تیر خلاص به تالاب گندمان!

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است شنبه, ۲۵ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۲۷

تالاب گندمان در بام ایران؛ یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – ۱۹۵۲» به ثبت رسیدهاست. این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است، در شمار زیباترین تالاب های کشور و مهمترین کانون های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربفرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب شده که قریب به ۱۵ گونه پرنده بومی و قریب به ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت های زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها را در خود جای داده است.

به رغم آنکه نگارنده به همراه کارشناسان و فعالان محیط زیست کشور بارها از احداث سد بر روی تالاب بین مللی چغاخور (بخوانید سد چغاخور!!!) در بالادست و خشکاندن رودخانه آقبلاغ و عدم رعایت حق آبه طبیعی تالاب گندمان و خشکی بی سابقه آن ابراز نگرانی کرده و خواستار پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست جهت رعایت حق آبه‌طبیعی این تالاب شده بود؛ متأسفانه این روزها خبر از اقدامی نابخردانه و طبیعت ستیزانه از اردوگاه آبسالاران و سد سازان قدرتمند کشور می رسد که می خواهند با احداث سدی دیگر بر روی تنها رودخانه ی این تالاب تیر خلاصی را بر پیکر نیمه جانش شلیک کنند! تالابی که به دلیل تنش های شدید اکولوژیکی به همراه ۶ تالاب دیگر کشور سر از لیست سایتهای بحرانی و تخریب شده در آورده و موجب نگرانی بسیاری از حامیان محیط زیست کشور شده است.

ظاهرا” بخت با تالاب گندمان یار نبوده و به جای پیگیری تأمین حق آبه آن از سد احداث شده بر تالاب چغاخور، می خواهند بر روی رودخانه آقبلاغ به عنوان مهمترین منبع آب ورودی آن، سدی خاکی با ارتفاع ۴۰ متر با هدف تامین آب کشاورزی احداث کنند و برای همیشه تالاب گندمان را به تاریخ بسپارند.

آقبلاغ تنها رودخانه تأمین کننده آب تالاب گندمان بوده که در گذشته خروجی تالاب چغاخور را به همراه هرزآب های منطقه به این تالاب هدایت می کرده که حتی در فصل پرآبى عمق متوسط تالاب را به ۳۰ سانتیمتر نیز مى رسانده است؛ اما از دو دهه پیش با احداث سد بر روی تالاب چغاخور، رودخانه آقبلاغ تنها همان اندک هرزآب های حوضه آبخیز را به گندمان خشکیده می رسانید.

شرکت مدیریت منابع آب کشور می خواهد بدون لحاظ ملاحظات ریست محیطی و عدم رعایت نیاز محیط زیست منطقه(تالاب بین المللی گندمان)، سد آقبلاغ(گندمان) را با حجم مخزن ۶۷ میلیون متر مکعب در نزدیکی محل ورودی رودخانه آقبلاغ به تالاب گندمان احداث نماید تا بر بنیاد برآوردهای خود سالانه ۲۸ میلیون متر مکعب آب را برای مصارف کشاورزی در سطح ۲۸۰۰ هکتار اراضی منطقه تنظیم و تأمین کند. به نظر می رسد این سد که یقینا” قاتل گندمان خواهد بود، مرحله دوم مطالعاتی اش به پایان رسیده و به زودی با تأمین منابع مالی مورد نیاز به مرحله اجرا در خواهد آمد.

حال پرسش جدی این است که اگر این سد ارزیابی زیست محیطی دارد، سازمان حفاظت محیط زیست کشور چگونه با آن برخورد کرده و آن را پذیرفته است؟! و چنانچه فاقد ارزیابی زیست محیطی می باشد وزارت نیرو چگونه توانسته است احداث آن سد را به مرحله اجرا برساند؟!

پی نوشت:

در گفتگویی که امروز – ۸۹/۱۱/۳ – با آقای دکتر عطاءاله ابراهیمی – مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان – در این خصوص داشتم ایشان اعلان نمودند که قرار است سد آقبلاغ در پائین دست تالاب گندمان و در نزدیکی روستای بیژگرد احداث شود؛ با این وجود مسئولین محیط زیست استان هیچ نوع مطالعه و یا اسناد مربوط به ارزیابی زیست محیطی این سد را در دست ندارند که این جای بسی تعجب دارد!



۳۰ دیدگاه لـ تیر خلاص به تالاب گندمان!

