مردمان چهارمحال و بختیاری چقدر در خشکی زاینده‌رود مقصرند؟

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۱۲ تیر, ۱۳۹۳ در ساعت ۲۰:۵۰

     هفتمین یادداشت دوست ارجمندمان دکتر رحیم علیمحمدی با بررسی میزان برداشت آب در استان چهارمحال و بختیاری و نقش آنان در پدیده فاجعه‌بار خشکیدگی زاینده‌رود، برای تارنمای طبیعت بختیاری ارسال شده است که در ادامه یادداشت‌های منتشر شده ازاین پژوهش‌گر برجسته واستادیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، با خوانندگان گرامی‌این تارنما به اشتراک گذاشته می‌شود:

میزان برداشت آب از رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری

     رودخانه زاینده رود دارای طولی معادل ۴۲۰ کیلومتر و حوضه آبریزی معادل ۴۱۵۰۰ کیلومترمربع قبل از احداث تونل های انتقال آب از حوضه های کارون و دز به زاینده رود بود. با توجه به اینکه آورد اصلی رودخانه تنها در بالادست سد زاینده رود قرار دارد و حیات زاینده رود به تولید آب در بالادست سد وابسته است به مواردی چند بشرح ذیل اشاره می گردد:

      قبل از سال ۱۳۳۳ ه ش. (قبل از احداث تونل اول کوهرنگ) مساحت کل حوضه آبریز سد زاینده رود ۴۲۰۰ کیلیومترمربع بود. که از این مساحت ۲۷۳۲ کیلومترمربع آن در داخل استان چهارمحال و بختیاری و ۱۴۶۸ کیلومترمربع در استان اصفهان واقع شده بود و رودخانه زاینده رود از ارتفاعات منطقه چلگرد سرچشمه می گرفت. اما با حفر تونل اول در سال ۱۳۳۳ ، تونل دوم در سال ۱۳۶۶ و تونل سوم در سال ۱۳۹۲ سرآب حوضه آبریز سد به ارتفاعات زردکوه بختیاری تغییر یافت و مساحتی بالغ بر ۶۲۰ کیلومترمربع به وسعت حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری اضافه گردید (۳۳۵۲ کیلومترمربع) و سهم استان چهارمحال و بختیاری از حوضه آبریز سد زاینده رود به ۳۳۵۲ کیلومترمربع، معادل ۶۹٫۵۴ درصد از کل حوضه آبریز سد زاینده رود (بدون احتساب حوضه آبریز تونل چشمه لنگان و خدنگستان) رسید. شرایط ویژه رودخانه زاینده رود به گونهای است که از سراب رودخانه (ارتفاعات زردکوه) لغایت دریاچه سد در محدوده جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری می باشد و محدوده سد، دریاچه سد و سد تنظیمی انحرافی زاینده رود در استان اصفهان و بعد از سد تنظیمی زاینده رود، مجددأ رودخانه وارد استان چهارمحال و بختیاری شده و پس از طی مسیری چند بعد از روستای چم خرم و چم نار وارد استان اصفهان می گردد.
یعنی رودخانه دارای دو بازه، (بالا دست و زیردست سد زاینده رود) می باشد:

الف – قسمت بالادست سد زاینده رود (سهم آورد ماهیانه و سالیانه استان چهارمحال و بختیاری از میزان آب ورودی به سد زاینده رود):

     مخزن سد زاینده رود دارای دو ایستگاه آبسنجی می باشد: ۱- ایستگاه آب سنجی اسکندری که جریان آب ورودی از طریق تونل های خدنگستان، چشمه لنگان و رودخانه پلاسجان از منطقه فریدن را اندازه گیری می نماید. ۲- ایستگاه آب سنجی قلعه شاهرخ که میزان آب ورودی به سد از استان چهارمحال و بختیاری را اندازه گیری می‌کند (شکل ۱).

کلیک کنید تا بزرگتر ببینید

     جدول بررسی و آنالیز آمار گویای آنست که میزان آب ورودی از طریق تونل چشمه لنگان و منطقه فریدن اصفهان به سد زاینده رود به دلیل برداشت‍های آب در مسیر‍ های انتقال آب، طی ماههای خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان، تقریباً حداقل و نزدیک به صفر می باشد ولیکن میزان آب ورودی از طریق ایستگاه قلعه شاهرخ (استان چهارمحال و بختیاری) مقادیر قابل توجهی بین ۱۲ لغایت ۶۸ مترمکعب بر ثانیه است. این قضیه مؤید آنست که آب در مسیر رودخانه پلاسجان و منتهی به ایستگاه آب سنجی اسکندری برداشت و مصرف می شود اما در استان چهارمحال و بختیاری بدون هیچگونه برداشتی وارد سد زاینده رود می گردد.

