقعه، اعتراض فعالان محیط زیست نتیجه داد و دادستان کل کشور دستور توقف جاده‌سازی را صادر کرد.گرچه طی دو سال گذشته منطقه از آسیب مصون مانده اما با جلسه‌ای که در روزهای اخیر، کمیتهی ارزیابی سازمان محیط زیست برگزار کرده اکثر مسئولان حاضر در جلسه با پافشاری خواهان احداث جاده‌ی مذکور شده‌اند.

    سید علی اکبر کاظمینی محقق زیست‌شناسی و مدیر موسسه سیزده فروردین که در جلسه‌ی کمیته ارزیابی حضور داشته با ذکر دلایل کارشناسانه با احداث این جاده مخالفت می‌کند که همین اعتراض باعث می‌شود تعدادی از مسئولین حاضر در جلسه ایشان را تهدید کنند.

    گفت‌وگویی با علی اکبر کاظمینی در این زمینه داشته‌ام:

    با توجه به اینکه دو سال پیش قرار بود جادهای در اطراف دریاچه پریشان احداث شود و اعتراضات فعالین محیط زیست سبب شد از ادامه‌ی این کار جلوگیری شود؛ خبرها حاکی از آن است که این روزها دوباره تصمیماتی برای احداث این جاده گرفته شده است. از شما می‌خواهم در این باره توضیحاتی بفرمایید
    در تاریخ ۱۶ آذرماه امسال کمیته‌ی ارزیابی سازمان محیط زیست در تهران جلسه‌ای برگزار کرد که من هم در این جلسه حضور پیدا کردم.

    گزارشهای ارزیابی ای که در این جلسه عنوان می‌شد سراسر اشتباه و پر از تناقضات بود. پس از آن‌که ارزیاب گزارش خودش را ارائه داد؛ آقای دکتر رحمتی، رئیس کمیته از من خواستند که اگر در این باره صحبتی دارم بیان کنم.

    من یک سری آمار و ارقام بیرون آورده بودم که همه‌ی آنها بر اساس اصول اکولوژیک و معیارها و آمارهای صحیح بود.
    متاسفانه کمیته‌ی ارزیابی به صحبتهای من توجهی نکرد!

    در این جلسه آقایان دهقان ناصر آبادی نماینده کازرون به همراه کاووس رییسی فرماندار کازرون و مهندس فدایی معاون اداره کل راه و ترابری استان فارس نیز حضور داشتند.
    صحبت‌های این آقایان در دفاع از ساخت جاده؛ سراسر تهدید بود به‌صورتی‌که آقای فرماندار بیان کردند که اگر این جاده ساخته نشود، من با طرح تالاب‌ها هیچگونه همکاری نمی‌کنم!

    می‌دانید که طرح تالاب‌ها یک طرح ملی است. یک طرح بین‌المللی است. طرحی است که مجلس تصویب کرده است. سازمانهای بین‌المللی چون «یو ان دی پی» روی آن دست گذاشته است و دارد همکاری می‌کند. هیئت دولت آنرا تصویب کرده است و این طرح یک طرح قانونی است.
    متاسفانه این صحبت آقای فرماندار جایگاه قانونی ندارد و نمی‌توانستند با توجه به جایگاهشان این حرف را بزنند!

    مدیر کل راه و ترابری استان فارس من را تهدید کردند که در صورتی‌که جوامع محلی بفهمند چه کسی با احداث این جاده مخالفت می‌کند؛ می‌دانند با شما چکار بکنند!

    من خیلی متاسفم که مسئولینی که باید از جایگاه قانونی صحبت کنند و در جایگاه قانون حرکت کنند؛ خلاف قانون عمل می‌کنند و کارشان تهدید است.در این جلسه، کمیته‌ی ارزیابی هم تلویحآ با آنها موافقت کرد و بیان کرد که برای ساخت این جاده مجوز صادر می‌شود.

    ما حامیان محیط زیست به مخالفت خودمان نسبت به احداث این جاده ادامه خواهیم داد. ما بر اساس قواعد و اصول اکولوژیک عمل خواهیم کرد چرا که نمیتوانیم خارج از این قواعد حرکت کنیم. اگر قواعد و اصول اکولوژیک را بیان می‌کنیم به این دلیل است که محل احداث این جاده در بهترین چشمه‌های دریاچه و بکرترین منطقه‌ی دریاچه است. به همین علت است که ما می‌گوییم نباید در آن نقطه جاده ساخته شود. با کوبیده شدن این جاده، این چشمهها از بین می‌رود و از بین رفتن این چشمه‌ها، از بین رفتن حیات و دریاچه در آن منطقه است.

