چهارمین یادداشت«مهار بیابان زایی»در طبیعت بختیاری

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است سه شنبه, ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۲

چهارمین یادداشتی که محمد درویش (نویسنده وبلاگ دربند مهار بیابان زایی) برای دیده بان طبیعت بختیاری فرستاده است تا منتشر شود؛ مربوط به موج جدید تخریب جنگل های طبیعی و دست کاشت کشور است که متأسفانه همزمان با واقعی شدن قیمت سوخت های فسیلی، روندی شتابان و نگران کننده به خود گرفته است!

محمد درویش:

واقعی شدن قیمت سوخت؛ کابوس جنگل های زاگرس و رؤیای جنگل های قشم!

خبرهایی که از گوشه و کنار کشور می رسد، جملگی حکایت از آن دارد که همزمان با فراگیرشدن موج سرما و هدفمند شدن یارانه ها که منجر به افزایش محسوس قیمت حامل های انرژی شده است، برخی از روستائیان و نیز سودجویان اقدام به قطع اندوخته های چوبی منابع جنگلی و مرتعی کشور کرده و بدین ترتیب بیم آن می رود که بعد از مؤلفه های آزاردهنده ای چون خشکسالی، ریزگردها، سوسک چوبخوار، چرای بی رویه و آتش سوزی، اینبار تهدیدی جدید، باقیمانده منابع جنگلی کشور را هم به یغما برد. گزارش های مصور دیده بان طبیعت بختیاری از استقبال مردم محلی در استان چهار محال و بختیاری برای تبدیل بخاری های نفتی به چوبی، می تواند شاهدی زنهاردهنده بر این مدعا باشد. رخدادی که البته فقط محدود به مناطق محروم نشده و حتا از مناطق ییلاقی و اعیان نشین لواسانات در شمال شرق پایتخت، هم گزارش های مشابهی می رسد. جالب آن که وقتی یکی از شهروندان، مراتب را از طریق شماره ۱۳۷ به شهرداری اطلاع داده است، آنها گفته اند: موضوع به ما ارتباطی ندارد! و وقتی به اداره محیط زیست لواسانات زنگ زده شد، پاسخ دادند: باید بررسی بشه، ولی خودتون باز پیگیری کنید، چون ممکنه فراموش بشه!

به هرحال اینجا هم نوشتیم تا خدای ناکرده فراموش نشه! هرچند که فراموش می شه! نمی شه؟

نکته ی جالب توجه دیگر این است که اگرچه گران شدن حامل های انرژی در مناطق جنگلی و مرتعی کشور در نواحی زاگرس، هیرکانی، ارسباران و ایران و تورانی ممکن است تبعاتی ویران کننده برای این قلمروهای سبز داشته باشد؛ اما بی شک این رخداد می تواند برای رویشگاه های مانگرو در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و به ویژه جزیره قشم، خبری مسرت بخش تلقی شده و یک فرصت باشد تا تهدید!

ماجرایی که شرح مفصلش را در یادداشتی جداگانه با عنوان: «گازوئیل، جنگل‌های قشم را نابود می‌کند» نوشته ام و خوانندگان عزیز تارنمای دیده بان طبیعت بختیاری می توانند، مشروحش را در این نشانی بیابند و بخوانند. همچنین در همین باره، دوستان عزیز می توانند مصاحبه امروز نگارنده را با خبرگزاری مهر در این نشانی بخوانند.