کلیک کنید تا بزرگتر ببینید

     جدول (۲) در صد جریان وردی به سد زاینده رود از استان چهارمحال و بختیاری (ایستگاه آب سنجی قلعه شاهرخ) می باشد لطفأ اعداد جدول را به دقت ملاحظه فرمایید لذا چنانچه به میانگین سالیانه مراجعه شود در صد تأمین آب سد و رودخانه زاینده رود از طریق استان چهارمحال و بختیاری به ۹۶٫۳۰ درصد و حتی در سال آبی ۹۱- ۹۰ این رقم به ۸۸٫۸۶ درصد رسیده است. در ماههای مختلف سال خصوصأ ماههای بحرانی سال که نیاز آبی بالامی باشد در صد تأمین آب سد و رودخانه زاینده رود از طریق استان چهارمحال و بختیاری به ۹۹٫۹۷ درصد نیز رسیده است.

کلیک کنید تا بزرگتر ببینید

ب- محدوده زیر دست سد زاینده رود:
     در زیردست سد زاینده رود تعدادی ایستگاه آب سنجی، جهت اندازه گیری جریان آب رودخانه احداث شده اند. ۱- ایستگاه آب سنجی سد تنظیمی- انحرافی زاینده رود، که جریان ورودی به استان چ و ب را اندازه گیری می نماید. ۲- ایستگاه آب سنجی پل زمانخان، که جریان آب خروجی از استان چهارمحال و بختیاری توسط رودخانه زاینده رود را اندازه گیری می نماید. ۳- ایستگاه آب سنجی پل کله، این ایستگاه در واقع بعد از آبگیر تصفیه خانه باباشیخعلی با دبی ۱۲ مترمکعب بر ثانیه(تصفیه خانه اصلی استان اصفهان) و آبگیر خط انتقال آب به استان یزد با دبی حدود ۳ مترمکعب بر ثانیه (سد چم آسمان) قرار دارد. این ایستگاه به دلیل برداشت آب در بازه بیش از ۵۰ کیلومتر استان اصفهان و آبگیر اصلی تأمین شرب تصفیه خانه استان اصفهان و یزد نمی تواند شاخص مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

     جدول (۳) درصد مابه التفاوت جریان وردی و خروجی از استان چهارمحال و بختیاری (ایستگاههای سد تنظیمی زاینده رود و پل زمانخان) می باشد یا به عبارتی در صد میزان آب برداشت شده توسط بهره برداران در استان چهارمحال و بختیاری واقع در محدوده سد زاینده رود تا پل زمانخان را با علامت منفی نشان داده است. چنانچه به درصد میانگین سالیانه توجه شود ملاحظه می گردد ضمن اینکه کل آب خروجی از سدتنظیمی با مقدار بیشتری وارد استان اصفهان شده است و آمار درصد میانگین ماهیانه خصوصأ از سال ۱۳۸۶ به بعد مؤید آنست که مصرف حداکثر ماهیانه ۴٫۷ درصد می باشد که این رقم در برابر جریان رودخانه رقم ناچیز و بدون تأثیر در خشک شدن رودخانه است. این در حالی است که تعداد پمپاژهای زیادی مربوط به استان اصفهان یعنی شهر آب پونه و روستای حجت آباد به دلیل واقع شدن در حدفاصل دو ایستگاه آب سنجی (سد تنظیمی زاینده رود و پل زمانخان) در این آمار لحاظ شده اند.

     در نتیجه چنانچه با دید کارشناسی به این مسئله پرداخته شود با صراحت تمام می توان اظهار نمود که عامل خشکی رودخانه زاینده رود برداشت های آب در استان چهارمحال و بختیاری نمی باشد و اظهار نظر کارسناسان قدیم و جدید که گفته اند برداشت آب در سراب رودخانه تأثیری در کمبود آب رودخانه، به دلیل برگشت مجدد و زهکشی منطقه نخواهد داشت مورد تأیید قرار می گیرد.

کلیک کنید تا بزرگتر ببینید



۷ دیدگاه لـ مردمان چهارمحال و بختیاری چقدر در خشکی زاینده‌رود مقصرند؟

  1. عبدالحمید گفته است:

    ۲۸ تیر, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۰:۳۵

    بعضی آمارها به طور واضح و هدفمند دستکاری شده اند. از این وبلاگ خوب انتظار است ابتدا از صحت مطالب مطمئن شود و بعد روی وبلاگ بگذارد. برای نویسنده هم متاسفم

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ تیر, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۷:۵۲

    درود بر جناب عبدالحمید
    حقیقتن من نمی‌دانم کدام‌یک از آمارها مد نظر شماست. اگر مشخصن بفرمایید که منظورتان از آمار دستکاری شده کدام‌یک از آمار مندرج در یادداشت است، بنده از جناب علیمحمدی خواهم خواست که توضیحات لازم را در همین بخش نظرات بیان فرمایند …

  3. مجید گفته است:

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۷:۴۹

    برادر اگه وقت کردی یه سری بزن سامان تا برداشت آب بالادست را متوجه بشی تا ببینی خون زاینده رود چطور با صدها پمپ مکیده میشه. وجدان آدما را مثل آمارها نمیشه دست کاری کرد (جهت اطلاع بنده بختیاراتم)

