ششمین روز هفته منابع طبیعی با جوامع محلی حوضه آبخیز الگویی

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۰:۰۰

     به‌بهانه پاس‌داشت ششمین روز هفته منابع طبیعی سال ۱۳۹۱ که در روزشمار این هفته با عنوان «منابع طبیعی و مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز» نام‌گذاری شده بود، در روز یک‌شنبه ۲۰ اسفند‌ماه میزبان اهالی روستاهای منطقه دوراهان شهرستان بروجن بودیم. در این برنامه مشارکتی که به همت انجمن محیط‌زیستی تسنیم بروجن و همکاری ادارات منابع طبیعی و آموزش و پرورش منطقه گندمان برگزار شد، بیش از ۱۵۰ نفر از دانش‌آموزان، اهالی و مسئولان محلی و دوستداران طبیعت حضور داشتند.

سالن مجتمع مدارس منطقه دوراهان

     حضور در جمع جوامع و بهره‌برداران محلی و آموزش هم‌زمان کودکان و اولیای آنان در یک فضای صمیمانه، از جمله ویژگی‌های قابل‌توجه این برنامه آموزشی بوده که می‌تواند با هم‌پوشانی‌های فرهنگی‌ترویجی در میان اعضای خانواده‌های روستایی، زمینه‌ساز مشارکت بهتر خانواده‌ها در برنامه‌های مدیریتی منابع طبیعی باشد.

    علت انتخاب دوراهان برای برگزاری این برنامه، تعیین و معرفی منطقه دوراهان به‌عنوان «حوضه آبخیز الگویی» از سوی منابع طبیعی استان بود، منطقه‌ای که قرار است با مشارکت جوامع محلی و نهادهای مرتبط دولتی و غیردولتی متولی در حوزه‌های فرهنگی و اشتغال‌زایی، با هدایت و راهبری اداره منابع طبیعی به‌صورت پایلوت برنامه‌های مدیریت جامع منابع طبیعی در این حوضه آبخیز الگویی اجرا شود تا با دست‌یابی به یک الگوی مدیریتی موفق، شاهد گسترش این الگو در سایر حوضه‌های آبخیز مشابه استان باشیم.

نگارنده

     اجرای «طرح همیاران طبیعت» یکی از طرح‌های در دست اقدام منابع طبیعی استان بوده که با اعطای کارت‌های همیار طبیعت(ویژه مروجین دانش‌آموزی) در این برنامه و قرائت «تعهدنامه همیاران طبیعت» توسط دانش‌آموزان، به‌صورت نمادین اجرای این طرح در استان آغاز گردید و دانش‌آموزان منطقه در کنار خانواده‌های‌شان با وظایف و مأموریت‌های خود در زمینه همکاری با مأموران منابع طبیعی آشنا شدند.مراسم اعطای کارت‌های همیاران طبیعت

     آموزش عملی نحوه کاشت نهال، آبیاری و مراقبت از نهال‌های کاشته شده از دیگر برنامه‌های این روز بود که به‌همراه تهیه کارت شناسنامه درخت برای تمامی نهال‌های کاشته شده به‌نام دانش‌آموزان، به‌شایستگی مورد توجه دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان در این برنامه قرار گرفت. مشارکت جدی دانش‌آموزان و اولیای آنان در موضوعات آموزشی ارائه شده، از نقاط برجسته این برنامه بود که در پایان با همکاری مسئولانه و صمیمانه مربیان گرامی مدارس منطقه، مسابقه‌ای در میان آنان برگزار شد و به تعدادی از دانش‌آموزان و اولیای آنان جوایزی اهداء شد.

     حضور بخشدار و رییس اداره آموزش و پرورش منطقه گندمان به همراه تعدای از همکاران و دست‌اندرکاران منابع طبیعی منطقه گواه توجه درخور آنان به مباحث فرهنگی‌ترویجی منابع طبیعی بوده که در جای‌خود قابل‌تحسین است.

مشارکت قابل‌تحسین مسئولان و جوامع محلی



۳ دیدگاه لـ ششمین روز هفته منابع طبیعی با جوامع محلی حوضه آبخیز الگویی

  1. عباس محمدي گفته است:

    ۲۳ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۵:۲۱

    درود

    سبز و برقرار باشید.

  2. دانش گفته است:

    ۲۴ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۶:۱۷

    مهندس خاکپور عزیز,

    با سلام, واقعا” خسته نباشید. به نظر من, این برنامه یکی از بهترین برنامه های محیط زیستی است که فکر میکنم تا به حال ارائه شده. زیرا از نیروی بسیار فعال جامعه یعنی دانش آموزان کمک گرفته شده و چون والدین آنها را هم در این کار سهیم کرده اید مطمئنا” موفق خواهد شد.

    طرح همیاران طبیعت, با این روشی که شما فرموده اید, و ما را هم در جریان اجرای آن گذاشته اید, فوق العاده موفقیت آمیز خواهد بود که نه تنها در این وبلاگ و در محدوده ی شهرستان, بلکه باید آنرا به تمام استان و همچنین از طریق رسانه های نوشتاری به تمام کشور گسترش دهید و مطمئن باشید که بخش قابل توجهی از دانش آموزان کشور از آن استقبال خواهند کرد زیرا آنها “پیشاهنگان” حفظ محیط زیست خواهند بود و جذب آن خواهند شد, موفقیت های بیشتری برایتان آرزو دارم.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۲۵

    به عباس محمدی عزیز:
    ممنون از همراهی …
    به دانش عزیز:
    اتفاقن برای خودم هم تجربه متفاوتی بود چراکه آموزش کودکان در کنار خانواده‌های‌شان و مشارکت آنان در مباحث مطرح شده قابل توجه بود.

Leave a comment