اطفای حریق تالاب خشکیده ی گندمان در نیمه های شب

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۵۲

شامگاه دیروز آتشی مرگبار به جان تالاب بین المللی گندمان در بام ایران افتاد که با حضور به موقع محیط بانان سبزپوش محیط زیست در نیمه های شب مهار و اطفاء گردید. این دومین سال پی در پی است که بحران آب و خشکی بی سابقه‌، سایه مرگبارش را بر روی این تالاب ارزشمند گسترانیده و کابوس دهشتناک آتش سوزی آرامش را از زندگی زیسمندان این زیست بوم کم همتا ربوده است.

برخلاف آتش سوزی سال گذشته، امسال بخت با گندمان یار بود که نیروهای امدادی محیط زیست در منطقه حضور داشتند و با اطلاع رسانی به موقع، در همان ساعات اولیه آتش سوزی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در محل تالاب حاضر شده و با ساماندهی نیروهای امدادی و مردمی از گسترش آتش جلوگیری کرده و در نیمه های شب آتش افتاده به جان نیزارهای گندمان مهار گردید.

خشکسالی شدید و عدم رعایت حق آبه‌طبیعی تالاب، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و برداشت های مازاد بر پروانه، تغییر مسیر و بستر رودخانه‌ آقبلاغ و جلوگیری از ورود آب چشمه‌ها به‌تالاب، آن چنان شرایط نابسامان و بی سابقه ای را بر گندمان حاکم کرده است، که اگر آب رها شده ی این فصل زمین های کشاورزی در این قسمت از تالاب نبود، آتش سوزی شب گذشته می توانست فاجعه ای بزرگتر از حریق سال گذشته ایجاد کند و تمامی نیزارهای تالاب را به کام خود بکشاند.

ضمن قدردانی از تلاش های شب گذشته نیروهای امدادی که منجر به اطفای حریق گندمان در نیمه های شب گردید، چند پیشنهاد به جناب سعید یوسف پور مدیر کل جدید و جوان حفاظت محیط زیست استان:

۱- تلاش جهت تأمین تجهیزات سخت افزاری ناوگان اطفای حریق محیط زیست استان

۲- توجه به آموزش و ارتقاء مهارت های نیروهای امدادی برای مقابله‌با آتش سوزی و تجهیز ناوگان اطفاء حریق به‌امکانات و تجهیزات سخت افزاری مناسب برای مهار آتش در عرصه‌های تالابی

۳- لغو مجوزهای شکار صادره و ارتقاء ضریب حفاظتی تالاب و ممانعت شدید از حضور شکارچیان به لحاظ شرایط بحرانی حاکم و قهر پرندگان با تالاب گندمان

۴- استقرار پاسگاه محیط بانی ثابت و مجهز به تجهیزات مناسب اطفای حریق در تالاب

۵- پیگیری جدی رعایت حق آبه‌طبیعی تالاب گندمان از سد احداث شده بر روی تالاب بین مللی چغاخور در بالادست! و همچنین از چشمه های طبیعی اطراف تالاب

۶- درخواست از دستگاه امور آب برای نظارت بیشتر بر میزان برداشت چاه‌های مجاز و جلوگیری از ادامه فعالیت چاه های غیر مجاز در اطراف تالاب

۷- توجه به فعالیت های ترویجی و جلب مشارکت مردم آبادی های اطراف تالاب و آموزش آنان به جهت پیشگیری از وقوع حریق و همکاری با نیروهای امدادی در مقابله‌با آتش سوزی های احتمالی

تالاب گندمان یکی از تالاب های مشهور در بام ایران است که‌در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – ۱۹۵۲» به‌ثبت رسیده و در شمار یکی از مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی‌قرار دارد.



۲۴ دیدگاه لـ اطفای حریق تالاب خشکیده ی گندمان در نیمه های شب

  1. دانش گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۴۸

    هومان جان, ممنون از اطلاع رسانی سریع و به موقع ات. امیدوارم پیشنهاد های سازنده ی که ارائه داده ای, مورد توجه نهاد های ذیربط, خصوصا” مدیر کل استان, قرار گیرد.

    به نظر من, شروع آتش در نیمه های شب, نمیتواند بخاطر خشکسالی و یا کمبود آب باشد. حدس میزنم دستهای انسانی و عمد در کار بوده است ولی امیدوارم چنین نباشد. در هر حال از اینکه آتش سوزی, سریعا” خاموش شده, و از خسارت بیشتر جلوگیری گردیده, بسیار خوشحالم.