    سال ۱۳۸۷ زمانی که برای احداث جاده در اطراف دریاچه پریشان اقدامات غیر اصولی صورت گرفت از سوی مخالفان این پروژه، نامهای به رهبری نوشته شد که همین باعث شد دادستان کل کشور به احداث کنندگان جاده دستور توقف احداث این جاده را داد. چگونه است که اینها حتی بعد از پیگیری رهبری و دادستان کل کشور، چنین دستوراتی را نادیده می‌گیرند و کار خودشان را می‌کنند؟

    این را باید از کمیته‌ی ارزیابی سوال کرد! من هم روز بعد از برگزاری جلسه با کمیته ارزیابی تماس گرفتم و این موضوع را متذکر شدم. به آنها گفتم مقام رهبری دستور دادهاند و از طریق دادستان کل کشور این پروژه متوقف شده است.

    اما ما تحرکاتمان را ادامه می‌دهیم. الان در حال جمع‌آوری طومار هستیم تا دوباره برای مقام رهبری بفرستیم، رونوشت برای دادستان کل کشور و ارگانهای مربوطه بفرستیم. چون مطمئن هستیم تنها راهی که ما می‌توانیم از آن طریق اقداماتی بکنیم تا توقف این جاده صورت بگیرد از همین راه سیستمی است که دو سال پیش اعمال کردیم.

    این‌را هم یادآوری کنم که ما به عنوان «ان جی او»ها حافظ منافع مردم منطقه هستیم. ما می‌خواهیم با از بین نرفتن این تالاب، زندگی در آنجا ادامه پیدا کند.
    این توسعه‌ی پایداری که روستائیان دارند کشاورزی می‌کنند، از این آب و لایه‌ی حفاظتی تالاب برای مزارعشان استفاده می‌کنند، همچنان استفاده ببرند. ما مقطعی فکر نمی‌کنیم، آینده‌ی دراز مدت را در نظر می‌گیریم.

    دلیل پافشاری این افراد برای احداث این جاده چه هست؟ آیا برای برخی منافع مالی در بر دارد یا واقعآ توجیهاتی برای خودشان دارند؟

    من اینجا یک سوال دارم!

    آقای مهندس فدایی معاون اداره کل راه و ترابری استان فارس در آن جلسه بیان می‌کنند اداره کل ترابری استان ۹۲ میلیارد تومان بدهکاری دارد؛ اگر ۹۲ میلیارد تومان بدهی دارد پس توجیهی برای احداث و طرح پروژه‌ی جدید نیست!

    ایشان خیلی برای ساخت این جاده حرص و جوش می‌زنند! از دو سال پیش تا کنون ایشان همچنان پیگیر احداث این جاده‌ هستند و در تمام جلسات از این طرح دفاع می‌کنند.

    سال گذشته آقای دکتر نجفی، معاون پیشین سازمان محیط زیست به کازرون -منطقه‌ی پریشان- تشریف آوردند. افرادی حاضر در جلسه خطاب به آقای نجفی میگویند «قدم فرمایی شما به زمین ما باعث شد زمین ما متری ۵ هزار تومان افزایش پیدا کند!»

    نکته‌ی دیگر اینکه آقای دهقان ناصر آبادی نماینده‌ی شهرستان کازرون در انتخابات گذشته قول‌هایی به مردم این روستاها داده و حالا می‌خواهد این قول‌ها را عملی کند و جاده برای اهالی بسازد.متاسفانه این قولی که آقای نماینده زمان انتخابات داده بدون نظر کارشناسی بوده است. بی اینکه با متخصصین در این زمینه مشاوره کنند و بپرسند آیا چنین چیزی امکان‌پذیر هست یا نیست به مردم قول داده است.

    راه‌های دیگری برای به‌دست آوردن رضایت مردم محلی وجود دارد. این‌آقایان می‌توانند با بردن امکاناتی چون درمان‌گاه، سالن ورزشی، لوله‌کشی گاز شهری و غیره آراء و نظر مردم آنجا را جلب کنند و به آنها بگویند که ساخت جاده امکان‌پذیر نبود در عوض چنین امکاناتی برایتان فراهم کرده‌ایم.

