خبر تلخ غرق شدن گرازها در دریاچه سد کارون ۴ !

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است جمعه, ۲۳ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۲:۳۴

    بهانه‌ی نوشتن این مطلب، خبر غرق شدن تعدادی گراز در دریاچه سد کارون ۴ به دلیل نابودی زیستگاه این حیوانات است. توسط دوستان ساکن در روستاهای اطراف دریاچه سد کارون ۴ مطلع گردیدم که تعدادی گراز شبانه در نزدیکی های پل کتولا – با نام محلی دره ی علی رجب که با آبگیری سد کارون ۴ به زیر آب رفته است – به صورت گروهی غافل گیر شده و در آب های عمیق دریاچه غرق گردیده و چند روز جسد آنها بر روی آب شناور بوده است.

    افراد محلی بر این باورند که این منطقه درگذشته و قبل از آبگیری سد دارای آبگیر مرداب مانندی بوده که آبشخوار گرازها محسوب می شده و یکی از محل های عبور و مرور گرازهای آن منطقه ی جنگلی به شمار می رفته است که به لحاظ شیب زیاد منطقه، پس از آبگیری سد یکی از قسمت های عمیق دریاچه ی سد را تشکیل داده و احتمالا” گله ی گراز به هنگام آب خوردن زیر پای آنها خالی شده و در این آب های عمیق غرق گردیده اند و یا اینکه در حین فرار از تهدیدی انسانی یا طبیعی در دریاچه سد گرفتار و غرق شده اند.

   هرچند علت دقیق غرق شدن این حیوانات بزرگ جثه و سنگین وزن روشن و مشخص نگردیده است، ولی آنچه مسلم است نابودی بخشی از زیستگاه این جانوران – که ارمغان شوم سدسازی است – علت اصلی مرگ شان بوده است. موضوع اعتراضی که همواره متخصصین و طرفداران محیط زیست به روند بدون مطالعه و ارزیابی واقعی سدسازی در کشور داشته و بر این نکته تأکید دارند که اینگونه سدهای بدون مطالعه زیست محیطی سبب نابودی زیستگاه های جانوری کشور گردیده و هیچ تدبیری برای حمایت از زیستمندان این مناطق هم اندیشده نشده است.

   این گرازها که با بدنی سنگین و گردن و پاهای کوتاه و به صورت دسته جمعی در جنگلهای بلوط منطقه زندگی می کنند معمولا” شبگرد بوده و غذای خود را از ریشه و ساقه و برگ و دانه‌های گیاهان مختلف و غلات و حبوبات و میوه‌جات و غذاهای حیوانی چون حشرات و لارو آنها و بی‌مهره‌های کوچک و حتی جوندگان و لاشه حیوانات بزرگ تهیه می نمایند و چنانچه حضور و رفتارهای ناآگاهانه و نابخردانه انسانی سبب اشغال و نابودی منابع غذایی و برهم خوردن نظام طبیعی زیستگاه آنها شود به ناچار به مزارع کشاورزی و باغات هجوم آورده و خسارات فراوانی وارد.



۷ دیدگاه لـ خبر تلخ غرق شدن گرازها در دریاچه سد کارون ۴ !

  1. محمد درويش گفته است:

    ۲۴ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۴:۵۹

    مرگ گرازها در دریاچه سد کارون ۴ فقط یک نماد و نشانه است؛ نشانه ای که باید یادمان بیاندازد چگونه برای تامین نیازهای کوتاه مدت منطفه ای داریم ذخایر استراتژیک ژنی و توان بوم شناختی زاگرس را با ناپایداری مواجه می کنیم.
    درود …

  2. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۵ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۴۳

    به محمد درویش:
    همین طوره رفیق … احداث سدهای بی حساب و کتاب سبب نابودی زیستگاه ها و ذخایر ژنتیکی منطقه شده است.
    درود

  3. خوارزمی گفته است:

    ۲۶ مهر, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۱:۵۵

    درود..
    بعدش توی گزارشات علت نابودی جانداران را خشکسالی اعلام می کنند. این روزا وزارت نیرو شده ÷ایگاه شکار حیوانات.
    به روزم

    به خوارزمی:
    عدم توجه سزاوار به ارزیابی زیست محیطی سدسازی سبب بروز چنین فجایع زیست محیطی می شود …
    درود

  4. فلورا گفته است:

    ۱ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۴۷

    خیلی ناراحت کننده بود، طفلکی ها با چه ذوقی شاید تن به آب زدن!

    این روزها جای جای مملکت ما پر از اینطور غافلگیر شدنهاست… چه جاهای بکری که سالها تفرجگاه بودن و حالا تبدیل به خرابه شدن… و لابد هزاران موجود زنده از نابودی اون قطعه از طبیعت کیش و مات شدن…

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۲ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۲۳:۲۳

    به فلورا:
    تعابیر تأمل برانگیزی برای این فاجعه بکار برده اید …
    ممنون از همراهی تان بانو – درود

  6. محسن گفته است:

    ۱۳ آبان, ۱۳۸۹ در ساعت ۱۹:۵۰

    بالاخره ما آنسانها برای بدست آوردن منافع خودمون باید هزینه کنیم و چاره ای نداریم. این هم یکی از اون هزینه هاست. در چنین پروژه های بزرگی انسانهای زیادی در حین کار جونشونا از دست میدن. چندتا حیوون که سهله.

    پاسخ:
    می شود برای بدست آوردن منافع به حقوق دیگران تجاوز نکرد و با خردمندی از هزینه ها کاست.
    درود

  7. بسته ظرفیت سنجی یا نامدیریتی آب در حوضه کارون بزرگ!؟ | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۶ آذر, ۱۳۸۹ در ساعت ۰۰:۲۷

    […] های طبیعی مناطق پائین دست، نابودی رویشگاه های جنگلی و زیستگاه های جانوری و گسستگی در برنامه های مدیریتی مقامات و مدیران مناطق […]

Leave a comment