یک بی‌سلیقگی شگفت‌آور دیگر به‌بهانه ثبت میراث معنوی در دیار بختیاری!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۰:۵۳

     بدون‌شک همه انسان‌های نیک‌اندیشی که از کمینه دانش و آگاهی در زمینه آموزه‌های اجتماعی و محیط‌زیستی برخوردار باشند، براین باورند که بر بنیاد اصول انکارناپذیر زیست‌سالاری در حوزه محیط‌زیست و شرایط فعلی حاکم بر جمعیت حیات‌وحش کشور، ترویج فرهنگ شکار و شکارگری خیانتی بزرگ در حق همه‌ی زیستمندان این سرزمین است، خیانتی که پایداری حیات در زیست‌بوم‌های وطن را به‌شکل نگران‌کننده‌ای به چالش خواهد کشید!

     شوربختانه به جرأت می‌توان گفت: سال ۱۳۹۱ سیاه‌ترین سال برای ثبت ملی میراث فرهنگی دیار بختیاری در حوزه محیط‌زیست بوده است. در شرایطی که غالب هم‌وطنان عزیز در اقصی نقاط کشور در اثر توسعه اخلاق محیط‌زیستی و آگاهی از کاهش شدید و فاجعه‌بار شمار وحوش در تمامی‌زیستگاه‌های کشور، فرهنگ شکارگری را نه‌تنها در سیاهه‌ی افتخارات گذشته و حال اقوام خود ندانسته، بلکه ریختن خون دیگر زیستمندان را عین بی‌اخلاقی و ظلم در حق نسل امروز و آینده این سرزمین می‌دانند؛ انتشار خبرهای دو مورد ثبت «شکار» به عنوان میراث‌های منطقه در سیاهه آثار ملی کشور، بدون‌شک سال ۱۳۹۱ را به سیاه‌ترین سال میراث فرهنگی استان در حوزه محیط‌زیست تبدیل کرده است.

     فعالان محیط‌زیست و دوستداران فرهنگ بختیاری هنوز از شوک خبر «ثبت میراث معنوی شکار در فهرست آثار ملی» در دی‌ماه سال جاری بیرون نیامده‌اند که ناباورانه از اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری خبر می رسد که «شکار کبک در فرهنگ بختیاری» نیز در سیاهه آثار ملی کشور به ثبت رسیده است!

     این در حالی‌است که به دنبال معرفی و انتخاب گونه‌های نماد جانوری استان‌های کشور، کبک‌دری(طبق نامه شماره ۶۱۰۸/۳۲ مورخه ۸/۲/۸۷) به عنوان نماد جانوری استان چهارمحال و بختیاری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی گردیده و بنابر اظهارات مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، جمعیت آن در اثر شکار به شدت کاهش یافته و در شمار گونه‌های مورد تهدید تحت برنامه‌های شدید حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

کبک‌دری - نماد گونه‌های جانوری استان چهارمحال و بختیاری

     نگارنده از همه فرهیختگان و دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و طبیعی دیار بختیاری تقاضا دارد بیایند و کلاه خویش را قاضی کنند و در این ماجرا با دقت بیاندیشند؛ وقتی ده‌ها اثر طبیعی‌تاریخی و فرهنگی قابل‌افتخار مردمان این سرزمین در نوبت ثبت ملی قرار دارند، آیا ثبت «فرهنگ ریختن خون دیگر زیستمندان» به بهانه تبحر و دلاوری و شجاعت و ورزش و تفریح و …  که هیچیک از موازین و آموزه‌های اخلاقی و محیط‌زیستی نیز آن را تأیید نمی‌کنند، در شأن فرهنگ غنی و کهن مردمان دیار بختیاری‌است؟

     امید است همه فرهیختگان، تشکل های مردم نهاد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، نسبت به این کج‌سلیقگی‌ها اعتراض کرده و بکوشند تا چنین ضد ارزشی‌هایی به‌نام مردمان دیار کم‌همتای بختیاری در شمار آثار ملی کشور به ثبت نرسد.

در همین رابطه:

– خبرگزاری مهر: ثبت اثرطبیعت‌ ستیزانه در فهرست آثار ملی!/ نارضایتی فعالان محیط زیست

– خبرگزاری ایرنا: فعالان زیست محیطی چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی شکار اعتراض کردند 



۱۱ دیدگاه لـ یک بی‌سلیقگی شگفت‌آور دیگر به‌بهانه ثبت میراث معنوی در دیار بختیاری!

