چغاخور؛ بیست و سومین تالاب بین المللی ثبت شده ی کشور در کنوانسیون رامسر

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است دوشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۱:۱۲

«مجمع جهانی تالاب‌ها برای آینده» که به مناسبت چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسر در دو روز گذشته – ۱۴ و ۱۵ اسفندماه – در تهران و رامسر برگزار شد؛ تالاب چغاخور در جنوب غرب ایران – استان چهار محال و بختیاری – را به عنوان بیست و سومین تالاب بین المللی ایران و تالاب تالاب کانی برازان در شمال غرب ایران – استان آذربایجان غربی – را به عنوان بیست و چهارمین تالاب بین المللی ایران در فهرست تالاب های عضو کنوانسیون رامسر ثبت کرد. بنابراین طبق اطلاعات مندرج در سایت کنوانسیون رامسر ( مارس ۲۰۱۱)؛ اکنون ایران دارای ۲۴ تالاب بین‌المللی با مساحت  ۱,۴۸۶,۴۳۸ هکتار می باشد.

کنوانسیون رامسر که بعدها نام خود را به «کنوانسیون حفاظت از تالابها» تغییر داد، قدیمی ترین معاهده بین المللی محیط زیستی دنیا می باشد و به عنوان «میثاق بین المللی حفاظت از تالاب ها» تمام ابعاد حفاظت و بهره برداری معقول و پایدار از تالابها را در بر می گیرد و تالابها را در زمره اکوسیستمهایی می داند که در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق العاده ای دارند.

ضمن قدردانی از مسئولان و کارشناسان در اداره کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری به پاس کوشش و پیگیری های چند ساله آنان در راستای ثبت تالاب زیبا و ارزشمند چغاخور در فهرست تالاب های عضو کنوانسیون رامسر، انتظار است حالا دیگر همه‌ی مسئولین استان از صفت تالاب، برای نام بردن از این بوم‌سازه ی آبی بهره برند! و هرگز شاهد سکوت و انفعال متولیان تالاب‌ها در مقابل نامدیریتی فعلی که تاکنون از سوی سایر دستگاه ها بر این تالاب روا گردیده است نباشیم و بر اساس التزام های هوشمندانه کنوانسیون، این زیست بوم ارزشمند در بام ایران نیز از بالاترین درجه‌ی حفاظتی برخوردار گردد.

بر بنیاد تعریف کنوانسیون های جهانی تالاب ها:«به مناطق پست باتلاقی، مردابی، آبگیرهای طبیعی یا مصنوعی، دایمی یا موقت دارای آب ساکن یا جاری، شیرین، نیم‌شور یا شور و مناطق دارای آبهای دریایی که عمق آنها در حالت جزر کامل از ۶ متر تجاوز نمی‌کند، تالاب گویند»، حال اگر ارتفاع آب در این زیستگاه ها از میزان استاندارد آن (حداکثر ۶ متر در عمیق ترین محل تالاب) بیشتر گردد، سبب می شود نور کافی به بستر تالاب نرسیده و رویشگاه گیاهی کف تالاب از بین برود، که در اثر نابودی این رویشگاه های گیاهی، زیستگاه های جانوری تالاب هم آسیب دیده و بخش عمده ای از موجودات تالاب از بین خواهند رفت و به دنبال آن زنجیره غذایی در زیستگاه های حاشیه تالاب با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

احداث سد بر روی تالاب چغاخور و تبدیل آن به دریاچه ذخیره و انتقال آب برای بخش های صنعتی و کشاورزی، علاوه بر اینکه برخی شناسه های تالابی آن از بین می رود، به سبب نادیده گرفتن حق آبه های طبیعی پائین دست، وضعیت بحرانی تالاب گندمان نیز تشدید شده و خسارت های جبران ناپذیری نیز به تالاب گندمان وارد می گردد.

گستره ی کوهستانی و پرشیب حوضه آبخیز چغاخور و پوشش گیاهی تنک و تخریب شده به همراه خاک های حساس این سرزمین، هر ساله سبب انباشت رسوبات در این تالاب می گردد. بنابراین ضرورت دارد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نسبت به اجرای عملیات های آبخیزداری و بیولوژیکی در اراضی بالا دست تالاب بیش از پیش همت گماشته و با تثبیت پوشش گیاهی آن عرصه ها؛ فرسایش خاک را کنترل نموده و از ته نشست رسوب در این تالاب پیشگیری کرده و در پایداری حیات تالاب به یاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان متولی حفاظت از این تالاب بین المللی بشتابد.