فرجام:

به نظر می رسد، از آنجا که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها یکی از بزرگ ترین و مهم ترین طرح های اقتصادی کشور است که تا همین الان هم بسیار دیر به اجرا درآمده است (شاید باید پس از پایان جنگ به اجرا درمی آمد و اینقدر در اجرای آن تعلل نمی شد)، باید بکوشیم تا تبعات منفی آن را در نواحی جنگلی کاهش دهیم که یکی از راهکارها را دیروز به مریم نظری در روزنامه ملت ما گفتم. راهکاری که اگر به درستی اجرا و پیاده شود، آشکارا این تهدید ویرانگر را می توان به فرصتی تاریخی برای ایران بدل ساخت. به ویژه اگر یادمان باشد که در برنامه ۲۰ ساله مدیریت بیابان – ایران ۱۴۰۴، هم بر این رویکرد به شکلی بارز تأکید شده و اسنادش در وبلاگ دربند مهار بیابان زایی همچنان موجود است!

مؤخره:

هرگز فکر نمی کردم که روزی مجبور باشم و باشیم برای استفاده از مفاد برنامه ۲۰ ساله مدیریت بیابان که بیش از ۲ سال نگارش آن به طول انجامید و تقریباً در تهیه آن تمامی ذینفعان حوزه بیابان را مشارکت دادم و جالب تر آن که به عنوان برنامه برتر از سوی وزیر وقت جهاد کشاورزی شایسته دریافت لوح تقدیر شناخته شد؛ از فیلترشکن استفاده کنیم! این را هم بگذاریم به حساب مظلومیت مضاعف بیابان در ایران!



۲۶ دیدگاه لـ چهارمین یادداشت«مهار بیابان زایی»در طبیعت بختیاری

  1. مهتا گفته است:

    ۲۱ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۵۰

    لیاقتت ندارن دوریش مهربان..
    چون کسی مهربانی بلد نیست.. حتی بلد نیستن با بیابانها هم مهربان باشن چه برسه به جنگلها …

  2. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۰

    و این درد بزرگی است … اگر مردمی شیوه ی مهربانی کردن را از یاد ببرند …
    درود بر مهتا.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۰۱

    این هم اظهارات معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص بهای سیلندر گاز و اشاره غیر مستقیم به ماجرای«موج جدید تخریب جنگل ها» و پیشنهاد برخورد قهری با آن!!!
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910210920

  4. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۲

    هومان جان: این جمله اش بیشتر شبیه به لطیفه بود! نبود؟
    “ایرج‌پور نقش ادارت کل حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در این زمینه را تأثیرگذار برشمرد و افزود: این ادارات کل باید در این راستا نظارت جدی و با متخلفان برخورد شدید و قانونی داشته باشند.”

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۳۴

    ای کاش معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری می فرمدند که چگونه با پیرزنی که مردسالخورده اش به دلیل پیری و بیماری قادر به حرکت نبوده و با درآمد هر ۳ ماه ۴۰ هزار تومان کمیته امداد(یکی از زنانی که در جنگل با او برخورد داشتم و بنا بر صحبت هاو درد دل های او) که با دستان زخمی در حال تهیه هیزم از بلوط زارهای اطراف روستای شان است چگونه باید برخورد شدید کرد!؟

  6. اشکار گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۵۳

    هومان خان شما و جهانگیر خان باید در راستای کمک به مخرومان واقعی مانند رابین هود و دلاوران جنگل شروود عمل نمائید.

    … به گله کسانی که مراتع را تخریب می کنند حمله کنید ( در اصطلاح بومی چپو ) باغ کسانی را که جنگل را تصاحب کرده اند تبدیل به هیزم و ذغال کنید.

    هومن خان بدجوری هوس کباب کرده ام

  7. اشکار گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۵۶

    ماجرای«موج جدید تخریب جنگل ها» و پیشنهاد برخورد قهری با آن

    … کی میره این همه راهو
    کی حالشو داره
    اگر کل جنگل استان شما رو هم ذغال کنند جرات جیک زدن ندارند حضرات.

    جنگل رو با خاکش ببرید فقط حرف نزنید.

    درد اینجاست.