  1. miri گفته است:

    ۲۵ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۱۶

    سلام آقای خاکپور .برادر من چه این سد فاقد ارزیابی زیست محیطی باشد یا نباشد . چه سازمان حفاظت محیط زیست منطقه موافق این طرح باشد یا نباشد . استنباط من این است ،نیرویی که خواهان ساختن سد است به دلایلی ؟؟؟؟؟ قدرت زیادی دارد .فکر میکنم شما و دیگران هم تا اینجای قضیه را با من موافقید . حالا من یک راه چاره در انتهای این تونل میبینم ، و انهم اتکا به نیروی مردم و کشاورزان محلی است . باید با آنها سخن گفت .تلاش کنید از طریق روزنامه محلی یا رادیو محلی مساله را عنوان کنید . و اگر باز هم طبیعت ستیزان زورشان بر زور طرفداران محیط زیست چربید !!! و نتوانستید از این امکان استفاده کنید ، باید از طریق پوستر و اعلامیه های کتبی بر روی در و دیوارهای منطقه به مردم پیام رسانی کرد . اگر دهقانان سواد خواندن ندارند . به مساجد رفته و از پیشنماز محل در جهت پیام رسانی بهره ببرید باید به کشاورزان گفت که ضرر خشکاندن تالاب در دراز مدت بیشتر از سود آبیاری اراضی در کوتاه مدت است . .نباید امروز ساکت بود . چون فردا دیگر تالاب گندمانی وجود نخواهد داشت . موفق باشید .

  2. محمد درویش گفته است:

    ۲۵ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۲۱

    به نظر من ساخت چنین سدی در چنین موقعیتی فقط یک معنی دارد: بی عرضه گی و انفعال کامل سازمان حفاظت محیط زیست کشور.
    همین و تمام.

  3. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۱

    به میری:
    اگر سازمان حفاظت محیط زیست با ابزارهای قانونی اش قادر به پاسداری از چنین تالاب بین المللی نباشد و یا حفظ چنین زیستگاهی از اولویت های کاری و وظیفه تشکیلاتی و ذاتی اش محسوب نگردد چگونه می توان انتظار داشت روستائیان و کشاورزانی که فقط به سیر کردن شکم امروز خانواده شان می اندیشند به فکر آینده و تأثیرات زیست محیطی تالاب باشند و ….
    درود

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۷

    به محمد درویش:
    با نظر شما موافقم ….
    و این آزمون بزرگی برای مدیر جدید و جوان محیط زیست استان است که باید ثابت کند حراست از زیستگاه کم همتای گندمان و زیستمندانش مهم تر از حفاظت از میز ریاستش است. انتظار است مدیران و دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی استان از همه ظرفیت های قانونی و دخالت دادن عالی ترین مقام اجرایی استان جهت پیش گیری از وقوع چنین رخداد تلخ و نابخردانه ای استفاده کنند …

  5. اشکار گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۷:۴۸

    کدام آزمون مرد مومن
    چه مدیر جدید و جوانی
    مگر شما شرط مدیر شدن را که بی سوادی و بله قربان گو بودن است را نمی دانید
    دل شما خوش است خالو

  6. دانش گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۳

    به جناب میری عزیز,
    اگر یک حکومت دموکراتیک سر کار بود, میشد حرفهای شما را با آب طلا نوشت و به هر در و دیواری زد, ولی افسوس که دارندگان قدرت و طبیعت ستیزان مملکت, کوچکترین انعطافی را بر نمی تابند, و تمام پیشنهادهای شما را بک به یک با دهها جرم سنگین جواب خواهند داد. کوچکترینش تحریک مردم به ایستادن در مقابل قانون و دولت است که در آنصورت آقای خاکپور عزیز, سر و کارش با کرام الکاتبین خواهد بود.

  7. محسن گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۱۶

    در کشور ما متاسفانه مظلوم ترین بخش همین محیط زیست هست… در حالیکه سالیان سال هست که سد سازی منسوخ شده و بسیاری از کشورهای مدرن هزینه های میلیاردی میکنند تا سد های ساخته شده را تخریب کنند اما در کشور ما اقایان با افتخار اینکار احمقانه را انجام میدهند.