خاموشی و انفعال محیط زیست در مدیریت تالاب در سالیان گذشته، سبب ورود غیر علمی و غیر کارشناسی ماهیان گرمابی غیر بومی به چغاخور و برهم خوردن تعادل اکولوزیکی این اکوسیبستم و مرگ و میر سالیانه ماهیان بومی تالاب گردید که نهایتا هیچ نهادی هم مسئولیت ورود این میهمان ناخوانده را بر گردن نگرفت!

و اما حالا انتظار می رود سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت حاکم بر چغاخور را از وزارت نیرو بازستانده! و به عنوان متولی اصلی نظارت و حفظ این منبع طبیعی، با اعمال مدیریتی خردمندانه و با اتخاذ تدابیر فرابخشی از تمامی ظرفیت های قانونی برای پایداری حیات این تالاب بین المللی بهره برد.



۱۷ دیدگاه لـ چغاخور؛ بیست و سومین تالاب بین المللی ثبت شده ی کشور در کنوانسیون رامسر

  1. مهرداد گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۳:۵۵

    درود بر هومان عزیز
    امید که کوشش شما در راستای اعتلای استانتان موثر تر واقع شود.راستی ساخت برج دوقلو مبارک

  2. forest88 گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۳۷

    واقعا وبلاگ بسیار قدرتمند و کارامدی دارید . مطالبش خیلی به در دم خورده.من لینکتون کردم ،ممنون میشم شما هم این لطف بکنید . باز هم ممنون . موفق تر از همیشه باشید.

  3. آيلان گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۶:۴۴

    سلام
    ثبت شدن تالاب چغاخور در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر واقعا مایه ی خرسندی است به شرطی که مسئولان محترم نیز در حفظ و احیای آن تلاش کنن نه اینکه با سپردن مدیریت تالاب به وزارت نیرو!!!!!!!!! مسیر نابودی تالاب را هموارتر کنند!!!!!!!!
    شاد و پیروز باشید.

  4. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۱

    به مهرداد عزیز:
    ممنون دوست عزیز …
    بپرس دل خوش سیری چند!؟

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۳

    به جنگل ۸۸:
    از اینکه مطالب این تارنما برای شما مفید واقع شده است خوشحالم …
    ممنون دوست عزیز

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۶ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۲۶

    به آیلان:
    در حال حاضر تالاب چغاخور از نامدیریتی حاکم بر آن و تغییر کاربری نابخردانه رنج می برد که امید است با وقوع این رخداد بین المللی شاهد مدیریتی هوشمندانه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر این تالاب زیبا و ارزشمند باشیم …
    درود

  7. محمد درویش گفته است:

    ۱۷ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۵۸

    هومان جان:
    به تو و همه علاقه مندان به محیط زیست دیار بختیاری تبریک گفته و امیدوارم تالاب بین المللی چغاخور هرگز در سیاهه سرخ مونترو قرار نگیرد.
    درود …

  8. سروش گفته است:

    ۱۸ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۱۰

    هومان عزیز سلام
    مطالب وبلاگ شما خوب و در خور تحسین بود خیلی برایم مفید و جالب بود ممنون بود

  9. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۴

    به محمد درویش:
    ممنون رفیق … من هم با امیدتان همراهم.

  10. هومان خاکپور گفته است:

    ۱۸ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۱:۰۴

    به سروش عزیز:
    ممنون دوست عزیز …

  11. دانش گفته است:

    ۱۹ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۸:۵۹

    هومان جان, زحماتت در زنده نگهداشتن تالاب زیبای چغاخور, قابل ستایش است. منهم به نوبه خودم از این کار با ارزشت که پاسداری از میراث گرانبهای پدران ما برای نسلهای بعدیست, قدردانی میکنم. موفق و پیروز باشی.

  12. سیمین گفته است:

    ۱۹ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۰۳

    سلام آقای خاکپور
    کار ارزشمندی بود تبریک می گویم.
    موفق باشید و انشالله در حفظ این میراث گرانبها موفق تر.

  13. امين خزاعي گفته است:

    ۱۹ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۴۸

    خبر بسیار خوشحال کننده ای برای دوستداران محیط زیست بود.
    ممنون از شما.

  14. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۷

    به دانش عزیز:
    این ها حداقل کارهایی است که سزاوار طبیعت زیبای دیار بختیاری است …
    سلامت و سر حال باشی دوست خوبم

  15. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۴۸

    به سیمین:
    ممنون از لطف و دعای تان بانو …
    درود

  16. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۰ اسفند, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۵۰

    به امین خزایی:
    امید است با چنین اتفاقاتی ضریب حفاظتی و مدیریتی این مناطق ارزشمند افزایش یابد …
    ممنون

  17. شناسه هایی که خبر از مرگ چغاخور می دهد! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۸ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۷:۱۷

    […] موجود در چغاخور حکایت از امکان حذف زودهنگام پسوند “بین المللی” از این تالاب ارزشمند دارد! شواهدی که قادرند حتی نام […]

Leave a comment