  1. یک شکارچی گفته است:

    ۱۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۵۷

    حق با شماست مهندس خاکپور

    خبر ثبت شکار کبک در بختیاری با این وفور شکار دزد و تخریب جنگل و مرتع بسیار شوک آور است.

    ولی از آن شوک آورتر عدم شکایت ریاست سازمان محیط زیست در استان است که گویا جدیدا از دوستان بسیار نزدیک شما شده اند.

  2. مسعود بُربُر گفته است:

    ۱۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۶:۲۹

    درود بر دیده‌بان پایدار طبیعت بختیاری

    اعتراض گروههای محیط‌زیستی چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی شکار – http://www.masoudborbor.com/wp/1391/12/12/1756/#sthash.KBloAqDT.dpuf

    من لذت شکار را می‌فهمم
    http://www.masoudborbor.com/wp/1391/12/12/1715/#sthash.9sxDVeJr.dpbs

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۰۹

    به یک شکارچی گرامی:
    ابتدا: از هراهی‌تون صمیمانه سپاسگزارم.
    بعد: در خصوص واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید اعلام کنم که بهتر است خود آن عزیزان پاسخ دهند اما تا آنجا که من مطلع هستم آقای دکتر یوسف‌پور موضع خوبی در برنامه رادیویی امروز داشتند که قضاوت بسیاری از دوستان همین بوده است و به‌خوبی از بیانیه دفاع کردند و بنابرگفته خودشان موضوع را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری در حال پیگیری هستند که امیدواریم بزودی گزارشی از اقدامات صورت گرفته را به دوستداران فرهنگ و محیط زیست سرزمین بختیاری ارائه دهند

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۲ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۱:۱۰

    به مسعود بربر عزیز:
    ممنون از همراهی‌های دلگرم کننده‌تان

  5. مسعود بُربُر گفته است:

    ۱۴ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۱:۰۵

    خبرگزاری ایرنا: شعار بخش گردشگری جشنواره همراه تهران اعلام شد. ˈدر طبیعت به جای شکار، عکاسی کنیمˈ به عنوان شعار نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران انتخاب شد.

    به گزارش روز دوشنبه ایرنا از جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، پس از اوج گرفتن بحث شکار در رسانه‌های محیط زیستی، این جشنواره شعار بخش گردشگری خود را به حمایت از محیط زیست اختصاص داده است.

    در روزهای اخیر پس از اعلام خبر ثبت ملی شکار در استان چهار محال وبختیاری به عنوان میراث معنوی و اعتراض انجمن‌های محیط زیستی، رسانه‌های مختلف کشور به اشکال مختلف به این خبر واکنش نشان دادند و برخی فعالان و روزنامه‌نگاران محیط زیست پیشنهاد کردند که علاقه‌مندان شکار با کنار گذاشتن اسلحه شکاری، به هنر عکاسی در طبیعت روی بیاورند.

    سایت رسمی جشنواره به نشانی http://www.tfpf.mobi، بنرهایی تبلیغاتی نیز با این شعار طراحی کرده و در بخش اطلاع‌رسانی قرار داده است که حامیان محیط زیست می توانند با نصب این بنرها در وبلاگ‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی خود، از جشنواره حمایت کنند.

    لینک بنرهای جشنواره:
    http://www.tfpf.mobi/content/%D8%A8%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C

    لینک خبر در ایرنا: http://www.irna.com/fa/News/80568942/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1_%D8%A8%D8%AE%D8%B4_%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87_%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%B4%D8%AF

  6. کارشناسی ارشد جنگلداری ایران گفته است:

    ۱۵ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۲:۱۱

    مهندس خاکپور بنظرم از طرف اداره کل منابع طبیعی یک مسابقه عکاسی فرهنگی با موضوع حفظ زیبایی های طبیعت استان خوبمون ضروریه
    کاش اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست کارهای فرهنگی و پایه ای رو هم انجام میدادند

    همه بخوبی میدونیم نقش اموزش چقدر موثره تو هر زمینه ای

    امیدوارم این پیشنهاد رو انتقال بدید به مسئولین

  7. بهمنزادبختیاری گفته است:

