شواهدی دیگر در تأیید موج جدید تخریب جنگل ها !

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۰۱

همانطور که در یادداشت پیشین اشاره شد متأسفانه همزمان با افزایش قیمت مواد سوختی، اشتیاق روستائیان و مردم محلی برای استغده از منابع چوبی جایگزین به شدت در حال افزایش است.

تصاویری که ملاحظه می کنید نگارنده در طول هفته ی اخیر از مناطق جنگلی در جنوب استان چهار محال و بختیاری تهیه کرده که همگی دلالت بر تأیید مدعای فوق و شروع روند فاجعه باری در اکثر رویشگاه های جنگلی زاگرس؛ که شوربختانه در آستانه تخریب نیز واقع شده اند دارد!

نگارنده از برخی روستاهای پراکنده در رویشگاه های جنگلی بام ایران بازدید و با برخی از مردم محلی صحبت کرده که متأسفانه مشاهدات عینی نگارنده و صحبت های مردم  محلی بیان کننده روند شتابان بازگشت بخاری های هیزمی و استفاده از منابع چوبی برای مصارف سوختی منازل روستایی می باشد!

تولید و فروش بخاری های هیزمی در کارگاه ها و فروشگاه های منطقه رونق چشم گیری پیدا کرده و استادکار یکی از آن کارگاه ها به نگارنده اعلام کرد که پس از افزایش قیمت مواد سوختی، تقاضا برای تولید بخاری و دیگر تجهیزات هیزمی روزانه در حال افزایش بوده و حتا برخی مردم محلی استان های همجوار هم برای تهیه بخاری های هیزمی به کارگاه ها و فروشگاه های منطقه مراجعه می کنند.

از جمله تمهیداتی که لازم بود در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، برای مناطق روستایی کشور دیده شود؛ اولا” اجرای این قانون با شیب کندتری برای روستائیان کم درآمد و ثانیا” توجه جدی به تدارک زیرساخت های جایگزین کردن انرژی‌های پاک می باشد. خوشبختانه در حال حاضر تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز تولید انرژی خورشیدی و همچنین اجاق‌ها و آبگرمکن‌ها خورشیدی مورد استفاده در بازار کشور موجود می باشد که دولت می تواند با اعطای تسهیلات ارزان و یا بلاعوض این امکانات را در اختیار این دسته از روستائیان قرار دهد.

و اما یک راه حل کوتاه مدت برای کنترل و کاهش روند هجوم روستائیان به جنگل، می تواند توزیع کوپن در بین روستائیان و عرضه نفت و کپسول های گاز ارزان در روستاها باشد؛ تا بدین وسیله با فراهم آوردن زمان لازم، در برنامه ای طولانی مدت تر نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای جایگزینی انرژی های نو اقدام شود.

و این هم تصاویر …




۱۷ دیدگاه لـ شواهدی دیگر در تأیید موج جدید تخریب جنگل ها !

  1. miri گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۰۵

    سلام . این بار اقای خاکپور تنها به گفتن مشکل بسنده نکرده بودید . بلکه راه حل و درمان مشکل را هم بیان داشته اید. خصوصا استفاده از تکنولوژی استفاده از نور خورشید خیلی جالب است . من از نزدیک کاربرد انرژی های تجدید پذیر را در سرزمینی که زندگی میکنم , تجربه کرده ام. از هر جهت مقرون به صرفه است . خصوصا برای قشر کم درامد روستاییان ایران . و تازه میتوانند مبلغی هم که به عنوان یارانه دریافت میکنند , در سبد درامد ماهانه قرار داده و بقول قدیمیها به درمان زخمی در هزینه زندگیشان بزنند . در همین رابطه مقاله ای در لوموند خواندم . فکر میکنم برای شما هم جالب باشد .

  2. miri گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۰۸

    فواید اقتصادی چشمگیر

    با نگاهی دقیق تر به استدلال های مذکور متوجه می شویم که هیچ یک قانع کننده نیستند. با استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از انرژی خورشیدی، ‌بادی، آبی، بیومس و امواج می توان هر روز انرژی مورد نیاز کره خاکی ما را تامین کرد،‌ بادهای مهار نشده،‌ انرژی گرمایی خورشیدی که به هدر می رود و …،‌ پانزده هزار بار بیشتر از انرژی هستند که بشریت استفاده می کند. نصب یک ژنراتور بادی به یک هفته زمان نیاز دارد،‌ درحالی که احداث یک مرکز گرمایی متداول پنج تا پانزده سال طول می کشد. هم اکنون برای جبران تناوب شبکه هایی همچون ژنراتورهای بادی یا خورشیدی راه حل هایی وجود دارد(٣).

