درختانی که پس از مهار آتش، بی صدا می سوزند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۳۳

    هر چه به روزهای پایانی تابستان نزدیک می شویم، خطر آتش سوزی با شدت بیشتری جنگل های منطقه زاگرس را تهدید می کند.  بارش های نسبتا” خوب در بهار سال جاری سبب گردید شرایط رشد مناسبی برای علوفه های یکساله در زیراشکوب جنگلهای زاگرس فراهم گردد که با شدت یافتن گرمای کم سابقه هوا و خشک شدن این علوفه ها، درختان نیز بوسیله آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی به مراتب بیشتر از سال های قبل مورد تهدید قرار گیرند.

   با عنایت به اینکه به نظر می رسد عمده آتش سوزی های رخ داده عمدی بوده و به قصد تصرف و دست اندازی به اراضی ملی صورت می گیرد، هرچه به روزهای پایانی فصل برداشت محصولات کشاورزی نزدیک می شویم، احتمال بروز این آتش سوزی های سودجویانه و طبیعت ستیزانه بیشتر خواهد شد. حضور کمتر کشاورزان در مناطق جنگلی و کاهش همکاری آنان در جلوگیری از بروز آتش سوزی – به لحاظ پایان فصل برداشت زراعت ها و نبود نگرانی بابت وقوع حریق در مزارع کشاورزی – اطلاع رسانی سریع و امکان حضور به موقع مأمورین امدادی در مناطق جنگلی کوهستانی و دور دست را با تأخیر و مشکل جدی مواجه می کند.

   کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق جنگل، سرعت حضور مأمورین و مهار آتش را کاهش داده و بر وسعت آتش سوزی ها و خسارت وارده بر جنگلها می افزاید. هرچند کمبود امکانات سخت افزاری و عدم بهره مندی اکثر استانهای جنگلی منطقه زاگرس از بالگردهای اطفاء حریق، سبب می گرد نیروهای حاضر شده در منطقه، به رغم تحمل زحمات و تلاش های طاقت فرسا، به نحو سزاواری در مهار و اطفای کامل حریق ها موفق نباشند و طبیعت رنجور متحمل زخم های غیرقابل جبرانی گردد.

   در برخورد با آتش سوزی های رخ داده در مناطق جنگلی، باید مقابله با آتش سوزی در دو مرحله – مهار آتش و اطفای کامل آتش – صورت پذیرد، نکته مهمی که عمدتا” به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، خستگی و کمبود نیروهای امدادی، عدم وجود امکانات سخت افزاری لازم و عدم برخورداری نیروها از دانش لازم اطفاء حریق، به فراموشی سپرده می شود.

   متأسفانه در آتش سوزی های رخ داده در مناطق جنگلی مشاهده می گردد به رغم مهار آتش و جلوگیری از سرایت و پیشروی شعله های آتش، به دلیل عدم اطفای کامل حریق، تنه درختان آرام و بی صدا در حال سوختن می باشند. آتش پنهان و نهفته در لاشبرگ های اطراف درختان سبب می شود آراام آرام تنه درختان تنومند و کهنسال گرم و خشک شده و سپس بی صدا در میان آتش سوزی مهار شده، به تلی از خاکستر تبدیل شوند.

   بنابراین ضرورت دارد پس از مهار آتش در مناطق جنگلی، مأمورین تازه نفس به منطقه اعزام گشته و ضمن گشت زنی و وارسی دقیق منطقه، نسبت به اطفای کامل حریق و نجات درختان محاصره شده در آتش پنهان اقدام نمایند.



۷ دیدگاه لـ درختانی که پس از مهار آتش، بی صدا می سوزند!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۱ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۵۸

    بسیار غم انگیز است … زاگرس کم مصیبت از خشکسالی و سوسک چوبخوار و فشار دام و تجاوز اراضی کشاورزی و ریزگردهای عربی داشت، که حالا بلای آتش سوزی هم باید به آن اضافه شود. آن هم در استیصال کامل متولیان منابع طبیعی و محیط زیست از بعد سخت افزاری و نیز رضایت پنهان آنهایی که دوست دارند بیشتر به عرصه های ملی تجاوز کنند.
    خسته نباشی رفیق و امیدوارم خدای طبیعت خودش به تو اجر دهد؛ زیرا انگار از آدمها جز نیش و کنایه سهمی به آدم نمی رسد! می رسد؟
    درود

    پاسخ:
    به رغم همه نیش و کنایه های آنها، درد دل کردن با تو و سخنان مهربانانه تان همیشه باعث دل گرمی من بوده است.
    درود رفیق شفیق

  2. تلاش کم همتای نیروهای امدادی هم نتوانست مانع سوختن درختان شود! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۳۸

    […] صفحه اولدر باره « درختانی که پس از مهار آتش، بی صدا می سوزند! […]

  3. محمد گفته است:

    ۳ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۲۸

    سلام مهندس
    من هم روزی (دانشگاه) این تفکر راداشتم که (البته چون رشته ام هم ربط به خاک و طبیعت داره) که بایستی این جنگلها و طبیعت و خاک را حفظ کرد. البته هنوز هم دارم ولی از آمجاییکه برخی مواقع نابخردی و سهل انگاری و کارهای غیر نتعهدانه و بیخیالی های مسئولین نظام و منابع طبیعی را می بینم و میشنوم به این موضوع می رسم که حقمان است و بایستی این جنگلها هر چه زودتر فنا شوند سالها هزاران دانشجو پرورش می دهیم آنوقت با این بی خیالیها طبیعت را از بین می بریم
    متاسفم

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۳ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۸

    به دوست ارجمندم – محمد عزیز:
    بی تعهدی و نابخردی بعضی ها که نباید سبب سیاه یا سفید محض دیدن ما شود. باید آنقدر بگوئیم و تلاش کنیم تا آن رفته های به خواب غفلت و یا نادانی را بیدار کنیم و مطمئن باش آن رفیق آسمانی هوای ما را خواهد داشت.
    زنده باشی محمد عزیز

  5. هژیر کیانی گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۴۷

    سلام جناب آقای خاکپور
    خوشحالم که تلاشی ارجمن به بلندای طبیعت بختیاری را آغاز نموده اید با اجازه تارنمای شما را در وبلاگ انجمن دوستداران طبیعت ومحیط زیست شهرستان ایذه لینک خواهم داد .
    سبز باشی و سربلند همچون بلوط های زاگرس

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۲ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۴۴

    درود بر هژیر کیانی عزیز
    ممنون که به این بخش از طبیعت بختیاری هم محبت دارید. از آشنایی با شما خوشحالم.
    موفق و پایدار باشید دوست عزیز

  7. مهار بیابان زایی » بایگانی » مرداد ؛ ماهی که دیده بان طبیعت بختیاری به دنیا آمد! گفته است:

    ۲۳ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۹

    […] موضوع از سوی هومان خاکپور است؛ مردی که گاه یک تنه برای مهار آتش، شب را در دامنه‌های سبزکوه به سرآورد و یا برای نجات […]

Leave a comment