  8. miri گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۳۲

    با احترام به سروران گرامی آقایان درویش ، خاکپور، دانش . ضمن قبول نظرات ان عالی جنابان و اطلاع از اینکه تک تک شما دلسوزان محیط زیست ایران هستید .اما نمیتوان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد و اجازه داد تالاب بخشکد .مگر در شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور عزیزمان امکان پدید آمدن پدیده هایی چون گندمان درصد بالایی دارد ؟ نه ؛ مسلما ، نه . آنچه به فکر کوتاه من رسید ، نوشتم . شما هم درد را بیان کردید ولی چاره و علاج ان را نه .بیایید همفکری کنیم .و اینجا روی سخنم نه فقط به این یاران نام برده در بالا ، بلکه با هر ان کسی است که هنوز عشق و سودای طبیعت میهن را دارد .به من نگویید اگر سازمان محیط زیست و …. نمیتوانند ،پس از ما هم نمیتوان انتظار داشت . ما هم باید حرکت کنیم ، هرچند قدم های ما کوچک و لرزان است و شاید هم به نتیجه مطلوب نرسد . ولی لااقل در آینده در پیشگاه خدا و وجدان خودمان شرمنده نیستیم .زیرا آنچه که در توان مان بود انجام دادیم . برای تک تک یاران آرزوی موفقیت و برای گندمان امید روزهای بهتری را دارم .

  9. miri گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۵:۵۴

    با سلامی گرم خدمت جناب کوشان . برادرم باید در سیاهترین شبها به سوسو زدن تک ستاره ای واگر ستاره ای هم نبود به امید تک شهابی دلخوش داشت !!!!
    باید از کوچکترین امکانات بهره برد . چه اگر این نبود ما هنوز در دوره حمله اسکندر یا مغول ها و یا اعراب در جا میزدیم .بنابر این اجازه دهید دلمان به این مدیر جوان خوش باشد . زیرا که جوان است و مانند هر جوان دیگری شاید سنت شکن !!!!! موفق باشید .

  10. Tweets that mention تیر خلاص به تالاب گندمان! | دیده بان طبیعت بختیاری -- Topsy.com گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷:۳۷

    […] This post was mentioned on Twitter by GreenBlog and Irane sar sabz, Shahab Shoghifar. Shahab Shoghifar said: http://www.tabiatbakhtiari.com/archives/723 […]

  11. shabahang گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۵۲

    kash az daste ma karibarmiamad!
    talabe meighan ke yek zamani vaghti behesh negah mikardim be nazar darya miamad(albate meghdari ham be khatere sarab)kamelan khoshk shod..ma ke tooye arak zendegi mikonim natoonestim kari bokonim…alan kavir shode!!!age kasi be harfemoon goosh midad shayad talabe ma ham zende bood!!!!!!
    tanha pishnahadi ke mitoonam dashte basham ine ke tooye sitehayii manande cause in matlab ro pakhsh koknid…shayad harfe mardom be gooshe kasi resid.

  12. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۴۹

    به اشکار:
    جناب یوسف پور مدیر جدید محیط زیست استان تا حالا که به عنوان یکی از مدافعان محیط زیست در وبلاگ شون تلاش هایی داشتند و امیدواریم آنقدر به میز ریاست دل نبندد که نتواند به وظیفه اش عمل کند …
    به هر حال در انتظار اقدامات شجاعانه و هوشمندانه ایشان هستیم.
    .
    .
    .
    راستی کمیدایی کوشان خان !؟

  13. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۳

    به دانش:
    آخه متأسفانه مردم هم غالبا” فریب رفتارهای عوام فریبانه و فواید کوتاه مدت این گونه طرح ها را می خورند و امید چندانی به حمایت آن ها نیست! هر چند همان طور که شما هم فرموده اید شرایط لازم برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی فراهم نمی باشد.
    خوشحالم که نوشتار شما را در این کلبه می خوانم.
    سلامت و شاداب باشی دوست عزیز بختیاری ام

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۵۷

    به محسن:
    منسوخ شدن سدسازی خصوصا” سدهای برق آبی یک موضوع، اما ماجرای تلخ احداث دو سد بر روی مهم ترین منبع آب ورودی تالاب نابخردی حیرت آور و کم سابقه ای است!

