سعید یوسف‌پور هم به جمع قهرمانان تالاب‌ها پیوست

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۲:۳۱

یوسف پور

     هم‌زمان با آیین‌های بزرگداشت روز جهانی تالاب‌ها(دوم فوریه سال میلادی مصادف با ۱۳ بهمن‌ماه) شاهد اجرای برنامه سالانه انتخاب قهرمانان تالاب‌ها در تبریز بودیم و از میان ۹ استان تالابی، قهرمانان تالاب‌های کشور در سال ۱۳۹۲ انتخاب شدند.

     گفتنی‌است که به‌منظور شناسایی و ساماندهی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه و احیای اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمانان تالاب‌ها در روز جهانی تالاب‌ها برگزار شده و در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی‌پژوهشی، اجرایی و مشارکت مردمی؛ قهرمانان تالاب‌ها انتخاب و از تلاش‌های برجسته آنان تقدیر می‌شود.

     تلاش‌ها و پیگیری‌های شایسه در راستای اجرای برنامه‌های حفاظتی و احیایی تالاب‌های گندمان و چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری، جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی و همچنین حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های اجرایی تشکل‌های مردم‌نهاد در زمینه حفاظت و احیای این تالاب‌ها؛ دلایل انتخاب سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به‌عنوان قهرمان تالاب‌ها در سال ۱۳۹۲ بوده است.

    بدون شک کسب این مقام و پیوستن مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به جمع قهرمانان تالاب‌های کشور، قابل تحسین بوده و می‌تواند امیدهای زیادی را در بین تشکل‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط زیست ایجاد کرده تا با عزمی جدی‌تر در برنامه‌های آگاهی‌بخشی و جلب مشارکت جوامع محلی و همچنین برنامه‌های حفاظتی و احیایی تالاب‌های استان مشارکت و همکاری مسئولانه داشته باشند.

    در حال حاضر نادیده گرفته شدن حق‌آبه طبیعی تالاب‌ها در اثر احداث سد بر روی رودخانه‌ها، توسعه غیراصولی و بی‌رویه زمین‌های کشاورزی، تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب‌ها به زمین کشاورزی، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه و مازاد بر پروانه‌های بهره‌برداری، دست‌کاری‌های انجام شده بر روی مسیرها و بستر چشمه‌ها و منابع آبی اطراف ‌تالاب، چرای مفرط و پرشمار دام، برداشت دستی علوفه، تخریب لانه‌ها و زیستگاه‌ها و شکار بی‌‌رویه پرندگان به‌همراه نوسانات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی در شمار مهمترین عوامل تخریب اکوسیستم‌های تالابی و خشکی این زیست‌بوم‌های ارزشمند قرار دارند.

     شوربختانه این اقدامات غیرکارشناسی و ناآگاهانه بسیاری از تالاب‌های کشور را وارد مرحله‌ای نگران کننده از کم‌آبی و خشکی بی‌سابقه کرده است. در حال حاضر این تالاب‌ها در حال تبدیل شدن به کانون‌های داخلی تولید گرد و خاک بوده و به‌جای نعمت به نغمتی برای مناطق تبدیل شده‌اند.

     نگارنده نیز به سهم خود این انتخاب شایسته را ارج نهاده و برای سعید یوسف‌پور و همه همکاران پرتلاش او در اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد، اهالی ساکن در سکونتگاه‌های اطراف تالاب‌ها و مسئولان محلی که بی‌منت و تحسین‌برانگیز برای کسب این موفقیت بزرگ تلاش کردند؛ بهترین‌ها را آرزو دارم.



۸ دیدگاه لـ سعید یوسف‌پور هم به جمع قهرمانان تالاب‌ها پیوست

  1. سیمین گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۳:۱۵

    موفق باشید هم شما و هم دکتر یوسف پور! مبارک باشد!

  2. احمد عزیزی گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۴:۱۱

    فکر می کنم بیشتر شما باعث قهرمان شدن سعید یوسف پور شده اید چرا که ایشان فردی بسیار سیاسی بوده و اگر منافع سیاسی خودش تامین نشود بعید می دانم زیاد به فکر محیط زیست باشد پس من به شما تبریک می گویم

  3. انجمن محيط زيستي تسنيم گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۴:۱۹

    با سلام و درود
    انجمن محیط زیستی تسنیم ضمن تبریک این موفقیت به جناب آقای دکتر یوسف پور، داشتن تلاش و پشتکار مضاعف در این زمینه را برای ایشان آرزومندیم.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۵:۰۱

    به سیمین:
    دیار بختیاری و اهالی‌اش همواره مدیون تلاش‌های شماست و ما مدیون محبت‌های سیمین و خانواده‌اش

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۵:۰۹

    به احمد عزیزی:
    از اینکه بنده را مورد لطف و محبت قرار دادید بی‌نهایت سپاسگزارم اما فراموش نکنیم که طبیعت وطن نیاز به هم‌افزایی و در کنار هم بودن دارد تا بتوانیم در مقابل هجمه‌های طبیعت‌ستیزانه مقابله کنیم.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۵:۱۳

    به انجمن محیط زیستی تسنیم:
    بزرگ‌ترین بخت‌ یاری‌های من همراهی و در کنار تلاش‌گران تسنیم است که بی‌منت و تحسین‌برانگیز برای صیانت و پاسداری از طبیعت و محیط زیست وطن تلاش می‌کنند …

  7. بهرام گفته است:

    ۱۷ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۸:۵۰

    با عرض تبریک به دکتر یوسف پور امیدواریم تلاشتون را برای جلوگیری از انحراف زاینده رود و کارون بیش از پیش به کار بگیرید تا قهرمان ملی رودخانه های کشور هم بشوید

  8. 12 استان منابع آب زيرزميني شان را از دست مي دهند | دیده‌بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۹ بهمن, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۲:۴۰

    […] به‌بهانه برگزاری برنامه سالانه انتخاب قهرمانان تالاب‌های سال ۱۳۹۲ از میان ۹ استان تالابی کشور، سعید یوسف‌پور مدیرکل […]

Leave a comment