  8. miri گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۳۱

    سلام. دست مریزاد آقای درویش . ماشا الله خدا قوت !!! اینجا و آنجا مصاحبه کرده اید .آنهم چه مصاحبه ای ،با کمیت و کیفیت بالا .فقط خواهش میکنم توضیح دهید ،برنامه پرداخت یارانه ها چگونه میباشد ؟ من تاکنون میپنداشتم یارانه فقط به طبقات پایین جامعه ( از نقطه نظر مادی ) تعلق میگیرد . آیا تمام اقشار جامعه ، حتی ثروتمندان هم شامل این طرح میشوند ؟ و بابت دلفین ها ،بچه نهنگ ها ،لاک پشت ها ، پرنده ها متاسفم . و برای اکو سیستم در حال نابودی مانگروها . و شما را برای تلاش بی وقفه در جهت پی ریزی برنامه ۲۰ ساله مدیریت بیابان تحسین میکنم . حیف از استعداد درویش ها ، خاک پور ها ، پرهام ها که در ان سیستم بهدر میرود .دریغا !!!!!!

  9. حسین عبیری گلپایگانی گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۱۷

    استاد درویش سلام
    با توجه به مطالب و عکسهای که جناب خاکپور در پست قبلی خود در مورد استفاده از بخاری های هیزمی در استان ایشان منتشر کردند برای بنده این سوال پیش آمد بنده که در تهران در هوای بالای ۱۰ درجه سانتیگراد زندگی می کنم همیشه با شال کوه هستم و ای وای به حاک دوستانی که در کوهرنگ در دمای زیر ۱۵ درجه زندگی می کنند.
    راستی برای رسیدن به یک توسعه پایدار همه جانبه آیا لازمه اش این نیست که اول مشکلات مردم و دغدغه های آنان از نظر سرما ؛ گرما و آب سالم ؛ غذایی بهداشتی و غیره حل شود؟

  10. محمد درويش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۴۴

    درود بر حسین عبیری و میری عزیز:
    حسین جان: هنگامی می توان از مردم انتظار رعایت ملاحظات محیط زیستی را داشت که غم نان نداشته باشند، مردمی که به قول هومان در هر سه ماه فقط ۴۰ هزار تومان درآمد دارند، چگونه می توانند حافظ جنگلهای زاگرس باشند؟
    به میری:
    به تمام افرادی که ثبت نام کرده اند، یعنی چیزی در حدود ۶۲ میلیون نفر، دولت دارد ماهانه ۴۰ هزار و پانصد تومان می پردازد.
    سرفراز باشید.

  11. مسعود گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۲:۴۶

    یک سوال دارم ؛ راهکارهایی که دادید چقدر می تواند عملی باشد استاد؟در شرایطی که مردم اسیر سرمای زمستان و حرکت نابخردانه ی دولت مردمی شان شده اند؟

  12. محمد درويش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۴۶

    با توجه به تصویب قانون برنامه ۵ ساله پنجم که دولت مؤظف شده تا ۵ سال دیگر دست کم ۵ هزار مگاوات برق از طریق انرژی های پاک تولید کند و نیز تصویب و ابلاغ برنامه مدیریت ۲۰ ساله بیابان، چارچوب ها و ابزارهای قانونی برای اجرایی شدن این پیشنهادها کاملا فراهم است. منتها به شرط آن که سدسازان پولی را در وزارت نیرو باقی گذارند.
    درود بر مسعود عزیز.

