نخستین تور علمی مشترک اساتید دانشگاه و کارشناسان اجرایی منابع طبیعی و رسانه ها در بام ایران

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۲۲ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۳۷

   روز گذشته – مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۹ – در راستای تحقق ضرورت هم اندیشی و افزایش سطح ارتباطی و همکاری بخش های دانشگاهی و اجرایی، با هدف ارتقاء سطح دانش کارشناسان بخش اجرا و متقابلا” آگاهی اساتید و مدرسین مراکز دانشگاهی از نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی بخش اجرایی منابع طبیعی، اولین تور علمی اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با همراهی رسانه های محلی برگزار گردید.

   در این تور علمی فشرده و یک روزه که نگارنده هم در آن شرکت داشت از پروزه های اجرایی ادراه کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در منطقه سبزکوه بازدید بعمل آمده و شرکت کنندگان از نزدیک با فعالیت های اجرایی در بخش های مرتع، جنگل و آبخیزداری آشنا گردیدند.

   در این بازدید علمی و هم اندیشی که به همت روابط عمومی منابع طبیعی و ریاست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین شهرکرد ترتیب داده شده بود، ضمن بازدید از پروژه ها و عرصه های جنگلی و مرتعی استان، با هم اندیشی نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی منابع طبیعی استان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

   به منظور بهره وری از تمامی ظرفیت های موجود در جهت صیانت و پاسداری از عرصه های طبیعی استان، برگزاری اینگونه جلسات هماهنگی و نیازسنجی از دیر باز مورد تأکید بوده است. هم اندیشی و فهم بیشتر از نیازهای پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در عرصه های طبیعی از جمله ضروریت های نرم افزاری مدیریت بر منابع طبیعی و حوضه های آبخیز است.

   ارتباط نزدیک اساتید دانشگاه با بخش اجرا باعث آشنایی بیشتر با مشکلات و چالش های موجود در مدیریت عرصه های منابع طبیعی می گردد که با انتقال این شناخت عمیق به دانشجویان، سبب افزایش آگاهی و حساسیت آنها نسبت به منابع طبیعی و هدایت صحیح و بهینه دانشجویان به سمت پژوهش بر روی اولویت های بخش اجرا خواهد شد.

   همچنین بهره مندی کارشناسان و متخصصین بخش اجرا از دانش روز اساتید دانشگاه نیز از مزایای برگزاری اینگونه بازدیدهای علمی مشترک خواهد بود. دستیابی به راه حلهای مناسب جهت برون رفت از وضعیت اسف بار حاکم بر منابع طبیعی کشور از طریق برگزاری چنین جلسات نیازسنجی و حمایتی نرم افزاری صمیمانه بین متخصصین و دست اندرکاران بخش منابع طبیعی میسر خواهد بود.

   نبود آگاهی ها و انگیزه های کاری لازم در میان بخش عمده ای از فارغ التحصیلان رشته های منابع طبیعی، همواره از دغدغه های متولیان منابع طبیعی و محیط زیست بوده است که امید است با برقرای ارتباط درخور و شایسته بین بخش های دانشگاهی و اجرا از شدت این نقیصه کاسته شود. همچنین برگزاری تورهای علمی دانشجویی، بازدید از طرح ها موفق اجرا شده و شناخت عینی مؤلفه های تخریب عرصه های منابع طبیعی می تواند در افزایش حساسیت دانشجویان نسبت به رخدادهای طبیعت ستیزانه ای که هر روزه شاهد آن هستیم مؤثر باشد.

   عدم وجود ارتباط مؤثر و مفید بین بخش های اجرایی و دانشگاهی و تحقیقاتی سبب می شود هیچ یک از طرفین به درک درستی از نیازهای طرف مقابل و وظایف و مسئولیت های خود نرسند. لازمه شناخت درست از نیازهای طرفین، ارتباط مؤثر و مستمر است. با ارتباط، نیازها شناخته شده و با برنامه ریزی خردمندانه وظایف و مسئولیت های همسو تعریف شده و با مشخص شدن نقشه راه، دستیابی به اهداف مشترک میسر و امکان پذیر خواهد شد.



۵ دیدگاه لـ نخستین تور علمی مشترک اساتید دانشگاه و کارشناسان اجرایی منابع طبیعی و رسانه ها در بام ایران

  1. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۳

    همیشه به تور … حالا چه علمی ؛ چه غیر علمی!
    درود …

  2. مهرداد گفته است:

    ۲۳ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۴۱

    دوست عزیز خودمونیم شما هم دست کمی از این اساتید ودکترها نداری .مدیر بعد از این

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۱۷

    به درویش عزیز:
    ممنون از دعایت رفیق

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۴ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۱۸

    به مهرداد عزیز:
    لطف دارید دوست و همکلاسی عزیز

  5. ghorbani گفته است:

    ۱۷ مرداد, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۳۴

    روز به یاد ماندنی بود.

    پاسخ:
    حتما” همینطور است خانم قربانی …

Leave a comment