آبگرم‌کن‌های خورشیدی به روستاهای جنگلی پشتکوه لردگان رسیدند

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است چهارشنبه, ۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۰۰

آبگرم‌کن‌های خورشیدی به جای آبگرم‌کن‌های هیزمی

     تـامیـن سوخـت هیزمی‌ همواره در سیاهه عمـده‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس قرار داشته و بررسی‌های انجام شده گواه این حقیقت است که تبعات ناشی از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها(به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های اقتصادی کشور)، روند اثرگذاری آن را به‌شدت افزایش داده است.

     هرچند در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های تغییر الگوی سوخت مانند احداث جایگاه‌های توزیع نفت و گاز، روند استفاده از سوخت‌های هیزمی ‌در آبادی‌های داخل و حاشیه جنگل را تا حدودی کاهش داده است اما کماکان در مناطق دور افتاده و فاقد جاده‌های دسترسی که امکان احداث جایگاه و حمل آسان نفت و گاز میسر نبوده است، درختان جنگلی منبع اصلی تامین سوخت برای مصارف گرمایشی و پخت غذا در این سکونتگاه‌ها به‌حساب می‌آیند.

     رفتارها و گرایش‌های فرهنگی جوامع محلی برای تمایل به استفاده از سوخت‌های هیزمی‌ همواره به‌عنوان یک مانع اجتماعی در برابر طرح‌های تغییر الگوی مصرف سوخت روستائیان مطرح بوده که این مهم می‌بایستی با همت و همکاری نمایندگان جوامع محلی و نهادهای اجرایی و فرهنگی به‌انجام برسد.

      خوشبختانه با تلاش‌های قابل‌تحسین یکی از دهیاران – طالب حسنی – و حمایت‌های فنی‌اعتباری دستگاه منابع طبیعی این اتفاق در منطقه جنگلی ساطع لردگان صورت پذیرفته و مردم منطقه از نصب آبگرم‌کن‌های خورشیدی به‌خوبی استقبال کرده و با پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌ها، خواستار نصب تعداد بیشتری از این آبگرم‌کن‌ها در منطقه شده‌اند.

طالب حسنی دهیار پرتلاش منطقه ساطع لردگان

     با عنایت به این اسقبال و هم‌چنین تأثیرات غیرقابل‌انکار اجرای این پروژه در کاهش روند تخریب جنگل‌های منطقه، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های متولی حوزه سوخت و محیط‌زیست و فرماندار لردگان، همدلانه و مسئولانه از این طرح پشتیبانی کرده و با حمایت مالی و به‌صورت پایلوت تمامی خانوارهای این منطقه را مجهز به سیستم‌های گرمایشی و روشنایی خورشیدی کنند.

این یادداشت به‌همراه مصاحبه دهیار منطقه در خبرگزاری مهر منتشر شده است.



۱۱ دیدگاه لـ آبگرم‌کن‌های خورشیدی به روستاهای جنگلی پشتکوه لردگان رسیدند

  1. دانش گفته است:

    ۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۱۷

    آقای مهندس خاکپور عزیز, خبر خوشحال کننده ای بود که امیدوارم بزودی آنرا در تمام روستاهای کشور ببینیم.

    با عرض معذرت, چند تا سئوال در این زمینه دارم که اگر برایتان مقدرو هست مرا از جواب آنها, مطلع فرمایید. سئوالهای من از این قرار هستند:
    ۱- اگر بخواهم یکی از این آبگرمکن ها را برای نصب در یکی از روستاهای اطراف اندیکا بخرم چقدر باید بپردازم؟
    ۲- به جز لوله کش, آیا نصب آن آسان میباشد و یا احتیاج به افراد متخصص دارد.
    ۳- آیا میشود با شرکت سازنده ی آن مستقیما” تماس گرفت؟

    پیشاپیش از زحماتی که در این رابطه متحمل میشوید سپاسگزاری میکنم.

