تبدیل بخاری های نفتی به چوبی در آبادی های جنگلی!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۱

نگارنده بیش از یک سال پیش به همراه کارشناسان و فعالان حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست کشور ابراز نگرانی کرده بود که اگر تمهیدات لازم برای اجرایی نمودن طرح ارزشمند و بزرگ هدفمندی یارانه ها دیده نشود ممکن است طبعات این طرح برای پایداری منابع طبیعی، به ویژه رویشگاه های جنگلی مصیبت بار باشد.

خطر جایگزینی هیزم به دلیل افزایش قیمت سوخت های فسیلی و همچنین افزایش روند تبدیل زیر اشکوب جنگل به دیم زارهای کم بازده و افزایش دام موجود در آبادی های جنگل نشین؛ به دلیل نرخ بالای بیکاری و ارزان بودن نیروی کار در روستاها و پائین بودن سرانه ی درآمد خانوارهای روستایی، علل ابراز نگرانی نگارنده و فعالان حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست کشور بودند.

نگارنده به همرا همکاران در جنگل گردشی هفته گذشته، با تعدای از زنان محلی برخورد کرده که در حال تهیه هیزم از بلوط زارهای اطراف یکی از آبادی های جنگلی لردگان بودند. شوربختانه مصاحبه و گفتگوهای صورت گرفته با آن ها، خبر از دیده نشدن تمهیدات لازم برای اجرایی شدن طرح مهم هدفمندی یارانه ها و طبعات غیر قابل جبران آن در رویشگاه های جنگلی کشور داشت.

آن زنان محلی اعلام می نمودند که پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت نفت و کپسول گاز، به دلیل بیکاری و نداشتن درآمد کافی به تغییر وسایل تولید انرژی در منازل روی آورده اند و عمدتا” زنان روستا هر روز جهت تأمین هیزم مورد نیاز مجبور به پیمودن قریب به ۱۰ کیلومتر مسافت و حمل طاقت فرسای هیزم های جمع آوری نموده به آبادی هستند. آنان تحمل این کار سخت و نابودی جنگل و ارتکاب به جرائم زیست محیطی را از سر ناچاری می دانستند و از شرایط سخت زندگی شان گلایه داشتند.

آنان در توجیه این تغییر شیوه تأمین انرژی و هجوم مردم برای تهیه هیزم از جنگل های اطراف آبادی ها، که البته آن را از سر ناچاری می دانستند، به کمبود نفت و کپسول های گاز و چندین برابر شدن قیمت این حامل های انرژی در روستا (نفت ۵ برابر و کپسول گاز ۷ برابر)، بیکاری و ناچیز بودن درآمد سرانه خانوارهای ساکن در آبادی  های پراکنده در رویشگاه های جنگلی اشاره داشتند.

روند شتابان جایگزینی سوخت هیزمی با سوخت های فسیلی و نبود تمهیدات و برنامه های  حمایتی لازم جهت کنترل و مهار این روند ویرانگر، که به وضوح در تمامی آبادی های پراکنده در رویشگاه های جنگلی زاگرس نیز قابل مشاهده است؛ زنگ خطری جدی برای مسئولین و دستگاه های متولی صیانت و پاسداری از این زیست بوم های جنگلی در حال تخریب بوده که عدم واکنش مناسب به آن می تواند سبب وارد شدن خسارت های جبران ناپذیری به بلوط زارهای غرب کشور گردد.

جالب آنکه نگارنده در منطقه ای با این رخداد تلخ مواجه شد که یکی از زیر حوضه های آبخیز مشرف به دریاچه سد کارون ۴ است، همان بلندترین سد برق آبی کشور که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف ساختن آن گردیده است. تخریب جنگل های منطقه، به سرعت فرسایش خاک شتابی فاجعه بار داده و کاهش عمر این سد غول پیکر را رغم خواهد زد.




۳۲ دیدگاه لـ تبدیل بخاری های نفتی به چوبی در آبادی های جنگلی!

