سه شهر دیگر در «سرزمین آبها» در صف جیره بندی آب قرار گرفتند!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۰۶

   همچنانکه در مطلب قبلی اشاره کردم، استان چهارمحال و بختیاری به رغم داشتن یک درصد خاک کشور بالغ بر ۱۰ درصد منابع آب شیرین کشور را به خود اختصاص داده است. نکته تأمل برانگیز آن است که در سال آبی جاری – بر خلاف اکثر مناطق کشور – چهار محال و بختیاری سالی تر و رؤیایی را سپری نموده است اما عدم مدیریت این منابع آبی کم همتا و هم چنین تا اندازه ای خشکسالی های پی در پی سنوات گذشته سبب شده است اهالی این قطعه از ایران زمین هم در این روزهای گرم و کم نظیر تابستان با بحران خودساخته کم آبی روبرو شوند!

   عدم توجه سزاوار به مدیریت خردمندانه بر منابع آبی سبب پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی و کاهش آب چاههای تامین آب آشامیدنی در چند شهر دیگر استان از جمله اردل، ناغان و لردگان گردیده و بدنبال بروجن و سامان، این سه شهر را در صف جیره بندی آب قرار داده است!

   برای مقابله با این کم آبی ناخوشایند، خردمندانه ترین چاره آن است که فلسفه آبخوانداری و آبخیزداری را پذیرفته، و با بهره وری از دانش بومی گرانسنگ آبخوانداری با خشکسالی ها کنار آمده و زیستن در سرزمین های خشک را میسر و آسان نمود.

   همچنان که استاد آهنگ کوثر – پدر علم آبخوانداری – معتقد است و در گربایگان فسا نیز ثابت کرده است که کاربرد دانش و فن آبخوانداری برای مهار آبهای جاری و سیلاب ها و ذخیره آبها در زیر زمین آسان، ارزان و بوم سازگاربوده، و بهترین گزینه برای تأمین آب مورد نیاز و رویارویی با بحران های طبیعی و خودساخته کم آبی در سرزمین مادری است.

   امید آنکه سیاستگزاران و دولتمردان ما قبل از آنکه فرصت ها از دست رود، فلسفه آبخوانداری و آبخیزداری را در برابر سدهای بزرگ پذیرفته و از بروز فجایع دهشتناک خودساخته در کشور پیشگیری نمایند.



۵ دیدگاه لـ سه شهر دیگر در «سرزمین آبها» در صف جیره بندی آب قرار گرفتند!

  1. محمد درویش گفته است:

    ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۵۲

    حقیقتاً جیره بندی آب در اردل دیگر حیرت انگیز است! آبادبوم بسیار کوچکی که تقریباً ۸ هزار برابر آب مورد نیازش سالانه از کنارش عبور می کند!
    وای بر ما …

    پاسخ:
    درسته، اردل در نزدیکی سد کارون ۴ واقع است که این روزها با جمع شدن حجم آب غیرقابل انتظار در پشت سد، تعدادی از روستاهای آن با مشکل تردد و عدم امکان دسترسی به مراتع و زمین های کشاورزی شان روبرو شده اند و به شدت درگیر مشکلات ناشی از احداث و آبگیری سد کارون ۴ شده اند!

  2. ramin hekmatara گفته است:

    ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۱۵

    سلام.واقعا متاسف هستم که این گونه آبهای سطحی و زیر سطحی از بین می روند .این عدم مدیریت تا به کی ادامه خواهد داشت معلوم نیست.امیدوارم شما همیشه سالم باشید و نویسا.

    پاسخ:
    با یک مدیریت خردمندانه ی کم هزینه می توان آبهای سطحی را مهار و با نفوذ آنها در زیرزمین آنها را ذخیره نمائیم.
    درود رامین عزیز

  3. مهار بیابان زایی » بایگانی » خرداد: ماهی که در آن قلمرو سرزمین‌های سبز وطن آب می‌رود! گفته است:

    ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۵۶

    […] آب سدها به طور قابل توجهی می‌گردد (معضلی که اینک در بام ایران – استان چهارمحال بختیاری آشکارا خود را نشان می‌دهد). […]

    به محمد درویش عزیز:
    ممنونم رفیق شفیق که همیشه حامی و تکیه گاهی محکم برای طبیعت بختیاری هستی …

  4. مرضیه ناظری گفته است:

    ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۱۵

    جیره بندی آب را می شناسم- قبل از این که باهزینه های میلیاردی آب را از سد دوستی به مشهد بیاورند ما هم از این برنامه ها داشتیم…فکر می کنم آب سد دوستی تا چند سال دیگر کفاف نیاز آبی این شهر شلوغ را می کند.
    یک زمانی با کمک قناتها آب را به شهرهای خشکی مثل یزد و کرمان و.. هدیه میکردیم و حالا پرآب ترین شهرهای سرزمین مان را می خشکانیم…ما چه پیشرفت هایی کرده ایم در این چند سال…

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۷ تیر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۱۵

    به مرضیه ناظری:
    این رخداد تلخ را در صورتی شاهد هستیم که بام ایران سالی تر و رؤیایی را سپری کرده و جزء ۲۰ درصد مناطق پربارش سال آبی جاری بوده است.

Leave a comment