    امکانات توسعه سریع بخش« تجدید پذیر» در سبد انرژی با هدف رسیدن به سامانه ای که تنها برپایه آنها استوار باشد،‌ در موقعیت های گوناگونی مطرح شده است: از سال ١٩٧٨ گروه بلوو(Bellevue) (۴) چنین برنامه ریزی را برای فرانسه تدارک دیده بود و یک سال بعد اتحادیه دانشمندان ذینفع ( Union of Concerned Scientists,UCS) همین کار را برای ایالات متحده آمریکا انجام داد(۵).

    تنها هزینه مستقیم تولید انرژی های تجدیدپذیر، هزینه توسعه فناوری است. بیومس استثنایی در این زمینه است و هزینه ای برای مواد سوختی نباید پرداخت کرد؛ چراکه دستمزد به فعالیت کشاورزی و جنگلی تعلق می گیرد. با توسعه تولید در سطح وسیع و بهینه سازی پیوسته فناوری، هزینه های مربوط به تجهیزات کاهش خواهد یافت. این درحالی است که هزینه های انرژی های معمول پیوسته افزایش می یابد.

    در عین حال «‌انرژی های تجدید پذیر» فواید سیاسی و اقتصادی چشمگیری دارند: منابع انرژی که به طور کامل در محل دردسترس هستند‌ جایگزین حمل و نقل انرژی فسیلی می شود، با تاثیر مثبت بر تراز پرداختی، امنیت انرژی تحکیم می گردد. به این ترتیب جهشی نوین در ساختار اقتصادی منطقه ای ایجاد می کند که بر پایه کشاورزی و داد وستد قرار دارد. نیاز به زیرساختها به شدت کاهش خواهند یافت و همچنین از آسیب های جدی به محیط زیست و سلامت پیش گیری می شود. به دیگر سخن با کاهش هرچه فزون تر استفاده از انرژی های معمول، اثرات مهمتری حاصل خواهد شد.

    تمام این موارد خیال واهی و غیر واقعی است؟ قانون آلمان درباره انرژی های تجدید پذیر که در سال ٢٠٠٠ به تصویب رسید، بر خلاف این را نشان می دهد. انگیزه های به کارگرفته شده باعث شدند تا از سال ٢٠٠٠، سالانه سه هزار مگاوات از حجم الکتریسیته تولیدی از منابع انرژی تجدید پذیر حاصل شوند و امروزه این مقدار مرز هجده هزار مگاوات را پشت سرگذاشته است. رکن اصلی این چهارچوب قانونی دسترسی تضمین شده هر تولیدکننده الکتریسیته تجدید پذیر به شبکه است که قیمت ثابت آن طی بیست سال، سودآوری سرمایه گذاری ها را تضمین می کند. هزینه های اضافی ایجاد شده بین تمامی مصرف کنندگان تقسیم می شود و سالانه به ازای هر نفر، پنج یورو افزایش می یابد.

    تا به حال این بخش جدید صنعتی صد و هفتاد هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است(۶). هیچ برنامه سیاسی حمایتی از صنعت تا این حد کم هزینه نبوده و در مدت زمانی چنین کوتاه به نتیجه نرسیده است! مردم از آن جهت که با هدف غایی موافق هستند،‌ هزینه اضافی را می پذیرند. طی شش سال با ساخت و ساز در قالب مجموعه های عظیم، هزینه های سرمایه گذاری چهل درصد کاهش یافته است. تغییر این چنینی منابع انرژی موجب شده است تا سالانه انتشار هفت میلیون تن CO٢اضافه کاهش یابد. بدین ترتیب قانون به عنوان ابزار سیاست اقلیمی توانست بیش از سهمیه بندی و دادوستد در مورد درصدهای انتشارCO٢ در چهارچوب اجرای پروتکل کیوتو موثر افتد و تمام این ها بدون دخالت دستگاه اداری موشکاف بود.

    اگر توسعه با همین روند پیش برود،‌ طی حدود چهار سال تمام تولید الکتریسیته از طریق منابع اتمی و فسیلی به طور کامل تغییر خواهد کرد. هزینه های اضافی نیز با توجه به افزایش قیمت انرژی های معمول، کاهش خواهد یافت. این امر حاکی از آن است که با تسریع روند تغییر منابع انرژی‌، حتی تا پیش از سال ٢٠٢٠ قیمت الکتریسیته تجدیدپذیر بسیار پایین تر از الکتریسیته تولیدی در مراکز جدید اتمی و گرمایی خواهد بود.