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۲

    به میری:
    ما هم به فعالیت های ترویجی و بهره گیری از تمامی ظرفیت های جوامع محلی در حراست و صیانت از زیست بوم هایمان اعتقاد داریم، اما وقتی اکثر مردم این جوامع محلی دغدغه نان امروزشان را دارند نمی توان توقع چندانی از آن ها داشت و انتظار ترجیح منافع بلند مدت به منافع آنی و کوتاه مدت از آن ها داشت …
    درود

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۶ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۴

    به شباهنگ:
    ممنون از همراهی و همدلی تان دوست اراکی مان …

  17. اشکار گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۱۹

    هومان خان
    یک مدت باید به این مدیر جوانتان قهوه برزیلی بدهید انوقت معلوم می شود خالو چکاره است ؟… قهوه فقط برزیلی ( هومان خان قهوه میل دارید ؟)

    هر میری ماین هرتز ، قرار بود شما که در رفاه هستید ده میلیون تومان به من بدهید ، منتظر هستم

    هومان خان دور از دست رس شدن گاز مایع بره کشان دزدان در … طبیعی شده است.
    شما که مانند بیشتر همکارانتان اهل بخیه و آجیل نیستید لااقل دام هایی را که وترد قرق ها می شوند با برنو و یا پژو بزنید و گوشتشان را میل کنید. من که مردم از بس قورمه سبزی و خورشت کرفس بدون گوشت خوردم

    در قحطی ها مردم گوشت یکدیگر را می خوردند.
    حالا تصور بفرمایید در دنیای مجازی قرار بر ادم خواری قرار گرفته شده:
    هومان خان کباب بختیاری
    جناب سررشته داری کباب کوبیده ( قزوین مهد کباب کوبیده است ) حسین آقا گل گلاب آش همه چی قاطی یک شقه ، شقه دیگر آش ماش
    ماین هرتز میری سوسیس با کلم شور و سیب زمینی و یک لیوان بزرگ ما الشعیر آلمانی از نوع فرد اعلا
    خانم جان متین ترشه فسنجان
    خانم جان سروی نرغه ترش
    فلورا بانو وابیشکا
    بی بی سیمین قلیه ماهی
    درویش خان … از بس گوشت لطیفی دارند … سالاد آووکادو با سس قارچ!!!

    ناصرالحکما خوراک زبان و مغز!!!
    ممدلی خان راگو از آن عضو لطیف و شریفشان که معروفیت جهانی دارد
    کلنل عبادی پودینگ قلوه
    شاغلام دیزی سنگی البته بدون دنبه

  18. اشکار گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۲۱

    البته سرآشپز یک پرس خوراک دنبلان ممدلی خان را هم همراه با آب لیمو و نان سنگک ۲۰۰۰ تومانی توصیه می نماید

  19. اشکار گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۳۲

    دانش خان
    سرو کله زدن با آن خرچنگ در کانادا گمان دارم بنوعی راحت تر از سرو کار داشتن با این جماعت چهارپای درازگوش بدنام کن ایرانی باشد.

  20. اشکار گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۴۱

    هومان خان
    از نخستین بار که دیده بر روی درویش گشادید بگوئید…
    در سلف سرویس بود و یا در هنگام تبادل جزوه

    لااقل شما عکس های دهه شصت خودتان را بگذارید تا ببینیم چه هیبتی داشتید.

    حالا بین خودمان باشه چطور از گزینش دانشگاه و پس از ان منابع طبیعی رد شدید ؟

    چه پرسش هایی می کردند ؟

    هومان خان یاد ساندویج های دهه شصت با ان نان ترش مزه و خیارشورهای دبه ای کت و کلفت و کالباس و سوسیس مانند خمیر و نوشابه ای که مزه خرما می داد بخیر

    آی مزه می داد هنگام گاز زدن به ساندویج ان کاغذ کاهی اطراف ساندویج را هم می خوردیم ، آی مزه می داد

  21. اشکار گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۵:۵۳

    هومان خان تنها یک ماه به این خالو جوونو قهوه برزیلی بخورانید ، کولاک می کند.

  22. دانش گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۹:۲۲

    به اشکار عزیز,
    من نمیدانم راجع به کدام خرچنگ صحبت میکنید که باید باهاش سر و کله بزنم, ولی غذای خرچنگ با آن فندق شکنی که همراهش سر میز می آورند, و با موادی که شکمش را پر کرده اند, بقول خودت, آی مزه میده.

  23. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۴۸

    سلام دوست گرامی
    مطلبی را در مورد ببر سیبری در وبلاگم نوشته ام اگر وقت داشتید بخونید.
    http://www.hamedanzist.parsiblog.com

  24. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۵۱

    هومان عزیز متشکرم از اطلاع رسانیتون
    ولی جوابی برای سوالتون دارم. مگر پروژه ارزیابی بود و نبودش فرقی هم میکند اینهمه پروژه انجام شده و بدون تاثیر صرفا این پروژه ها برای طرح های کوچک است برای برای پروژه های ملی چون وقتی بالاترین مقام بگوید انجام دهید فکر کنم خدا هم بی خیال میشود.