  1. مصطفي شهرياري گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۱۰

    با سلام و درود تشکر از دیدگاه دقیق شما امیدوارم مسئولین راهکاری برای مردم سختکوش عشایر بیندیشند

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۳۷

    به شهریاری:
    ممنون دوست عزیز، با امیدتان همراهم …
    درود

  3. اشکار گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۴۰

    می بینم که الان فقط ریدامون کاهن بزرگ معبد آمون می تونه به داد جنگل های شما برسد!!!!

    بره کشان بعضی هاست که به عنوان مبارزه پیگیر با قاچاق چوب ، خلق الله را سرکیسه کنند

  4. محمد درویش گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۷

    این یک فاجعه بزرگ است که پیش تر بسیاری از کارشناسان جنگل آن را هشدار داده بودند.
    متاسفانه حتا از لواسان هم خبر می رسد که مردم محلی که اغلب ثروتمند هم هستند، دارند بوته ها و شاخه های درختان را کنده و جمع آوری می کنند تا شومینه های چوبی خود را دوباره راه بیاندازند. همچنین در کلاردشت هم این موضوع گزارش شده است.
    باید دوستان در سبزپرس و ایرن و خبرگزاری مهر این فاجعه را بیش از پیش هشدار دهند. وگرنه دیگر جنگلی برای مان نخواهد ماند.

  5. miri گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۹

    سلام .با کمال تاسف باید بگویم من بعنوان یک طرفدار محیط زیست ولی دراینجا حق را به عشایر ومردم بدبخت منطقه میدهم .همه ما میدانیم که وقتی فقر از یک در وارد می شود، ایمان ومسایل اخلاقی از در دیگر بیرون می رود . فقط دردی که دلم را به درد می اورد ان است که اینجا مظلومی (مردم منطقه ) تیشه به ریشه مظلوم تر از خودشان ( طبیعت مظلوم ) ایران زده اند . اما اگر انطور که اقای درویش گفته اند: مردم ثروتمند این عمل را انجام میدهند . فقط میتوانم بگویم : ارزومندم ان دست که درختی را بخاطر شومینه قطع میکند ، بریده باد .

  6. miri گفته است:

    ۱۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۹

    با سلامی دوباره . مقاله ای از اقای حسنی مهمویی راجع به برخورد دستگاه قضایی هند با متخلفین محیط زیست خواندم . فکر میکنم الگوی خوبی برای مملکت ما در برخورد با کسانی که درخت را برای سوزاندن در شومینه ونشستن در پرتو زیبای ان روی مبل واحیانا کنیاکی هم نوشیدن !!!! باشد. اشد مجازات !
    مقاله را برایتان میفرستم .

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۰

    متأسفانه برخی از این خانوارها هستند که درآمد ماهیانه آنها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است و حتا در برخی از خانواده ها، به دلیل کهولت سن و یا بیماری مردان، زنان به عنوان سرپرست و نان آور خانواده محسوب می شوند …

  8. miri گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۱

    جایگاه سیستم قضایی هند در حفاظت از محیط زیست و نکته ای برای محیط زیستی های ایران
    Blog – En-Blog
    Written by Behrooz Hassani M

    یکی از مقالاتی که امروز پایش نشستم در مورد محیط زیست هندوستان بود و نکته ای داشت که به نظرم می تواند برای محیط زیستی های ایران جالب باشد.

    ارائه کننده بعد از تشریح ضعف سیستم قانون گزار و اجرایی در این کشور در مقابله با تهدیدات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی به این نکته اشاره کرد که تحرک قابل توجه سیستم قضایی هندوستان و خصوصا دادگاه های این کشور در مجازات متخلفان در سطوح مختلف باعث شده که بهبود قابل توجهی در روند تخریب حاصل شود.

    وی با اسم بردن و ذکر جزییاتی از چند پرونده ی قضایی محیط زیستی در این کشور به موفقیت های دستگاه قضایی هند در عرصه های مختلف، از توقف پروژه های مخاطره آمیز تا اجبار سیستم آموزشی این کشور به تدریس محتوای محیط زیستی اشاره کرد که به نظرم در نوع خود موفقیت محسوب می شوند.