  13. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۱۶

    سلام و درود به درویش بزرگ و هومان عزیز
    مهندس جون من وبلاگ شما -مهر بیابان زایی- را در لیست اولین ورودی وب سایت گردی خودم قرار داده بودم و هر دفعه به امید باز شدن صفحه روی آن کلیک میکنم ولی چه سود باز هم علامت اخطار می آید. و بر ناراحتی ما می افزاید، واقعا شما در وبلاگت چه نوشتی که این اخطار شامل حالت ما شد.
    این یادداشت چهارم شما بسیار پر معنا و کاربردی بود آن مصاجبه و گزارشها جای تفکر عمیقی داشت.
    دو سال پیش در فکر راه اندازی شرکتی برای راه اندازی و نصب سلول های خورشیدی در همدان بودم ولی انواع و اقسام مخالفتها که ضرر میکند و … جلوی راهم را گرفت البته اون موقع سرمایه گذاری پیدا شده بود ولی آنقدر در گوشش خواندند که نمیشود که گذاشت و رفت و حالا میبینم که آن ها که میگفتند ضرر میکند خودشان را میکشند برای افتتاح شرکتی با همان ایده.
    یادم می یاد سال پیش در یکی از روستا های همدان پیشنهاد استفاده از انرزی فاضلاب را برای یک کشاورز که گاوداری داشت شرح دادم و برخوردش جالب بود و گفت بی خیال ولی دیروز با من تماس گرفت و گفت اون طرحت قابل اجرا هست یا نه
    پس به نظرم رسید بر سر این موضوع که خودتون هم اشاره کردید مانور بیشتری انجام دهیم که استفاده از انرزی ها نو راهکاری برای حل مشکلات جنگل و غیره می باشد.
    اگر فایل و یا اطلاعاتی را نیز پیرامون این موضوع دارید بگویید تا در بحث فرهنگ سازی توسط NGO حیات سبز سرزمین در همدان بر روی آن کار کنیم.

  14. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۲۶

    هومان عزیز من وبلاگتونو لینک کرده ام اگر خواستید وبلاگم ما را هم لینک کنید خوشحال می شویم :۳:

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۳۱

    به اشکار:
    من و جهانگیر خان و همه بچه های بختیاری؛ مخلص همه بچه های با حال شمالی هستیم …
    درود

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۳۲

    به محمد سوزنچی:
    ممنون و به روی چشم …
    درود

  17. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۳۴

    ممنون از همراهی های همه دوستان با مهار بیابان زایی و طبیعت بختیاری

  18. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۰۶

    درود بر محمد سوزنچی عزیز
    ممنون از لطف همیشگی ات.
    در این باره اطلاعات فراوانی بر روی مهار بیابان زایی وجود دارد که با فیلترشکن می توانی بهره برداری کنی!
    سرفراز باشی.

  19. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۸:۴۹

    نخستین سفر سبز به استان لرستان: فردا در گفتگوی داغ سبز؛
    http://isdle.ir/news/index.php?news=4822

  20. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۵۵

    به محمد درویش:
    لطفن در برنامه ی گفتگوی داغ سبز فردا به موج جدید رویشگاه های جنگلی لرستان و سراسر زاگرس هم بپردازید …
    ممنون رفیق

  21. محمد درویش گفته است:

    ۲۲ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۰۳

    به چشم. امیدوارم فرصت بشه.

  22. مسعود گفته است:

    ۲۳ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۲۸

    برنامه ی امروز چطور بود استاد؟
    ما که امروز کم سعادت بودیم .

  23. جواد گفته است:

    ۲۳ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۴۰

    حقایق تازه ای از مرگ ببر سیبری برملا شده است. باز هم ضعف سازمان محیط زیست و اینکه خود ببر حامل بیماری بوده

  24. مسعود گفته است:

    ۲۳ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۴۲

  25. محمد درویش گفته است:

    ۲۴ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۳۸

    مسعود جان برنامه بیست و سوم بسیار خوب بود و مباحث عمده طرح شد که انشاالله در هفته آینده آن را ادامه خواهیم داد.
    گزارش مشروح آن را می توانید در وبلاگ گفتگوی داغ سبز پی بگیرید.
    درود بر جواد آقای گل.

  26. سال 89هم رفت | شادفا گفته است:

    ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۱۴

    […] آن که خیلی ها دوست داشتند این خبر را ندیده بگیرند و به عواقبش فکر نکنند! چرا؟    ما در سال ۸۹ بیش از ۲۸ هزار درخت کنار […]

Leave a comment