    ۲۵ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۰۹:۵۷

    هومان جان درودبرتو/درنوشتن نام وبلاگم حرف “بی”برای بهمنزادوابتدای بلاگفانگرفت.درهرم رشدشخصیتی”آبراهام مازلو”نوک هرم “ایثار” است یعنی به دیگران اندیشیدن.ازکسانی که به دیگران وبرای دیگران نه به جای دیگران می اندیشند خوشم می آید.براثراسراراطرافیان وارد دنیای مجازی شدم از وبلاگم به وبلاگت پیوند زدم امیدوارم به من سربزنی و بزودی پستهایی باموضوع طبیعت بختیاری خواهم نوشت البته در”نوروزبختیاری(بهمنزادبختیاری) آمده است امیدوارم روزی از لینکهای تو باشم چون مطالبت راکه میخوانم میبینم باروحم سازگاراست/ومورد دوم اینکه؛ به من تازه کار بگو چی شد که ازبلگفااومدی وردپرس؟/خداقوت شادوتندرست بویی/بهمنزادبختیاری

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ اسفند, ۱۳۹۱ در ساعت ۲۰:۱۴

    به بهمن‌زاد بختیاری:
    ابتدا: ورودت را به دنیای مجازی تبریک می‌گویم و بسیار خوشحالم که می‌خواهی از طبیعت کم‌همتای بختیاری بنویسی.
    بعد: داستان بلاگفا و وردپرس من هم این است که ابتدا کارم را با وبلاگی در فضای بلاگفا آغاز کردم و بعد از مدتی صلاح را بر آن دیدم که دیده‌بانی و پاسداری از طبیعت بختیاری را در فضایی مستقل ادامه دهم که اقدام به خرید این فضا در قالب وردپرس کردم.
    موفق و پایدار باشی دوست عزیز بختیاری

  9. ابوذر گفته است:

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۲ در ساعت ۱۴:۱۱

    درود . نه مهندس جان این خبرا هم نیست . اقصی نقاط کشور یکیش استان فارس ماست که سال گذشته برای محط زیست و وحوش اون یک دوره زمانی فوق العاده فاجعه بار بود . از کشتن بز کوهی آبستن تا و فشار بی سابقه به جمعیت کبک ها تا پخش کلیپ های شکار کبک در تلویزیون استانی . هر جای ایران برید الان ازجای قبل اوضاع خراب تره هست . به نظر من الان چیزی به نام منابع طبیعی تو بسیاری از نقاط کشور وجود خارجی نداره .
    ی انتقاد قبلا کرده بودم دوباره تکرار میکنم مهندس جان این وبلاگ واسه من و خیلیای دیگه انقد با ارزشه که واسمون قداست پیدا کرده . اما چهار چوب اون داره صرفا انتقادی میشه . اگر شما بیرون از کادر منابع طبیعی بودید قبول اما انتظار داریم از شما به عنوان ی دلسوز منابع طبیعی تو وبلاگ این جور تیتر ها رو ببینیم : با تلاش همکاران فلان آسیب به منابع طبیعی مهار شد . فلان کار شکنی اصلاح شد . فلان منطقه حفاظت شد…….. .
    قدمهایتان استوار . خداقوت استاد بزرگوارم.

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در ساعت ۲۰:۱۳

    به ابوذر عزیز:
    ابتدا؛ اینکه آسمان همه جای محیط زیست و طبیعت وطن همین رنگ است با شما موافقم.
    و اما بعد؛ اینکه نوشتارهای نگارنده همه رنگ انتقادی به‌خود گرفته‌اند با شما موافق نیستم. چراکه برای کوچکترین اقدامات نهادهای دولتی نیز ارزش قایل شده‌ام و تلاش بر ترویج آن کرده‌ام. نمونه آن می تواند همین ماجرای آبگرم‌کن‌های خورشیدی باشد که به همت همکاران پرتلاش‌مان در منطقه ساطع لردگان اجرا شده و به آن پرداخته‌ام.(http://www.tabiatbakhtiari.com/archives/2191)
    شما اگر مقایسه‌ای با وب‌سایت نهادهای دولتی استان داشته باشید، کمنر اخبار قابل توجه‌ای را پیدا می‌کنید که در آنجا به‌اشتراک گذاشته شده باشد و من در نوشتارهایم به آن‌ها اشاره نکرده باشم. این هم یک نمونه اخیر دیگر(http://www.tabiatbakhtiari.com/archives/2241)
    موفق باشی و پایدار

Leave a comment