    اشاره فرمودید قرار است که اقداماتی انجام دهید تا راه نجاتی برای این دریاچه پیدا کنید.دو سال پیش موافقان طرح ساخت جاده در کنار دریاچه پریشان از تعطیلات تاسوعا و عاشورا استفاده کردند و شروع کردند به تخریب منطقه که شاهد بودیم در اثر آتشی که افروختند گونه‌های بسیاری از جانوران و گیاهان سوختند و خسارات زیادی به منطقه وارد کردند.شما مطمئن هستید پیش از اقداماتی که قرار است شما انجام دهید؛ این‌ها تخریب منطقه را آغاز نکنند و همه را در مقابل عمل انجام شده قرار ندهند؟

    خوشبختانه با فشارهایی که تا الان آوردهایم باعث شده که حکم کمیتهی ارزیابی به مرحله‌ی نهایی نرسد و تا این لحظه ابلاغ نشده است. دوستان در حال جمع‌آوری طومار هستند؛ تقریبآ آماده است و قرار است برای مقام رهبری بفرستیم و از طریق ایشان به فریاد این دریاچه برسیم. در این طومار ما بیان کرده‌ایم که این مردم به چه امکاناتی نیاز دارند و چه راههایی برای به وجود آوردن آن امکانات وجود دارد.

    در این مورد ما کاملآ هشیار هستیم. شاید سال ۱۳۸۷ آن مسئله ناگهانی اتفاق افتاد ولی الان از جوامع محلی تا افراد در شهرستان و تهران، همه دغدغه‌ی این را دارند که دوباره آن اتفاق نیافتد.

    خوشبختانه همه هشیار هستیم و اجازه نمی‌دهیم که دوباره آن آتش‌سوزیها اتفاق بیافتد و آن گونه‌های نایاب و لاکپشت‌ها و پرندگان در آتش‌سوزی از بین بروند و جاده سازی آغاز شود.

    سوالی که برای همه‌ی ما پیش می‌آید این است که ما جاده‌های مرگبار زیادی در سطح کشور داریم که نیاز به بازسازی دارند؛ چطور که برای چنین جاده‌هایی اقدامات لازم صورت نمی‌گیرد اما روی احداث چنین جاده‌هایی که لطمه‌های بزرگی به محیط زیست وارد می‌کند؛ تاکید می‌شود؟

    متاسفانه چنین تصمیماتی را شاید بتوان عنوان کرد که محلی است. یعنی همان نکته که مطرح کردم؛ این‌که آقای نماینده به روستائیان قول داده‌اند و همچنان روی این موضوع پافشاری می‌کنند.
    در این رابطه نکته‌ی مهمی را باید بگویم و آن این که بهزودی دقیقآ از ۱۵ کیلومتری ِ آخرین روستا که روستای پریشان هست، آزادراه شیراز-بوشهر گذر میکند. یعنی عملیات نقشه‌برداری تمام شده و کمکم دارد عملیات اجرایی شروع میشود. این آزادراه می‌تواند ظرف چندسال جوابگوی مردم آن منطقه باشد. علاوه بر این روستائیان یک جاده‌ی آسفالت دارند که به طرف شهر بالاده می رود. آزادراه این جاده را قطع می‌کند و راه این‌ها به شیراز و مرکز استان به مراتب از راه شهرنشینان کازرون نزدیکتر می‌شود.

    بنابراین دلیلی ندارد بیاییم چندین میلیارد تومان بودجه ی مملکت را اینجا هزینه کنیم، برای این‌که دو تا سه هزار نفر اینجا منتفع شوند. در حال حاضر هم تمام این روستاها جاده‌ی آسفالت خوب دارند. می‌شود جاده شان را کمی تعریض کرد کمی امکانات به آنها داد و این بودجه در اینجا به کار نرود و در جاهای دیگر مثل آزادراه‌ها هزینه شود.

    در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

    خوشبختانه بعد از جلسه ی کمیته‌ی ارزیابی، دادستان کازرون هم یک نامه هشدارآمیز به کمیته ارزیابی فرستادند که نسبت به عوارض ساخت این جاده در حاشیه‌ی تالاب پریشان هشدار دادند که به دلیل منافع عمومی و منافع مردم، از انجام این کار منصرف شوند.

