بزرگترین روستای چهارمحال و بختیاری در مخزن سد بهشت آباد غرق می شود!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۳۸

گفتگوی نگارنده با خبرگزاری مهر در باره خسارت های ناشی از احداث سد بهشت آباد در حوزه مسائل اجتماعی منطقه را می توانید در اینجا ملاحظه کنید. در سال های اخیر پروژه های غیراصولی انتقال آب بین حوضه ای که شوربختانه غالبا” ملاحظات محیط زیستی و اجتماعی در ارزیابی آن ها از جایگاه سزاواری برخوردار نبوده است، موجب نگرانی فعالان و متخصصین حوزه محیط زیست شده است؛ چرا که عمدتا” این پروژه های غیرکارشناسی، پایداری هر دو سرزمین مبدأ و مقصد را نشانه گرفته است.

سد و پروژه انتقال آب بهشت آباد که مستند به مطالعات و ارزیابی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۷، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور، غیرفنی و غیراقتصادی و خلاف منافع منطقه ای و ملی تشخیص داده شده بود، قرار است به وسیله تونلی به طول ۶۵ کیلومتر و در عمق ۳۰۰ متری زمین، آب را از سرشاخه های کارون بزرگ به سمت حوزه مرکزی کشور – اصفهان – منتقل کند.

متأسفانه تاکنون هشدارها و انتقادها از اجرای این طرح که بی شک می تواند روند بحران آب در چهارمحال و بختیاری و خوزستان را شتابناک تر کند راه به جایی نبرده و مطمئنا” اضافه بر ایجاد معظلات زیست محیطی، به لحاظ نادیده گرفتن مؤلفه های اجتماعی فرهنگی و برنامه های اسکان مجدد و اشتغال جایگزین اهالی روستاهای مشمول جابجائی ناشی از اجرای سد، تنش های اجتماعی اجتناب ناپذیری در منطقه رقم زده خواهد شد.




۷ دیدگاه لـ بزرگترین روستای چهارمحال و بختیاری در مخزن سد بهشت آباد غرق می شود!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۱۴ بهمن, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۰:۰۳

    ایمان دارم روزی آیندگان ما را به دلیل چنین دخل و تصرفات آزمندانه ای در طبیعت به محاکمه کشانده و سنگ مزارمان را دشنام باران می کنند …

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ بهمن, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۲۲

    به محمد درویش:
    پس شاید بهتر باشد بر سنگ مزارهای مان تاریخ نزنیم تا آیندگان ندانند که آن آزمندان ما بودیم …!

  3. بی نام گفته است:

    ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۲:۳۷

    چرا نماینده لردگان آقای جلیل در برابر احداث سد بهشت آباد به بهانه کمبود آب در استان چهامحال و بختیاری مخالفت میکند اما در لردگان دو سد خرسان در حال احداث است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. بی نام گفته است:

    ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۲:۴۴

    چرا نماینده شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری آقای زمانیان؛در برابر احداث سد بهشت آباد اردل به بهانه کمبود آب در استان چهامحال و بختیاری مخالفت میکند اما در برابر احداث دو سد خرسان در شهرستان لردگان صحبتی نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. صمد گفته است:

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۳ در ساعت ۱۳:۰۳

    چطور شده که نماینده های استان دلشان برای اردل مظلوم می سوزد ؟ مگر اردل در نیمه کره شمالی زمین است ؟ مگر اردل با احداث این سد پیشرفتی دارد ؟ایا پیشرفت اردل بهانه نیست ؟ چطور وقتی پروژه های عظیمی در استان در بین شهرستانهای چون شهرکرد و بروجن و لردگان افتتاح یا کلنگ زنی جهت احداث آن به زمین میزد و مردم مظلوم شهرستان اردل هر داد و فریاد قانونی برای حتی یک پروژه کوچک گوش فلک را کر کردولی آقایان نماینده های محترم استان یادشان نبود که در تقسیمات استانی شهرستان جدید از کره مریخ به نام اردل به این استان رسید؟خواهشمند است از نماینده محترم استان که دلسوزی زیاد نفرمایند مردم را غیر قانونی به خیابان نکشند . کمی به فکر این شهرستان مظلوم باشند بلاخره روزی آه یتمیان این شهرستان مسولین بی خرد این استان در خواهند گرفت . این ها همه بهانه بنی اسراییلی است که مسولین استان برایم می آورند

  6. مریم گفته است:

    ۱۴ خرداد, ۱۳۹۳ در ساعت ۲۲:۲۰

    به این سایت برید:
    http://www.maiehaiat.blogfa.com

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۵ خرداد, ۱۳۹۳ در ساعت ۲۰:۲۴

    درود بر مریم گرامی:
    در اینکه سدسازی و پروژه‌های پرپول و نان هم طرفداران خاص خود رادارند شکی نیست. اما شرط اول دفاع منطقی و علمی از سرزمین و مردمانش این است که همه افراد طرفین شناسنامه‌دار باشند و با هویت‌های حقیقی به بیان دیدگاه‌هایشان بپردازند.

Leave a comment