  2. حسین عبیری گلپایگانی گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۰

    جناب خاکپور
    اگر امکان دارد لطفا” با شماره تلفن جناب دکتر باقری مسئول راوبط عمومی انجمن حمایت از حیوانات به شماره ۰۹۱۲۳۲۰۷۵۹۰ تماس بگیرید تا مطالب شما را در اخبار رادیو فرهنگ اطلاع رسانی کند چون ایشان هر روز به مدت ۱۵ دقیقه در رادیو فرهنگ اخبار زیست محیطی را اعلام می کند.
    آدرس وبلاگ “مخالف شکار و شکارچی” و آدرس ایمیل bagheri@iranspca.com
    درود

  3. بابک گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۷

    سلام
    بابا هومان خان! نظر سنجی مارو کشته؟!!
    ایول به افزونه ها؟!!! 😉

    خبراتم که ……….

  4. ن.مازیار گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۳۶

    جای خشنودی ست که بر خلاف سال گذشته، این اطفا به سرعت صورت گرفته
    البته توالی این رخداد تاثر برانگیز، غیر قابل چشم پوشی ست
    به امید آن روز که جنگل ها و تالاب هایمان از گزند لهیب های بی امان آتش در امان باشد

  5. ن.مازیار گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۵۱

    سوالی داشتم، جناب یوسف پور سال گذشته هم در این پست بودند؟ یا به تازگی این پست را احراز کردند؟

  6. محمد درویش گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۱۲

    دست مریزاد به بروبچه های محیط زیست استان که حتا در نیمه های شب هم به مهار آتش ادامه دادند.
    درود …

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۲۴

    به دانش:
    شروع آتش سوزی در شامگاه – حدود ۶ عصر – بوده و با تلاش امدادگران و به برکت وجود آب در این قسمت تالاب، در نیمه های شب مهار گردید.
    با برخی مردم آبادی های اطراف تالاب که گفتگو داشتم آن ها هم بر این باور بودند که عامل حریق انسانی است و احتمالا” توسط شکارچیان صورت گرفته است …
    درود دوست عزیز

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۳۱

    به حسین عبیری:
    اگر شما زحمت این معرفی و ارتباط را بکشید خیلی ممنون می شوم …
    سپاس

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۳۲

    به بابک:
    خدا نکند پسر! آخه تو که نقشی در فیلترینگ نداشتی …

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۳۸

    به مازیار:
    جناب یوسف پور کمتر از یک ماه است که به سمت مدیر کلی حفاظت محیط زیست استان منصوب شده اند و خوشبختانه فردی رسانه ای و مدافع محیط زیست هستند.
    ایشان نویسنده وبلاگ سوزو و مسئول خانه مطبوعات استان چهار محال و بختیاری هم می باشند …

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۲

    به محمد درویش:
    من خود شاهد بودم که از همان ساعات اولیه با حضور خوب و به موقع نیروهای امدادی به رغم تاریکی شب در تالاب، با تجهیزات و امکانات محدود اطفای حریق آتش مهار گردید.
    جای دست مریزاد به سبز پوشان محیط زیست منطقه دارد …

  12. فلورا گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۴

    خدا رو شکر که این یکی به خیر گذشت

    اما دوستان؛ انگاری مجوز ِاحداث جاده‌‌ای به طول بیش از ده کیلومتر در مناطق ‌امن آبی و خشکی خلیج و شبه جزیره میانکاله داده شده، خبر رو تو سی میل دیدم که فیل..تره در ادامه نوشته شده بود که

    “بنا به اعلام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در سفر استانی هیئت دولت به مازندران مصوب شده که پل دسترسی پیاده‌رو با سازه چوبی در وسط تالاب بین‌المللی میانکاله ساخته شود”
    خب صحبتش قبلا بود اما واقعا طرح داره اجرایی میشه؟ از وقتی مهار بیابانزایی مرحوم شد ما خبرها رو دیر میگیریم… دیگه باید عادت کنیم خودمون بریم سراغ خبر!!