    در گفتگویی که بعد از ارائه ی مقاله شکل گرفت از سخنران پرسیدم که به نظرش آیا جایگزینی پارلمان و دولت به عنوان بازوهای اصلی طراحی و اجرای اصول محیط زیستی با دستگاه قضایی که یک ارگان کنترلی است کار درستی است و آیا باعث نمی شود که در بسیاری از اوقات نوشدارو بعد از مرگ سهراب به دستمان برسد؟ وی بر این باور بود که در نهایت این پارلمان و دولت هستند که برای حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی مبارزه کنند اما سیستم قضایی اختیارات و امکاناتی دارد که در نوع خود می تواند جالب باشد.

    طی نهار که دوباره با هم صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایل موفقیت سیستم قضایی در این حوزه می تواند به دلیل عدم وابستگی جهانی این سیستم به انتخابات و وعده های مرتبطش باشد که یاری اش می کند آسوده تر و مستقل تر تصمیم بگیرد. از طرف دیگر به مرور زمان برخی از این پرونده های قضایی می توانند آغاز خوبی برای شکل گیری پایه های یک بند جدید در قانون برای حفاظت بهتر از محیط زیست باشند.

    در این که جایگاه قوه ی قضاییه در حفظ محیط زیست ایران کجا است، من اطلاع دقیقی ندارم اما فکر می کنم پیروی از الگوی هندوستان در فعال کردن این سیستم می تواند در صورت طی مسیر صحیح پیامدهای مثبتی را برای محیط زیست ایران به ارمغان داشته باشد.

  9. دانش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۲

    به آقای درویش,
    شما فکر میکنید آقای سبز پرس! و خانم ایرن! و دوشیزه مهر! قدرتشان از هومان خان بختیاری که در محل حضور دارد, بیشتر است. اشکال جای دیگریست. همان قدرت طبیعت ستیزان است که دارند مملکت را بسوی نابودی سوق میدهند.

  10. دانش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۷

    هومان جان,
    بخاطر گزارش هشدار گونه و تکاندهنده ات سپاسگزارم. تقصیر از آن روستاییان بینوا نیست. خانه از پایبست ویرانست.

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۳

    عمده ترین عوامل تهدید جنگلهای زاگرس، نیازهای معیشتی و اولیه روستائیان ساکن در جنگل و نداشتن دانش و فرهنگ لازم جهت بهره برداری اصولی و پایدار از منابع طبیعی اطراف سکونتگاه های خود است.
    اگر در کنار حمایت های دولتی در راستای تغییر شیوه های معیشتی، سیستم های آموزشی و تربیتی و فرهنگی کشور به رسالت خود – ارتقاء سطح دانش و مهارت های عمومی – به طور مسئولانه عمل کنند شاید در آن صورت تنها نیاز به برخوردهای قضایی شدید با برخی سودجویان و طبیعت ستیزانی باشد که از سر طمع ورزی و زراندوزی به جنگ با طبیعت می روند.
    درود میری عزیز

  12. دانش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۴

    به آقای میری,
    سیستم قضایی ایران, وابستگی سیاسی شدید به گردانندگان کشور دارد و تا این وابستگی از بین نرود امکان درست شدن این سیستم و در نتیجه بهبود محیط زیست وجود ندارد

  13. مسعود گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۶

    متاسفانه سیستم ، آزمون و خطاست !!
    تصمیمات کلان را اول اجرا می کنند و بعد حواشی اش را می بینند.
    برای مردم منطقه دل نگران شدم.

  14. محمد درویش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۳۷

    دانش عزیز:
    البته که هومان خان، خان ِ خانان است!
    منتها یک دست صدا ندارد! دارد؟

  15. miri گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۰

    با سپاس فراوان از اقایان خاکپور و دانش . فرمایشات شما عزیزان کاملأ صحیح است . بله دوستان ، محیط زیست ما، اقتصاد ما و اجتماع ما ( خصوصأ طبقات پایین تر اجتماعی مثل جوامع کارگری ودهقانی) یک حالت میکی موسی دارند ! ولی باید انقدر گفت و نوشت تا سیاسی یون ما عمق فاجعه را درک کنند .
    برای شناخت پدیده میکی موس برایتان مقاله ای از همان نویسنده میفرستم و به همراه ان شب خوش .