  25. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۵۷

    میری عزیز
    دیدگاهتون و طرحتون بسیار عالی است ولی نه برای ایران.
    شما میخواهید به کشاورزان بگویید سد سازی خوب نیست اونها میپرسن چرا خوب نیست شما هم میخواهید مشکلات محیط زیستی را که در آینده اتفاق میافتد را شرح دهید.
    ای بابا مردم فهیم ما اگر بیشتر از یک قدمی خود را میدیدند که اینگونه نمیشد. البته من موافقم شما هستم که باید روی مردم محلی کار کرد ولی ما نتونستیم.
    به دوستانی هم که مخالف این کار هستند و سازمان را مقصر میدونند عرض کنم که اگر قرار بود ما بشینیم به حمله مغول نگاه کنیم ببینیم چه بلایی سرمون میاد که الان صحبتی از ایران و فرهنگ و تمدن نبود.
    پس هر چه قدر سازمانها بی مسئولیت باشند باید مردم نقش بیشتری را بازی کنند.
    استاد شریعتی در زمانی که به معلم ظلم میکردند میگفت:
    ای معلم اگر هر چه به تو سختی و ستم میشود بیشتر سعی کن زیرا سعی تو باعث خواهد شد که مدیران آنیده آگاه تر و با سواد تر با مسائل برخورد کنند.
    پس اگر شریعتی میخواست نصیحتی به فعالان محیط زیست بکند احتمالا همین مطلب را برای ما میگفت.

  26. محمد سوزنچی گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۵۹

    راستی من به عنوان یکی از شاگردان کوچک استاد درویش وبلاگم را با موضوع- شهادت یا مرگ برای ببرها و شیرها- به روز کرده ام بد نیست. بخونیدش و نظر بدهید.

  27. مصطفي شهرياري گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۰:۳۲

    سلام ودرود به هومان ودرویش ودانش و همه دوستداران و فعالان طبیعت دوست هومان جان بعضی فکر میکنن تونل سبزکوه به چغاخور که تموم بشه اب تالاب گندمان هم تامین میشه بهتر بدونیم اب تونل بصورت کامل با لوله کشی به شهرهای از ما بهترون میره ضمنا نه سد خاکی اقبلاق نه تونل سبزکوه و نه ویلاهای بتروشیمی ونه هیچ کدام طرحهای بزرگ منطقه طرح مطالعات زیست محیطی ندارند اگه شک داری از یوسف بور ببرس

  28. احمد پازوكي گفته است:

    ۲۷ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۳۱

    انگار ما هیچ راهی نداریم که به زبان دودوتا چهارتا با آقایون حرف بزنیم. آقایون فعال محیط زیست! بیایید یه برآورد ملموس اقتصادی از این تالاب ( و مابقی منابع طبیعی ملی) تهیه کنید و تحویل برنامه ریزان بدید. از دست رفتیم.
    لینک شدی هومان خاکپور عزیز

  29. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۳۸

    به اشکار عزیز:
    به آن مدیر جوان (آقای یوسف پور) گفته ام که این نظرات را بخواند و پاسخ دهد … باور کن آرزوی من این است که در این شرایط بسته و انحصاری مدیریت کشور این مدیر جوان بر سر ملاحظات زیست محیطی طبیعت بختیاری معامله نکند و با هوشمندی از چنین رخدادهای تأسف آوری جلو گیری کند.
    پیشنهاد قهوه برزیلی شما را هم به ایشان میدهم انشاأاله که مؤثر واقع شود …
    درود پسر خوب

  30. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۸ دی, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۴۸

    به همه دوستان:
    متأسفانه در هیچ یک از پروژه های انتقال و مهار آب در بالا دست تالاب گندمان (انتقال آب سبزه کوه و سدهای چغاخور و آقبلاغ) حق آبه طبیعی تالاب خشکیده گندمان در نظر گرفته نشده و انگار نه انگار که این تالاب ثبت ملی پرندگان دارد و یکی از ۱۰ تالاب مهم زمستان گذری پرندگان است و چه تأثیر قابل توجه ای در آب و هوای منطقه و منابع آب زیر زمینی دارد !
    کاش تنها به یکی از این کاربری های منحصر به فردش توجه می شد!

Leave a comment