تصمیم های شگفت انگیزی که جنگل های فلارد را هدف گرفته است!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۲۵ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۰۸

جنگل هایی که هدف تصمیمات شگفت انگیز مسئولان محلی قرار گرفته اند      ماجرای چراغ سبز و صدور مجوز شگفت انگیز و مغایر با قانون ورود متجاوزین به جنگل های فلارد در چهارمحال و بختیاری به بهانه توسعه اراضی کشاورزی و زراعت در زیراشکوب جنگل های زاگرس را که یادتان هست؟

     همان ماجرای حیرت آور قانون شکنی و قانون گریزی با بهانه کمک به اشتغال و درآمدزایی مردم منطقه جنگلی فلارد لردگان که نگرانی های زیادی را در میان فعالان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست کشور بابت تشویق و ترویج بی قانونی برای دست اندازی بیشتر متجاوزین به عرصه های جنگلی زاگرس در این منطقه ایجاد کرد!

     هرچند که در یک ماه گذشته به برکت ریزش های آسمانی و خیسی زمین، خوشبختانه امکان ورود تراکتور و تجاوز به زیراشکوب جنگل های فلارد به عنوان یکی از بهترین رویشگاه های جنگلی چهارمحال و بختیاری که در سال های گذشته با زحمات شبانه روزی مأموران منابع طبیعی و همکاری قابل تحسین مردم جوامع محلی منطقه، فراهم نشده، ولیکن شوربختانه آن تهدیدها همچنان به قوت خود باقی بوده و به رغم تلاش های هشداری و آگاهی بخشی رسانه های نوشتاری و شنیداری کشور، هنوز هم نگرانی هایی بابت گستاخی برخی سودجویان برای تجاوز به جنگل های منطقه وجود دارد.

     ای کاش مسئولان محلی قبل از چنین تصمیم گیری های طبیعت ستیزانه ای، ابتدا مستندات قانونی صدور اینگونه مجوزها را اعلام می کردند! و حتا صرف نظر از مبناهای بی قانونی این تصمیم ها، برای یکبار هم که شده خردمندانه علل واقع شدن زاگرس در بدترین شرایط بوم شناختی(اکولوژیکی) خود در طول تاریخ را بررسی می کردند!

     مگر نه اینکه همین زراعت های دیم در زیراشکوب درختان به همراه چرای پرشماردام، تجدید حیات طبیعی جنگل های زاگرس را به کمینه خود رسانده و دست در دست موج خشکسالی سال های اخیر، هجوم ریزگردها، طغیان آفات و بیماری ها، سوخت های هیزمی و زغال گیری، سدسازی های بی رویه و پروژه های عمرانی فاقد ارزیابی زیست محیطی روزگار ناخوش و دهشتناکی را رغم زده است که پی آمدهای آن، زوال یا خشکیدگی بلوط و یا به قول عالی ترین مقام اجرایی استان – جناب عنابستانی استاندار چهارمحال و بختیاری – نابودی سالانه هزار هکتار از جنگل های ارزشمند زاگرس در دیار چهارمحال و بختیاری بوده است؟

   حال برخلاف خبرهای نگران کننده خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از جلسات بالاترین سطح تصمصم گیری استان مبنی بر اصرار به واگذاری جنگل ها که ممنوعیت صریح قانونی دارند؛ کمترین انتظار فعالان و دست اندرکاران منابع طبیعی و محیط زیست کشور از استاندار به عنوان عالی ترین نماینده دولت در استان چهارمحال و بختیاری، این است که تمامی مسئولان محلی را به رعایت ملاحظات و تبعیت از قوانین منابع طبیعی کشور در برخورد با جنگل های منطقه ترغیب کرده و در راستای اجرایی شدن دستور صریح رییس جمهور که برای صیانت شایسته و بایسته از نشاط و پایداری سرزمین مان فرموده اند:” از هر نوع تجاوز به منابع طبیعی با قدرت جلوگیری کنید و متخلفین را در هر سمتی و عنوانی به مردم معرفی کنید”؛ بطور مؤثر محافظان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان را حمایت کنند.