    همچنین توان جایگزینی مشابه در زمینه گرما و سوختها قابل تحقق است. هم اکنون خانه های شخصی وجود دارد که نیاز خویش به انرژی را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین می کنند و به زودی شاهد آسمان خراشهایی از این دست خواهیم بود(٧). طی ده یا بیست سال صرفه جویی سوختها ، مجموع مازاد سرمایه گذاری ها را جبران می کند. توسعه خودروهای دوسوختی نیز امکان جایگزینی سوختهای فسیلی با سوختهای بیولوژیک و موتورهای الکترونیکی را فراهم می سازد که از فناوری نوین انباره ها سود می برند.

    همیشه امکان رفتن به سوی جهانی پسافسیلی و پسااتمی اینگونه در نظرگرفته نمی شد و در حقیقت همواره وجود چنین امکانی تکذیب می گردید. از سامانه قدیمی با ساختار کارخانه های وابسته به آن،‌ همچون نقشی تعبیر می شود که در دل سنگ حک شده است. مشخص است که از لحاظ فناوری ‌این سیستم در مقایسه با دیگر منابع انر‍ژی، بی اثر است؛ هزینه های دیگر منابع انرژی به شیوه مجزا بررسی می شوند درحالیکه باید سامانه های انرژی را در کلیت آنان مقایسه کرد. با این دید مشخص می شود که فقدانی واقعی در رابطه با شناخت پایه ای فناوری های وابسته به انرژی وجود دارد.

    گزینه منبع اولیه انرژی تلاش سیاسی،‌ اقتصادی و فناوری مورد نیاز برای استخراج،‌ تبدیل، ‌انتقال و پخش را تعیین می کند؛‌ فناوری استفاده از انرژی را نیز نباید از نظر دور داشت. واضح است که گذار به انرژی های تجدید پذیر و بنابراین به سوی جریان های انرژی کاملا متفاوت، همه چیز را دگرگون می کند.

    این مطلب مستلزم گذار خواهد بود؛‌گذار از انرژی های اولیه تجاری به سوی منابعی که اینگونه نیستند،‌ از چند مرکز بزرگ وپالایشگاه به تعداد بیشماری واحد در اندازه های متوسط و کوچک،‌ از زیرساختهای بین المللی تا ساختارهای منطقه ای و از منابع انرژی های آلوده کننده تا منابع پاک انرژی که گاز گلخانه ای تولید نمی کنند. در پایان به عنوان‌ آخرین عامل که امر کم اهمیتی هم نیست، باید از ساختارهای متمرکز در شرکتها و اموال خصوصی گذر کرد و به نهادهایی با گوناگونی بیشتر رسید. دگرگونی سازمان یافته منابع تامین انرژی نشانگر دگرگونی گفتمان فناوری،‌اقتصادی و سیاسی است. در حقیقت این مطلب در بطن مسئله قرار دارد.

  3. حسین عبیری گلپایگانی گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۵۵

    جناب خاکپور این عکس های شما بنده را به یاد سی الی چهل سال پیش می اندازد که در روستاهای گلپایگان مردم از بخاری چوبی و کرسی استفاده می کردند.

  4. محمد درويش گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۱۸

    درود بر هومان عزیز …
    به زودی در این باره یادداشتی را برایت ارسال خواهم کرد.

  5. مرتضي گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۳۵

    جناب خاکپور هومان عزیز
    نظر به اهمیت موضوع و حساسیت امر اگر صلاح دانستی همزمان گزارش ” آسیب شناسی و راهکار های پیشگیری” را به سازمان متبوع هم ارائه بدهید، به امید اینکه سازمان حداقل در این مورد به وظیفه اداری و تعهد کاری اش عمل کرده و پی گیر امراز طریق دوائر ذیربط باشد. البته آگهی گزارش های هم از صدا و سیما پخش می شود که ” روستا های دور افتاده که دست رسی به انرژی گاز و … ندارند برای دریافت کوپن در فلان سایت انترنتی ثبت نام کنند” !!

  6. اشکار گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۱۳

    خالو هومان خان
    ای من به قربان ان ابروهای مردانتان
    امروز بعد از ظهر گدا زنگ در را زد ، چند دقیقه هرجا را گشتم پولی پیدا نکردم .
    … شرمنده روی یک گدا شدم.