    راستی اگر فجایع محیط زیستی سال ۲۰۱۰ در زمان خانم جوادی-ریاست پیشین سازمان محیط زیست- اتفاق می افتاد چه نسبتهایی که به این بانو با تاکید شدید بر جنسیت شون و بی کفایتی شون داده میشد… اماآقایون مسئول فعلی جنابان صدوق و محمدی زاده و السایر الموارد… انگاری همه شون با حسن نیت مرتکب اشتباه و ندانم کاری میشن!!

  13. فلورا گفته است:

    ۱۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۱

    آقای خاکپور از شما ممنونم که خبرهای جدید میگذارین… ببخشید غر غر کردم… دیگه ظرفیت شنیدن خبر بد نمونده بخدا…

  14. مهتا گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۳

    واقعا دست مریزاد..

  15. مجید گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۳۱

    درود .
    ۱- دست مریزاد .
    ۲ – این روزها سوختن عادی شده است !
    بدرود .

  16. miri گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۳:۴۴

    سلام .شما نوشته اید ( تالاب گندمان در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان ابزی «لندن – ١٣۵٢ » به ثبت رسیده ) و اینطور که از نوشته برداشت میکنم ، شما در کنار مورد بحران اب و خشکی بیسابقه، همینطور مسئله عامل انسانی« شکارچیان » را دلیل اتش سوزی دیشب و سال گذشته دانسته اید . لطفأ برای من روشن کنید چگونه است تالابی که انقدر مهم است که نامش در تحقیقات بین المللی ثبت می شود،شکار چی مجوز شکار در ان دارد ؟ و چرا با توجه به شرایط دشوار زند گی این تالاب سدی در نزدیکی ان ساخته شده ؟ سپاس فراوان به تمام نیروهای امداد گر که در اطفای حریق تلاش کردند .

  17. مهرداد گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۴۵

    ممنون از پیگیری شما دوست عزیز
    مهم این است در کوتاهترین زمان جلو آتش گرفته شود واین میسر نخواهد شد مگر تعدد محیط بان یا قرقبان .درود بر رفاقتت رفیق قدیمی

  18. اشکار گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۰۳

    درود بر خان خانان ، خان بزرگ ، دانش خان!!!

    آقا چنگ و چغانه و نوای شور و عود و نای و تر نمودن لبی از ان ام الخباعث و خون دختر رزان دوای هر دردی است بجز درد بی درمان.
    بده ساقی می باقی …

    خان از خاطرات دهه پنجاهتان تعریف بفرمائید

  19. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۴۱

    به میری:
    متأسفانه به رغم تنش های وارده بر گندمان، امسال هم اداره محیط زیست منطقه اقدام به صدور مجوز شکار کرده است که در همان زمان در مطلبی به آن اعتراض کرده ام …
    درود

  20. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۴۷

    به فلورا:
    پیگیری و واکنش های شماها به اخبار تلخ و شیرین طبیعت وطن سبب می شود با چشمانی بازتر به دیده بانی به پردازیم …
    درود

  21. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۴۷

    ممنون از همراهی همه دوستان …

  22. دانش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۸

    به اشکار عزیز,
    باور کن الآن چهار سال است که بخاطر آمپول شیمی درمانی و قرصهایی که میخورم, اجازه ی لب تر کردن ندارم, چون آنوقت کبدم هم از کار می افتد و قوز بالاقوز میشود. در هر حال خیلی ممنون که به فکر من بودی. راجع به خاطرات هم, اگر آمدی ونکوور, آنقدر برایت خاطره تعریف میکنم که خسته شوی.

  23. SLT-A77 گفته است:

    ۲۷ آبان, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۹:۵۷

    سلام به این صفحه وب جدید IM و من می خواستم بگم سلام . این را می توانبزرگ وب ​​سایت و پیام رسانی فوری خوشحالم من پیوست . به لطف وبلاگ این کار را برایاستقبال . من فقط به این وبلاگ فوق العاده آمد و می خواستم خودم را معرفی کنم به همه . این واقعا یک سایت بسیار عالی اینترنت است.

  24. Sony NEX-VG20 گفته است:

    ۲۰ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۲۰

    مسائل فوق العاده ای در http://www.tabiatbakhtiari.com . من بسیار راضی مقاله شما را ببینند . با تشکر بسیار است و من با نگاه به آینده را لمس کنید . آیا شما با مهربانی به من رها پست الکترونیکی ؟

Leave a comment