  16. miri گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۳

    میکی موس و توسعه ی پایدار
    Blog – En-Blog
    Written by Behrooz Hassani M

    سه روز است برای شرکت در کنفرانس بین المللی توسعه پایدار در نیوزلند هستم. کنفرانسی که گرچه وسعت گسترده مقالاتش باعث شده است در آن از هر دری سخنی برود اما در عین حال باعث شد تا ایده های بسیاری را برای کارهای آینده به دست بیاورم.

    یکی از نکات جالبی که در این کنفرانس با آن آشنا شدم موضوع توسعه میکی موسی بود که در موردش در یادداشت قبل به انگلیسی نوشتم. در تصویر زیر یکی از کلیدی ترین مدل ها برای تشریح توسعه ی پایدار را می بینید.

    میکی موس و توسعه ی پایدار

    همانطور که در تصویر دیده می شود توسعه پایدار در واقع محل هم پوشانی سه حوزه ی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است. در تصویر بعد که در روز اول کنفرانس در طی یکی از مقالات معرفی شد مدلی را می بینید که در آن بخش اقتصادی رشد کرده است اما دو حوزه ی دیگر نتوانسته اند پا به پایش پیش بروند و در نتیجه سیستم از حالت تعادل خارج شده است. این همان مدلی است که ارائه کننده از آن با عنوان مدل میکی موسی یاد می کرد.

    میکی موس و توسعه ی پایدار

  17. miri گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۴

    I am reporting almost live from the Seventh International Conference on Environmental, Cultural, Economic and Social Sustainability. It is now 4:30 PM here in Hamilton (NZ) and the first day of conference is almost finished. Many interesting papers were presented today and I had the opportunity to listen to some of them. There are many points that I want to talk about them but at this stage I prefer to mention an interesting model which Robert Howell introduced during his plenary session this morning.

    Look at the below image:

    mickey mouse model sustainability

    What I want to basically talk about is the model on right which is called Mickey Mouse model, and may look funny but when you take a closer look you find how bad it can be. This is what is happening all around the world these days; while the economy is getting bigger and bigger, the attention to environment and society is decreasing and they are disappearing. Projects are evaluated based on their economic profits and decisions are made according to their economic and financial return. So the economy, as the core, decides what happens and how it happens.

    I haven’t had the chance to study more about this but I would write about it as soon as I return to Melbourne. I promise.

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۵۲

    این هم تصاویر مطلب«میکی موس و توسعه ی پایدار» از بهروز حسنی مهموئی عزیز:
    میکی موس و توسعه پایدار1
    میکی موس و توسعه پایدار2

  19. شقایق گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۵۴

    چو ناکس به ده کدخدایی کند | کشاورز باید گدایی کند

  20. دانش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۲۸

    به شقایق عزیز,
    کوتاه و مختصر ولی بسیار پُر معنی. بهتر از این نمیشد وصف حال ایران را در نصف خط گفت. موفق و پیروز باشید.

  21. مهرداد گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۷

    درگیر همایش شیرازم اگر قسمت شد وبرف رخصت داد به دادت خواهم رسید

  22. امیر سررشته داری گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۰۶

    هومان جان جسارت کردم یک پست (http://amirsar.blogfa.com/post-199.aspx)برای این مطلب با حالی که نوشته بودی کار کردم. شرمنده. گفتم حالا که ملت افتاده اند به جان جنگلها دایی جان وبلاگستان هم بی نصیب نماند. ارادتمند

  23. محمد درويش گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۳۴

    از همه دوستان، به ویژه ناصر کرمی و خبرگزاری مستقل محیط زیست و امیر سررشته داری که این خبر مهم را پوشش دادند، قدردانی می کنم.