    همین

  7. اشکار گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۱۵

    دیدگاه شما در انتظار تایید است.

    …. ای هومان خان
    شما هم شیطون شدید ها!!

  8. سیمین گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۱۸

    سلام
    گفتید گدا
    اوندفعه در میدان ونک یک گدا می گفت: خدا انشالله به یارانه هاتون برکت بده!
    گداهای تهرانی خیلی آپدیت هستند!

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۰۹

    به میری:
    متأسفانه درآمد سرانه برخی خانوارها در جوامع محلی آن چنان پائین است که حتا قادر به تهیه مایحتاج اولیه خود هم نیستند که در نزد آن ها تأمین این نیازها از اولویت بیشتری نسبت به تهیه و خرید سوخت فسیلی برخوردار است و بدین لحاظ بسیار روشن است که پول یارانه را خرج سوخت نخواهند کرد …
    درود و ممنون از مطالب مفیدتان دوست عزیز

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۵

    به حسین عبیری:
    من هم خاطرات کمی از بخاری چوبی و کرسی در اوایل دهه ی پنجاه دارم، هر چند در آن زمان نه اینقدر جمعیت داشتیم و نه روستایی های مان این تعداد خانه و اتاق داشتند و مهم تر اینکه هیچگاه جنگل های مان در این وضعیت اسف بار و تخریب شده نبودند …
    ممنون از همراهی هایتان دوست عزیز

  11. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۱۷

    به محمد درویش:
    انتشار یادداشت های مهار بیابان زایی از افتخارات دیده بان طبیعت بختیاری است …
    ممنون رفیق

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۷

    به مرتضی:
    ابتدا از همراهی و پشتیبانی های شما دوستان و همکاران ارزشمند بسیار سپاسگزارم. در خصوص گزارش با همکاران استانی هماهنگی شده است و انشاالله به زودی این گزارش را برای سازمان ارسال خواهیم کرد.
    در خصوص ارائه سوخت با کوپن نیز بررسی نموده ام؛ متأسفانه سهمیه ماهیانه هر خانوار روستایی ماهیانه ۲ عدد کپسول گاز تعیین شده در صورتیکه نیاز میانگین خانوارهای ماهیانه ۵ کپسول است. هر چند همین کپسول کوپنی هم با مبلغی بیش از ۳ برابر قیمت قبل از هدفمندی یارانه ها به دست روستائیان می رسد. متناسب شدن سهیمه ها با نیاز واقعی هم خود می تواند تا حدودی این موج جدید تخریب جنگلها را کنترل کند …
    درود و ممنون از همراهی هایتان

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۲

    به اشکار:
    باور کن نمی دانم چه اتفاقی افتاده که دیدگاه شما به صورت اتوماتیک در لیست انتظار تأیید قرار گرفت!
    شما که خود صاحب خانه و سرور ما هستید کوشان عزیز …
    به هر حال شما این جسارت تارنمای ما را به بزرگی خود ببخشید.
    درود

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۴

    به سیمین:
    ما هم با دعای آن گدا همراهیم …..
    درود

  15. website promoters گفته است:

    ۸ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹:۱۹

    من از http://www.tabiatbakhtiari.com تحت تاثیر قرار، من باید بهت بگم. واقعا نمی اغلب یک وبلاگ که هر آموزشی و سرگرم کننده روبرو می شوند، و اجازه دهید شما را مطلع کنم، شما باید ناخن بر سر ضربه. مفهوم شما برجسته است، مشکل این است یک چیز است که مردم کافی نیست در حال صحبت کردن هوشمندانه در مورد. من بسیار خوش است که من در سراسر این در به دنبال من چیزی در مورد این تصادفا.

  16. glass insulators value گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۸:۱۱

    این چنین یک منبع عالی است که شما تهیه و به شما به صورت رایگان است. من لذت بردن از دیدن وب سایت هایی که در درک ارزش یک منبع نخست به صورت رایگان. من واقعا دوست داشت که خواندن پست های خود را بر روی http://www.tabiatbakhtiari.com . با تشکر از شما

  17. نیما گفته است:

    ۲۲ آبان, ۱۳۹۳ در ساعت ۰۸:۰۵

    لعنت به این بخاری لعنت به زندگی اینطوری. نمیتونی بفهمی چه حالییه وقتی یادت میاد بخاری خونت هیزمیه و مادرتون هر شب میره هیزم میاره تا بچه هاشو گرم کنه چقدر غسشو میخوای بخوری .لعنت به این بخاری

Leave a comment