۸ دیدگاه لـ تصمیم های شگفت انگیزی که جنگل های فلارد را هدف گرفته است!

  1. وجدان بيدار گفته است:

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۲۵

    جناب خاکپور در این مساله نقش آقای دکتر ابراهیمی بسیار مهم و چشمگیر است اگر ایشان بتواند از حیثیت منابع طبیعی دفاع نماید قطعا ریشه اینگونه تصمیم گیریها کنده خواهد شد امیدوارم که از پست مدیریت ترسی نداشته باشه و مانند مدیران قبلی قاطعانه از منابع طبیعی و این جنگلها دفاع کند جالبه که جناب استاندار نمی دانه که منابع طبیعی حفاظت مشارکتی را چندین ساله که در سرلوحه کار خودش قرار داره به ایشان توصیه می کنم که سری به طرح هایی که سالانه در زیرمجموعه خودشان بودجه می گیرند بزنه تا متوجه این موضوع بشه .

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۵۱

    به وجدان بیدار:
    بدون شک جناب ابراهیمی نیز تمامی تلاش های خود را بکار خواهد بست تا در نگاه استاندار و دیگر مدیران ارشد و تصمیم گیر استان تغییرات روبه جلویی ایجاد کرده و یقینن در راه صیانت و پاسداری از اندوخته های طبیعی استان قدمی عقب نخواهد نشست، چراکه اینگونه تصمیم های مغایر با قانون و اصول علمی مدیریت جنگل های حفاظتی زاگرس می تواند بهانه به دست سودجویان برای تجاوز به عرصه های جنگلی استان دهد که با توجه به ظرفیت ها و امکانات محدود سخت افزاری ادارات منابع طبیعی، امکان مقابله با تجاوزهای مردم و مهار این قانون شکنی در تمامی مناطق جنگلی استان نخواهد بود.
    فراموش نکنیم که به نظر می رسد هنوز تفاوت جنگل های بهره برداری شمال کشور با جنگل های حفاظتی زاگرس در میان مسئولان بخوبی تبیین نشده است.
    درود همراه بیدار طبیعت بختیاری

  3. دانش گفته است:

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۴۷

    بنظر میرسد که حفظ میز و صندلی برای بعضی ها! مهمتر است از حفظ جنگلهای فلارد

  4. روحانی گفته است:

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۳۶

    وقتی دانشگاه درس می خوندم خوشحال بودم و پر انگیزه که درسم که تموم شد می تونم به کشورم خدمت کنم و تو راه حفظ میحط زیست قدم بردارم اما حالا که انجمن دارم می بینم هنوز اول راه هستم و وقتی این اتفاقات رو می خونم گونه هام خیس میشه… دلم میگیره چون نمی تونم کمکی کنم جز این که افسوس بخورم و متاسف بشم برای آدم های بی خرد
    نمی دونم کی می رسه که تو وبلاگستان فقط و فقط خبرای خوش باشه و حرفی از نابودی نباشه که متاسفانه این گونه نیست و نخواهد شد
    فقط امیدوارم به عنوان عضو کوچکی از حامیان محیطزیست بتونم برای طبیعت زیبایمان قدمی بردارم البته اگر سنگی میان راه نباشد!!!

  5. احسان مرادي گفته است:

    ۶ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۱۴

    سلام مهندس خاکپور حال شما چطوره؟
    مطالبی از گونه های نادر جانوری و گیاهی استان میخواستم اگه به ایمیلم بفرستید ممنون میشم.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۶ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۵۰

    به احسان مرادی:
    با عرض شرمندگی من مطلب خاص و مشخص و جامعی از گونه های نادر جانوری و گیاهی استان در اختیار ندارم ولی خوشحال می شوم که اگر بتوانم کمکی کنم.
    درود بر احسان مرادی عزیز

  7. اصرار بر دیم‌کاری و افزایش فشار بر حلقوم سفره‌های آب زیرزمینی | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۶ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۵۲

    […] جنگل‌های دیار بختیاری در سال ۱۳۹۱ تهیه کنیم، بدون شک اصرار برخی از مدیران ارشد اجرایی استان بر دیم‌کاری را می‌توان در صدر این سیاهه قرار […]

Leave a comment