  2. ابوذر گفته است:

    ۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۳۶

    سلام آقای خاکپور خیلی خوشحال کننده بود

    راستی استاد از سد سازی ها چه خبر ؟ خدایی دیگه آب باریکه ای مونده که روش سد نزده باشن؟ خدا به داد منابع طبیعی ایران برسه. دیگه از طبیعت ایران چیزی باقی نگذاشتن … ها.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۳۹

    درود بر دانش عزیز
    مدتی نبودین دانش جان ولی باور کن آمدن مجددت خیلی خوشحالم کرد، آمدن‌هایی که بدون شک قوت قلب خواهد بود.
    ۱- این آبگرم‌کن‌ها با قیمت ۲ میلیون تومان در محل نصب شده‌اند.
    ۲- از ویژگی‌های این آبگرم‌کن‌ها نصب آسان و امکان جابجایی آنها به محلی‌های دلخواه است.
    ۳- این هم شماره تماس آقای مهاجر در اصفهان ۰۹۱۲۶۳۰۳۹۹۶

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۹ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۲:۴۷

    به ابوذر:
    اینها اتفاقات خوبی‌است که بایستی در اولویت‌های برنامه‌های ترویجی‌مان قرار گیرد و رغبت مردم برای استقبال از این طرح‌ها را بالا ببریم.
    سدسازان هم که فعلن با اعلام اعداد و ارقامی از اشتغال‌زایی در حال سرپوش گذاری بر تهدیدهای پیش‌روی هستند!

  5. دانش گفته است:

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۸:۵۷

    هومان جان, واقعا” ممنونم که جواب سئوالهایم را دادید. امیدوارم بتوانم یکی از آنها را در تابستان که به ایران میآیم تهیه کنم. راجع به غیبتم, من مرتب مطالب بسیار خوب شما را میخوانم و لذت میبرم ولی همانطور که اطلاع دارید, یکی از بیماریهایی که به آن مبتلا هستم و با آن کلنجار میروم, رماتیسم هست که بر روی مفاصلم منجمله بند های انگشتان دستهایم اثر زیادی گذاشته است و در زمستانها, خصوصا” در اینجا که هوا مرطوب هم است, بیشر اذیتم میکند, به همین خاطر دستهایم هنگام تایپ کردن با درد شدیدی همراه هستند که مرا از بعضی فعالیت ها باز میدارند. امیدوارم اگر تأخیری صورت گرفته, مرا ببخشید و مطمئن باشید که از خواندن مطالب زیبا و آموزنده ی شما, خصوصا” اخبار آن منطقه نهایت لذت را میبرم.

  6. مقدم گفته است:

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۴۹

    متشکرهومان جان عالی بود.ای کاش متولیان تامین کننده سوخت به خود بیایندو ببینند تغییر باورهای مردم را که خواستن توانستن است وازاین استقبال ومشارکت مردم وهمکاری انها بامنابع طبیعی که وظیفه ای درراستای تامین سوخت ندارد با این ابتکار هم به رسالت اصلی خود که حفظ جنگل بوده برسد وهم برای رفاه حال جنگل نشینان خدماتی ارایه نماید.متولیان تامین سوخت نباید صعب العبور بودن جادههارا بهانه ای برای فرار از مسؤلیت خود توجیه کنند.

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۳۴

    ممنونم دانش‌خان دوست‌داشتنی … پیام‌های دوستان کم‌همتایی چون شما به من انرژی می‌دهند. سلامتی کامل شما و خانواده عزیز و مهربان‌تون آرزوی همیشگی ما‌است.
    به امید دیدار مجدد

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۳:۵۷

    به علی:
    دقیقن همن‌طور است. اقدامات منابع طبیعی در زمینه تغییر الگوی سوخت به شکل پایلوت و الگویی ستودنی‌است اما حقیقت این است که تأمین سوخت روستاییان در حوزه وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌های متولی انرژی و سوخت در کشور است که بایستی این مهم نیز در اولویت‌های کاری آنها قرار گیرد.

  9. آرش درویش گفته است:

    ۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۱:۳۷

    برادر هومان متشکرم از اطلاع رسانی شما البته تبلیغ جنس چینی در حالی که تولید داخل دارد خوب نیست (به قول استاد درویش )هست البته میدانم که نمیدانستید مدیر فروش تنها تولید کننده ایرانی اش یک درویش و شاید دوست شما باشد ما در خدمتیم ۰۹۱۳۰۸۸۷۵۰۰-۰۹۱۳۸۷۷۴۲۲۶-۰۳۱۱۵۷۲۰۰۶

  10. آرش درویش گفته است:

    ۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۱:۵۳

    آماده همکاری با شما هستیم

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۳:۴۵

    به آرش:
    ما در خدمت شما هستیم. انشاالله که زمینه همکاری با شرکت شما هم فراهم شود.

Leave a comment