  24. قباد گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۵۰

    سلام
    این روند در باقی نقاط کشور به انحا دیگر در حای حاث شدن است اما کسی خبر ندارد یا خبر نمی‌دهد. یکی از افراد سودجو به نام داریوش، با دادن دستمزدی اندک به هم‌روستایی‌هام داره تمام پرندگان نادر منطقه‌ی شکار ممنوع آلمابلاغ را با دام و طور می‌گیرد، از سوی دیگه چند نفر از هم‌روستاییهام دندان تیز کرده‌اند تا گرازها و قوچ‌ومیش‌های – کم تعداد – این منطقه را شکار کنند و …

  25. سیمین گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۱۴

    ببخشید ببخشید من نبودم
    چی چی نوشتید؟ مدل میکی موسی؟
    یعنی اینکه ما داریم بصورت میکی موسی رشد می کنیم؟ و محیط زیست و جامعه را کمتر توجه می کنیم؟ درست متوجه شدم؟
    جالب بود. فردا بروم و اطلاع رسانی کنم در سیستم خودمون!!!
    راستی بارش باران و برف در پایتخت مبارک! حتماً هوا تمیز شده!

  26. مسعود گفته است:

    ۱۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۴۰

    طبیعتا نام ِ مدل میکی موسی به شکل نمودارش مربوط است دیگر! نه به موش!!

  27. خوارزمی گفته است:

    ۲۰ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۵۲

    درود
    اول اینکه امروز خیلی خوشحالم چون بعد از ماهها باران طزاوت دوباره ای بر جان خسته پارک ملی خبر داد.
    اما دوم : این مشکل تامین سوخت از درختان مثل اینکه دامن همه ایران رو گرفته. اینجا هم وضع بهتر از اونجا ها نیست . همه برگشتند به همون دوران قدیم و بدنبال تکه ای چوب برای سوزاندن!! البته حق میدم بهشون
    با این پول تو جیبی که به مردم دادن آخه می تونن چندتا بشکه نفت به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان و کپسول گاز به قیمت ۴۵۰۰ تومان بخرند.
    این مواد مثلا سوختی تا وارد یه روستا میشه ببینید چقده بالا میره!! خب معلومه همه بر می گردند به همون روزگار گذشته و بخاری های هیزمی رو علم می کنن!!

  28. مرتضي گفته است:

    ۲۰ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۲۱

    ای کاش به دیدگاههای آگاهانه ، صادقانه و دلسوزانه کارشناسان کار بلد چون هومان ها، امیر ها و… بهاء داده می شد. ولی متاسفانه بهاء که هیچ، حتی گوش هاشان را می گیرند که حرفشان را نشنوند از آن بدتر دهان هارا می بندند که حرف حق نزنند. مگر آن دیگر محقق متعهد دغدغه ای جز دغدغه محیط زیست طبیعی داشته و دارد، مگر عشقی جز عشق به این سرزمین داشته و دارد، او را که وجدان بیدار جنگلبانان و محیط بانان بود دیدیم چگونه پاداش دادند! ندادند؟

  29. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۲

    سلام و ممنون از همراهی همه ی دوستان عزیز؛
    در مأموریت روز گذشته به مناطق جنگلی بام ایران متأسفانه شاهد رخدادهای دیگری بودم که دلالت بر شتابان شدن روند بازگشت بخاری های هیزمی دارد که سعی دارم در مطلبی به آن ها بپردازم.
    درود

  30. شواهدی دیگر در تأیید موج جدید تخریب جنگل ها ! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۱۷

    […] صفحه اولدر باره « تبدیل بخاری های نفتی به چوبی در آبادی های جنگلی! […]

  31. چهارمین یادداشت«مهار بیابان زایی»در طبیعت بختیاری | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۲

    […] منابع جنگلی کشور را هم به یغما برد. گزارش های مصور دیده بان طبیعت بختیاری از استقبال مردم محلی در استان چهار محال و بختیاری برای […]

  32. محمد گائینی گفته است:

    ۲۹ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۴۸

    درووود بر شما
    ممنون از اطلاع رسانی و هشدار این فاجعه زیست محیطی

Leave a comment