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۷ شهریور, ۱۳۹۳ در ساعت ۰۰:۱۶

    درود بر مجید:
    دوست عزیز ابتدا اینکه؛ اتفاقن یکی از مشکلات فعالان و مردم عادی در ماجرای زاینده رود عدم دسترسی به آمار و اطلاعات مستند از منابع رسمی کشور است و متأسفانه در سکوت و یا در سایه رفتارهای غیر مسئولانه نهادهای متولی دولتی و رسمی آمارهای زیادی منتشر شده است و امکان راستی آزمایی چندانی هم وجود ندارد.
    و بعد اینکه؛ اتفاقن سری به منطقه سامان در چهارمحال و بختیاری زده‌ام و در ادامه به منطقه باغ‌بهادران در اصفهان رسیدم. در منطقه باغ‌بهادران هم رودخانه را پرآب دیدم و شوربختانه در ادامه دیدم که چطور این آب با کانال‌های خاکی و سیمانی به شالیزارها و باغ‌ها و بالاخره به طرف صنایع پر آب‌بر مانند فولاد و ذوب‌آهن هدایت می‌شود!
    و بعدتر اینکه؛ اتفاقن خطوط لوله انتقال آب به یزد و کرمان را هم دیدم!
    دوست عزیز؛ همه مشکل به مردمان سامان و یا اصفهان بر نمی‌گردد بلکه اصل مشکل در چیدمان توسعه ما در دهه‌های گذشته است که اتفاقن هنوز هم بر همان اشتباه‌ها اصرار داریم!

  5. Ebrahim گفته است:

    ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴ در ساعت ۱۴:۱۸

    سلام من یکی ازاهالی حومه سامان هستم متاسفانه آمار نویسنده صحیح نمیباشدازخروجی سدتاآخرین روستادرچهارمحال یعنی چمناربه هر روستاکه نگاه کنی ۳۰الی۴۰لوله آب پمپاژوجوددارد دربعضی ازروستاها مثل شوراب که میزان برداشت آب سربه فلک میکشد مثل مزرعه عباس آبادوغیره یک پمپاژهم به بن میرود مقدار برداشت به قدری زیاداست که دورمکنده آب گرداب تشکیل میشود من به این آماراعتقادی ندارم چون درصد قابل توجهی ازآب ازچشمه لنگان واردسدمیشودوبه گفته نویسنده مقدارآب چشمه لنگان صفراست واقعا خنده دار است با این همه برداشت چهارمحال۴/۷درصدآب برداشت میکند من خودم ساکن چهارمحالم بعضی افراد میگویند آب مال چهارمحال است واز چمنارپایینترنباید بروددوستان خداچگونه به به این افرادرحم کند و باران وبرف بباردتازه طرحهای کشاورزی درسوده جان راه اندازی شده درقبل ازسدو مقدار ورودی کمتر هم میشود نویسند احتمالاازاهالی چهارمحال است پس آمارنویسنده قابل قبول نیست دوعامل باعث کم شدن آب زاینده رود شده عامل اصلی خشکسالی عامل بعدی برداشت بیش ازحدآب درچهارمحال اصفهان وفرستادآن به استانهای دیگر تنهاراه حل این است که تمام مزارع کشاورزی ازآبیاری جاری به قطره ای تبدیل شوند.

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ فروردین, ۱۳۹۴ در ساعت ۲۲:۰۶

    درود بر ابراهیم
    ابتدا، شما مطمئن هستید که از اهالی منطقه سامان هستید؟ که البته این ماجرا خیلی هم مهم نیست.
    بعد، اینکه بفرمایید از نظر شما کدام قسمت از آمار ارایه شد اشکال دارد تا نویسنده یادداشت جناب دکتر رحیم علیمحمدی که از پژوهش‌گران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می‌باشند، توضیحات لازم را ارایه دهند؟

  7. Ebrahim گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۴ در ساعت ۰۸:۳۸

    سلام آقای خاکپورمن خودم شاهدم افرادی بانزدیک شدن به برداشت هلوها چون موتورپمپ شخصی دارن هرسه روزیکبار باغاتشان راباآب جاری آبیاری میکنندباید آبیاری جاری به قطره ای تبدیل. و وروی موتورپمپها کنتور گذاشته شود.تاازاتلاف آب جلوگیری شود.این زمینها رادراصل به افرادکم درآمدوبیکارواگذارکرده اند ولی متاسفانه۱/۳شایدهم بیشتراین زمینها توسط شاغلین ارگانهای دولتی خریداری شده اند این زمینها بصورت اجاره ی ۱۰ساله بوده اند وحق فروش نداشته اندوافراداآنهارادرازای مبلغی فروخته اند ولی الان اگه کسی بخوادبخره دیگه نمیتونه چون به صورت سرسام آوری قیمت بالارفته بنظرمن وبسیاری افرادکم درآمدباید این زمینهاازافراددوشغله وچندشغله گرفته وبه افراد کم درآمدواگذاروآبیاری جاری به قطره ای تبدیل شود.

Leave a comment