  4. miri گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۳۷

    با سلامی دوباره. مقاله ی از نیورک تایمز دارم ،در ان کمی تند روی شده . راجع به آلودگی هوای پایتخت میباشد. صلاح هست که ان را بفرستم یا خیر ؟

  5. اشکار گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۴۳

    دلاور خان نجفی حداقل خیلی خوش تیپ تر از ابتکار که روزگاری سبزینه بانو لقب داشت ، بود.
    باز دلاور خان یال و کوپال تیمساری داشت و به عمد و آگاهانه تیشه به ریشه محیط زیست نمی زد.

    به گفته کارشناسان اوایل خیلی خشن بود و عصبانی می شد ولی این اواخر در کار جاافتاده بود و حرف منطقی را قبول می کرد.

    ولی امان از ابتکار….. واییییییییییییییییییییییی منکه ازشض می ترسم.حتم دارم سید خندان هم ازش می ترسید.

  6. اشکار گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۵۴

    هر میری

    تندش نکنید آقا
    می خواهید هومان خان را با حاجی رودر رو کنید؟
    از بابا نوئل چه خبر؟
    کمی از خودتان برای ما بگوئید.
    برخی اوقات به فکرم خطور می کند که ابوی نحترم شما در کار صدور روده به آلمان می باشند چون بسیار بازار گرمی دارد.
    در هر صورت پدر شما باید دستی در بازار داشته باشند؟

    گمان من درست می باشد؟

  7. miri گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۲:۱۰

    سلام. آقای کوشان. بابا نوئل به خانه فقیرانه من هم آمد و زیر درخت کاج دو تا خرگوش برای من گذاشت. کریسمس خوبی بود.ضمنان ابوی این جانب هم سالها پیش فوت کرده اند.

  8. شقایق گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۴۸

    حواشی جلسه پسماند خیلی خواندنی بود ! رود فرات سیراب کردن جهانی اش جوک بود !؟

    در ضمن ؛
    آقای خاکپور گرامی منتظر خواندن مقاله ی شباهت ها هستیم !

  9. محمد درويش گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۰۸

    میری جان:
    اتفاقا فردا در گفتگوی داغ سبز و با حضور جناب کاظمینی می خواهیم در باره دریاچه مرحوم پریشان صحبت کنیم.
    نماینده مجلس را هم روی خط خواهیم آورد.
    درود بر همه دوستان و صبح تان به خیر …

  10. روشنک شهبازی گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۲۱

    درود
    و سپاس از تایید . امیدوارم بتونم تو این زمینه از راهنمایی های شما بهره بگیرم .
    ما هم حمایت کردیم قربان . امید که نتیجه بخش باشد

  11. miri گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۶

    صبح شما آقای درویش و دیگر یاران بخیر. من از دیشب نمیتوانم وارد سایت ” مهار بیابان زایی ” و سایت “دل نوشته ” بشوم. من تابحال هیچ مشکلی در مورد هر دو سایت نداشتم ، لطفآ به من اطلاع بدهید.نکند دل نوشته ها هم. …….؟

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۲

    به میری:
    تأسف آور است که عالی ترین مقام اجرایی منطقه به جای پاسداری از حریم پریشان، تأکید بر تجاوز به این تالاب بین مللی دارند …
    ممنون و درود

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۴

    به شقایق:
    از اینکه منتظر ماندید شرمنده ام بانو …
    درود

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۷

    به روشنک شهبازی:
    ممنون از همدلی و همراهی صادقانه تان …
    درود

  15. محمد درویش گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۵۱

    درود بر میری عزیز

    کل سایت مرا فیلتر نکرده اند (هنوز!)
    بلکه به دلیل بازدیدکننده بسیار زیاد پهنای باندش تمام شده است.
    اما اول ژانویه دوباره پدیدار خواهد شد.
    خوشبختانه یا متاسفانه در ۲۸ روز نخست دسامبر بیش از ۷۵۰ هزار بار دیده شده است که ۱۸۰ هزار بار بیشتر از میانگین ماه های قبل از آن است.
    البته سهم وبلاگ مهار بیابان زایی به تنهایی ۵۰۰ هزار بار دیده شده است:
    biaban.darvish.info
    که همچنان هم فیلتر است.
    فکر کنم مهمترین دلیل فیلتر شدن مهار بیابان زایی آن بود که دیده می شد و البته این برای آقایان خطرناک است! نیست؟

  16. محمد درویش گفته است:

    ۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۵۵

    قدردان محبت های همه دوستان به ویژه روشنک شهبازی هم هستم.
    محیط زیست به یک وکیل سبزاندیش بسیار نیاز دارد.

Leave a comment