“روز جهانی جنگل” به تقویم ها راه یافت

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۲ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۴۰

روز جهانی جنگل - 21 مارس

     خبر امیدبخشی که در پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منتشر شده است؛ حکایت از نامگذاری یک روز سبز در تقویم های جهانی دارد. مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارس(اول فروردین ماه) را به عنوان “روز جهانی جنگل” معرفی کرد تا نقش غیرقابل انکار جنگل‌ها در پایداری سرزمین و شادابی حیات زیستمندان جانوری و گیاهی کره خاکی را برای دولت ها پررنگ تر به نمایش درآورند.

     پاسداشت این روز جهانی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی از اهمیت انواع جنگل ها و کلیه درختان خارج ازجنگل ها، هدف این نامگذاری بوده که در قالب ظرفیت سازی ترویجی در بین نهادهای دولتی مرتبط با حوزه جنگل و جوامع محلی با تأکید بر مدیریت و حفاظت مشارکتی برای توسعه پایدار جنگل ها صورت می پذیرد.

     نامگذاری این روز به دنبال تلاش های سال جهانی جنگل ها(سال ۲۰۱۱) انجام گرفت که این امکان را به کشور های جهان داد تا فعالیت های آگاهی بخشی مربوط به صیانت و توسعه پایدار جنگل ها و درختان را سامان دهی کنند. روز جهانی جنگل ها، کشور ها را تشویق می کند تا در قبال انجام و سازماندهی فعالیت های محلی، ملی و بین المللی مربوط به جنگل، از جمله راه اندازی برنامه های حمایتی درخت کاری و افزایش سرانه فضای سبز درختی در سطح بین المللی متعهد شوند.

     امید آنکه نهادهای متولی جنگل های کشور با بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی این مناسبت، از این فرصت ارزشمند بخوبی استفاده کرده و برای جلب همکاری و الزام قانونی دستگاه‌های دست اندرکار امور فرهنگی کشور برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی‌جوامع محلی و مشارکت جنگل نشینان و همچنین برای حمایت‌های ویژه قوای سه گانه کشور در همه زمینه‌های اعتباری، قانونی، حاکمیتی و قضایی و نهایتا” پیشگیری از بارگذاری‌های غیر اصولی صنعتی، خدماتی و کشاورزی دستگاه‌های عمرانی کشور در محدوده‌ رویشگاه‌های جنگلی به بهانه توسعه، اشتغال و درآمدزایی، برنامه های اجرایی کوتاه مدت و بلند مدتی را طراحی کنند.



۸ دیدگاه لـ “روز جهانی جنگل” به تقویم ها راه یافت

  1. روحانی گفته است:

    ۳ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۲۹

    بعد از این مدت واقعا خبر خیلی خوبی بود برام. سپاسگزارم

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۳ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۳:۴۰

    به روحانی گرامی: امید که قدر این فرصت ها آنطور که شایسته و بایسته است توسط دست اندرکاران جنگل های کشور و فعالان منابع طبیعی دانسته شود …

  3. وجدان بيدار گفته است:

    ۴ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۰۱

    با سلام امیدوارم استاندار محترم چهارمحال و بختیاری به این موضوع مهم رسیده باشند که جنگلها و مراتع کشور چه اهمیتی دارند و مردم خراسان در آرزوی داشتن جنگل می باشند چه بسا که در دو سال گذشته ایشان به دفاع از منابع طبیعی پرداخته و اتفاقا در بیانات خودشان گفتند که مردم شهرستان زادگاه خودشان در آرزوی داشتن این موهبت الهی هستند نمی دانم که چرا نزدیک انتخابات این درختان بی زبان را قربانی تمایلات جناحی و حزبی می نمایند چه بسا که برای منابع طبیعی هیچ فرقی نمیکند که کدام جناح سیاسی حکومت را در دست گیرد . جناب استاندار این درختان موهبت الهی هستند و فرمایش حضرت امام خمینی (ره) را سرلوحه سخنان و تصمیم گیری های خود قرارداده که فرمودند این جنگلها مال ملت است آنها را خراب نکنید . سخنی دیگر با جناب آقای دکتر ابراهیمی عزیز که می بایست مانند گذشته بدون فشار برروی قرقبانان و سرجنگلبانان و نیروهای خود از منابع طبیعی حفاظت نمایید و برای بقای خودتان نیروهای ارزشنمند خود راهزینه نکنید و از آنها قدردانی کنید چراکه آنها به وظیفه ذاتی خود عمل نموده اند چه بسا که اگر مدتی بعد از عوض شدن دولت سازمان بازرسی عملکرد شما را با ذره بین بررسی می نماید .

  4. aram گفته است:

    ۴ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۳۱

    درود…
    خبرمسرت بخشی است که ضمن تبریک به همه طبیعت دوستان، سپاس ویژه از مسئولین پیگیری ثبت چنین روزی را می طلبد.
    حال که این روز با شروع بهار و تجدید حیات همزمان شده، امید است که از این پس، با درک بیشتری از نقش جنگل ها در زندگی مان و اهمیت حفاظت از آن به استقبال روز طبیعت (۱۳ فروردین) برویم تا دگر بار افسوس نخوریم که در روز طبیعت به تنها چیزی که رحم نکردیم طبیعت بود…..

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۴ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۵۳

    به وجدان بیدار:
    امیدواریم جناب عنابستانی – استاندار جوان و خوش فکر استان – نهادهای دولتی مؤثر در حوزه اشتغال و درآمدزایی استان را موظف به انجام وظایف و مأموریت های سازمانی شان کرده تا ضمن برخورداری مردم شریف استان از رفاه اجتماعی درخور، شاهد هزینه شدن غیرمنطقی منابع طبیعی به بهانه اشتغال و درآمدزایی جوامع محلی نباشیم.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۴ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۵۸

    به آرام گرامی:
    با امید مسئولانه تان همراهم دوست عزیز و انشاالله که همه دست اندرکاران دولتی و تشکل های غیر دولتی حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور این روز ارزشمند ملی را قدر دانسته و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های آگاهی بخشی خود، جایگاه صیانت از اندوخته های جنگلی کشور را در نزد مسئولان و جوامع محلی ارتقاء بخشند.

  7. محمد صالحی گفته است:

    ۷ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۲:۴۸

    سلام بر مهندس خاکپور عزیز
    بعد از مدت ها به سایتتون سر زدم و این خبر بسیار مسرت بخشو خوندم
    با اجازه شما و با نقل قول از سایت خوبتون این مطلبو به اشتراک میزارم
    موفق باشی مهندس

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۷ دی, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۴:۰۹

    به محمد صالحی:
    خواهش می کنم. موفق باشی دوست عزیز

Leave a comment